Säkerhetsbälten

sebbeo
7 maj 2019 · 1 Inlägg

Tjabba!

Jag är helt novis på bilar och har aldrig mekat någonting, jag får olika besked av de mekaniker jag snackat med så jag tänkte att det är bättre att fråga er. smile

Min hund har tuggat sönder alla tre bakbälten i min Opel Corsa från 2016 så jag behöver byta alla. En opelverkstad tar 12000 kr för att byta till nya originalbälten och det känns helt sjukt dyrt. Enligt vissa anställda på Mekonomen kan jag köpa deras universalbälten och få dem installerade av en verkstad, vilket verkar vara det billigaste sättet.

Men vissa verkstäder säger att det inte kommer fungera och att jag måste få tag på originalbälten. Det finns inga att köpa på bildelsbasen, och har inte funnits sedan jag började kolla där.

Har någon något tips? Är det bara att köpa några universalbälten och smacka in dom?

Mvh
Sebastian

Myhran
7 maj 2019 · 452 Inlägg

Har du kollat din försäkring är min första fråga? Skulle inte chansa på en sådan vital del som bälten
Med vänlig hälsning,

Utmarks-Loke
7 maj 2019 · 5 833 Inlägg

Kan det vara bältessträckare bak, på en opel från 2016? Såna som sträcker upp bältet vid en krock alltså. Annars kan jag inte förstå varför det skall behöva vara så dyrt. Sedan beror det på om någon brukar åka där bak, om det bara är hunden och det inte är bältessträckare eller annan elektronik hade jag plockat bälten från random bil och satt in, så de har något att rycka i på besiktningen

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 maj 2019 · 4 917 Inlägg

Ja, o sen så kan du gott sätta en munkorg på jycken..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
xXSammy
7 maj 2019 · 6 569 Inlägg

Även om universalbälten är e-märkta så säger inget att krocksäkerheten är detsamma som med originalbälten.

Beror lite på hur du värdesätter personer som (kanske) åker med dig.

De/Dem
torsen
8 maj 2019 · 7 234 Inlägg

Din bil är visserligen så pass ny att den förmodligen inte förekommer på vanliga "plockbilsskrotar".
Men det finns även "bilåtervinnare" dit försäkringsbolagen lämnar, p g a totalskada, inlösta bilar.
Vet inte var du bor, men utanför Katrineholm finns en av de skrotar som demonterar nyare inlösta bilar.
Minns inte vad bildemonteringen heter, men det verkar vara ett mycket seriöst företag med ADB-förteckningar över delar eller bilar "i lager" för reservdelsdemontering.
Dock får man inte plocka själv.
Beställer man delar finns de att köpa över disk.

Förmodligen finns flera liknande anläggningar spridda över hela landet.

Mitt råd är således att kontakta något bilåtervinningsföretag.
Med hjälp av ditt registreringsnummer kan företaget fastställa din bils VIN-/chassienummer och säkerställa att du får passande delar, i ditt fall bälten.

Lycka till och muta i stället dina hundar med något annat. Har levt med 8 hundar, men aldrig har någon skadat bilbältena, däremot har bakrutans eltrådar fått avbrott p g a hundklor.

zzr94092
8 maj 2019 · 4 385 Inlägg

Kan det vara Valla Bilskrot du tänker på..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang