Hur få till att halvljuset lyser tillsammans med helljuset? - Chevrolet Silverado 2500 -90

RB58
3 maj 2019 · 3 Inlägg

Hej har en chevrolet silverado 2500 -90  undrar hur jag ska göra för att få både halvljus och helljus att lysa samtidigt när jag slår på helljuset? Nu slocknar halvljuset när jag slår på helljuset vad göra??




Redigerade rubriken en aning..

Med vänlig hälsning mod

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 maj 2019 · 4 917 Inlägg

För att kunna lösa det måste man veta hur de olika ljusen är kopplade via relä och hur det ser ut i omkastaren.
En bilelektriker kan nog fixa det men det blir väl inte billigt kan jag tro..
Förmodligen kan man fixa detta i omkastaren som påverkar helljuset så att man får tillslaget där för bägge .

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
RB58
4 maj 2019 · 3 Inlägg

_- skrev:
För att kunna lösa det måste man veta hur de olika ljusen är kopplade via relä och hur det ser ut i omkastaren.
En bilelektriker kan nog fixa det men det blir väl inte billigt kan jag tro..
Förmodligen kan man fixa detta i omkastaren som påverkar helljuset så att man får tillslaget där för bägge .

Tackar för tipset ska kolla upp det!

torsen
4 maj 2019 · 7 198 Inlägg

Ägde på det glada 60-talet ett par FIAT 125 (värstingbilen på sin tid).
Den hade dubbla strålkastare på var sida med halvljus i de yttre strålkastarna och helljus i de inre.
Medelst relä med funktionen 87A, brytande, fixade jag så att alla fyra lyste vid helljus.
Så som du önskar på din Silverado.

RB58
4 maj 2019 · 3 Inlägg

Tack för tipset

zzr94092
4 maj 2019 · 4 378 Inlägg

Fiat 125.det var en värsting på den tiden,kom från en wv1200 34 hk. Var lite skillnad på bil.....

Utmarks-Loke
4 maj 2019 · 5 813 Inlägg

Jag vet inte hur det ser ut på en silverado -90 men om både hel- och halvljus sitter i samma H4 glödlampa kommer både glödlampa, strålkastare samt kablar bli överhettade om man kör båda samtidigt. Om det är uppdelat på två olika strålkastare är det väl bara kablarna som blir överhettade.

torsen
5 maj 2019 · 7 198 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Jag vet inte hur det ser ut på en silverado -90 men om både hel- och halvljus sitter i samma H4 glödlampa kommer både glödlampa, strålkastare samt kablar bli överhettade om man kör båda samtidigt. Om det är uppdelat på två olika strålkastare är det väl bara kablarna som blir överhettade.

Instämmer.
Silverradons insatser är, relativt sett, små.
Risk för överhettning i insatserna.
Följden kan bli att glasen spricker om det kommer kallvatten på dem.
Råkade en granne ut för som hade kopplat så att båda glödtrådarna lyste samtidigt vid helljus.
Men kablarna är det nog ingen fara med.

zzr94092
5 maj 2019 · 4 378 Inlägg

Är väl seperata hel o halv lyktor...

caromania Forummoderator
5 maj 2019 · 9 296 Inlägg

Det finns inga idiotiska restriktioner från bilprovningen? Får hel- och halvljus lysa samtidigt?
Edit: och hur är det med P-ljus? Får det lysa parallellt med hel/halv?

Senast redigerat av caromania (5 maj 2019)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 maj 2019 · 14 007 Inlägg

caromania skrev:
Det finns inga idiotiska restriktioner från bilprovningen? Får hel- och halvljus lysa samtidigt?
Edit: och hur är det med P-ljus? Får det lysa parallellt med hel/halv?

Det måste det väl få göra men inte hel och halv tillsammans. På min Van har jag halv/hel i de övre och hel i de nedre. Slår man över till hel så slocknar halv och jag har hel på alla fyra.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
caromania Forummoderator
5 maj 2019 · 9 296 Inlägg

Tack Benny. Jag hoppas tråden kan fördjupas med fler tips om hur man kan koppla med olika reläsatser då jag har ett liknande problem med mitt ”barn-find”. Så jag följer tråden med spänning och utan motstånd.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
zzr94092
5 maj 2019 · 4 378 Inlägg

Har haft en svensksåld Camaro Iroc-z
Separata hel o halv lyktor,dom yttre var halvljus,vid hel så lyste  alla fyra..Inga hemma kopplingar,helt original hade den i 20 år=bes 20ggr

caromania Forummoderator
5 maj 2019 · 9 296 Inlägg

zzr94092 skrev:
Har haft en svensksåld Camaro Iroc-z
Separata hel o halv lyktor,dom yttre var halvljus,vid hel så lyste  alla fyra..Inga hemma kopplingar,helt original hade den i 20 år=bes 20ggr

Rover 800 är likadan. Dubbla H4 i två insatser per lykta. Yttre har halvljus och inre hel, men båda lyser vid hel med helljus. Frågan är om det vore ok ifall yttre halvljus lyser när inre hel kopplas på?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
zzr94092
6 maj 2019 · 4 378 Inlägg

Du får ett betydligt bättre ljus med alla på, I Camaron så var det H1/H3..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang