Kvalitetsbrister på tyska bilar.

Utmarks-Loke
14 maj 2019 · 5 833 Inlägg

Annars brukar ju bilar ha mera fanatiska ägare, desto sämre bilen är. Jämför gamla engelska bilar, som fortfarande kan ha de mest entusiastiska ägare med bilklubbar och träffar och allting. De japanska märkena med toyota i spetsen, men även nissan, mazda och så vidare har bland de mest ointresserade ägare av alla. Toryota corolla fanclub - den kan inte ha många medlemmar.

JN1975
14 maj 2019 · 234 Inlägg

Vettemannen skrev:

torsen skrev:
J D Power Europe har studerat och analyserat bilars fel.
Studien omfattade 11.530 bilar i Storbritannien.
Bästa tillverkare var Peugeot med endast 1 fel per bil.
Dystert för den tyska bilindustrin.
Värst/sämst var BMW med 181 fel per bil.
Näst sämst var Audi med 167 fel per bil.
På tredje plats kom Mercedes med 136 fel per bil.

Min egen reflexion är att Peugeot igår i PSA-gruppen som även innefattar Citroen och Opel inkl Vauxhall.

Felbilden speglas tydligt i forumets trådar om hjälp med fel på bilar.

Att be om kommentarer är väl onödigt???????

Peugeot 77 fel per 100 bilar
BMW 181 fel per 100 bilar

/Benny

Redigerat. Käbbla gärna (med måtta) men håll generalisering kring politiska partier borta från tråden. Tack.
Mvh mod

Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
rcy
14 maj 2019 · 1 705 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Annars brukar ju bilar ha mera fanatiska ägare, desto sämre bilen är. Jämför gamla engelska bilar, som fortfarande kan ha de mest entusiastiska ägare med bilklubbar och träffar och allting. De japanska märkena med toyota i spetsen, men även nissan, mazda och så vidare har bland de mest ointresserade ägare av alla. Toryota corolla fanclub - den kan inte ha många medlemmar.

Ligger något i det. Som jag sa innan så är exempelvis Toyota en fantastiskt bra bil, men otroligt tråkig, så ägare av Toyota är nog mer benägna att bara se det som ett transportmedel som man kastar bort när det är förbrukat.

Huruvida en bil är "bra" eller "dålig" beror således mycket på vad man menar med begreppet. För mig är bilen mer än bara ett transportmedel, det är ett intresse, så för mig behöver en bil ha något mycket mer än bara driftsäkerhet innan jag kallar den bra.

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
torsen
14 maj 2019 · 7 234 Inlägg

Dags att "peta in en pinne i brasan" = hålla grytan kokande.

BMW har börjat åtgärda brinnande dieselbilar i Sverige, men vill inte säga hur många bilar det är fråga om.
Följetongen om BMW-modeller som plötsligt börjar brinna fortsätter.
Stor brist på delar anges som hinder/stopp för åtgärderna(att förhindra brand).
Hur många bilar som är föremål för kontroll och eventuell åtgärd vill BMW inte svara på.
Brandorsaken är EGR-ventilen, som kan orsaka onormal värmeutveckling kring motorn.
BMW säger sig ha kört igång kontrollerna i mitten av augusti 2018.
Totalt 480.000 bilar i Asien och Europa.
I Sverige kommer kampanjen att omfatta 35.000 dieselbilar.
Enbart modeller med 4- eller 6-cylindrig motorer tillverkade mellan augusti 2010 och augusti 2017.
Gäller: 3-, 4-, 5-, 6- och 7-serien samt X3, X4, X5 och X6.

Någon här som har berörd bil och kan/vill vidimera "kampanjen"?

Janneutanb
14 maj 2019 · 7 271 Inlägg

torsen skrev:
Dags att "peta in en pinne i brasan" = hålla grytan kokande.

BMW har börjat åtgärda brinnande dieselbilar i Sverige, men vill inte säga hur många bilar det är fråga om.
Följetongen om BMW-modeller som plötsligt börjar brinna fortsätter.
Stor brist på delar anges som hinder/stopp för åtgärderna(att förhindra brand).
Hur många bilar som är föremål för kontroll och eventuell åtgärd vill BMW inte svara på.
Brandorsaken är EGR-ventilen, som kan orsaka onormal värmeutveckling kring motorn.
BMW säger sig ha kört igång kontrollerna i mitten av augusti 2018.
Totalt 480.000 bilar i Asien och Europa.
I Sverige kommer kampanjen att omfatta 35.000 dieselbilar.
Enbart modeller med 4- eller 6-cylindrig motorer tillverkade mellan augusti 2010 och augusti 2017.
Gäller: 3-, 4-, 5-, 6- och 7-serien samt X3, X4, X5 och X6.

Någon här som har berörd bil och kan/vill vidimera "kampanjen"?

Hade en f31 2012 330D som fick fel på egr och eftersom insuget är i plast så är väl det som blir för varmt och tar eld.
Var dock inget som någon garanti eller good will skulle täcka.
"Enbart modeller med 4- och 6cylindriga motorer är drabbade" dvs ALLA bmws dieselbilar för så vitt jag vet har dom enbart 4- eller 6cylindriga.

Tycker jag läser var och varannan dag på Facebook om folk som får upp "fel på drivlinan - uppsök verkstad" som väldigt ofta innebär just egr-problem.

Senast redigerat av Janneutanb (14 maj 2019)

Bobanopro
14 maj 2019 · 2 Inlägg

Ja det är väl Honda och några till japaner som har bäst kvalitet. Tyskarna har gått ner sig rejält. Nu när i alla fall Honda av japanerna även fått ordning på rostskyddet så skulle jag köpt Honda om jag skulle köpa ny bil idag. Civic type r är grym men jag gillar inte utseendet men det ska komma en facelift efter sommaren och om den blir lyckad köper jag en ny type r. Sen chippe och direkt 360-380 hk. Toppar då runt 290 verklig fart. Köper Michelin cup sport som sulor och några grymma speedlinefälgar.

Utmarks-Loke
14 maj 2019 · 5 833 Inlägg

Bobanopro skrev:
Civic type r är grym men jag gillar inte utseendet men det ska komma en facelift efter sommaren och om den blir lyckad köper jag en ny type r.

Tvivlar på att det blir bättre, jag tycker varje ny Honda bara ser ännu jävligare ut än den förra

caromania Forummoderator
14 maj 2019 · 9 296 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Bobanopro skrev:
Civic type r är grym men jag gillar inte utseendet men det ska komma en facelift efter sommaren och om den blir lyckad köper jag en ny type r.

Tvivlar på att det blir bättre, jag tycker varje ny Honda bara ser ännu jävligare ut än den förra

Smaken är som baken, men vad gäller nya Civic kan jag nog dela en skeptisk inställning. Sedan kan jag iofs tycka att en del vurmare av ordinära tyskbilar skulle behöva injektioner av något starkt, för om man - som jag läst vissa gör - lovordar designen på Passat kombin, så behöver man lobotomi eller förbannat mycket steroider.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 maj 2019 · 17 470 Inlägg

caromania skrev:

Svarte_Orm skrev:

Bobanopro skrev:
Civic type r är grym men jag gillar inte utseendet men det ska komma en facelift efter sommaren och om den blir lyckad köper jag en ny type r.

Tvivlar på att det blir bättre, jag tycker varje ny Honda bara ser ännu jävligare ut än den förra

Smaken är som baken, men vad gäller nya Civic kan jag nog dela en skeptisk inställning. Sedan kan jag iofs tycka att en del vurmare av ordinära tyskbilar skulle behöva injektioner av något starkt, för om man - som jag läst vissa gör - lovordar designen på Passat kombin, så behöver man lobotomi eller förbannat mycket steroider.

Jag lovordar elbilar men har ni sett nya KIA E-Soul? Den ser för jävlig ut. Förvisso pigg och säkert bra men seriöst...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
15 maj 2019 · 5 833 Inlägg

caromania skrev:

Svarte_Orm skrev:

Bobanopro skrev:
Civic type r är grym men jag gillar inte utseendet men det ska komma en facelift efter sommaren och om den blir lyckad köper jag en ny type r.

Tvivlar på att det blir bättre, jag tycker varje ny Honda bara ser ännu jävligare ut än den förra

Smaken är som baken, men vad gäller nya Civic kan jag nog dela en skeptisk inställning. Sedan kan jag iofs tycka att en del vurmare av ordinära tyskbilar skulle behöva injektioner av något starkt, för om man - som jag läst vissa gör - lovordar designen på Passat kombin, så behöver man lobotomi eller förbannat mycket steroider.

Passat kombi ser ganska tråkig och alldaglig ut, men den är åtminstone inte så grundlöst ful som en del japanska bilar är. Ingen som helst harmoni i linjerna, trots att man verkar försöka efterlikna ett rymdskepp.

Utmarks-Loke
15 maj 2019 · 5 833 Inlägg

Hybrid_ skrev:

caromania skrev:

Svarte_Orm skrev:

Tvivlar på att det blir bättre, jag tycker varje ny Honda bara ser ännu jävligare ut än den förra

Smaken är som baken, men vad gäller nya Civic kan jag nog dela en skeptisk inställning. Sedan kan jag iofs tycka att en del vurmare av ordinära tyskbilar skulle behöva injektioner av något starkt, för om man - som jag läst vissa gör - lovordar designen på Passat kombin, så behöver man lobotomi eller förbannat mycket steroider.

Jag lovordar elbilar men har ni sett nya KIA E-Soul? Den ser för jävlig ut. Förvisso pigg och säkert bra men seriöst...

Den ser ut som en elbil, för man verkar ha bestämt sig för att elbilar skall se ut som en billig stereo från 1998. Förutom Tesla och E-golfen har ju alla samma bedrövliga formspråk, till och med bmw i3 ser ju likadan ut. Så länge dom håller på så kommer svensson inte skaffa någon elbil.

torsen
15 maj 2019 · 7 234 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Annars brukar ju bilar ha mera fanatiska ägare, desto sämre bilen är. Jämför gamla engelska bilar, som fortfarande kan ha de mest entusiastiska ägare med bilklubbar och träffar och allting. De japanska märkena med toyota i spetsen, men även nissan, mazda och så vidare har bland de mest ointresserade ägare av alla. Toryota corolla fanclub - den kan inte ha många medlemmar.



Håller med. Har en kompis som har en Alfa Romeo -18 som han köpt ny(hur man nu kan göra det?????)

Han har nästan bara problem, men höjer ändå sin bil lyriskt till skyarna och skryter om hur många lånebilar han har fått disponera under tiden hans egen är på verkstad.

Den kanske sämsta bilen, Land Rover, har den mest entusiastiska klubben(har varit med i SLRK några år, så jag vet).
En annan ålderdomlig och dålig bil, JEEP; har också en entusiastisk skara anhängare i JCS, har även varit med där under några år, så jag vet.
Men den, alla kategorier, mest problematiska bilen, LADA NIVA, har den bästa och trevligaste sidan. Där huserar jag än i dag sedan flera år tillbaka. Väl värd ett besök!
SCK är jag mest med i för att få till gång till prisbillig "veteran-/hobbybilsförsäkring".

Nu var jag väl liiiite nyanserad?

torsen
15 maj 2019 · 7 234 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Bobanopro skrev:
Civic type r är grym men jag gillar inte utseendet men det ska komma en facelift efter sommaren och om den blir lyckad köper jag en ny type r.

Tvivlar på att det blir bättre, jag tycker varje ny Honda bara ser ännu jävligare ut än den förra


Måste tyvärr hålla med.
Har en CR-V -16.
Ser för dj#¤%&lig ut med 4 nyanser av "krom".
Snipiga rutor i D-stolparna, inte som t ex Passat(hoppsan nu slant jag visst på tangenterna).
En så krånglig grill som är så invecklad att den är vämjelig.
Men den har rullat nästan 5.000 mil under snart 4 år utan minsta fel.
Reservhjul och hjulbytesutrustning, manuell parkeringsbroms(för handbromsvändningar), stora utvändiga backspeglar(som till viss del kompensation för den höga "stjärten", som medför dålig bakåt sikt(backkameran är dock bra)).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang