Skoda Fabia, hjullager och ABS!

kennyboffa
6 maj 2019 · 28 Inlägg

Hej!

Bytte hjullager i helgen på min fabia 2004 (6y5) och fick lite problem.

1. Den där "ringen med hakar" (se bild på länken nedan) som liksom ska sitta längst ut på lagret/hjulnavet när man pressat in navet/lagret och som ska haka fast gick sönder. Hade inte rätt verktyg så fick liksom inte in den hak-ringen tillsammans med själva lagret, den ville inte åka in så försökte press med allehanda verktyg och lyckades göra sönder den.

https://www.mekster.se/media/catalog/pr … 200778.jpg

Så nu har jag hjullager monterat UTAN den. Nån som vet om det kommer hålla i längden? Eller kommer hjulet glida av förr eller senare? wink

Verkar ju nästan som att den är det enda som håller fast hela hjulnavet i bilen om man säger så (när den är hel). Och utan den.. ja, vad tror ni? big_smile Har ju navmuttern med, men känns sådär att allt hänger på den!

Testkörde några mil och märker inga konstigheter hittills, vågar man tro på det?

2. Fick lampa på ABS problem efter bytet, så tog loss och började kika o pilla på ABS givaren. Lyckades självklart göra sönder givaren, så nu måste den absolut bytas. Det konstiga var att den inte gick att "dra upp" ur hålet.
Fick loss insex skruven som håller fast den, men själva plastdelen satt fast och bröts av när jag försökte lyfta upp den. Nu sitter den nedre delen kvar, borde jag bara försöka karva loss bitarna och sätta in en ny?
Nån som vart med om liknande och har tips? Dyrt att fixa på verkstad om jag inte löser det? (förutsatt att det bara är givaren det är fel på)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 maj 2019 · 4 917 Inlägg

Det blir nog säkrast att lämna in allt i fortsättningen..
Även om det kostar..

Senast redigerat av insidan (6 maj 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
kennyboffa
6 maj 2019 · 28 Inlägg

Jo, kanske det, men det var inte det jag frågade. smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 maj 2019 · 4 917 Inlägg

Jag ville inte vara ofin med tanke på  vad du skrev..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
mb_pucken
6 maj 2019 · 5 083 Inlägg

Den taggiga ringen på hjullagret var säkert kransen som ABS givaren läser varvtalen mot och utan den lyser garanterat ABS lampan.
Börja med att montera en ny abs ring eller komplett ljullagerhubb och ny givare så kommer det nog funka igen. Dock kan du behöva radera felkoder :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
kennyboffa
6 maj 2019 · 28 Inlägg

Tack för svar!

Nja, kolla på bilden på länken jag skickade ovan, abs givaren sitter snarare mot den svart ringen (längst in på lagret.) Ringen med hakar sitter längst ut mot navet. (se bilden)

fax110
6 maj 2019 · 344 Inlägg

mb_pucken skrev:
Den taggiga ringen på hjullagret var säkert kransen som ABS givaren läser varvtalen mot och utan den lyser garanterat ABS lampan.
Börja med att montera en ny abs ring eller komplett ljullagerhubb och ny givare så kommer det nog funka igen. Dock kan du behöva radera felkoder :-)

trodde jag men först men kollade en monteringsvideo och ringen där är tydligen en extra låsning utöver att man pressar in lagret i huben på bilen, deras lösning på att kunna pressa lagren på plats på bilen och inte i en press. i slutet av processen när man presar in lagret med "original verktyg" så pressas den där ringen så flärparna viker upp sig i ett spår.

utan den ringen så är det ingenting som håller fast lagret förutom "friktionen" mellan hub och lager. kan funka bra och kan funka skit dåligt, vem vet. muttern i mitten håller inte fast lagret alls då det bara är drivaxeln som sitter fast där och den sitter i sin tur inte fast så det hjälper inget.

bäst är ju såklart att se att en så viktig del är monterad som den ska. tråkigt att tappa hjulet tvärt i hög hastighet ^^

Specialraggarn
7 maj 2019 · 512 Inlägg
Volkswagen Passat 1.8T "Fruräcer" (2004)
kennyboffa
7 maj 2019 · 28 Inlägg

Hoho.. kul att abs givaren gick sönder där med! big_smile Tack för videon!

zzr94092
8 maj 2019 · 4 378 Inlägg

ABS givaren läser av ett tandhjul i lagret runt drivaxelhålet..
Många bilar har bara hubben i pressad utan någon låsning..

kennyboffa
8 maj 2019 · 28 Inlägg

zzr94092 skrev:
ABS givaren läser av ett tandhjul i lagret runt drivaxelhålet..
Många bilar har bara hubben i pressad utan någon låsning..

Jaså? Då kanske jag överlever. smile

Måste ändå byta givaren nu så har beställt ett nytt lager + verktyg med OM jag får för mig att göra det jobbet igen när allt ändå ska loss. Hade dock vart gött att slippa.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang