Egna motorfästen till b20

turbonova gillar en riktig burnout
7 maj 2019 · 1 174 Inlägg

Tja

Tänkte kolla om nån gjort egna motorfästen till en volvo b20 i en 140, alltså orginal typ. Håller på med ett projekt och saknar båda fästena. Och är för snål för att ge ca 1000:- för begagnade.
Tänkte om nån hade lite mått och så?

smile

jaka54
7 maj 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Har du kollat här?
https://www.cvi-automotive.se/sv/articl … repro-2bil
132kr
Eller här
http://www.kgtrimning.org/tillbehor/mot … adskuddar/
100kr.

Senast redigerat av jaka54 (7 maj 2019)

simlar
7 maj 2019 · 5 524 Inlägg

Nu är det väl ändå motorfästen och inte motorkuddar som TS efterfrågar?

Motorfästen bygger man skitenkelt av lite stål med hjälp av en borrmaskin, vinkelslip och svets. Plattor mot motorn i minst 5mm tjockt och "öronen" som ska ligga på motorkudden räcker med 3mm.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
turbonova gillar en riktig burnout
7 maj 2019 · 1 174 Inlägg

Ja själva fästena är det jag är ute efter, ja jag får väl bygga egna. smile smile

M123
7 maj 2019 · 962 Inlägg

Jag får inte den här ekvationen att bygga egna mot att köpa för 1000 kr att gå ihop.

För att vara realistiskt, så ska du ha plåt och då köpa den så blir låt säga kanske 200-300 kr, du ska använda gas till svets, ström, färg och tid.
Mellan tummen och pekfingret så en ovan tar det säkert 3 timmar att få ihop dom och en van drygt 2 timmar.

Säg att din tid är värd 150 kr/h privat kanske några kr mindre.

Plåt. 300kr
Gas. 40kr
Ström 20kr
Färg 150kr
Din tid 3x150kr
Och detta blir 960kr sen så ska ju allt detta hem med och på det blir det bränsle och ytterligare tid.
Låt säga du hamnar på 1100-1200kr när du är färdig.

Köp färdiga säger jag och du kan unna dig 3-4 timmar helt gratis på Garaget istället. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
torsen
8 maj 2019 · 7 233 Inlägg

Men samtidigt är det lite "sport" att göra saker själv - eller hur?

eppaa
8 maj 2019 · 21 Inlägg

Skulle säga att det lätt tar ännu mer tid om man är petig, du ska ju mäta in motorn ordentligt ,den ska va rak rätt lutning bakåt osv osv . Jag åtminstone kan ju lägga en timme bara på att rigga upp motorn så den står still och på rätt plats i en bil. Släng ut köpes annons nånstans.  Jag hade sålt såna fästen för 200 om jag hade några 😂 eller gett bort dom

M123
8 maj 2019 · 962 Inlägg

torsen skrev:
Men samtidigt är det lite "sport" att göra saker själv - eller hur?

Nja.
Sporten är väl att lägga rätt tid på rätt sak och göra framsteg och inte baksteg, billigt och gratis är sällan just gratis utan tidsödande och äter upp något annat i slutändan.
Sen hur långt ska man dra det där?
Är väl enormt med grejer man kan göra men man prioriterar, mat tex där vi merparten äter halvfabrikat.

Inte heller kan jag tänka mig att du står och gör dina egna tallrikar, gör dina skor eller syr dig en vinterjacka, för du kan säkert och vore nog en väldig sport att gjort grejerna, dock får man inte mycket annat gjort.

Så håller nog inte alls med. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
turbonova gillar en riktig burnout
8 maj 2019 · 1 174 Inlägg

Det löste sig, hittade nyrenoverade för 169:- st smile och så snål är jag inte haha

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang