Bmw 320d e91 optimera/chippa

Tobbilainen
7 maj 2019 · 38 Inlägg

Hej. Har en 320d e91 lci 2009 manual som jag nu haft cirka 4 månader. Tycker den är helt trevlig att köra och drar på helt bra vid gaspådrag. Men har nu börjat fundera på att optimera den.

Bilen har rullat 258 000 km vet ej hur många mil det är eftersom jag bor i Finland och är finlandsvensk. Har hittat ett företag som erbjuder optimering via obd. Deras program ökar från 177 till 225hk och 350nm till 430nm. Detta tycker jag låter som en kanon bra för endast 2800 kronor.

Nu undrar jag om det finns någon här som kan berätta om det lönar sig att optimera en 320d. Hur mycket snabbare blir bilen? Att köpa en 330 är inget alternativ eftersom jag tänkte köra med denna et par år framöver.

Och lönar det sig att ta bort dpf? Vet att bilen har rullat långt men det är svårt att hitta en billig bil som rullat kort här i Finland.

Och varför står det att bilen har 197hk på biltemas hemsida fast det står 177 i besiktningspapret?

Förlåt för lång och slumrig text.

candyweiss
7 maj 2019 · 875 Inlägg

Tobbilainen skrev:
Bilen har rullat 258 000 km vet ej hur många mil det är eftersom jag bor i Finland och är finlandsvensk

258000 km = 25800 mil smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Tobbilainen
7 maj 2019 · 38 Inlägg

Började fundera det 😂

Janneutanb
7 maj 2019 · 7 271 Inlägg

Jag tycker att det är värt att plocka bort dpf och optimera bilen.
Blir stor skillnad!
Nackdelen är väl mera utsläpp och lukten då...

Greenhorn
7 maj 2019 · 399 Inlägg

jag hade valt en mera anpassad mappning istället för chippa bilen.
jag tror din bil skulle må mycket bättre av det än ett chip
som generellt bara ställer in ett fungerande värde.

men detta är bara vad jag tycker.

Senast redigerat av Greenhorn (7 maj 2019)

candyweiss
7 maj 2019 · 875 Inlägg

Greenhorn skrev:
skännerält

Ursäkta menar inget illa  smile
Fick läsa ordet flera gånger innan jag fattade att det var "generellt" du menade.

Senast redigerat av candyweiss (7 maj 2019)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Greenhorn
7 maj 2019 · 399 Inlägg

candyweiss skrev:

Greenhorn skrev:
skännerält

Ursäkta menar inget illa  smile
Fick läsa ordet flera gånger innan jag fattade att det var "generellt" du menade.

jo så går det när man korsar en 08 med västgöta mål... allt går åt hel***** smile

Tobbilainen
7 maj 2019 · 38 Inlägg

Är tyvärr ingen 08a. Är dock en finne så därför kanske inte språket klingar rätt i era öron när jag ej är van vid att skriva på rikssvenska.

Hur blir det med besiktningen efter bortplockat dpf? Blir avgasvärdena mycket högre? Är det så stor skillnad på att mappa bilen och att chippa den?
Hur blev din bil när du tagit bort dpfen? Blev den rejält mycket snabbare från ex 0-100?

Greenhorn
7 maj 2019 · 399 Inlägg

Tobbilainen skrev:
Är tyvärr ingen 08a. Är dock en finne så därför kanske inte språket klingar rätt i era öron när jag ej är van vid att skriva på rikssvenska.

Hur blir det med besiktningen efter bortplockat dpf? Blir avgasvärdena mycket högre? Är det så stor skillnad på att mappa bilen och att chippa den?
Hur blev din bil när du tagit bort dpfen? Blev den rejält mycket snabbare från ex 0-100?

Bilar är som människor... vi alla äter och dricker men fungerar olika
samma sak med bilar. den ena är inte lik den andra men alla går på bensin eller diesel.
Med chip så får du ett färdig produkt som fungerar, men med mappning så gås allt igenom
som en hälsoundersökning över vad din bil kan levererar istället.
dock är mappning dyrare men skonsammare för bilen i längden.


Sedan det hära med bortplockat dpf, kan någon annan svara på för jag har inte gjort nått sånt själv.
jag försöker göra så att min bil inte drar åt sig lagens långa arm (sleeper)
och swappar tillbaka mina injektorer och original fil vid besiktning smile

nu är jag ingen expert alls när det kommer till din bil... men de svagaste länkarna
på de flesta äldre bilarna är Turbon och kopplingen.
Det många inte tänker på att när de chippar eller mappar sina bilar att ofta  nästan halverar
tiden på bilens koppling, så om bara vill ha lite mera knuff i bilen för en liten peng...
så välj att chippa bilen men glöm inte bort att din koppling kan ta slut snart.

Senast redigerat av Greenhorn (7 maj 2019)

Tobbilainen
8 maj 2019 · 38 Inlägg

Låter helt vettigt. Kanske ska ta och se om jag hittar något företag som mappar bilar i närheten.
Men 3000 kronor känns billigt om man endå får 48hp mer och 80 mera vrid.

Greenhorn
8 maj 2019 · 399 Inlägg

Nu vet jag inte vart du bor men denna kille vet vad han sysslar med
han heter Boris och har en firma vid namn Svwat-Eculogic-Tuning och han kan du nå via facebook
och där kan du se vilka priser han har. han har fixat till många bilar som har fel chippas och mappas
av andra företag och det är värt att den extra långa vägen för att få ett bra utfört jobb.
du kan alltid troppa in med dina frågor till honom och sånt.

candyweiss
8 maj 2019 · 875 Inlägg

Greenhorn skrev:
Nu vet jag inte vart du bor

Står Finland i första inlägget.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Greenhorn
8 maj 2019 · 399 Inlägg

candyweiss skrev:

Greenhorn skrev:
Nu vet jag inte vart du bor

Står Finland i första inlägget.

Du har helt rätt, glömde av det. Sorry  sad

Tobbilainen
8 maj 2019 · 38 Inlägg

Alla förslag är till hjälp fast jag bor i Finland. Vem vet kanske det blir en roadtrip till svergie.

Greenhorn
8 maj 2019 · 399 Inlägg

Tobbilainen skrev:
Låter helt vettigt. Kanske ska ta och se om jag hittar något företag som mappar bilar i närheten.
Men 3000 kronor känns billigt om man endå får 48hp mer och 80 mera vrid.

Vad du mera kan göra för få bilen gå bättre utan göra några större svårare ingrep
Du kan skaffa ett sportfilter och ett sportsystem, så kommer bilen att andas mycket bättre
titta om du kan hitta något godis tex på ebay till din bil.
det kommer göra sig bra mycket bättre när du senare väljer en chip eller mappning av bilen.

hur somhelst lycka till.

Tobbilainen
15 maj 2019 · 38 Inlägg

Tror det blir ett optimering via obd. Hittade en firma i närheten som utlovade 60 mera hp och ennu 100 mera vrid. Dpf blir också bortprogramerad. Men det blir först efter besiktningen i Juli så det inte blir något klagande på Dpfen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang