Köpråd: liten och gärna skattebefriad bil - eller nyare?

bilist23
4 maj 2019 · 4 Inlägg

Är i Denna skrivande stund ägare till en Saab 9-5 -01.
Har den ute på försäljning, då den knappt används längre, bor så jag och fru kan ta buss till stan och jobb.
men skulle behöva bil då släkt ligger utanför staden och fru vill inte lära sig cykla, och jag brukar åka och fiska så cykla blir 2 timmar och kanske inte orkar hela tiden då jag cyklar till jobbet varje dag.
Sitter och funderar på skattebefriad då den mest bara kommer stå, vill inte hyra och hoppas de finns ledigt just då, men fru vill ha nyare då hon tycker de är skamligt att komma med gammal bil.
Bor i lägenhet och är inte sugen på lägga ut massor med pengar då hon också vill ha hus eller bostadsrätt.
Kort sagt Skattebefriat eller nyare,? (varför egentligen betala skatt på nyare bil om den ska stå på parkering 70- 90% per år???




Redigerade din rubrik en aning.

Med vänlig hälsning mod

xXSammy
4 maj 2019 · 6 566 Inlägg

Om du kan tänka dig en vädligt låg skatt utan att köpa för ny/dyr bil..

Ford Focus 1.0
Årskatt 360kr

De/Dem
bilist23
4 maj 2019 · 4 Inlägg

hmm, nja skulle nog inte vara snällt mot den att få stå på en parkering, gick förbi idag saaben när ja skulle handla å de är väl en 3- 4 lager damm på den..

uhlin
4 maj 2019 · 2 831 Inlägg

Ska man ha bil så kostar det, frånsett att den är avställd då kostar den inget.

Om nu ni inte använder den så mycket så behåll saaben och ställ av den och ställ på den de dagar ni ska använda den och ställ av den igen. Ett litet moment men det är iallafall det billigaste ni kan komma undan med.

bilist23
4 maj 2019 · 4 Inlägg

den dricker dock lite för mycket för att vara saab, .....

uhlin
4 maj 2019 · 2 831 Inlägg

bilist23 skrev:
den dricker dock lite för mycket för att vara saab, .....

Elbil? tar inte en droppe bensin! : )

bilist23
4 maj 2019 · 4 Inlägg

dyra, och efter senaste rapporter om elbils explosioner, nej tack, tror inte mitt hyresbolag kopplar om parkeringen med rätt laddningsstolpe frivilligt..

uhlin
4 maj 2019 · 2 831 Inlägg

Isåfall skulle nog jag satsa på en lite äldre bil, gärna japan, typ Toyota/Nissan eller nåt sånt. De är kända för driftsäkerhet, kan va rosten som spelar ett spratt men ett hyfsat rostfritt exemplar av brukar va ett säkert kort.

Eller en skattebefriad disel, fast de är ju rätt dyra om de är bra iordning.
En gammal mersa 220/240 disel bara går och går.

spillolja
4 maj 2019 · 4 014 Inlägg

En trilling lär ha 360:- årskatt, köper man en billig med några år/mil på nacken så borde en trafikförsäkring inte vara så dyr

Trilling = (Toyota Agyo, Citroën C1, Peugeot 108)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
4 maj 2019 · 7 202 Inlägg

Gå in på blocket.
Pricka in "äldre än 1989" = skattebefriad.
Bocka för "under 5.000:-".
Se vad som dyker upp.
Registerhållningsavgiften 65:- kommer du inte undan, om du ska ha bilen påställd.

Utmarks-Loke
4 maj 2019 · 5 814 Inlägg

Bättre att köpa en småbil från runt 2005, de är billiga nu, relativt nya och även om de inte är skattebefriade så är ändå skatten låg. Det är ändå drivmedelskatten som är den riktigt stora posten.

spillolja
4 maj 2019 · 4 014 Inlägg

Här är några:
https://www.blocket.se/angelholm/Renaul … 22&w=3
utgången besiktning så genomgång och mek kommer man inte i från, går under 0.7lit/milen om man inte gasar på för mycket
https://www.blocket.se/kalmar/Audi_80_8 … 22&w=3
https://www.blocket.se/jamtland/Ford_fi … 22&w=3

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
uhlin
4 maj 2019 · 2 831 Inlägg

spillolja skrev:
Här är några:
https://www.blocket.se/angelholm/Renaul … 22&w=3
utgången besiktning så genomgång och mek kommer man inte i från, går under 0.7lit/milen om man inte gasar på för mycket
https://www.blocket.se/kalmar/Audi_80_8 … 22&w=3
https://www.blocket.se/jamtland/Ford_fi … 22&w=3

Allvarligt...Renault kommer inte bli nån hit för honom, så illa vill vi inte TS.

Audin vore kanske nåt, men varför besiktar inte säljaren den först innan försäljning, ugglor i mossen ?

Fiestan skulle nog funka även om den inte är rolig alls och komfort med noll.
Men billig i drift. fast beroro på vilka fordringar TS har på komfort?

Får i och för sig räkna med påkostning av bromsar och ev hjulcylindrar, kostar en slant på verkstad samt efterkontroll. Så kanske blir i överkant ändå innan den är körklar?

spillolja
4 maj 2019 · 4 014 Inlägg

Ska man ha en gammal bil så blir  det dyrt om man inte repar själv

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 maj 2019 · 13 674 Inlägg

spillolja skrev:
Ska man ha en gammal bil så blir  det dyrt om man inte repar själv

Långt ifrån alltid det är så.

vill påstå att en sprillans bil är billigare att reparea än en gammal just eftersom den har garanti. sämsta är att köpa en relativt ny bil utan garantier då är det bättre med en gammal holk då dom är lättare att laga delar är billigare.



jag skulle personligen satsa på en Golf mk1 eller mk2 med 1,6d/1.6td maskinen.  lätt dom som går snålat och har billigaste delar och lättast att laga ifall att dom pajar.

att köpa bilar  mellan 30-120k och relativt nya är absulut det värsta man kan göra.
en rasad motor kostar oftast väldigt mycket kanske inte så mycket som bilen kastade men väldigt nära då hamnar man i det läget att man fakstist står men något skit som inte är lönsamt att laga.

värst där är för dom som tar lån att köpa dessa tickande bomber dom har inte 50k att byta motor för och bilen är värd 70-80   och har lån på 50k.  smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
spillolja
4 maj 2019 · 4 014 Inlägg

jag kan ta min Clio som jämförelse:
Värmeväxlare  185:-
2st  kullager till fjäderbenen fram  2*35:-
1st framfjäder  128:-
2st stötdämpare gas bak  389:-
avgasupphägning bak  114:-
bromsbelägg fram 120:-
självjusteringar bakbroms 300:-
ca 1306:- på miniräknaren
allt ovanståden nytt från mister-auto, autopartsmarket, m.m
pluu en del annat som rostskydd, extraljusförberedelse med DT-kontakter, olja, filter m.m
gissar om allt detta gjorts på en märkeverstad så tror jag att inte 10.000:- hade räckt, så kan man inte göra något själv så blir det "konstgjord andning" för att hålla en så gammal bil igång

man kan köpa en nyare bil för ca 100.000:-  som är ca 3-5 år gammal och gått ca 5000mil, maskinskadeförsäkringen träder in om man har max otur

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Utmarks-Loke
4 maj 2019 · 5 814 Inlägg

Growe skrev:
jag skulle personligen satsa på en Golf mk1 eller mk2 med 1,6d/1.6td maskinen.  lätt dom som går snålat och har billigaste delar och lättast att laga ifall att dom pajar.

Synd att det är så vansinnigt tråkigt att laga rost bara...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 maj 2019 · 13 674 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Growe skrev:
jag skulle personligen satsa på en Golf mk1 eller mk2 med 1,6d/1.6td maskinen.  lätt dom som går snålat och har billigaste delar och lättast att laga ifall att dom pajar.

Synd att det är så vansinnigt tråkigt att laga rost bara...

man får köpa rätt bil bara smile

men visst alla gamla bilar rostar tror dock att golfarna inte är värre än någon annan bil. farsan har en jätta som inte har en tillstymelse till rost.  iof ingen diesel men går ju alltid att smälla i en 130hk pd i den ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 maj 2019 · 17 385 Inlägg

Har provat. Det var ett väldigt gnäll på fru, föräldrar osv. "Kör du omkring i den skrothögen fortfarande?" (Bilen var rostfri). Dessutom tröttnade jag väl lite, det ska erkännas. Ingen AC heller.

Gav upp och köpte en annan.

En trillingbil som Spillolja föreslår är nog ett passande alternativ. Jag skulle vilja föreslå Prius givetvis men dessa har egenheten att de inte gillar att stå i mer än någon vecka då det lilla startbatteriet dräneras rätt fort. Så kanske inte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
5 maj 2019 · 5 814 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har provat. Det var ett väldigt gnäll på fru, föräldrar osv. "Kör du omkring i den skrothögen fortfarande?" (Bilen var rostfri). Dessutom tröttnade jag väl lite, det ska erkännas. Ingen AC heller.

Gav upp och köpte en annan.

Hade du haft en cadillac -55 hade de nog inte klagat

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang