Jämfört sex stycken oljefilter

Johansson72 IT Geek och Audiot
1 maj 2019 · 127 Inlägg

Köpte i måndags sex stycken oljefilter till min Passat inför en stundande service, plockade isär dem och gjorde en liten Youtubefilm om mina observationer.

https://youtu.be/gR54SMyst00

Rent krasst och förenklat så är det sak samma.. Köper du ett VAG orginal för 218,- så får du egentligen ett Mahle som du kan köpa för 184 från Mekonomen eller för 148 från AD Bildelar.

Vidare så förefaller Boschs filter som går på facila 89.- från Bildelaronline24 vara exakt samma filter som de tre nyss nämnda.

De billigaste går på under 50 lappen, då kan man lätt kosta på sig ett filter och oljebyte till.

Min Passat har en 2.0 TDi EA189 motor på 170hkr, mao "skandaldieseln", samma som i flertalet Audi, Skoda, Seat och VW produkter.

fax110
2 maj 2019 · 344 Inlägg

65kr kostar mahle filtret på Autopartsmarket.eu , det är rätt kurs!!

classexa
2 maj 2019 · 193 Inlägg

fax110 skrev:
65kr kostar mahle filtret på Autopartsmarket.eu , det är rätt kurs!!

Då är det också 100:- i frakt på det

Johansson72 IT Geek och Audiot
2 maj 2019 · 127 Inlägg

classexa skrev:

fax110 skrev:
65kr kostar mahle filtret på Autopartsmarket.eu , det är rätt kurs!!

Då är det också 100:- i frakt på det

Förvisso 99.- i frakt från Bildelaronline24/AutoDoc oxå, men ta med oljan från dem så går det ihop sig jämfört med Mekonomen.. AutoDoc tar 620.- för en dunk Castrol 5W-30 Edge Titanum. Samma dunk kostar 941.- hos Mekonomen.

Biltema tar 95.- för ett filter och 398.- för en liter och en 4l dunk olja av "rätt spec". Det går åt 4.3 liter i Passaten så man behöver mer än en 4l dunk..

Sover jag bättre med ett Mahle/Bosch/VAG filter och en Castrol olja i motorn för 705.- än med Biltemas 493.- alternativ? Antagligen, och inte minst när jag dragit iväg ett par hundra mil med familjen och sover i husvagnen som väger sina mastiga 1700kg. smile

zemet
2 maj 2019 · 4 030 Inlägg

Hmm, intressant:)

Greenhorn
2 maj 2019 · 399 Inlägg

Mycket bra observerat... sånt här gillar jag +++++

Johansson72 IT Geek och Audiot
3 maj 2019 · 127 Inlägg

Tack, härnäst blir det luftfilter!

Har beställt mig en luftflödesmätare som ska monteras på en filterbox från skroten så jag kan mäta genomströmnings motståndet i de olika filtren.

Greenhorn
3 maj 2019 · 399 Inlägg

Detta är ganska bra och lite roligt, en sak som hände mig på slutet av 80-talet var 2st produkter från samma underleverantör. Den ena med företagets logga, som kostade 3 gånger mera tack vare deras namn... tja gissa vilken jag köpte smile

n_andersson
4 maj 2019 · 689 Inlägg

Har du nån partikel mätare så du såg den faktiska reningen av oljan eller jämförde du bara utseendet av filtret?

skanepiraten
4 maj 2019 · 466 Inlägg

Ja på dessa filterinsatser så är det inte lika lätt att "lura" kunden, var ju värre med dom helslutna filtrena till Volvo 850 och andra modeller som hade den konstruktionen.
Där var det natt och dag i skillnad i hur stort filter det var innanför metallhöljet.

Så inte så förvånande detta.

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
torsen
4 maj 2019 · 7 202 Inlägg

I "tidernas begynnelse" = när SAAB fick 4-taktsmotorer, fanns samma oljefilter att köpa både hos SAAB-ANA-handlarna och VOLVO-handlarna - men i olika kartonger och till divergerade priser.

Greenhorn
4 maj 2019 · 399 Inlägg

torsen skrev:
I "tidernas begynnelse" = när SAAB fick 4-taktsmotorer, fanns samma oljefilter att köpa både hos SAAB-ANA-handlarna och VOLVO-handlarna - men i olika kartonger och till divergerade priser.

jo jag känner igen det där lite... och bland kunde man hitta samma vara utan namn, men så mycket billigare från samma tillverkare. och då var det en styrled som kompisen skulle ha till sin 240
för bara namnet  "Jag rullar till latin = V" =P

Johansson72 IT Geek och Audiot
4 maj 2019 · 127 Inlägg

n_andersson skrev:
Har du nån partikel mätare så du såg den faktiska reningen av oljan eller jämförde du bara utseendet av filtret?

Nix, tog bara isär dem för att inspektera konstruktionen. Men visst, det hade varit intressant att hälla igenom några liter spillolja och sen inspektera i mikroskåp.. Får bli ett senare projekt smile

Luftfilter blir lättare att testa kvaliteten på. Tänkte väga dem och sen skicka igenom en bestämd mängd sand, grus och damm och sedan väga dem igen för att se vad de fångar upp.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang