Trasig tempgivare Rörlig motortempmätare på peugeot 207 gt 1,6 2007 farligt?

Yogiandscooby14
4 maj 2019 · 23 Inlägg

Hej hej

Temperaturmätaren på min mors peugeot 207 gt 1,6 har börjat o röra sig lite fritt om man så säger.
Först tar det en stund innan den kommer upp i värme.
Sen kommer den aldrig upp i 90 grader som den ska, utan den kommer upp i 70-80 grader.
Går aldrig över 80 i alla fall.
Men släpper man på gasen så sjunker tempmätaren.
så den går inte upp till 90 som den ska, uten den håller sig som max 80, men som sagt släpper man gasen sjunker mätaren ganska fort, o stiger igen när man gasar.
Jag har fått reda på att det är tempgivaren som spökar.
Nu undrar jag om detta är farligt att åka med?
Jag förstår att detta inte är bra, o bilen ska in på reparation inom snar framtid.
Men går det ändå bra o köra med den?
Märks inget konstigt med den annars när man kör
LImpmode har aldrig dykt, det har jag annars läst att det kan hända.

Tack på förhand o ha en trevlig lördagskväll.

uhlin
4 maj 2019 · 2 834 Inlägg

Gör inget att åka så, enda kan väl va att om den börjar koka dröjer det längre innan du märker det.

Fast på din beskrivning skulle jag ändå tro mer på defekt termostat.

classexa
4 maj 2019 · 193 Inlägg

Som föregående säger, låter mer som termostaten. Att den har fastnat i öppet läge

Yogiandscooby14
7 maj 2019 · 23 Inlägg

Konstiga är att termostaten byttes på mekonomen i februari,mars nånting, så det borde inte vara den tycker man.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 maj 2019 · 4 917 Inlägg

Alltför många måndagsexemplar tillverkas när det gäller reservdelar..
Bara för att det är nytt så är det inte säkert att det håller..
Man ska ALDRIG ta något för givet när det gäller saker o ting som människan tillverkar..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
walle123
12 maj 2020 · 5 Inlägg

Tja !

Hade liknande problem på min peugeot 207 förra vintern då bilen ibland lyckades starta eller inte. Det var ganska simpelt tog den till en verkstad och de bytte motortemp givaren och så var bilen på topp igen! Kostade runt 600kr för byte och material.

Hoppas det hjälper
Walle

uhlin
12 maj 2020 · 2 834 Inlägg

walle123 skrev:
Tja !

Hade liknande problem på min peugeot 207 förra vintern då bilen ibland lyckades starta eller inte. Det var ganska simpelt tog den till en verkstad och de bytte motortemp givaren och så var bilen på topp igen! Kostade runt 600kr för byte och material.

Hoppas det hjälper
Walle

Fast detta var väl inte riktigt svar på frågan då TS har problem med att den inte kommer upp riktigt i värme och tempmätaren visar inte riktigt som den ska.

Alltså den startar ju varm som kall och motortempgivare och tempgivare till mätare är två helt olika givare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang