VW polo -00 Trögstartad

gickan
7 maj 2019 · 82 Inlägg

Har tidigare inte krånglat men idag när jag kört drygt 5 mil, parkerar bilen springer ett ärende på ca 15-20 minuter.

När jag ska starta bilen så funkar startmotorn men bilen dör så fort jag vrider tillbaka tändningen försökte starta den flertal gånger med stöd av gaspedalen men ingen reaktion.

Lät den vara 5-10 minuter och på 3:e försöket så gick den igång.
Testat starta bilen ett flertal gånger under resten av dagen och den startar klanderfritt varje gång.

Kan den ha blivit sur på något vis?
Törs jag lita på att den startar nästa gång jag åker en bit? Har ingen bekant som kan hjälpa mig dra hem den.

Vill heller ej kosta på den för mycket då hela underredet börjar bli sönderrostad och jag är överlycklig varje gång den går igenom besiktningen.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 maj 2019 · 4 917 Inlägg

En gång är ingen gång..
Men 2 gånger är..
Eftersom den startade så är det bränslebrist eller nersurad och om en motor är sur så startar man genom att ha plattan i mattan, för då får motorn mera luft så att bränsleblandningen  stämmer för att kunna starta motorn.

Senast redigerat av insidan (7 maj 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
gickan
14 maj 2019 · 82 Inlägg

Den blir värre och värre. Står den på tomgång kan varvräknare dimpa rakt ner till 0 utan att man hinner med och bilen lägger av.

Sist när jag skulle göra en vänstersväng och kanske var lite för snål på gasen så la den av. Tack och lov startade den direkt.

-m
14 maj 2019 · 172 Inlägg

Utan att veta något, men det kan vara klegg i insugsspjället. Hade liknande beteende på en gammal Seat Ibiza. Det är bara och spraya i insuget efter att man lyft på luftfiltret.
Sedan något år senare betedde sig samma bil innan. Då hade kamremmen hoppat en steg, eller också hade verkstaden som bytte kamrem slarvat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang