Köpråd: Familjebil för ca 100 000 kr

yellowfrog
5 maj 2019 · 7 Inlägg

Hej! Behöver en ny bil då våran Saab 9-5 kombi 2006 kostar nu för mycket att reparera. Styrväxeln behöver bytas och kostnaden för det plus en del annat som behöver fixas överstiger värdet på bilen. Så jag är ute efter en ny bruksbil, körs mest av sambon. Hon kör till jobbet varje dag 5 km och vi kör nästan uteslutet i staden eller på motorväg, i princip ingen landsväg alls. Kör drygt 1000 mil per år så bensinare är det som gäller. Önskemålen är följande:

- Budget: 80k-120k
- 2009 års modell och framåt
- max 20k mil
- Bensin
- Lägre driftkostnader än Saab:en (skatt eller förbrukning eller service)
- Helst automat
- Helst backkamera eller sensor
- En storlek mindre än 9-5:an
- Ingen sedan. Halvkombi eller kombi

Har givetvis kollat de flesta liknande trådar och alla forum skyr VAG-bilarna som pesten även om de passar in i våra önskemål i allmänhet. De flesta rekommenderar japanska bilar. Jag har inget emot japanska bilar men urvalet är faktiskt magert på blocket förutom Toyota. Och Toyota som är ute är mest småbilar i Yaris-klass eller mindre. Franska bilar är det vissa som rekommenderar och vissa som är emot, jag har personligen inget emot franska bilar men pga ryktet så tar det emot att lägga övre delen av budgeten på en fransk bil iaf, så mellan 70-90k kan jag tänka mig.

Av den samlade lusläsningen av forumtrådar har jag landat i följande modeller:
- Opel Astra
- V60
- Toyota Prius

Enda nackdelen med Prius är ingen dragkrok. Behöver fler tips på märken och aktuell årsmodell.

Har en fråga till och det är ska jag ens försöka sälja Saab:en som rep. objekt eller lika bra att åka till skroten med den direkt?

spillolja
5 maj 2019 · 4 020 Inlägg

En Golf eller A3  med Tsi/Tfsi motor är det jag föreslår, går billigt och bra
SAAB:en borde går att sälja , borde finnas begagnade styrväxlar på någon bilskrot

smile

Senast redigerat av spillolja (5 maj 2019)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
uhlin
5 maj 2019 · 2 834 Inlägg

spillolja skrev:
En Golf eller A3  med Tsi/Tfsi motor är det jag föreslår, går billigt och bra
SAAB:en borde går att sälja , borde finnas begagnade styrväxlar på någon bilskrot

smile

Tsi motorerna är väl de som rasar och med det sämsta man kan köpa. Så det blir nog inget bra köp, iallafall de med kedja

caromania Forummoderator
5 maj 2019 · 9 296 Inlägg

Jag har sagt det förr: Honda Accord.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang