Får ej i 5ans växel rav4 2004a

Stahre87
9 maj 2019 · 346 Inlägg

En polare köpte i vintras en rav 4 manuell som gått ca 15k mil.
Nu får han ej i femman och lådan verkar kass.
Koppling är ok, alla andra växlar funkar.
Fått pris på 26k för en begagnad låda samt jobb. Jag tycker det låter sinnessjukt?
Firman som sålde bilen vill så klart inte bistå ekonomiskt.

Vad är era tankar?

panda666
9 maj 2019 · 4 228 Inlägg

Stahre87 skrev:
En polare köpte i vintras en rav 4 manuell som gått ca 15k mil.
Nu får han ej i femman och lådan verkar kass.
Koppling är ok, alla andra växlar funkar.
Fått pris på 26k för en begagnad låda samt jobb. Jag tycker det låter sinnessjukt?
Firman som sålde bilen vill så klart inte bistå ekonomiskt.

Vad är era tankar?

vilken månad köptes bilen? ville veta hur längesen det var för i vintras kan betyda vad som helst^^ och antar eftersom det är en 2004 att mycket garantier lämnades inte av handlaren. Har ni kollat på skroten? andra ställen som har billigare lådor?   antar att ni redan snackat me firman och fick ett nej.

Stahre87
9 maj 2019 · 346 Inlägg

Han har ägt bilen knappt 3 månader.
Lådan som han erbjöds av verkstaden har endast gått 1400mil, billigare finns men får betala ca 7k för en med 14k mil på bildelsbasen, vilket är någon tusenlapp billigare än den som verkstad erbjuder.
Bikfirman säger nej. Dom har åtgärdat avgassystemet som rasade strax efter köp samt bromsar som fick nedslag på besiktningen. Varudeklarerad bil, men utan garanti

panda666
9 maj 2019 · 4 228 Inlägg

Stahre87 skrev:
Han har ägt bilen knappt 3 månader.
Lådan som han erbjöds av verkstaden har endast gått 1400mil, billigare finns men får betala ca 7k för en med 14k mil på bildelsbasen, vilket är någon tusenlapp billigare än den som verkstad erbjuder.
Bikfirman säger nej. Dom har åtgärdat avgassystemet som rasade strax efter köp samt bromsar som fick nedslag på besiktningen. Varudeklarerad bil, men utan garanti

hur får du det till 26k för lådbyte? kollade snabbt på skroten/bildelsbasen och hitta massor me lådor för runt 3k. visst dom har gått runt 20.000mil men vafan ska du ha sån otur att den också rasar? tror inte det_^^ Min favorit verkstad i stockholm veddesta/barkarby skulle ta kanske runt 5-7 tusen för att byta min låda. Så du kanske hamnar totalt runt 10.000+- och inte 26 som du sa. Inte värt att smacka på en ny låda på en 2004, eller det får du bestämma iaf, ja skulle som sagt köpa en för 2-3 tusen och be nån ali/kalle på trakten att byta den snabbis.

Stahre87
9 maj 2019 · 346 Inlägg

Jag har inte fått det från någon. Min polare har, som sagt var han i kontakt med en verkstad som skulle kunna ta hem en låda för 10000 som knappt gått nåt, plus frakt, plus jobbet och det skulle bli 26k. Och som jag skrev i mitt första inlägg så tycker jag det låter sinnessjukt mkt.
Samtidigt om han ändå ska lägga ut pengar så vill man kanske ha en seriös firma som gör jobbet så det inte blir problem omedelbart igen

panda666
9 maj 2019 · 4 228 Inlägg

Stahre87 skrev:
Jag har inte fått det från någon. Min polare har, som sagt var han i kontakt med en verkstad som skulle kunna ta hem en låda för 10000 som knappt gått nåt, plus frakt, plus jobbet och det skulle bli 26k. Och som jag skrev i mitt första inlägg så tycker jag det låter sinnessjukt mkt.
Samtidigt om han ändå ska lägga ut pengar så vill man kanske ha en seriös firma som gör jobbet så det inte blir problem omedelbart igen

dom som jag känner är seriösa, skulle beställa den på 3000, skicka den till verkstan, lämna in bilen när lådan har kommit, betala 5-7 tusen för montering och kör o var glad. skulle inte lägga ut mer pengar än det, annars skulle ja sälja bilen vidare. Hur mycket köpte han bilen för?

Stahre87
9 maj 2019 · 346 Inlägg

Runt 37k tror jag. 04a 2 ägare, ca 15000mil

Utmarks-Loke
9 maj 2019 · 5 809 Inlägg

Är det kollat att det inte bara är länkaget till växelspaken som krånglar?

Stahre87
9 maj 2019 · 346 Inlägg

Länklager? Ingen aning, killen som har bilen har aldrig ägt en bil och kan inget om bilar. Han vet att den har en motor o fyra hjul, på den nivån är det. Han bor inte i samma stad som mig så kan inte kolla själv heller. Han har lämnat till verkstad som säger att lådan är kass.
Tycker det är konstigt eftersom alla andra växlar funkar?

Stahre87
9 maj 2019 · 346 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Är det kollat att det inte bara är länkaget till växelspaken som krånglar?

Hur vet man de?

Utmarks-Loke
9 maj 2019 · 5 809 Inlägg

Stahre87 skrev:

Svarte_Orm skrev:
Är det kollat att det inte bara är länkaget till växelspaken som krånglar?

Hur vet man de?

Jag vet inte hur man gör på en rav4, allmän konsensus är ju att toyota inte kan gå sönder. Men på andra bilar kan man kolla på växelföraren där den sitter på växellådan, när någon försöker lägga i femman. Om det ser ut som man inte riktigt "når fram" kan man hjälpa till lite med handen, går växeln i då är det något med växelspaken. På vissa bilar kan man ställa in växellägena genom att spänna vajrarna. Jag har också varit med om att en gummibussning varit dålig på en saab så att ettan och tvåan inte gick att få i. Den bilen fick jag nästan gratis för att han trodde växellådan var kass igen, men jag löste det med två buntband.

Stahre87
9 maj 2019 · 346 Inlägg

Men borde inte verkstaden uppmärksamma det? Enligt polaren så hade dom sagt "det är ett jäkla bök att ta sig in i lådan och se om det är något galet, och är därför bäst att byta"

Utmarks-Loke
9 maj 2019 · 5 809 Inlägg

Kanske. Kan man inte greja med bilar själv så får man ju lita på dom då.

Stahre87
10 maj 2019 · 346 Inlägg

Sa till honom att åka med den till en till verkstad och rådslå

zemet
10 maj 2019 · 4 030 Inlägg

Det lär vara länkaget som gett sig. Varför skulle 5ans växel annars paja?
låter osannorlikt om du frågar mig.

Följ tidigare råd i tråden och försök växla själva vid lådan med handen och se om växlarna går i som dem skall.

Annars köp en beg låda på skroten.

Utmarks-Loke
10 maj 2019 · 5 809 Inlägg

Om man googlar lite ser man att det tydligen är väldigt vanligt på RAV4 att femmans växel krånglar. Visserligen brukar den oftast hoppa ur när man kör men det händer oftare och oftare till den knappt får att få i alls och det är väl sannolikt att det är samma problem som bara kom lite hastigare i just detta fall.

Här är info, med bilder och allt: https://www.rav4world.com/forums/85-4-1 … epair.html

Denna hemmafixare löste det på 6 timmar, tror sig kunna göra det på 4 timmar nästa gång, Toyota beräknar 11,6 timmar. Delar för 300 dollar. Oavsett borde det gå att fixa billigare än 26.000kr.

Stahre87
10 maj 2019 · 346 Inlägg

Tack, vidarebefordrar denna. En seriös verkstad borde kunna lokalisera felet och inte direkt föreslå ett lådbyte för väldigt mycket pengar.
Har ni några tips på verkstad i Sthlm som verkligen är seriösa samt duktiga på växellådor?
Man blir ju mörkrädd när man ser kalla faktas program om verkstadabranchen

panda666
10 maj 2019 · 4 228 Inlägg

Stahre87 skrev:
Tack, vidarebefordrar denna. En seriös verkstad borde kunna lokalisera felet och inte direkt föreslå ett lådbyte för väldigt mycket pengar.
Har ni några tips på verkstad i Sthlm som verkligen är seriösa samt duktiga på växellådor?
Man blir ju mörkrädd när man ser kalla faktas program om verkstadabranchen

fast grejen är att lådan måste ner endå, och ska dom börja pilla osv och öppna den och reparera kan vara kanske lika bra att köpa den där lådan som ja sa om 3000kr och byta bara rakt av, eftersom ni finns i stockholm så skulle ja rekommendera verkstan som jag brukar gå till, Dom finns i veddesta som sagt nära barkarby, om du inte har nått emot att dom som jobbar där är från Syrien, irak osv. Men dom vet vad dom håller på med och är seriösa, Dom kommer nog beställa hem lådan/eller du beställer den sj och skriver till verkstans adress så är det bara att åka ditt och byta låda, är helt övertygad att ni kommer komma undan med runt 10k+- och inte 26 .

Känner ni er obekväma med dom kan ja också rekommendera KMK autoexperten i Täby kyrkby där det finns en person som heter Robban, Han är också duktig men personligen skulle ja välja Veddesta, Dom heter Spånga bilverkstad, dom låg som du kan gissa vid spånga men orkade inte byta namn efter flytten till veddesta. Bara o välja en billig och seriös verkstad och byt. Bara för att nått heter mekonomen eller whatever betyder inte att ni kommer få bra service eller jobbet gjort på ett bra sett.

Utmarks-Loke
10 maj 2019 · 5 809 Inlägg

panda666 skrev:
fast grejen är att lådan måste ner endå,

Nej, inte om det är det vanliga felet som jag länkar till ovan.

panda666
10 maj 2019 · 4 228 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

panda666 skrev:
fast grejen är att lådan måste ner endå,

Nej, inte om det är det vanliga felet som jag länkar till ovan.

jag förstår, det såg ut som att man kan visa denna för sin mek så kan han nog ordna det, men som du sa tänk om det är det som är fel då? då måste man byta lådan^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang