P0171 system too lean (Bank 1) BMW 428i

filips_
9 maj 2019 · 17 Inlägg

Hej!

Min motorlampa började plötsligt lysa på min bil. När jag läst av felkoden står det "P0117 system too lean (Bank 1). Har googlat lite och förstått att det finns olika förklaringar, t.ex. tjuvluft etc.

Frågan är dock: Kan det vara farligt att köra med bilen? Som jag förstår är "Check Engine Light" ganska känslig och kan tändas bara en snabb felsignal upptäcks. Är man en fullständig idiot om man släcker lampan och kör för att se om den tänds igen?

PS. Konstigt nog gjorde den detta efter att jag tankat V-power för första gången (med ca 10% 95 oktan kvar i tanken). Men någon sådant samband bör inte kunna finnas va?

filips_
9 maj 2019 · 17 Inlägg

Bör kanske tilläggas att motorn går precis som vanligt och man varken hör eller känner någon skillnad vid körning.

Senast redigerat av filips_ (9 maj 2019)

Rensvinf
9 maj 2019 · 528 Inlägg

att spruta startgas lite lätt runt insug och liknande är ju en klassiker för att upptäcka läckage.  Med motorn på då förstås.

Utmarks-Loke
9 maj 2019 · 5 833 Inlägg

Jag hade bara släckt lampan och kollat om den kom tillbaka

topworker
10 maj 2019 · 1 Inlägg

Great info... Thank You

spillolja
10 maj 2019 · 4 020 Inlägg

Man kan kolla vad LTFT banken  står  (-25 till +25%)  om den slår i taket
om nu inte TS slagit i kopiösa mängder med E85/etanol

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
filips_
10 maj 2019 · 17 Inlägg

Hej!

STORT tack för svar! Uppskattas! Möjligen dum fråga, men hur kollar man LTFT?

Kopiösa mängder E85 hoppas jag verkligen inte jag slagit i. Tankade bara V-power, vilket jag verkligen hoppas det även var i slangen... Man blir ju dock nojig.

Senast redigerat av filips_ (10 maj 2019)

panda666
10 maj 2019 · 4 250 Inlägg

Jävla moderna bilar, kan inte ens pröva på annan sorts soppa_^^

hehe sorry bout that, är säker på att det är nån givare bara som håller på ge sig. Bmw har alltid haft tjafs med mager eller fet blandning då o då, tror som sagt att nån givare har gett upp eller är på väg, jag skulle också släcka och fortsätta köra tills den börjar lysa igen, kanske är vädret ocksåwink regn/sol regn/sol.

spillolja
10 maj 2019 · 4 020 Inlägg

LTFT  är  = Long Term Fuel Trim Bank   är något man kan se om diagnostikinstrumentet stöder live-data

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
filips_
10 maj 2019 · 17 Inlägg

Hej igen!

Testade med min app kopplad till min obd 2. Hade bilen på tomgång och satte igång mätningen. Den visar:

STFT B1: 23,44%
LTFT BI: 29,63 %

Är detta med andra ord onormala värden?

filips_
10 maj 2019 · 17 Inlägg

För övrigt började lampan lysa nu igen efter 6 mil..

spillolja
10 maj 2019 · 4 020 Inlägg

Kan vara normala värden, frågan är vad övre gränsvärdet för LTFT  är

STFT  borde vackla runt 0%

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
filips_
10 maj 2019 · 17 Inlägg

Jag får nog tyvärr krypa till korset och lämna in bilen. Känns extra surt när jag bara ägt den i 3 veckor, men håller tummarna för att det inte blir någon dyrbar reperation.. Strategin att köpa en bil som bara har något år på nacken för att slippa reperationer börjar sådär.. wink

Senast redigerat av filips_ (10 maj 2019)

panda666
10 maj 2019 · 4 250 Inlägg

filips_ skrev:
Jag får nog tyvärr krypa till korset och lämna in bilen. Känns extra surt när jag bara ägt den i 3 veckor, men håller tummarna för att det inte blir någon dyrbar reperation.. Strategin att köpa en bil som bara har något år på nacken för att slippa reperationer börjar sådär.. wink

haru inga garantier? försäkring? borde ju gå på bara din självrisk.  något år på nacken de bara o åka in o kasta den hos nån bmw säljare och säga wtf är det här för kvalite? du borde få goodwill, jag håller tummarna för dig!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang