Volvo 850 glt ventiler

Hubengan
8 maj 2019 · 4 Inlägg

Hej
Jag har ett par frågor om ventilerna på en 850 GLT.
Hur stora är ventilerna och om jag vill ha större ventiler passar större ventiler som skulle ha passat i en 16 ventilare.
Tack på förhand

fax110
8 maj 2019 · 344 Inlägg

ventilerna är lagomt stora och jag tvivlar på att det går få dit så mycket större tror inte heller att det gör någon nämnvärd skillnad i effekt. redan nog trångt med 4st ventiler per cylinder. den som du eventuellt anlitar för att bearbeta toppen för att få plats med större ventiler kan säkert ta fram vad för ventiler som ska användas.

tror nog du kommer billigare / enklare undan med att byta bil.

Senast redigerat av fax110 (8 maj 2019)

Hubengan
8 maj 2019 · 4 Inlägg

Ja jag vet inte.
Det ska bli en folkrace bil och jag hade tänkt mig närmare 200 hk men det verkar inte finnas så mycket saker att köpa i trimväg

fax110
8 maj 2019 · 344 Inlägg

Vad roligt med folkrace bygge. vi håller på och bygger en 850 just nu faktiskt.

häng inte upp dig så mycket på hästarna. dom ligger redan ganska nära gränsen på hästarna original så det finns inga WOW trim till dom. kammar, plana porta lite lätt och chippa så börjar du närma dig 200 kanske. men det behövs nog ärligt inte.

ett vinnande koncept är snarare att få den så startsnabb som möjligt och att få motorn lite rappare och väghållningen då såklart.

Stumma motorn ordentligt.
Lätta svänghjulet.
Dubbla dämpare fram.
dubbla krängningshämmare fram. detta glömde vi helt bort när vi liks hade ute motor och subframe... suck..

bak behöver man inte lägga lika mycket krut men se till så att man har fräscha dämpare och fjädrar och att det inte är så jädra glapp!

en ordentlig hasplåt / skyddsplåt under motorn fram för att sänka tyngdpunkten är också en bra ide.

Hubengan
9 maj 2019 · 4 Inlägg

Ok hur mycket kan jag plana innan ventilerna tar i kolvarna och hur mycket ska jag porta?
Kammen jag tänkte köpa är den på folkraceshop och det verkar vara den ända kammen som finns inom ett vettigt pris.
Är det idé att sänka motorn i fram som man gör på gamla Saabar för att få den mer startsnabb eller är det framvagnen som stryper starten

fax110
10 maj 2019 · 344 Inlägg

Hubengan skrev:
Ok hur mycket kan jag plana innan ventilerna tar i kolvarna och hur mycket ska jag porta?
Kammen jag tänkte köpa är den på folkraceshop och det verkar vara den ända kammen som finns inom ett vettigt pris.
Är det idé att sänka motorn i fram som man gör på gamla Saabar för att få den mer startsnabb eller är det framvagnen som stryper starten

Motorn sitter lagomt långt ner redan tycker jag, då är det viktigare att stumma. Sätter man en hasplåt under så får man inte ner motorn nå mer ändå, skulle man sänka ner motorn så slår man hål i tråget direkt.

Jag skulle inte ha överdrivit med planingen i alla fall. 0.5mm går fritt garanterat och då har man marginal ifall toppen skulle slå sig senare så kan man plana en gång till.

Portning får du lämna till någon som verkligen kan, det ser väldigt bra ut original så börjar man bara slipa på så är blir det fort sämre.

Hubengan
10 maj 2019 · 4 Inlägg

Tack så mycket då vet jag ungefär vad jag ska hitta på med min framtida racingmaskin

Hilmer
11 maj 2019 · 1 776 Inlägg

Att plana toppen på dessa motorer bör man vara försiktig med, de får vid uppmätning på bänk skeva mer än vad man får lov att plana dem, har för mig att maxgränsen går nånstans kring 0,20-0,25mm.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang