Störningar i kablarna?

maxae1000
2 maj 2019 · 1 Inlägg

Hej!
Har ett litet problem med mitt ljudsystem i bilen och tänkte jag slänger upp frågan här?
Har satt in en kenwood stereo, uppgraderat alla dörrhögtalare till Digital design och satt in ett sound digital slutsteg för att driva dom. Fungerar skitbra bortsett från att jag har konstant ett litet brus i högtalarna. Det knepiga är det fortsätter än fast jag kopplar ur RCA kablarna ur slutsteget (blir lite värre till och med). Så Borde inte kunna vara störningar därifrån? Frekvensen på störningarna ändras även när man ändrar ändrar läge på ratten vilket ändrar mellan halvljus, helljus eller positionsljus.

Alla förslag uppskattas, någon som har en ide hur jag kan fixa det och vad det beror på?

Bassiehof
3 maj 2019 · 1 777 Inlägg

Kolla signal/brusförhållande på slutsteg och annan elektronik.

Pininfarina406
3 maj 2019 · 535 Inlägg

maxae1000 skrev:
Hej!
Har ett litet problem med mitt ljudsystem i bilen och tänkte jag slänger upp frågan här?
Har satt in en kenwood stereo, uppgraderat alla dörrhögtalare till Digital design och satt in ett sound digital slutsteg för att driva dom. Fungerar skitbra bortsett från att jag har konstant ett litet brus i högtalarna. Det knepiga är det fortsätter än fast jag kopplar ur RCA kablarna ur slutsteget (blir lite värre till och med). Så Borde inte kunna vara störningar därifrån? Frekvensen på störningarna ändras även när man ändrar ändrar läge på ratten vilket ändrar mellan halvljus, helljus eller positionsljus.

Alla förslag uppskattas, någon som har en ide hur jag kan fixa det och vad det beror på?

Hej när jag hade ditt problem så försvann det helt av att jag kopplade om så att stereon fick ström och jord från samma punkt i bilen. I mitt fall i bak vid slutsteget.
Jag hade alltså ett slags jordfel/jordloop.
Prova med en röd/svart kabel, alltså en där både ström och jord går bredvid varandra.

Med vänlig hälsning, T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
montoren_jonkoping
8 maj 2019 · 24 Inlägg

maxae1000 skrev:
Hej!
Har ett litet problem med mitt ljudsystem i bilen och tänkte jag slänger upp frågan här?
Har satt in en kenwood stereo, uppgraderat alla dörrhögtalare till Digital design och satt in ett sound digital slutsteg för att driva dom. Fungerar skitbra bortsett från att jag har konstant ett litet brus i högtalarna. Det knepiga är det fortsätter än fast jag kopplar ur RCA kablarna ur slutsteget (blir lite värre till och med). Så Borde inte kunna vara störningar därifrån? Frekvensen på störningarna ändras även när man ändrar ändrar läge på ratten vilket ändrar mellan halvljus, helljus eller positionsljus.

Alla förslag uppskattas, någon som har en ide hur jag kan fixa det och vad det beror på?

Lite brus får man ur de där slutstegen, men det ska ju inte vara onormalt mycket. Sound Digital-slutstegen är väldigt effektiva och ger mycket effekt för både storleken och den ström de behöver, men dem ger också lite brus ifrån sig. Bassiehof har redan berört detta när han nämner förhållanden mellan signal och brus.

Är det dock mera som en störning som ligger och låter, typ som ett surr, brum eller någon form av missljud så är det fel någonstans. Jord-problem är inte ovanligt. Kan också vara så att det är något i bilen som skapar missljud, till exempel kan man ibland få missljud om man har xenon-lampor eller turbo.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang