Vad för fjädring behöver jag om jag vill kunna åka långt? - Audi S3

S3a
9 maj 2019 · 74 Inlägg

Har en Audi s3.

Undrar vad jag kan sätta på för fjädring  att vilja åka långt i bilen skönt.
Luft har ja tänkt på men vet ej nått om det.

Om nån vet shoot.?





Redigerade rubriken och flyttade tråden till ett lämpligare forum.

Med vänlig hälsning mod

Rensvinf
9 maj 2019 · 528 Inlägg

Åker du inte skönt nu då?Ja, dum fråga från mig men samtidigt inte helt utan betydelse.  Om S3 har lite hårdare chassie och du vill åka mjukare, då hade jag bytt bil om jag varit dig. Det låter lite som att köpa en bmw m3 och vilja ecodrive'a.

Utmarks-Loke
9 maj 2019 · 5 833 Inlägg

Om det sitter något eftermarknads sportchassie på kan man sätta tillbaka original. Är det också för hårt är det bättre att skaffa en annan bil, kanske en A3 med någon av de större motorerna. Hela grejen med S3 och det man betalat extra för är ju sportigheten, tycker man inte om det bör man skaffa en vanlig bil istället. En GT är det traditionella valet för en lite mer påkostad och bekväm långfärdsbil.

Christian S
10 maj 2019 · 4 816 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Om det sitter något eftermarknads sportchassie på kan man sätta tillbaka original. Är det också för hårt är det bättre att skaffa en annan bil, kanske en A3 med någon av de större motorerna. Hela grejen med S3 och det man betalat extra för är ju sportigheten, tycker man inte om det bör man skaffa en vanlig bil istället. En GT är det traditionella valet för en lite mer påkostad och bekväm långfärdsbil.

enligt hans andra tråd https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328981 så sitter det coilovers på den.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Utmarks-Loke
10 maj 2019 · 5 833 Inlägg

Jaha, men brukar det inte finnas inställningsmöjligheter på coilovers? De jag har sett har man kunnat släppa på både fjädern och stötdämparen.

Cuefa Ain't no place like home...
10 maj 2019 · 4 628 Inlägg

S3a skrev:
Har en Audi s3.

Undrar vad jag kan sätta på för fjädring  att vilja åka långt i bilen skönt.
Luft har ja tänkt på men vet ej nått om det.

Om nån vet shoot.?





Redigerade rubriken och flyttade tråden till ett lämpligare forum.

Med vänlig hälsning mod

Vad får det kosta?
Jag gissar att Du fortfarande vill ha en låg bil, då kanske detta kan vara ett alternativ.
Det ger dig det bästa av 2 världar.

Men smakar det så kostar det...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
S3a
10 maj 2019 · 74 Inlägg

Kosta vad det kosta.
Värst är vintertid bor i Jämtland.

S3a
10 maj 2019 · 74 Inlägg

Vill ha kvar bilen som sagt 4wd är ett måste där ja bor och a3an har int det som s3an har inkl allt.
Men vintertid suger det med alla hål samt väglaget med knåtter,ja ni som vet ni vet.

Sätta på original ok ja det gör ju det betydligt billigare.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 maj 2019 · 13 729 Inlägg

Coils så antar jag det sitter något billigt skräp.  Då är tex bc racing coils bättre. B12 Bilisten kanske är vättigt då har man bra väghållning men mjukare. Blir dock aldrig som orginal

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
S3a
10 maj 2019 · 74 Inlägg

Vet inte hur original känns men hade en a4 turbo med original och ligga i 160kmt och ha efter gung 1km int kul haha.
Ska kolla om ja hittar kvitto på dom o återkommer men fett bra att få input här då ja har typ 0koll.

Tack ni som bidrar!!

Cuefa Ain't no place like home...
13 maj 2019 · 4 628 Inlägg

S3a skrev:
Kosta vad det kosta.
Värst är vintertid bor i Jämtland.

Då skulle jag kika närmre på kitet jag länkade till.

Där får du ju som sagt det bästa av 2 världar. smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
S3a
13 maj 2019 · 74 Inlägg

Ser riktigt Nice ut vet dock om ja vill lägga ca 50k på fjädring.

Men nice

fish Allfixare
14 maj 2019 · 1 475 Inlägg

Som jag skrev i den andra tråden (varför måste du ha två trådar om samma sak?) Så kommer du bli mest nöjd med original igen. Titta på min lista av ägda bilar, Jag har ägt och äger nu en hel del gamla Audi. En original S3 går inte att jämföra med en gammal A4 med sluta dämpare (det måste den haft om du gungade fram, en A4 B5 har inte dålig väghållning för den bilen det är om den är fräsch) En S3 är betydligt styvare än A4 men inte alls obekväm i originalutförande. Visst den är inte skitlåg, men ska du åka lågt, ha BRA väghållning samt någon som helst komfort, ja då blir det nog 50k coils du har att välja på. Och även då åker du nog inte alls lika bekvämt som med original.

Senast redigerat av fish (14 maj 2019)

S3a
14 maj 2019 · 74 Inlägg

Ja det lutar åt original så några ca 500st beg.

Men nått som oroar är att dom säljer samma till a3 som till s3?

Lockwood
15 maj 2019 · 394 Inlägg

Gick snabbt från ”kosta vad det kosta” (vill?) till 2000 kr för beg med ”okänt skick”. Finns det inte en bra medelväg, säg nya kvalitetsprylar av OEM snitt och typ för 10k?

S3a
17 maj 2019 · 74 Inlägg

Okänt skick va ju nu inte detta utan som nytt stod det.
Men känner att jag ska gå på din idé om nytt.
Men fattar inte att det e samma grejer verkar det som när man söker efter fjädring till s3 så verkar det som A3 och S3 går under samma?
Trodde S3 grejer va mer sport och påkostade.

S3a
17 maj 2019 · 74 Inlägg

Annan fråga fish är att vad kan ja göra för vässa motorn lite hästkrafter sitter ett chip på men utöver detta och som ändå inte gör motorn sliter och måste öppnas regelbundet,då jag inte har garage m.m?
Hur höjer jag boosten i turbon när ja köpte bilen ladda den ca 1.1 på mätaren men nu laddar den 0.8 när turbon slår in?

Lockwood
17 maj 2019 · 394 Inlägg

Hos skroten går det nog under samma som A3 men inte hos Audi. Ring Audi o plocka fram original artikelnr för dämpare o fjädrar till din bil o jämför dessa med artikelnr (Audis...) på ”skrotbenen” eller på nya till vanliga A3?

Nyskick för 500 kr är lika sannolikt som att regeringen sänker skatten på bensin för privatbilister. Däremot är de säkert torra o ser fina ut, men för att kolla skicket så måste fjädrarna bort, plus att man måste/bör ha en helt ny att jämföra med

Lockwood
17 maj 2019 · 394 Inlägg

Ser nu att din bil är 18 år gammal, en gammal rackare, trodde det var en max 3 år gammal S3. Jag skulle fortsatt o ”lida” med stötig gång på en så gammal bil, du kommer säkert få oväntade bilutgifter ändå...

S3a
18 maj 2019 · 74 Inlägg

Haha gammal på pappret.
Tex 1 år i vinter bara stått hela vintrar i varmgarage.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang