VW Passat 2012 2.0 Tdi, manuell, ryckig gång vid acceleration på hög växel/låga varv

Riddlersv
11 maj 2019 · 20 Inlägg

Hej,

Har en VW 2012 med 2.0 tdi-motorn på 170hk och manuell låda. Vid lägre varv och acceleration på 4ans till 6ans växel så börjar det rycka i bilen. Hör inget på motorljud eller dyl, men det upplevs värre ju högre växel. Påminner lite om när man kör på för hög växel, men det kommer inte direkt från ~1000rpm, utan först mot 1300-1500 till kanske 1800~2000, och vid fullgas eller relativt högt gaspådrag. Slutar dessutom inte omgående då du släpper gasen (Men relativt fort), utan får nästan en lätt ökning för att sedan försvinna. Bilen har servats enligt plan, och förra gången byttes bland annat bränslefilter. Vad kan det bero på? EGR, spridare, koppling? Förslag? Värt att nämna är att den är "uppgraderad" med hänsyn till dieselgate.

Mvh

Senast redigerat av Riddlersv (11 maj 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 maj 2019 · 17 470 Inlägg

Det verkar som du har manuell låda eftersom du nämner koppling så slipper folk fråga det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Riddlersv
11 maj 2019 · 20 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Det verkar som du har manuell låda eftersom du nämner koppling så slipper folk fråga det.

Tack för förtydligande, ja, manuell låda, redigerar in det. smile

Rutger19
16 maj 2019 · 20 Inlägg

Min fars passat -12, 140hk, 2.0tdi uppvisade exakt likadana symptom. Märktes absolut mest vid ~1900 varv på 4:an.

Vid felsökning hos verkstad med vagcom konstaterades att det var EGR-ventilen. 10k att byta, tyvärr. Sitter väldigt illa placerat på dom bilarna.

Senast redigerat av Rutger19 (16 maj 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang