Kvalitetsbrister på tyska bilar.

panda666
11 maj 2019 · 4 250 Inlägg

candyweiss skrev:

panda666 skrev:
Läser man i bmw specifika forums som tex autopower får man se nästan helt nya bilar (bmw) där egr osv behöver bytas innan dom ens fyllt 6 månader eller 1 år. Folk har massa problem med otäta lister osv där vatten kan rinna in och annat tjafs som hög vägbuller osv. Vad får man för  400.000kronor? knappt en 520d med automat, extremt mycket pengar för en bil som inte garanterat kommer att överleva 3-4 år utan reparation. Man kan få en kia typ för 160.000? som har fabriksgaranti kvar i några år till. ^^

Men hur rolig är en Kia??? Testkört och säger bara, hellre bussen eller tåget.

hehe precis, svårt det där^^ måste välja mellan hållbarhet eller sport, eller båda på nått sett? men kört ett par kia dom är inte så jävla tråkiga, speciellt me automat så äre lugnt, optima är fina, ser inte så många av dessa där ute.

Janneutanb
11 maj 2019 · 7 271 Inlägg

panda666 skrev:

candyweiss skrev:

panda666 skrev:
Läser man i bmw specifika forums som tex autopower får man se nästan helt nya bilar (bmw) där egr osv behöver bytas innan dom ens fyllt 6 månader eller 1 år. Folk har massa problem med otäta lister osv där vatten kan rinna in och annat tjafs som hög vägbuller osv. Vad får man för  400.000kronor? knappt en 520d med automat, extremt mycket pengar för en bil som inte garanterat kommer att överleva 3-4 år utan reparation. Man kan få en kia typ för 160.000? som har fabriksgaranti kvar i några år till. ^^

Men hur rolig är en Kia??? Testkört och säger bara, hellre bussen eller tåget.

hehe precis, svårt det där^^ måste välja mellan hållbarhet eller sport, eller båda på nått sett? men kört ett par kia dom är inte så jävla tråkiga, speciellt me automat så äre lugnt, optima är fina, ser inte så många av dessa där ute.

Fast en Kia stinger är både jävligt snygg och snabb.
Betydligt billigare än liknande bmw/Audi också.

Utmarks-Loke
11 maj 2019 · 5 833 Inlägg

Janneutanb skrev:
Fast en Kia stinger är både jävligt snygg och snabb.
Betydligt billigare än liknande bmw/Audi också.

Går enbart att få med automatlåda och i Sverige dessutom bara med fyrhjulsdrift. Och priset börjar på 448.400kr, det är inte så fantastiskt billigt. En BMW 320d får du från 352.500kr och då slipper du både automatlådan och fyrhjulsdriften. Skulle du mot förmodan vilja ha de båda framtida problemkällorna kostar den 393.500kr, fortfarande billigare än KIA.

Janneutanb
12 maj 2019 · 7 271 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Janneutanb skrev:
Fast en Kia stinger är både jävligt snygg och snabb.
Betydligt billigare än liknande bmw/Audi också.

Går enbart att få med automatlåda och i Sverige dessutom bara med fyrhjulsdrift. Och priset börjar på 448.400kr, det är inte så fantastiskt billigt. En BMW 320d får du från 352.500kr och då slipper du både automatlådan och fyrhjulsdriften. Skulle du mot förmodan vilja ha de båda framtida problemkällorna kostar den 393.500kr, fortfarande billigare än KIA.

Så du tycker att en 320d motsvarar en Kia stinger?
Hur många som köper nya bilar numera vill ens ha en manuell?

Och du drog upp Kia som tråkiga för att sedan kontra en stinger med en 320d.
Sen när blev 20d en rolig bil?

Senast redigerat av Janneutanb (12 maj 2019)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 maj 2019 · 14 039 Inlägg

Janneutanb skrev:

Svarte_Orm skrev:

Janneutanb skrev:
Fast en Kia stinger är både jävligt snygg och snabb.
Betydligt billigare än liknande bmw/Audi också.

Går enbart att få med automatlåda och i Sverige dessutom bara med fyrhjulsdrift. Och priset börjar på 448.400kr, det är inte så fantastiskt billigt. En BMW 320d får du från 352.500kr och då slipper du både automatlådan och fyrhjulsdriften. Skulle du mot förmodan vilja ha de båda framtida problemkällorna kostar den 393.500kr, fortfarande billigare än KIA.

Så du tycker att en 320d motsvarar en Kia stinger?
Hur många som köper nya bilar numera vill ens ha en manuell?

Haha! Håller med!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
12 maj 2019 · 5 833 Inlägg

Jag kunde ha tänkt mig att lägga pengar på en helt ny KIA, om jag kunde fått den med pålitlig dieselmotor, bakhjulsdrift och manuell låda. Och hälften av vad en ny Stinger kostar.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 maj 2019 · 14 039 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Jag kunde ha tänkt mig att lägga pengar på en helt ny KIA, om jag kunde fått den med pålitlig dieselmotor, bakhjulsdrift och manuell låda. Och hälften av vad en ny Stinger kostar.

Varför är det så många som vill ha "Shiftstick"?
Är det inte bekvämare med automatlåda?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Lockwood
12 maj 2019 · 394 Inlägg

Jag undrar hur mycket (mer?) fel en Ferrari, Koenigsegg eller Bugatti har jämfört med dessa billiga massproducerade bilar?

Utmarks-Loke
12 maj 2019 · 5 833 Inlägg

Vettemannen skrev:

Svarte_Orm skrev:
Jag kunde ha tänkt mig att lägga pengar på en helt ny KIA, om jag kunde fått den med pålitlig dieselmotor, bakhjulsdrift och manuell låda. Och hälften av vad en ny Stinger kostar.

Varför är det så många som vill ha "Shiftstick"?
Är det inte bekvämare med automatlåda?

/Benny

Bara när man sitter i bilkö.

panda666
12 maj 2019 · 4 250 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Janneutanb skrev:
Fast en Kia stinger är både jävligt snygg och snabb.
Betydligt billigare än liknande bmw/Audi också.

Går enbart att få med automatlåda och i Sverige dessutom bara med fyrhjulsdrift. Och priset börjar på 448.400kr, det är inte så fantastiskt billigt. En BMW 320d får du från 352.500kr och då slipper du både automatlådan och fyrhjulsdriften. Skulle du mot förmodan vilja ha de båda framtida problemkällorna kostar den 393.500kr, fortfarande billigare än KIA.

Väntar du lite så kan du hitta en stinger som gått nåra mil och kostar kanske 350, eller tom 300.000 och fortfarande ha nybilsgaranti några år, bmw har endast 2 års garanti om ja har rätt, håller säkert dubbelt så dåligt som kian, vad får du för 450.000? en 520d automat basutrustad? 190hk minns ja, hur mke hk hade stingern?


Benny; ja vem fan köper ny bil med manuell, skulle bara tänka mig manuell kaaaanske ifall ja skulle köpa nått gammalt för typ 5000 som är rwd för att slaktas bara. men till vardan hem+jobb kan ja inte tänka mig nått annat än automat. så jävla skönt o bara relax o tänka på gas eller broms bara.

Utmarks-Loke
12 maj 2019 · 5 833 Inlägg

panda666 skrev:
Benny; ja vem fan köper ny bil med manuell, skulle bara tänka mig manuell kaaaanske ifall ja skulle köpa nått gammalt för typ 5000 som är rwd för att slaktas bara. men till vardan hem+jobb kan ja inte tänka mig nått annat än automat. så jävla skönt o bara relax o tänka på gas eller broms bara.

Vänta ett par år till så kan du köpa en av googles självkörande bilar. Fram till dess kan du åka buss eller färdtjänst, om du nu tycker så illa om bilkörning.

M123
12 maj 2019 · 962 Inlägg

I en bil med V8 hör en automat hemma allt annat blir en Postbil i mina ögon.
Vem vill egentligen sitta och bara inte göra någonting när man kör, eller som idag bli körd av bilen med alla finesser?

Med en manuell är man mer människa bakom ratten, man har kvar frihetskänslan att äga vardagen i sina händer.
Hur kul är en ny bil egentligen och dessutom med automat, först ha ett skuldberg på ett halvt hus som tynger ner en sen omkostnader i service och reparationer som ibland kan bli en 1/10 av bilens värde, sen på det så kör man inte bilen utan bara flyter med som en död potatis?

Låter inte som ett lyckligt bilägande i mina öron.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Lockwood
12 maj 2019 · 394 Inlägg

En annan aspekt är att i moderna bilar är friheten begränsad. Lånar jag ut min nya bil till någon så kan jag genom en app se exakt var bilen befinner sig, hur fort den rör sig, om rutan eller takluckan är öppen osv osv. Allt detta kan (kommer) även storebror "staten" kunna ta del av i framtiden om inte redan nu. Nästa steg blir att alla bilar övervakas o föraren förpassas till en enkel övervakare i bästa fall. Därmed tror jag att äldre analoga bilar av roligare snitt kommer att vara/bli de bättre bemedlades nöjesfordon.

Utmarks-Loke
12 maj 2019 · 5 833 Inlägg

M123 skrev:
I en bil med V8 hör en automat hemma allt annat blir en Postbil i mina ögon.

Postbil? De har väl automat om något, för att enkelt kunna köra från postlåda till postlåda, tusen start och stopp per arbetsdag. Men nästan oavsett vilken V8-bil man har, så blir den ju mer värd om den har manuell låda. Oavsett om det är en camaro -68, bwm 540i -95 eller corvette C4. Det känns som att de förmögna medelålders gubbarna i kostym som köper V8-bilar nya gärna vill ha automat, medan den som köper bilen när den är tio år eller mera helst vill ha manuell.

Utmarks-Loke
12 maj 2019 · 5 833 Inlägg

Lockwood skrev:
En annan aspekt är att i moderna bilar är friheten begränsad. Lånar jag ut min nya bil till någon så kan jag genom en app se exakt var bilen befinner sig, hur fort den rör sig, om rutan eller takluckan är öppen osv osv. Allt detta kan (kommer) även storebror "staten" kunna ta del av i framtiden om inte redan nu. Nästa steg blir att alla bilar övervakas o föraren förpassas till en enkel övervakare i bästa fall. Därmed tror jag att äldre analoga bilar av roligare snitt kommer att vara/bli de bättre bemedlades nöjesfordon.

Du glömmer att staten har kontroll över drivmedlet. Du kommer inte kunna köra din gamla fina analoga bil eftersom bensinpriset kommer vara 50-100kr per liter. Du blir tvungen att köpa en av de övervakade elbilarna.

Lockwood
12 maj 2019 · 394 Inlägg

Man kan kringgå det mesta om man vill, även i framtiden. Det kommer finnas lösningar på drivmedelsproblemet med, iaf för de bättre bemedlade jag nämnde. Och observera, nöjesfordon inte vardagsfordon.

M123
12 maj 2019 · 962 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

M123 skrev:
I en bil med V8 hör en automat hemma allt annat blir en Postbil i mina ögon.

Postbil? De har väl automat om något, för att enkelt kunna köra från postlåda till postlåda, tusen start och stopp per arbetsdag. Men nästan oavsett vilken V8-bil man har, så blir den ju mer värd om den har manuell låda. Oavsett om det är en camaro -68, bwm 540i -95 eller corvette C4. Det känns som att de förmögna medelålders gubbarna i kostym som köper V8-bilar nya gärna vill ha automat, medan den som köper bilen när den är tio år eller mera helst vill ha manuell.

Har en 67ans rs camaro, svensksåld med manuell så har lite koll på läget och nej dom är inte värda mer för att det är manuell.
Eller det kanske bara gäller 68orna?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Utmarks-Loke
12 maj 2019 · 5 833 Inlägg

M123 skrev:

Svarte_Orm skrev:

M123 skrev:
I en bil med V8 hör en automat hemma allt annat blir en Postbil i mina ögon.

Postbil? De har väl automat om något, för att enkelt kunna köra från postlåda till postlåda, tusen start och stopp per arbetsdag. Men nästan oavsett vilken V8-bil man har, så blir den ju mer värd om den har manuell låda. Oavsett om det är en camaro -68, bwm 540i -95 eller corvette C4. Det känns som att de förmögna medelålders gubbarna i kostym som köper V8-bilar nya gärna vill ha automat, medan den som köper bilen när den är tio år eller mera helst vill ha manuell.

Har en 67ans rs camaro, svensksåld med manuell så har lite koll på läget och nej dom är inte värda mer för att det är manuell.
Eller det kanske bara gäller 68orna?

Kanske om det är treväxlad?

panda666
12 maj 2019 · 4 250 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

panda666 skrev:
Benny; ja vem fan köper ny bil med manuell, skulle bara tänka mig manuell kaaaanske ifall ja skulle köpa nått gammalt för typ 5000 som är rwd för att slaktas bara. men till vardan hem+jobb kan ja inte tänka mig nått annat än automat. så jävla skönt o bara relax o tänka på gas eller broms bara.

Vänta ett par år till så kan du köpa en av googles självkörande bilar. Fram till dess kan du åka buss eller färdtjänst, om du nu tycker så illa om bilkörning.

haha nej jag vill inte rejsa med nån 7 på morgonen när jag är nyvaken på motorvägen, jag vill åka bekvämt och tyst hela vägen och kanske lyssna lite på radio ibland, det är polis kontroller osv ibland och man vill inte göra bort sig och förlora kortet/jobb sen. Samma sak gäller på vägen hem, man ska till dagis o hämta barn o har inte tid att sitta o börna på vägen hem^^ på vinter köper man en gammal rwd volvo eller liknande och har sig nåra skratt men det är allt, tycker folk att det är så roligt att åka manuellt och tror att dom kör race bil? måste va kul att åka en golf 16 diesel me 80 hk manuell man kan varva upp till 3500 varv sen växla igen för att komma till en korsning där bosse är i vägen o man måste växla ner till 2an igen;)=

Lockwood
12 maj 2019 · 394 Inlägg

Provkör gärna en Alfa Romeo Giulila QV med manuell låda så kommer de flesta av er ha lite annan uppfattning. Den har bra med effekt och är bakhjulsdriven.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang