niska
22 maj 2019
· 264 Inlägg
Vitu skrev:
Tycker det är en no-brainer att sälja tillbaka bilen om den är nyköpt istället för att hoppas att inte växellådan rasar.. Nu vet jag inte vad för säljare du pratar om, men det låter som du nyss köpt den hos en handlare.
Precis - den är nyligen köpt av ett företag.
Jag ser hellre att växellådan blir utbytt. Att lämna tillbaka bilen låter kanske bra, men säljaren säger att jag själv måste köra bilen (som dessutom inte är trafiksäker) till dem (60 mil enkel väg), utan att jag får någon ersättning för det. Finns stor risk att de inte tänker betala mig för de kostnader jag haft i samband med felsökning, oljebyte osv. Sen måste jag ju leta upp en ny bil - tar både tid och energi.
Nu är jag inte jätteinsatt i konsumenträtt, men som jag förstår det är säljaren skyldig att åtgärda felet (felsökning, oljebyte och byte av växeelåda) utan kostnad för mig. Så det låter ju som ett bättre alternativ för mig. Nackdelen är väl att det kan ta lite tid om jag måste gå via ARN. Och att det inte är helt säkert att de följer ARNs beslut.
Senast redigerat av niska (22 maj 2019)
Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005