Audi Cab 2.8 V6 94 - ojämn tomgång (ca 25000mil)

Rysseen
5 maj 2019 · 11 Inlägg

Hej!

Har en Audi som blöddrar lite på tomgång. Inget stort fel då den drar normalt med soppa, ingen vidare oljeförbrukning osv men nu har jag gett mig på det och bytt tändstift, tändkablar och tändspole (ignition coil?) Även haft i Injector cleaner.

Men ändå är den ojämn... Sprayat startgas lite överallt där det verkar rimligt men nu är flaskan slut och jag har inte hittat något ställe där det läcker.

I övrigt går bilen bra, det enda är att tempgivaren - den som visar motortempen på instrumenten verkar vara lite off. Den går upp typ 1/4 vid normal åkning och när den är på 1/2 så kokar bilen. Känns inte som det har med den att göra då bilen beter sig likadant kall och varm. (Kylfläktarna var havererade när jag köpte bilen. Nu sitter det nya och de är kopplade till en switch i kupén. När jag bytte de så kopplade jag in de som vanligt, lät bilen stå på tomgång och då startade de. Dagen efter inne i stan börjar den koka -.- Så nu sitter det manuell on/off på de)



Tips och idéer?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 maj 2019 · 14 007 Inlägg

Rysseen skrev:
Hej!

Har en Audi som blöddrar lite på tomgång. Inget stort fel då den drar normalt med soppa, ingen vidare oljeförbrukning osv men nu har jag gett mig på det och bytt tändstift, tändkablar och tändspole (ignition coil?) Även haft i Injector cleaner.

Men ändå är den ojämn... Sprayat startgas lite överallt där det verkar rimligt men nu är flaskan slut och jag har inte hittat något ställe där det läcker.

I övrigt går bilen bra, det enda är att tempgivaren - den som visar motortempen på instrumenten verkar vara lite off. Den går upp typ 1/4 vid normal åkning och när den är på 1/2 så kokar bilen. Känns inte som det har med den att göra då bilen beter sig likadant kall och varm. (Kylfläktarna var havererade när jag köpte bilen. Nu sitter det nya och de är kopplade till en switch i kupén. När jag bytte de så kopplade jag in de som vanligt, lät bilen stå på tomgång och då startade de. Dagen efter inne i stan börjar den koka -.- Så nu sitter det manuell on/off på de)



Tips och idéer?

Några enkla frågor: Har du kollat kylvätskenivån? Har du kollat efter läckor? Är termostaten okay?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Rysseen
5 maj 2019 · 11 Inlägg

Kylvätskenivån är ok, fyllde på den efter att den kokat ur lite.

Termostaten verkar ok, övre slangen till kylaren blir bra varm innan det börjar hända något med den nedre...

Läckor? Startgas har jag sprayat överallt men det gav inget..

Motortempen är ett separat ämne egentligen, det är inte den jag är ute efter att lösa. Det är tomgången som stör mig.

Finns det något sätt att testa LMMen?

caromania Forummoderator
5 maj 2019 · 9 296 Inlägg

Jag tror Benny syftade på kylvätskeläckor.

Du har ju redan bytt det som kan tänkas krångla vilket det kan göra på en 25år gammal bil. Det jag skulle vilja lägga till är dels om det finns någon form av tomgångsventil på spjällhuset som kan rengöras och smörjas. Sedan brukar det finnas tempgivare som skickar signal till ECU. Dessa kan krångla och ge risig tomgång, men då är det inte ovanligt med förhöjd bränsleförbrukning vilket du inte har.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Rysseen
5 maj 2019 · 11 Inlägg

Ja precis,

Det är något sådant jag tänker på. Finns väl någon här som har bra koll på dessa motorer?

Motorkylningen är jag inte orolig för. Nämnde det mest om det kunde vara en ledtråd men jag ser själv inte sambandet.

Rysseen
5 maj 2019 · 11 Inlägg

caromania skrev:
Jag tror Benny syftade på kylvätskeläckor.

Du har ju redan bytt det som kan tänkas krångla vilket det kan göra på en 25år gammal bil. Det jag skulle vilja lägga till är dels om det finns någon form av tomgångsventil på spjällhuset som kan rengöras och smörjas. Sedan brukar det finnas tempgivare som skickar signal till ECU. Dessa kan krångla och ge risig tomgång, men då är det inte ovanligt med förhöjd bränsleförbrukning vilket du inte har.

Hittade denna när jag sökte på idle control valve efter ditt förslag;
http://audi.kris-hansen.com/icv.htm
Återkommer med resultat!

Snurriis
5 maj 2019 · 761 Inlägg

Rysseen skrev:

caromania skrev:
Jag tror Benny syftade på kylvätskeläckor.

Du har ju redan bytt det som kan tänkas krångla vilket det kan göra på en 25år gammal bil. Det jag skulle vilja lägga till är dels om det finns någon form av tomgångsventil på spjällhuset som kan rengöras och smörjas. Sedan brukar det finnas tempgivare som skickar signal till ECU. Dessa kan krångla och ge risig tomgång, men då är det inte ovanligt med förhöjd bränsleförbrukning vilket du inte har.

Hittade denna när jag sökte på idle control valve efter ditt förslag;
http://audi.kris-hansen.com/icv.htm
Återkommer med resultat!

Har du kollat efter spruckna vakumslangar?

Greenhorn
5 maj 2019 · 399 Inlägg

Det kan vara tempgivare som ger fel signal till din ECU... typ när din motor är kall, så ger den din ECU att köra fetare sås. Är givaren trasig så kan ECU tro att din motor går fortfarande kall... fast den är varm.
bytte min föra hösten och bilen gick bra efter det... en grön liten givare som sitter nånstans på din värme slang eller motor. jag hade väldig ojämn tomgång innan men efter bytet gick den på 0,8 på varvräknaren

Utmarks-Loke
5 maj 2019 · 5 809 Inlägg

Snurriis skrev:

Rysseen skrev:

caromania skrev:
Jag tror Benny syftade på kylvätskeläckor.

Du har ju redan bytt det som kan tänkas krångla vilket det kan göra på en 25år gammal bil. Det jag skulle vilja lägga till är dels om det finns någon form av tomgångsventil på spjällhuset som kan rengöras och smörjas. Sedan brukar det finnas tempgivare som skickar signal till ECU. Dessa kan krångla och ge risig tomgång, men då är det inte ovanligt med förhöjd bränsleförbrukning vilket du inte har.

Hittade denna när jag sökte på idle control valve efter ditt förslag;
http://audi.kris-hansen.com/icv.htm
Återkommer med resultat!

Har du kollat efter spruckna vakumslangar?

Det var min första tanke också, men han har ju tydligen sprutat startgas utan att det hände något så det är väl inte någon dålig vakumslang då

Greenhorn
5 maj 2019 · 399 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Snurriis skrev:

Rysseen skrev:

Hittade denna när jag sökte på idle control valve efter ditt förslag;
http://audi.kris-hansen.com/icv.htm
Återkommer med resultat!

Har du kollat efter spruckna vakumslangar?

Det var min första tanke också, men han har ju tydligen sprutat startgas utan att det hände något så det är väl inte någon dålig vakumslang då

jag kan tillägga att jag hittade en sprucken slang på min bil, Men det visade också vara givaren och tempen som spökade för mig då.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 maj 2019 · 17 376 Inlägg

TS: Går den lika oroligt på tomgång kallstartad som driftsvarm?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rysseen
5 maj 2019 · 11 Inlägg

Uppdatering!

Rengjorde tomgångsventilen som beskrivet. Går nästan perfekt när den är kall men börjar blöddra igen när den är varm... Så verkar vara fler faktorer inblandat här.
Vad hade ni mer för idéer?
Tempgivare?

caromania Forummoderator
5 maj 2019 · 9 296 Inlägg

Rysseen skrev:
Uppdatering!

Rengjorde tomgångsventilen som beskrivet. Går nästan perfekt när den är kall men börjar blöddra igen när den är varm... Så verkar vara fler faktorer inblandat här.
Vad hade ni mer för idéer?
Tempgivare?

Se det positivt. Nä du hittat felet kommer allt vara i nyskick. smile

Ja, det brukar finnas en tempgivare som skickar signal till ECUn, oftast en mässingsgivare med kabel påmonterad som sitter gängad i blocket eller vattenkanal. Vet ej hur det ser ut på en Deka.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 maj 2019 · 14 007 Inlägg

caromania skrev:
Jag tror Benny syftade på kylvätskeläckor.

Du har ju redan bytt det som kan tänkas krångla vilket det kan göra på en 25år gammal bil. Det jag skulle vilja lägga till är dels om det finns någon form av tomgångsventil på spjällhuset som kan rengöras och smörjas. Sedan brukar det finnas tempgivare som skickar signal till ECU. Dessa kan krångla och ge risig tomgång, men då är det inte ovanligt med förhöjd bränsleförbrukning vilket du inte har.

Precis så menade jag!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 maj 2019 · 14 007 Inlägg

caromania skrev:

Rysseen skrev:
Uppdatering!

Rengjorde tomgångsventilen som beskrivet. Går nästan perfekt när den är kall men börjar blöddra igen när den är varm... Så verkar vara fler faktorer inblandat här.
Vad hade ni mer för idéer?
Tempgivare?

Se det positivt. Nä du hittat felet kommer allt vara i nyskick. smile

Ja, det brukar finnas en tempgivare som skickar signal till ECUn, oftast en mässingsgivare med kabel påmonterad som sitter gängad i blocket eller vattenkanal. Vet ej hur det ser ut på en Deka.

Haha, det var länge sen man hörde det uttrycket!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Rysseen
5 maj 2019 · 11 Inlägg

Haha okej nu vet jag vad det är. Kollade på reservdelar och det var den givaren som hade en trasig kontakt (tack tidigare ägare).

Den satt nämligen under tomgångsventilen.
Givare kan jag köpa en ny men kontakten till den är trasig också.. Ska jag byta givaren känns det som att en ny kontakt är på sin plats.. Vart hittar man en sån? Eller kan man köra med flatstift bara? 🤔

caromania Forummoderator
5 maj 2019 · 9 296 Inlägg

Rysseen skrev:
Haha okej nu vet jag vad det är. Kollade på reservdelar och det var den givaren som hade en trasig kontakt (tack tidigare ägare).

Den satt nämligen under tomgångsventilen.
Givare kan jag köpa en ny men kontakten till den är trasig också.. Ska jag byta givaren känns det som att en ny kontakt är på sin plats.. Vart hittar man en sån? Eller kan man köra med flatstift bara? 🤔

Egentligen räcker det ju att du får ordentlig kontakt så kan du ersätta med vanligt flatstift så bör det funka.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Rysseen
5 maj 2019 · 11 Inlägg

Nu är en ny tempgivare beställd! Hoppas jag kan lösa det med flatstift på något sätt... Kanske testar att sätta dit den som den är först. Trångt och jävligt där dock. Såklart!
Menmen! Uppdaterar när den är bytt smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 maj 2019 · 14 007 Inlägg

Rysseen skrev:
Nu är en ny tempgivare beställd! Hoppas jag kan lösa det med flatstift på något sätt... Kanske testar att sätta dit den som den är först. Trångt och jävligt där dock. Såklart!
Menmen! Uppdaterar när den är bytt smile

Haha! Tempgivare brukar sitta trångt har jag märkt!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
caromania Forummoderator
5 maj 2019 · 9 296 Inlägg

Vettemannen skrev:

Rysseen skrev:
Nu är en ny tempgivare beställd! Hoppas jag kan lösa det med flatstift på något sätt... Kanske testar att sätta dit den som den är först. Trångt och jävligt där dock. Såklart!
Menmen! Uppdaterar när den är bytt smile

Haha! Tempgivare brukar sitta trångt har jag märkt!

/Benny

Jag kan rekommendera Rovers t-seriebilar. Där byter man tempsensorn på 1minut. Sedan kan man plocka vattenpumpen på en halvtimme om man ändå håller på.

Men bra marscherat TS! Och toppen med uppdatering.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang