740 TIC bränslebox

hampusmeksmek
8 maj 2019 · 7 Inlägg

Hej! Då min bil drar sjukt mycket soppa och verkar har varit chip trimmsd sen förr har jag tänkt att byta bränsleboxen helt och hållet. Bilen surar igen stiften och går oftast inte å starta över huvudtaget. Den går bra på höga varv (över 3000rpm) och misständer och har sig på låga varv. Då bränsleboxar till 740 tic från 1989 inte växer på träd så hade jag tänkt att slänga i en 940 box från b230fk/ft. Men så som jag har flrstått är att 940 turbo efter 1995 har en så kallad startspärr eller "immobilizer". Hur kommer detta funka när jag slänger i en sådan box i min bil. Måste man sätta i annat eftermarknads chip för att slippa startspärren eller hur gör man. Dom äldre 940 turbo boxarna är ju inte jätte lätta å få tag på heller och dom är dyra till skillnad från dom nyare 940 turbo.

OBS! Har bytt i en princip allt i motorväg förutom kallstartsventil, tempgivare, bränslebox, tändbox och tändmodul. 

Mvh Hampus.

eppaa
8 maj 2019 · 21 Inlägg

Av nån anledning hade 89ans turbo lh 2.2 även fast alla andra 740 av den årgången fick 2.4 som är det som sitter i 940 osv.

Så om det är en 89 du har så måste du ha ju en 89as box från en 740 turbo, inte speciellt enkelt att hitta. Bör funka med en från en tidig gl med 2.2 sen 87a tidig 88a typ. Med turbochip i då.

Har du trigger i fördelaren = lh2.2
Trigger på svänghjulet och felsöknings dosa på vänster fjäderbenstorn= lh2.4

Såg att du inte byt tempgivare ,byt den först!! Tror sprutet det är -10 fast det är +20 grader till exempel så går bilen alldeles för fett

Senast redigerat av eppaa (8 maj 2019)

hampusmeksmek
8 maj 2019 · 7 Inlägg

eppaa skrev:
Av nån anledning hade 89ans turbo lh 2.2 även fast alla andra 740 av den årgången fick 2.4 som är det som sitter i 940 osv.

Så om det är en 89 du har så måste du ha ju en 89as box från en 740 turbo, inte speciellt enkelt att hitta. Bör funka med en från en tidig gl med 2.2 sen 87a tidig 88a typ. Med turbochip i då.

Har du trigger i fördelaren = lh2.2
Trigger på svänghjulet och felsöknings dosa på vänster fjäderbenstorn= lh2.4

Såg att du inte byt tempgivare ,byt den först!! Tror sprutet det är -10 fast det är +20 grader till exempel så går bilen alldeles för fett

Det är 2.4 gör triggern sitter vid svänghjulet å har även en 2.4 tändspole. Får testa byta tempgivarn! 😀

turbodeath
8 maj 2019 · 2 452 Inlägg

vad för nummer har du på din gamla box då...är det 563 boxen du har eller nått annat?

döden kommer tillbaka
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang