Excenterslip bra och billig

Richtenb
5 maj 2019 · 1 359 Inlägg

Garagets användare brukar ha vettiga åsikter om det mesta, även utanför bilvärlden. Jag ska ta bort rödfärg från ett antal hus och tycker det blir bättre resultat av att slipa än att köra stålborste, minskar risken för att färgen ska flagna. Problemet med rödfärg är att slipen ser ut som..f.n efter några bräder så man kanske inte vill köra en Milwaukee för 2000 kr (som iofs är röd)
Frågan är vad man kan hitta under 1000 kr? AEG? Bosch grön? Skil? Biltema?
Naturligtvis lite olika prisklass på märken ovan men någon kanske har nåt positivt att säga.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
caromania Forummoderator
5 maj 2019 · 9 296 Inlägg

Min erfarenhet av billiga maskiner är att de är ungefär lika bra och starka som deras dyrare kusiner, men att de vibrerar så jävla mycket mer. Vibrationer är ok om man bara ska jobba en timme, men mer än så... Nä. Jag skulle aldrig välja en budgetmaskin för det jobbet du beskriver.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Richtenb
5 maj 2019 · 1 359 Inlägg

Nä jag är helt överens med dig där caromania vad gäller vibrationer. Jag har dock ingen erfarenhet av hur billiga maskiner är idag, om det är samma som för 5 år sedan osv.
Men nedan borde ju kunna sortera sig till övre medelklass utan att man tar livet av sig av sorg om den blir rejält misshandlad av all rödfärg.
https://www.bauhaus.se/excenterslip-aeg-ex-125-es



caromania skrev:
Min erfarenhet av billiga maskiner är att de är ungefär lika bra och starka som deras dyrare kusiner, men att de vibrerar så jävla mycket mer. Vibrationer är ok om man bara ska jobba en timme, men mer än så... Nä. Jag skulle aldrig välja en budgetmaskin för det jobbet du beskriver.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Blixnabb
5 maj 2019 · 245 Inlägg

Är det rödfärg eller röd färg?
rödfärg är en slam färg och den tvättar man bort med högtryckstvätt eller borstar men enbart om det flagar annars målar man bara på den gamla rödfärgen.
Om det skulle vara den gamla plastfärgen (rödfärg) som fanns för 30-40 år sedan så måste den blästras bort

Richtenb
6 maj 2019 · 1 359 Inlägg

Helt rätt, jag hsr testat den approachen och det är slamfärg. Funkar ej. Möjligt att de använt nåt billigt skit med plast i som gör att Falu rödfärg krullar mer eller mindre direkt efter målning i optimala förutsättningar
Är helt enkelt inte sugen på att slösa bort 500 kr för ingenting, för att inte glömma tid för jobbet. Slipning med planslip funkar riktigt bra. Tänkte komplettera med en excenter


Blixnabb skrev:
Är det rödfärg eller röd färg?
rödfärg är en slam färg och den tvättar man bort med högtryckstvätt eller borstar men enbart om det flagar annars målar man bara på den gamla rödfärgen.
Om det skulle vara den gamla plastfärgen (rödfärg) som fanns för 30-40 år sedan så måste den blästras bort

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Janneutanb
6 maj 2019 · 7 271 Inlägg

Du vill inte köpa en "bättre" maskin som är begagnad då?

zemet
6 maj 2019 · 4 035 Inlägg

Men maskinen lär ju knappast gå sönder? Du kan väll bara blåsa ur den lite då och då med tryckluft?

Och går maskinen inte sönder så kommer du använda den resten av livet. Känns ju dumt att köpa en bra(dyr) slip när du redan har en som fungerar. Så du kommer nog ha den du skaffar för detta jobbet resten av livet?

Så vill du ha en biltema excenterslip resten av livet? Eller vill du då ha något bättre?

Jag personligen hade köpt en bra dyrare modell. Gärna batteridriven.

Jag har personlig erfarenhe av denna Makita: https://www.proffsmagasinet.se/verktyg/ … pPEALw_wcB

Jag har bara makita maskkiner hemma, endast pga att det var makita jag började köpa. Och då passar ju alla batterier osv. Milwalkie, Dewalt osv är nog lika bra.

Ryobi kostar ju 1/3 av makitan. Skulle tro att det är en helt okej maskin det med.

Richtenb
6 maj 2019 · 1 359 Inlägg

Nä jag vill kanske inte ha en dålig maskin, aeg I länken har ju vunnit endel tester. Men jag vill ha en 125a och inte en 150. Jag känner inte att jag har mer pengar att ge än 1000 kr och undrar helt enkelt om det finns nåt vettigt. Blocket hade def varit ett alternativ men jag kan bara hitta 150 till vettigt pris. 5 år garanti på bauhaus lockar ju med aeg maskinen

zemet skrev:
Men maskinen lär ju knappast gå sönder? Du kan väll bara blåsa ur den lite då och då med tryckluft?

Och går maskinen inte sönder så kommer du använda den resten av livet. Känns ju dumt att köpa en bra(dyr) slip när du redan har en som fungerar. Så du kommer nog ha den du skaffar för detta jobbet resten av livet?

Så vill du ha en biltema excenterslip resten av livet? Eller vill du då ha något bättre?

Jag personligen hade köpt en bra dyrare modell. Gärna batteridriven.

Jag har personlig erfarenhe av denna Makita: https://www.proffsmagasinet.se/verktyg/ … pPEALw_wcB

Jag har bara makita maskkiner hemma, endast pga att det var makita jag började köpa. Och då passar ju alla batterier osv. Milwalkie, Dewalt osv är nog lika bra.

Ryobi kostar ju 1/3 av makitan. Skulle tro att det är en helt okej maskin det med.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang