Värt byta drivknutsdamask?

FRS05
2 maj 2019 · 75 Inlägg

Hej

Fick idag anmärkning på att där är en liten skada på damasken till drivknuten. Vad hade ni gjort, bytt damasken eller väntat till drivknuten gett med sig och bytt allt?

Har idag inte lika bra tillgång till garage som jag hade innan. En drivknut på autodoc kostar inte många kronor så funderar på att vänta tills den lägger av istället. För böket som det blir för mig nu att bara byta damasken är inte värt det. Eller tänker jag helt fel tycker ni?

Bilen har gått 18000 mil så skadar nog inte att byta drivknut sen när den ger med sig.

spillolja
2 maj 2019 · 4 014 Inlägg

om man inte vill ta bort knuten från axel så finns denna typ av kit:
https://www.ebay.co.uk/itm/140732810576    (passa på innan brexit)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
FRS05
2 maj 2019 · 75 Inlägg

spillolja skrev:
om man inte vill ta bort knuten från axel så finns denna typ av kit:
https://www.ebay.co.uk/itm/140732810576    (passa på innan brexit)

Kollade bara lite snabbt på sidan men ser inte hur det fungerar. Är det smidigt? Gissar på att damasken på något sätt är delbar.

spillolja
2 maj 2019 · 4 014 Inlägg

Nej

man trär över den med konan, med hjälp av det medföljande glidmedlet

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
FRS05
2 maj 2019 · 75 Inlägg

Jaha, då är jag med. Men då behöver jag ändå ta av bromsoket och så vidare för att komma åt damasken. Fanns ändå inte till min bil där så blir nog att jag skiter i det och kör tills det rasar.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 maj 2019 · 4 917 Inlägg

Tvätta rent med fettlösande typ  thinner och tops och sen  snabbklister i sprickan , håll ihop i  30 sekunder och saken är biff..smile
Det kostar några kronor om du har grejorna hemma..
Ju längre du väntar destu dyrare blir det..
Har det börjat knaka vid svängar så är det tyvärr kört med ovanstående..sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
xXSammy
2 maj 2019 · 6 566 Inlägg

_- skrev:
Tvätta rent med fettlösande typ  thinner och tops och sen  snabbklister i sprickan , håll ihop i  30 sekunder och saken är biff..smile
Det kostar några kronor om du har grejorna hemma..
Ju längre du väntar destu dyrare blir det..
Har det börjat knaka vid svängar så är det tyvärr kört med ovanstående..sad

och har en riktigt tur går knuten sönder och kan rycka med sig lite extra. wink

De/Dem
FRS05
2 maj 2019 · 75 Inlägg

Har inte börjat knaka ännu utan låter inget. Så det var ett bra tips! Blir nog till att fixa det så i helgen.

Utmarks-Loke
2 maj 2019 · 5 813 Inlägg

När knuten slutligen ger sig kan du vara säker på att det händer i morgonrusningen i Tingstadstunneln eller motsvarande yikes Att byta damask är ett riktigt grisjobb med en massa fettklet men det bör göras ordentligt. Bara att ta tjuren vid hornen och använda en lördagsförmiddag till detta. Att slippa kladda med drivknutar är en av anledningarna till att jag kör bakhjulsdrivet, det är visserligen knutar där också men de går inte sönder då det inte blir så mycket rörelse när drivhjulen inte svänger

FRS05
2 maj 2019 · 75 Inlägg

Tar och limmar det i helgen och följer upp det och ser om det håller lite senare. Förhoppningsvis har det blivit hål på ovansidan så jag kommer lätt att limma.

Lifestyle89
2 maj 2019 · 8 Inlägg

har aldrig provat denna själv, men det verkar ju smidigt om man inte vill plocka ner allt.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000022701

FRS05
2 maj 2019 · 75 Inlägg

Hillbillylife skrev:
har aldrig provat denna själv, men det verkar ju smidigt om man inte vill plocka ner allt.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000022701

Ja, det var ju en variant också, tack för tipset! Men jag tar och testar att limma det först eller i alla fall kollar hur stor/liten hålet är. Beroende på det baserar jag sedan om det blir en sådan här damask eller bara att limma ihop det.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 maj 2019 · 4 917 Inlägg

Jag ser att limmet vinner..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
2 maj 2019 · 5 813 Inlägg

FRS05 skrev:
Tar och limmar det i helgen och följer upp det och ser om det håller lite senare. Förhoppningsvis har det blivit hål på ovansidan så jag kommer lätt att limma.

Den följer med runt när hjulet snurrar så om det inte är på ovansidan är det lätt ordnat

Cuefa Ain't no place like home...
2 maj 2019 · 4 628 Inlägg

FRS05 skrev:

Hillbillylife skrev:
har aldrig provat denna själv, men det verkar ju smidigt om man inte vill plocka ner allt.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000022701

Ja, det var ju en variant också, tack för tipset! Men jag tar och testar att limma det först eller i alla fall kollar hur stor/liten hålet är. Beroende på det baserar jag sedan om det blir en sådan här damask eller bara att limma ihop det.

Jag ska, på inrådan av svågern, testa Biltemas delbara damask på grabbens Audi.
Han har kört dessa på flera bilar och fått bra resultat så jag tänkte att det är värt ett försök smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
rcy
3 maj 2019 · 1 705 Inlägg

Är väl lite dyr att köpa för att byta bara en damask, men kanske finns någon i närheten som du kan låna en sån här av -> https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000037950

Har sett folk använda den för att montera Biltemas universaldamasker, och det verkar fungera ypperligt. Jag tar dock inget ansvar för hur bra Biltemas damasker håller i längden då jag inte provat själv.

torsen
3 maj 2019 · 7 198 Inlägg

Vad är det för bil = fabrikat, årsmodell, körda mil, värde?
Klart mycket billigare att byta drivaxeldamask INNAN drivknuten tar skada och MÅSTE bytas.
Klart mycket säkrare att byta drivaxeldamask innan drivknuten totalhavererar.
Har du dessutom en framhjulsdriven bil där bromsarna är placerade intill växellådan mister du cirka 40 % av bromsförmågan.
På en bakhjulsdriven bil förlorar du endast drivningen om/när drivknuten lägger av - nog så förargligt om det sker på ett utsatt ställe.

viccoA
3 maj 2019 · 3 109 Inlägg

Glid av damasken och rengör, fetta in, laga sprickan/hålet med en halv rulle vulktejp, glid tillbaka damasken.

Senast redigerat av viccoA (3 maj 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang