LB Regga för lägre skatt 2019 Möjligt ?

Lommen
11 maj 2019 · 273 Inlägg

Som rubriken lyder, är det lönsamt att LB regga en personbil för att få lägre skatt 2019 ? Har ju LB riggat flera fordon tidigare för många år sen, men det pratas inte längre om att folk gör så... därför ställer jag frågan här om det är möjligt och om det sänker skatten ?

Om man har en personbil med dieselmotor som har en skatt på 10.000:- så borde den ju bli halverad om man LB reggar.... fordonet det är frågan om är väl anpassad för en LB reggning då det är en XC90 det är frågan om..

Tacksam för svar...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 maj 2019 · 13 673 Inlägg

Inte säkert att st blir billigare per automatik.. Beror lite på hur mycket den väger och hur mycket skit den släpper ut.  Förr var det betydligt mer lönsamt att regga om dom.  Sen får man inte glömma att bes kostar rejält mycket mer även obes så inte alltid man tjänar på det

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
xXSammy
11 maj 2019 · 6 566 Inlägg

Lätta lastbilar, lätta bussar och personbilar klass II (husbilar) som togs i trafik första gången den 1 januari 2011 eller senare beskattas utifrån hur mycket koldioxid de släpper ut. Om det saknas uppgift om fordonets koldioxidutsläpp, fastställs den administrativt genom en särskild beräkningsmetod.

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra … s-storlek/

Malus omfattar bensin- och dieseldrivna personbilar klass I och II, lätta bussar och lätta lastbilar som stämmer in på alla punkter här nedan:

Fordonet
* har fordonsår 2018 eller senare
* tas i trafik och därmed blir skattepliktigt för första gången den 1 juli 2018 eller senare (i Sverige eller i annat land)
* släpper ut över 95 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning
* har inte alternativt drivmedel (alkohol eller gas som inte är gasol/motorgas).

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … us/malus2/

Så.. nej, blir ingen skillnad på kostnaden

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 maj 2019 · 17 380 Inlägg

De kostar väl över 9000:- i skatt beroende på om den har partikelfilter eller inte. Däremot kan det vara problem med att gallret skymmer krockgardiner. Samt att gallret numera måste vara i alltid. Baksäten ska vara ur.

Reglerna ändras dock och jag rekommenderar ett samtal till en besiktning och att prata med deras tekniker. Helst den stationen som bilen ska till. Då blir det rätt. Har själv gjort detta några gånger och då ringt först.

Besiktning blir dyrare då det är en lastbil men å andra sidan kan skatten sjunka rejält. Försäkring kan även den dra iväg. Åt fel håll...

Ring och hör! Välj helst en Fd statlig besiktning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lommen
12 maj 2019 · 273 Inlägg

xXSammy skrev:

Lätta lastbilar, lätta bussar och personbilar klass II (husbilar) som togs i trafik första gången den 1 januari 2011 eller senare beskattas utifrån hur mycket koldioxid de släpper ut. Om det saknas uppgift om fordonets koldioxidutsläpp, fastställs den administrativt genom en särskild beräkningsmetod.

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra … s-storlek/

Malus omfattar bensin- och dieseldrivna personbilar klass I och II, lätta bussar och lätta lastbilar som stämmer in på alla punkter här nedan:

Fordonet
* har fordonsår 2018 eller senare
* tas i trafik och därmed blir skattepliktigt för första gången den 1 juli 2018 eller senare (i Sverige eller i annat land)
* släpper ut över 95 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning
* har inte alternativt drivmedel (alkohol eller gas som inte är gasol/motorgas).

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … us/malus2/

Så.. nej, blir ingen skillnad på kostnaden

I det första exemplet handlar det om fordon nyare än 2011, i det andra om fordon 2018 eller nyare.. min är en 2004 och passar således inte in i nåt av exemplen..

Lommen
12 maj 2019 · 273 Inlägg

Hybrid_ skrev:
De kostar väl över 9000:- i skatt beroende på om den har partikelfilter eller inte. Däremot kan det vara problem med att gallret skymmer krockgardiner. Samt att gallret numera måste vara i alltid. Baksäten ska vara ur.

Reglerna ändras dock och jag rekommenderar ett samtal till en besiktning och att prata med deras tekniker. Helst den stationen som bilen ska till. Då blir det rätt. Har själv gjort detta några gånger och då ringt först.

Besiktning blir dyrare då det är en lastbil men å andra sidan kan skatten sjunka rejält. Försäkring kan även den dra iväg. Åt fel håll...

Ring och hör! Välj helst en Fd statlig besiktning.

Jo jag vet hur det går till med ombyggnaden och ang gardiner så får det vara urtag ur lastförskjutningsskyddet så gardinerna går fria...  frågan handlade om mest var om skatten blir mindre eller ej.. min har inget partikelfilter, om den skulle ha det så skulle skatten vara en hel del billigare än den är..

simlar
12 maj 2019 · 5 516 Inlägg

Nej bilar av årsmodell 2006 och nyare  samt personbilar som uppfyller miljöklass 2005 oavsett årsmodell får ej billigare skatt som LB-regg utan skatten baseras då på koldioxidutsläpp och inte på tjänstevikt som på dom äldre bilarna.

Koldioxidbaserad fordonsskatt

Den koldioxidbaserade fordonsskatten bestäms utifrån fordonets drivmedel och utsläpp av koldioxid. Dessa fordon omfattas:

    Personbilar klass I som enligt uppgift i vägtrafikregistret är av fordonsår 2006 eller senare
    Personbilar klass I som är av tidigare fordonsår än 2006, men uppfyller kraven för miljöklass 2005, El eller Hybrid
    Personbilar klass II (husbilar), lätta bussar och lätta lastbilar som blivit skattepliktiga för första gången efter utgången av år 2010. 

Om ett fordon tidigare har registrerats i ett annat land än Sverige, avses med skattepliktig för första gången den tidpunkt då fordonet för första gången har registrerats i annat land enligt uppgift i vägtrafikregistret (gäller från och med den 1 januari 2014).

Med fordonsår menas fordonets årsmodell. Om den uppgiften saknas i vägtrafikregistret är det istället fordonets tillverkningsår som räknas. Om båda uppgifterna saknas i vägtrafikregistret är det året då fordonet första gången togs i bruk som ska räknas.

https://www.skatteverket.se/privat/skat … 03864.html


Däremot om du har en bill som är Euro4 eller äldre så kan du kicka i denna tabell vad skatten blir som LB-regg:
https://www.skatteverket.se/download/18 … 180625.pdf
Tänk då på att LB-reg skattas på totalvikten och PB-reg skattas på tjänstevikten.

Senast redigerat av simlar (12 maj 2019)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
xXSammy
13 maj 2019 · 6 566 Inlägg

Lommen skrev:
I det första exemplet handlar det om fordon nyare än 2011, i det andra om fordon 2018 eller nyare.. min är en 2004 och passar således inte in i nåt av exemplen..

Lät som du skulle LB regga en 2019 XC90 wink

De/Dem
Lommen
1 juni 2019 · 273 Inlägg

xXSammy skrev:

Lommen skrev:
I det första exemplet handlar det om fordon nyare än 2011, i det andra om fordon 2018 eller nyare.. min är en 2004 och passar således inte in i nåt av exemplen..

Lät som du skulle LB regga en 2019 XC90 wink

Hur kan du få det till att det lät som den var 2019 ? Min är 2004 som jag skrev, den är såldes inte nyare än 2011 och absolut inte nyare än 2018... om det var en 2019 borde den falla under reglerna för 2018 och nyare.. eller ? Om så vore fallet så hade jag svaret redan innan jag skapade denna tråden och borde därmed inte startat den... eftersom jag redan hade svaret.. big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang