Volvo v70n -07, backsensor ljud genom lågnivå?

jwldnr
11 maj 2019 · 16 Inlägg

Garaget!

Har valt att behålla original huvudenhet (HU-650) istället för att byta ut mot eftermarknads för att behålla ev. estetik och nuvarande funktioner som exempelvis ljudet från backsensorerna.

Jag har skaffat en adapter för att få ut lågnivå och remote från huvudenheten, och kommer att ersätta allt ljud ut från enheten med denna kopplat till ett eftermarknadsslutsteg (det finns inget slutsteg monterat idag).

Min fråga är därför:
Kommer jag bibehålla funktion för backsensorer (e.g. när jag lägger i backen, och ljudet på huvudenheten tystas ner och ersätts med ljudet från backsensorerna) om jag väljer att endast använda lågnivå utgången på huvudenheten?

Ser fram emot svar..
~Alex

Bassiehof
11 maj 2019 · 1 777 Inlägg

Det beror på vilken typ av "adapter" du använder (märke, modell) och hur den är inkopplad. Om det är på stereons högnivå skickar stereon allt ljud vidare till adaptern som vanligt. Det finns slutsteg till din HU. PA  200 tror jag den kallas. Den är alltså kopplad till högtalarna,. så om du ska använda ett annat slutsteg måste du dra nya kablar eller skarva in dig på befintliga och koppla förbi  PA 200.

jwldnr
11 maj 2019 · 16 Inlägg

Bassiehof skrev:
Det beror på vilken typ av "adapter" du använder (märke, modell) och hur den är inkopplad. Om det är på stereons högnivå skickar stereon allt ljud vidare till adaptern som vanligt. Det finns slutsteg till din HU. PA  200 tror jag den kallas. Den är alltså kopplad till högtalarna,. så om du ska använda ett annat slutsteg måste du dra nya kablar eller skarva in dig på befintliga och koppla förbi  PA 200.

Ok. Det är ingen högnivå till lågnivå adapter, utan jag kopplade in mig på den existerande 6pin lågnivå/remote som original finns på baksidan av huvudenheten.

Jag kommer låta "sockerbitarna" till högnivå sitta kvar, men de kommer inte användas. Högtalarna kommer matas genom lågnivå -> slutsteg -> högtalare.

Bassiehof
11 maj 2019 · 1 777 Inlägg

jwldnr skrev:

Bassiehof skrev:
Det beror på vilken typ av "adapter" du använder (märke, modell) och hur den är inkopplad. Om det är på stereons högnivå skickar stereon allt ljud vidare till adaptern som vanligt. Det finns slutsteg till din HU. PA  200 tror jag den kallas. Den är alltså kopplad till högtalarna,. så om du ska använda ett annat slutsteg måste du dra nya kablar eller skarva in dig på befintliga och koppla förbi  PA 200.

Ok. Det är ingen högnivå till lågnivå adapter, utan jag kopplade in mig på den existerande 6pin lågnivå/remote som original finns på baksidan av huvudenheten.

Jag kommer låta "sockerbitarna" till högnivå sitta kvar, men de kommer inte användas. Högtalarna kommer matas genom lågnivå -> slutsteg -> högtalare.

Eftersom det är ett originaluttag kommer sannolikt alla ljud att höras.

Googla molex. Ja, men det innebär att du får dra nya kablar till högtalarna, för allt ljud går nu via PA200, om bilen har high performance paketet.

jwldnr
11 maj 2019 · 16 Inlägg

Bassiehof skrev:

jwldnr skrev:

Bassiehof skrev:
Det beror på vilken typ av "adapter" du använder (märke, modell) och hur den är inkopplad. Om det är på stereons högnivå skickar stereon allt ljud vidare till adaptern som vanligt. Det finns slutsteg till din HU. PA  200 tror jag den kallas. Den är alltså kopplad till högtalarna,. så om du ska använda ett annat slutsteg måste du dra nya kablar eller skarva in dig på befintliga och koppla förbi  PA 200.

Ok. Det är ingen högnivå till lågnivå adapter, utan jag kopplade in mig på den existerande 6pin lågnivå/remote som original finns på baksidan av huvudenheten.

Jag kommer låta "sockerbitarna" till högnivå sitta kvar, men de kommer inte användas. Högtalarna kommer matas genom lågnivå -> slutsteg -> högtalare.

Eftersom det är ett originaluttag kommer sannolikt alla ljud att höras.

Googla molex. Ja, men det innebär att du får dra nya kablar till högtalarna, för allt ljud går nu via PA200, om bilen har high performance paketet.

Vi drog nya kablar från steget ut i dörrarna idag. Återkommer huruvida vi får ljud från sensorerna imorgon.
Tack för hjälpen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang