Golf 3:a (1995) elhissar ur funktion

bellixxa
6 maj 2019 · 3 Inlägg

Hej! Elhissarna på min golf 3:a (1995) är ur funktion. Min far som är elektriker har felsökt så gott han har kunnat men har ej lyckats hitta vad som är fel. Det vi vet är att knapparna fungerar, inget kabelbrott mellan bil och dörr, säkringen är hel. Men ändå får vi ingen ström fram från bilen till knapparna eller hur man ska förklara. Någon som har en susning om vad felet kan vara?

SvarreE
6 maj 2019 · 239 Inlägg

bellixxa skrev:
Hej! Elhissarna på min golf 3:a (1995) är ur funktion. Min far som är elektriker har felsökt så gott han har kunnat men har ej lyckats hitta vad som är fel. Det vi vet är att knapparna fungerar, inget kabelbrott mellan bil och dörr, säkringen är hel. Men ändå får vi ingen ström fram från bilen till knapparna eller hur man ska förklara. Någon som har en susning om vad felet kan vara?

Lite konstigt om det är båda sidorna men jag hade kollat jordpunkter.
Dog båda sidor samtidigt eller en åt gången? Gäller det bara knapparna i förardörren eller alla knappar även de på de andra dörrarna?
(Eller de sitter kanske inte ens i dörrarna på en golf 3... ??)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 maj 2019 · 4 917 Inlägg

Tillslaget av mekanismen BÖR gå via ett relä och där hade jag börjat..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
bellixxa
6 maj 2019 · 3 Inlägg

SvarreE skrev:

bellixxa skrev:
Hej! Elhissarna på min golf 3:a (1995) är ur funktion. Min far som är elektriker har felsökt så gott han har kunnat men har ej lyckats hitta vad som är fel. Det vi vet är att knapparna fungerar, inget kabelbrott mellan bil och dörr, säkringen är hel. Men ändå får vi ingen ström fram från bilen till knapparna eller hur man ska förklara. Någon som har en susning om vad felet kan vara?

Lite konstigt om det är båda sidorna men jag hade kollat jordpunkter.
Dog båda sidor samtidigt eller en åt gången? Gäller det bara knapparna i förardörren eller alla knappar även de på de andra dörrarna?
(Eller de sitter kanske inte ens i dörrarna på en golf 3... ??)

Gäller alla knappar! Tyvärr vet jag inte om båda sidorna dog samtidigt då jag blev "blåst" när jag köpte bilen i höstas då säljaren påstod att elhissarna bara var urkopplade, vilket sen visade sig inte vara fallet när min far skulle koppla in dem åt mig nu när det blev vår!

bellixxa
6 maj 2019 · 3 Inlägg

insidan skrev:
Tillslaget av mekanismen BÖR gå via ett relä och där hade jag börjat..

Detta trodde min pappa också, men sen hittade han ett schema över reläna i golf 3 och det verkar som att det inte finns något relä för elhissarna??

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 maj 2019 · 4 917 Inlägg

Isåfall hade jag lagt av kablarna på  hissmotorn och kollat om det kommer spänning när hissmotorn aktiveras.
Kommer det ingen spänning så kan det vara avbrott på någon kabel.

Senast redigerat av insidan (6 maj 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
6 maj 2019 · 9 296 Inlägg

Det finns ingen central styrenhet under stolar etc?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Lockwood
7 maj 2019 · 394 Inlägg

Hur har ni kollat att kablarna mellan dörr-kaross är hela? Det som brukar hända är att isoleringen spricker och "lossnar" med tiden, kablarna får kontakt med varandra och alla möjliga/omöjliga fel kan uppstå. Ni måste alltså trä tillbaka gummistrumpan så mycket det bara går o kontrollera noga.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang