Byte av bromsskivor fram efter 5.5k mil?

einkaz
4 maj 2019 · 4 Inlägg

Hallå alla godingar!

Jag äger en MB CLA 250 med AMG sportpaket, köptes ny 2016 och har haft den i tre år nu. Totalt har den rullat 5500 mil och sedvanligt servats årligen på MB-auktoriserad verkstad (HedinBil)

För drygt 3 veckor sedan började bilen varna för utslitna belägg framtill, vilket även stämde när jag kikade på dem. Bilen skulle ändå in på sin tredje service i samband med att beläggen började varna så jag tänkte; fine, HedinBil kan väl få kika på det och komma med ett prisförslag. Precis som förväntat behövdes beläggen bytas men till ett sjukt högt pris. Notera att de inte sa något om skivorna mer än att de såg ok ut.

Efter servicen valde jag att inhandla beläggen själv och åka till verkstaden där jag byter däck i och med att jag ännu inte hade smackat på sommardäck. Väl där påstår dem att skivorna också behövde bytas framtill då de låg under minimumgränsen (27.5 mm, varav 28 mm är minimumgränsen). Jag mätte själv med mikrometer och såg att de låg runt 28.2-28.4 mm istället. Nya ligger på 30 mm.

Nu till min fråga; skivorna i sig ser ganska fina ut trots "vinylskivespår" som de flesta får direkt när man bromsar. Men ska man verkligen behöva byta skivor efter 5500 mil? Ligger ganska nära minimumgränsen så det kanske är lika bra att byta? Känns så snopet bara då man förväntar sig att originalskivor ska hålla längre, speciellt då jag endast kör längre motorvägssträckor.

Senast redigerat av einkaz (4 maj 2019)

Nybergrobin
4 maj 2019 · 2 377 Inlägg

jag har då inte bytt dessa skivor...är skivorna slitna med enbart 2,5mm så anser jag absolut att man kan fortsätta köra!
5500 mil låter sjukt dåligt men körstil lär väl slita olika? Mina skivor har gått 15,200 mil nu men nu är det absolut dags för byte ;P   mina är väl 5-6m mindre än org ;P

jaka54
4 maj 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
På alla slivor står minimitjockleken! Är du bara några tiondelar från minimigränsen så byt!
Det är enkelt att byta både skivor och belägg själv så spar du några tusenlappar.

Utmarks-Loke
4 maj 2019 · 5 809 Inlägg

Det är ju också en ganska stor och tung bil så det blir mer påfrestning på skivorna. Men ett år till är nog inga större problem.

zzr94092
4 maj 2019 · 4 378 Inlägg

Varken stor eller tung bil.

Utmarks-Loke
4 maj 2019 · 5 809 Inlägg

zzr94092 skrev:
Varken stor eller tung bil.

Inte jämfört med en unimog kanske, men det är ju ändå en bil på bortåt 1800-1900kg. Ett halvt ton mer än en volvo 240, för att ta ett exempel.

mb_pucken
5 maj 2019 · 5 083 Inlägg

När dom nya beläggen är slitna så kommer skivorna vara ganska långt under minimigränsen förutsatt att dom slits i samma takt.
Därför hade jag bytt både skivor och belägg nu.

Har fått känslan av att Mercedes har ganska mjuka skivor och belägg eftersom dom slits ganska fort. Finns säkert någon väl uträknad anledning till detta.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
xXSammy
5 maj 2019 · 6 566 Inlägg

mb_pucken skrev:
När dom nya beläggen är slitna så kommer skivorna vara ganska långt under minimigränsen förutsatt att dom slits i samma takt.
Därför hade jag bytt både skivor och belägg nu.

Har fått känslan av att Mercedes har ganska mjuka skivor och belägg eftersom dom slits ganska fort. Finns säkert någon väl uträknad anledning till detta.

Mjukare skivor kanske inte slår sig lika lätt? MB gör väl det mesta för att hålla komforten på topp.

De/Dem
torsen
5 maj 2019 · 7 198 Inlägg

Hade en MB 124:a i 7 år och 37.500 mil.
Bytte varken skivor eller bromsbelägg fram under perioden.
Däremot byttes både skivor och belägg BAK varje år.
Provade såväl "original"- som olika "pirat"-skivor
Samma "skit".
Skivorna bak krackelerade och förlorade bitar.
Ledde till att beläggen slets ner.

Hade en Jeep KJ -06(sista "runda") i 5 år.
Efter drygt 2.500 mil behövde skivor och belägg bytas bak.
Samma "sjuka" som hos 124:an.
(till den fanns 3 olika bromssystem = broms-ok bak - så det var väldigt besvärligt innan rätt delar hade anskaffats och var på plats)(man hade en typ av ok på USA-marknaden, en annan typ generellt på exportmarknaderna samt en tredje speciellt för svenska marknaden. Jag köpte min Jeep ny hos VEHO BIL i Kungens Kurva)

Har haft flera Citroen GS & GSA.
En av GS:arna kördes 7½ år och bortåt 10.000 mil utan att några skivor eller belägg behövde bytas.
En av GSA:na  kördes över 10.000 mil utan byte skivor eller belägg.

Jeep och MB låg under "samma paraply" = samma kvalitetskrav??????

Nuvarande CR-V:n närmar sig 4 år och 5.000 mil.
Kollade både skivor och belägg för några veckor sedan i s m hjulbyte.
"Bättre som nytt", som en motorjournalist uttryckte det en gång.

Vad kan man dra för slutsatser?
Jo att skivbromsar bak är förkastligt - utom för banracing.
Varför har fler och fler bilar skivbromsar bak?
Jo därför att det produktionsmässigt är en prisbilligare konstruktion, jämfört med trumbromsar.
Ett annat elände är att man i besparingssyfte slutat med reservhjul(dock ej på CR-V).

Vad har ni för erfarenheter av skivor bak?
(ja jag vet att VAG ALDRIG har några problem med någonting)

Niknar
5 maj 2019 · 197 Inlägg

Har samma erfarenhet när det gäller Mercedes (w208) fick byta skivor bak vartannat år, såg ok ut på utsidan men det var knäckebrödsyta på insidan.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Utmarks-Loke
5 maj 2019 · 5 809 Inlägg

Jag fick själv byta skivor bak på min 2012 bmw 118d nu, efter 26.000 mil började de se lite tråkiga ut. Även belägg fram och bak byttes men trots att det stod bmw på dom räknar jag med att de bytts (minst) en gång tidigare, åtminstone fram

panda666
5 maj 2019 · 4 228 Inlägg

einkaz skrev:
Hallå alla godingar!

Jag äger en MB CLA 250 med AMG sportpaket, köptes ny 2016 och har haft den i tre år nu. Totalt har den rullat 5500 mil och sedvanligt servats årligen på MB-auktoriserad verkstad (HedinBil)

För drygt 3 veckor sedan började bilen varna för utslitna belägg framtill, vilket även stämde när jag kikade på dem. Bilen skulle ändå in på sin tredje service i samband med att beläggen började varna så jag tänkte; fine, HedinBil kan väl få kika på det och komma med ett prisförslag. Precis som förväntat behövdes beläggen bytas men till ett sjukt högt pris. Notera att de inte sa något om skivorna mer än att de såg ok ut.

Efter servicen valde jag att inhandla beläggen själv och åka till verkstaden där jag byter däck i och med att jag ännu inte hade smackat på sommardäck. Väl där påstår dem att skivorna också behövde bytas framtill då de låg under minimumgränsen (27.5 mm, varav 28 mm är minimumgränsen). Jag mätte själv med mikrometer och såg att de låg runt 28.2-28.4 mm istället. Nya ligger på 30 mm.

Nu till min fråga; skivorna i sig ser ganska fina ut trots "vinylskivespår" som de flesta får direkt när man bromsar. Men ska man verkligen behöva byta skivor efter 5500 mil? Ligger ganska nära minimumgränsen så det kanske är lika bra att byta? Känns så snopet bara då man förväntar sig att originalskivor ska hålla längre, speciellt då jag endast kör längre motorvägssträckor.

nej det ska man inte, pröva ta bild på dom med ficklampa på skivorna så kan man se ungefär hur dom ser ut. Många byter skivor aldeless för tidigt tycker ja, slår dom inte och vibrerar inte så är det ingen ide, så länge dom inte är helt nedslitna, så ta lite bilder med ficklampa så kan vi se hur dom ser ut. Är dom rostiga kan man försöka bromsa bort det mesta men som du säger motorväg varje dag och lite hårdare inbromsning ibland borde dom vara ok.

spillolja
5 maj 2019 · 4 014 Inlägg

Skivorna såg ut såhär på min Golf fram när dom byttes ut:
http://www.gtiklubben.nu/forum/attachment.php?attachmentid=9627&d=1511356454
beror på att bilen de 3 första åren inte ens gått 2000mil
inom inte för avlägsen framtid så blir det byte belägg och skivor bak då dom är i snarlik kondition
bilen har snart gått 16.000mil och dessa har hängt med sen bilen var ny
wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang