Trafiksäkerhetsgaranti och lysande ABS-lampa

hey_it_me
11 maj 2019 · 49 Inlägg

Nu var det 5 veckor sedan jag köpte bilen, BMW 325i. Idag märkte jag att det vid ett tillfälle kändes som ett metalliskt skrapande i bromspedalen vid inbromsning och låg hastighet. Senare när jag körde igen så hände samma sak att det skrapade i pedalen någon enstaka gång när jag bromsade. Då tändes även ABS-lampan, men den slocknade efter ett tag. Antar att det är något fel på ABS-funktionen. När jag köpte bilen fick jag 3 månaders trafiksäkerhetsgaranti. Är detta något jag bör kunna kräva att få fixat från bilfirman där jag köpte den?

Mack Forum- och sitemoderator
11 maj 2019 · 26 134 Inlägg

Låter mer som oerhört slitna bromsklossar i mitt tycke.
Torde kunna undersökas tämligen enkelt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Utmarks-Loke
11 maj 2019 · 5 833 Inlägg

Jag vet inte exakt vad en sådan garanti täcker men nog måste väl bromsarna räknas som trafiksäkerhet? Men jag skulle föreslå att du plockar fram försäkringsbrevet och läser igenom det, du kommer få ett bättre svar än vad vi kan gissa oss till.

hey_it_me
11 maj 2019 · 49 Inlägg

Mack skrev:
Låter mer som oerhört slitna bromsklossar i mitt tycke.
Torde kunna undersökas tämligen enkelt.

Men de brukar ju ha en egen varningslampa. Om de är så slitna kan det kännas i pedalen?


Svarte_Orm skrev:
Jag vet inte exakt vad en sådan garanti täcker men nog måste väl bromsarna räknas som trafiksäkerhet? Men jag skulle föreslå att du plockar fram försäkringsbrevet och läser igenom det, du kommer få ett bättre svar än vad vi kan gissa oss till.

Försäkringsbrev? Du menar garantivillkor? Jag frågade säljaren om garantin och fick som svar att det gäller sådant som de kollar på besiktningen. Har googlat lite och det verkar ju vara olika om de bryr sig om ABS eller inte beroende på hur petig de är på besiktningen.

Utmarks-Loke
11 maj 2019 · 5 833 Inlägg

ABS kan du vara i princip säker på att de bryr sig om på besiktningen, åtminstone om bilen är från 2000-talet. Eller är det en E30 325i? Då kanske du klarar dig för de såldes nog även utan ABS.

hey_it_me
12 maj 2019 · 49 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
ABS kan du vara i princip säker på att de bryr sig om på besiktningen, åtminstone om bilen är från 2000-talet. Eller är det en E30 325i? Då kanske du klarar dig för de såldes nog även utan ABS.

Är en E91.

Utmarks-Loke
12 maj 2019 · 5 833 Inlägg

Då kommer du inte klara besiktningen med lysande ABS-lampa

hey_it_me
12 maj 2019 · 49 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Då kommer du inte klara besiktningen med lysande ABS-lampa

Dock slocknade den ju efter ett tag. Men jag får helt enkelt ringa och se vad de säger.

Utmarks-Loke
12 maj 2019 · 5 833 Inlägg

De pluggar in OBD-läsaren och felkoden finns ju kvar även om lampan slocknat. Har du tur kanske du slipper igenom men det är bättre om säljaren fixar felet en gång för alla

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 maj 2019 · 17 460 Inlägg

Eftersom felet tydligen dyker upp ibland så är frågan om det känns som ett vibrerande i pedalen följt av ett pulserande ljud?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
hey_it_me
12 maj 2019 · 49 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Eftersom felet tydligen dyker upp ibland så är frågan om det känns som ett vibrerande i pedalen följt av ett pulserande ljud?

Ja det vibrerar i pedalen men ljudet är svårt att beskriva. Tror det låter skrapande metalliskt. Det verkar som att ABS-en går in av någon anledning.

jaka54
12 maj 2019 · 5 718 Inlägg

Hej!
Enklast är om du kollar bromsbackarna! De kanske behöver bytas?

zzr94092
13 maj 2019 · 4 385 Inlägg

Bromsbackar?

Utmarks-Loke
13 maj 2019 · 5 833 Inlägg

zzr94092 skrev:
Bromsbackar?

Skall väl vara de till handbromsen då

zzr94092
13 maj 2019 · 4 385 Inlägg

Precis...

hey_it_me
14 juni 2019 · 49 Inlägg

Självklart tänds lampan igen 60 mil hemifrån i kombination med nån annan lampa. Och nu slocknar de inte heller. Står i boken till bilen att för den kombination av lampor som tänds, så har bilen försämrad bromsverkan och körstabilitet, kan köra vidare men snarast uppsöka verkstad. Hur hade ni gjort? Vågar jag köra hem 60 mil på söndag och lämna in den när jag kommit hem?

Utmarks-Loke
14 juni 2019 · 5 833 Inlägg

I klartext har du ingen ABS eller antisladd, du kan lugnt köra hem.

jaka54
14 juni 2019 · 5 718 Inlägg

Hej!
Klart du kan köra hem men, Lämna sedan in bilen för felkodsläsning så ser de om det är någon av ABS givarna  (enkelt att byta själv och relativt billigt) eller själva ABS enheten (dyrare och bökigare att byta).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang