Progressiv eller linjär BTR

lekman
11 maj 2019 · 148 Inlägg

Har fått igång min audi 200 -87, (10v-tq) igen efter ca ett år med trasig toppackning/topp.
Kör ms, 550 cc spridare, 1,5 bar och E-85 när det funkar som jag tänkt. Inget extremt men rolig lekstuga för mej och samtidigt miljötänk (E-85). Nu när det är dags igen så räcker inte bränslet till, alla symtom på att bränsletrycket inte följer laddet upp i tryck. Jag har en progressiv BTR, Malpassi 1:1,2 tror jag att det är och har oxå en linjär ligger hemma. Om det r BTRen som lagt av, kan ju vara pumpen oxå, men om jag måste byta bränsletrycksregulator, har jag egentligen nån nytta av att ha en progressiv? Borde väl egentligen gå lika bra med en linjär. Det är ju spridarnas storlek + max tryck som ger begränsningen i max effekt, väl? en progressiv gör ju bara att bilen går med lite lägre tryck när man åker utan laddtryck, eller? Om jag ändå har möjlighet att mappa (TS, autotune med bredbandslambda) vad behöver jag då progressiv till?

Janneutanb
11 maj 2019 · 7 271 Inlägg

Enda gången man använder en progressiv btr är när man inte kan/vill öka bränslemängden vid laddtryck på annat sätt.
Iom att du har eftermarknadssprut ska du definitivt köra med en linjär.

lekman
11 maj 2019 · 148 Inlägg

Bra, tack
Jag kommer att göra så, köra med linjär istället

/

lekman
11 maj 2019 · 148 Inlägg

Skulle iof inte ha nåt emot att få igång det med BTRen som sitter i, så att jag kan komma iväg för besiktning, mm. Byta till linjär när andan faller på, isf. Den som sitter där ger grundtryck men verkar inte vara med på att höja trycket med laddtrycket. Brukar det pajja? Den har stått stilla i ett år med E85 i... Kan ju vara pumpen oxå. Bränslet räcker inte till alls när laddtrycket kommer, stämmer oxå överens med signalen från labdasonden, abrupt för tunt och motorn bara lägger av (o man släpper ju gasen när det händer)
Vad är rimligast, pumpen eller regulatorn?

Janneutanb
11 maj 2019 · 7 271 Inlägg

Men har det fungerat innan?

Den som mappade bilen hade inga invändningar på att det satt en progressiv btr på bilen?

Senast redigerat av Janneutanb (11 maj 2019)

lekman
11 maj 2019 · 148 Inlägg

Det har jag gjort helt på egen hand, bränslet alltså. Har aldrig varit på en dynamometer. Har kört med bredbandslambda och autotune i TS. iof, fick en mappning från en på Nordic Audi att utgå ifrån, (han hade nog heller aldrig varit på en dynamometer) och har kunnat använda tändningsmappningen rakt av, varit värdefullt att bara ha bränslet att fixa med själv
Den har gått sen 2013 med ms och E-85. Det var intressant att öppna o titta på kolvar o förbränningsrum, men där var det fint, förutom en spricka i ett förbränningsrum och att original toppackning gett sej

lekman
11 maj 2019 · 148 Inlägg

Kul grej med den bilen är att de skrivit fel i tekniska data, står att den ska ha 191 kW men det ska stå 121 kW. Ligger nog en bit över 191 när allt går bra

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang