Olika slags motoroljor och vilken ska man ha till Audi 100?

Eleeb90
3 maj 2019 · 345 Inlägg

Hej kommer köpa en Audi 100 2.0 med insprutning. Jag tänkte serva den sen och byta olja oljefilter m.m.
När jag kollar i en instruktionsbok på nätet ser jag att man kan ha lite olika oljor. Helsyntetisk olja har jag förstått ska vara bäst och att det inte finns några fördelar alls med mineralolja.
Den bästa oljan verkar vara 20w eller 15w men ser sedan att 5w och 10w40 är populärast. Kommer inte racingköra med bilen men kanske lite buskörning ibland och så. Verkar va svårt att få tag i 20w iaf som helsyntetisk. Vart köper man olja av kvalitet i min stad finns biltema jula mekonomen laitis Statoil OKQ8 osv. 

Dessutom står det i manualen att det ska vara API SF/SG att det ska vara märkt med det. Har svårt att hitta en olja som är märkt med det...

Senast redigerat av Eleeb90 (3 maj 2019)

Hobbymek320
3 maj 2019 · 2 Inlägg

Hej, precis som det mesta i teknikväg och samhället/världen så utvecklas även motorolja i en snabb takt. Du kan med fördel köpa motorolja på biltema till din gamla Audi 100, 10w-40 alt 5w-40,
API SF/SG var den hösta klassningen av olja en gång i tiden, detta uppdateras med ett par års mellanrum och är nu uppe på API SN, klassningen är bakotkompatibel. Detta innebär att din bil skall ha Motorolja som uppfyller API SF eller bättre. Mitt råd blir därför: Åk till biltema, köp en dunk 10W-40 delsyntet olja och tuta och kör!

mats757
3 maj 2019 · 912 Inlägg

Hobbymek320 skrev:
Hej, precis som det mesta i teknikväg och samhället/världen så utvecklas även motorolja i en snabb takt. Du kan med fördel köpa motorolja på biltema till din gamla Audi 100, 10w-40 alt 5w-40,
API SF/SG var den hösta klassningen av olja en gång i tiden, detta uppdateras med ett par års mellanrum och är nu uppe på API SN, klassningen är bakotkompatibel. Detta innebär att din bil skall ha Motorolja som uppfyller API SF eller bättre. Mitt råd blir därför: Åk till biltema, köp en dunk 10W-40 delsyntet olja och tuta och kör!

Hobbymek gav en kort och bra svar.
I stort sett!!!  klarar alla nya oljor de krav din bli behöver.
Syntet eller mineral har ingenting med vilken Kvalite oljan har, bättre eller sämre. Det är bara HUR oljan är tillverkad. Oftast är syntet bättre. Men det kan vara tvärt om också.

/Mats

jaka54
3 maj 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Har också en Audi 100 2,E ( 2lit motorn)  från 1989 och använder 5wx40 helsyntetolja sedan många år tillbaka.

torsen
3 maj 2019 · 7 198 Inlägg

Föreslår LIDL:s 5W40 (hel-)syntet.
Rekommenderas för många bilfabrikat - bl a VAG(AUDI) enligt ettiketten på förpackningen.
Ett annat alternativ är Biltema:s 5W40 (hel-)syntet.
Finns ingen anledning att betala upp till 10 ggr så mycket för en "märkesolja" (i samband med service).
Praktiskt taget alla oljor i dag håller samma kvalitet och innehåller samma tillsatser, i alla fall om de är (hel-)syntetoljor.
Vill du inte hålla på och "slabba" med oljebytet så köp Biltema:s "oljebytare".
Användes bäst när oljan är varm och lättflytande.
Suger medelst slang/plaströr genom oljestickans hål.
Lämnar dock någon procent gammal olja kvar, men det har ingen praktisk betydelse.
Mät först oljestickans hål, så att oljebytarens slang/rör går ner.

Använder jag mest för att tömma/fylla ATF-oljor i automatlådor.

spillolja
3 maj 2019 · 4 014 Inlägg

Jag fundera på att köpa ett lass med motorolja
jag har hittat denna: https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi … 5&c=25   ska flyta ned till
ca °C -42   jag har kör med denna oljan hittils fast från motorgold : https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi … f-motoroel  men ska flyta ned till       °C-39

den förstnämda kosta ca 31:-/litern med frakt, den andra  ca 38:-/litern

jag har fått för mig att skilladen mellan 10W-40 delsyntet och 5W-40 är mycket små

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
3 maj 2019 · 7 198 Inlägg

spillolja skrev:
Jag fundera på att köpa ett lass med motorolja
jag har hittat denna: https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi … 5&c=25   ska flyta ned till
ca °C -42   jag har kör med denna oljan hittils fast från motorgold : https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi … f-motoroel  men ska flyta ned till       °C-39

den förstnämda kosta ca 31:-/litern med frakt, den andra  ca 38:-/litern

jag har fått för mig att skilladen mellan 10W-40 delsyntet och 5W-40 är mycket små


Skriver du om (hel-)syntet och delsyntet så är det mycket stora skillnader.
Delsyntet är en mineralolja med ytterst lite tillsats av (hel-)syntet.
Egenskaperna blir som en mineralolja.

Skillnaderna mellan 10W-40 och 5W-40 är att den senare är användbar lägre/längre ner i viscocitetsområdet = bättre som vinterolja vid mycket låga temperaturer = under minus 15 grader C.

viccoA
3 maj 2019 · 3 109 Inlägg

spillolja skrev:
Jag fundera på att köpa ett lass med motorolja
jag har hittat denna: https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi … 5&c=25   ska flyta ned till
ca °C -42   jag har kör med denna oljan hittils fast från motorgold : https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi … f-motoroel  men ska flyta ned till       °C-39

den förstnämda kosta ca 31:-/litern med frakt, den andra  ca 38:-/litern

jag har fått för mig att skilladen mellan 10W-40 delsyntet och 5W-40 är mycket små

Vi vilka temperaturer oljan flyter är inte enda kriteriet, intressantare är smörjegenskaperna vid 120 grader, skjuvhållfasthet, hur mycket den skummar osv, allt det finns reglerat i klassningarna, dock är klassningarna lägsta ribba så kan vara så att bra oljor överstiger klassningarna med goda marginaler, vissa racingoljor klarar klassningarnas krav x 10 tex.

torsen
3 maj 2019 · 7 198 Inlägg

Tog mig tid att gå ut i garaget och titta på etiketterna på den LIDL 5W-40, #65351, jag föreslagit och själv köpt.

Följande anges på förpackningarna:
ACEA A3/B4
ACEA A3/B3-10
API SN/CF
VW 50200
VW 50500
MB 229-3
PORSCHE A40
RENAULT RNO700/RNO710
GM-LL-A/B-025
JASO MA2
BMW Longlife -01

A = bensin
B = diesel

SL kom 2001
SM kom 2004
SN kom 2011

Kolla i instruktionsboken vilja olja som rekommenderas för din bil.

hoppas det är till någon hjälp.

jaka54
3 maj 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det räcker med att kolla efter VW koden! VW 50200 och likande så funkar den fint de flesta"moderna" bilar.
Lidl:s 5Wx40 helsyntet olja funkar perfekt till både min Audi 100 2,0E -89:a som till min Audi TT 3,2lit roadster från 2004.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang