Opel Kadett C "Originalaren"

Originalrenovering av norrlandskörd Opel Kadett C som behöver lite kärlek!

RandomMaister

  • 51 Följare
  • 57 858 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 juli
RandomMaister
12 maj 2019 · 509 Inlägg
#1

Halloj!
Dags för ett nytt projekt! Blev en Opel Kadett C från 1978, med 1.2S på 60hk, i 2 dörrars sedan utförande. big_smile

Hittade en annons på blocket på en riktigt fin Kadett. Men när jag såg vart den fanns så fortsatte jag bara att bläddra, den försvann ur minnet.
Sen några dagar senare såg jag annonsen igen av en slump, och tänkte för mig själv, why not?
Det var alltså en Opel Kadett C från 1978, med 1.2S motorn på 60hk, i 2 dörrars sedan utförande. Den hade varit i en familj i hela sitt liv, och endast gått 12800 mil. Den var även omlackad i originalkulör 2013, och därmed i princip rostfri.
Hur som helst, bilen fanns alltså i Boden(Norrbotten) och jag bor i Stockholm. Det är alltså ca 11h enkel resa.. yikes
Jag förstod att ingen i min omkrets skulle vilja följa med på denna resa lol, så det blev natttåget upp.
Åkte hemifrån runt 20:00 på fredagskvällen, och var framme i Boden 10:30. Jag hade pratat med säljaren om att han skulle möta mig vid järnvägsstationen.
När jag kliver ut från stationen ser jag kadetten! Den är i precis det skicket jag hade hoppats på!
Man var lite nojig på vägen upp om att man skulle blivit lurad..
Tittade runt bilen och allt såg fint ut! Sen skulle det provköras. Han sa att han skulle tankat innan han kom, men att han inte hann, och att vi skulle ta det direkt när han hämtat mig, det visade sig vara ett misstag.. Bilen startade ej.. Soppatorsk!! yikes
Bra första intryck, tänkte vi båda... Men men, det är sånt som händer! Så han ringde sin fru som kom med en dunk soppa. Vi hällde i den och testade igen, men den starta fortfarande inte??
Startmotorn tickade men ingen start..
Vi skämtade om att Kadetten verkligen inte ville lämna Boden lol
Sen kommer nästa käftsmäll. När vi försökte starta bilen såg jag hur det började ryka om tändningslåsets nedre del. Jag skrek STOPP STOPP STOPP!! Vi tog bort kåpan under ratten, och såg att där rykte det från ett stift, som går till startmotorn. Kortis? Vi kikade på kabeln i båda ändar, och det såg ut som det ska, och det rykte inte varje gång vi testade heller, utan bara ibland. Älskar "ibland-problem"...
Hur som helst, vi fortsatte felsöka varför den inte starta. Vi kollade så att det kom bensin, det gjorde det, vi kollade så luftfiltret var fint, och vi kollade tändkablar/tändstift, allt såg fint ut.
Sedan gick vi över fördelaren och rotorn, och det såg också fint ut, så vi satte tillbaks allt, och med 0% hopp så testade vi igen att starta. Vroom Vroom sa det så var den igång!
Vi vet fortfarande inte riktigt vad som var felet, men gissningsvis blev den bara sur efter soppatorsken.roll
Vi hoppade in i bilen och körde illa kvickt till bensinstationen och ägaren fyllde på till halvtank, sen begav vi oss mot hans hus, då tog jag över och rattade. Vilken fantastiskt charmig, och bekväm bil!
Styrningen kändes bra, chassit och bromsarna var som det ska, och motorn gick fint, långsamt, men fint!
Så fort vi kom fram till hans hus så skakade vi händer, och bilen var min! big_smile
Jag var lite orolig över att den inte skulle starta när jag körde därifrån, men det gjorde den utan några som helst problem!
I köpet ingick följande: Sats för brytarlös tändning, 2x Extraljus, Sotningssats, En gammal ekonomiplåt till förargolvet, en olackerad framskärm, uppsättning nya plåtfälgar med nya dubbdäck, och även en gammal 50 öring som låg i askkoppen..
Nu var det ju bara en liten detalj kvar. Denna bil, en Opel kadett från 1978 skulle sträckköras 93 mil hem till Stockholm.. Jag hade förberett mig med en liten verktygslåda, silvertejp och buntband. Man vet ju inte vad som kan hända? Det är en 41 år gammal bil..
Jag åker ett par mil men känner innan Luleå att jag vill tanka innan jag åker på E4. Så jag stannar och tankar, och när jag ska iväg så tickar inte ens startmotorn.. Snark....
Sen kom jag på, att förra ägaren hade sagt att man ibland behövde banka lite snällt på startmotorn/solenoiden. Så jag tog hammren och slog några försiktiga slag. Sen gick Kadetten igång som ingenting!
Okejdå, det rykte ett par gånger från tändningslåset, men det får jag titta på vid hemkomst.. Så länge jag får igång den så går den ju urfint!..
Det rullade på, och timmarna försvann. Samma visa vid nästa tankning.. Och samma visa vid middagsstoppet.. Dock ingen rök på de två senare, endast smekning på startmotorn behövdes..

Jag åkte från Boden 12:30, med 2800 mil prick på mätaren(OBS, notera att den hoppar över vid 10 000 mil..), och kom hem 00:30, och 2892 mil på mätaren. Dessa 92 mil hade gått som en dans på rosor!
Räknade även ut att bilen dragit 0,64L/mil, vilket är helt godkänt enligt mig.
Förarsätet var oväntat bekvämt, och det ända jag kunde klaga på var brist på ljudisolering, och brist på farthållare! Samt möjligtvis tristess..

För att väcka upp er från ovan långa text får ni nu ett par härliga bilder, där ni kommer inse varför jag anser att denna resa var 110% värt det.. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-70ce5a20fd202338f220435ca9afcba8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-4d4be00af43aeeccbf620031e6f669f2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-b0e5b4d5befbe6419c114a5a796c4967.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-1e86cff707f6645216931b70d237ebeb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-437d6c0c4958b6b4921d480c8208471d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-1a19b15603dfc2c26311c970c36e369f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-3ece336b23d7af382898133117542d11.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-7a95bd1ed18eb0179abf586b7cb9acd5.jpg
Lyckades även buda hem denna! Mest roligt och bara för att man kan.. 99kr på tradera.. Och ja, jag hade redan budat innan jag åkte... roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-421789894d2ccafa65083c04d86209b5.jpg


Dagen efter fick sig kadetten en tvätt, och blev sedan inställd i garaget så länge. Jag skall vara iväg på jobb hela veckan, så ska ta tag i lite fix nästa helg! Längtar redan.. big_smile

Mina nuvarande små planer inför sommaren är följande:
- Byta tändstift
- Byta Luftfilter
- Byta termostat
- Få dit den brytarlösa tändningssatsen
- Ta en titt på tändningslåset, och startmotorn.
- Vaxa bilen
- Hitta nya sommarfälgar. Tips uppskattas!
- Byta lampor på innerbelysning och instrumentpanel
- Rejäl invändig städning
- Motortvätt
- Concept vista på utvändiga plastdetaljer
m.m

Hoppas ni ser fram emot detta lika mycket som jag gör! big_smile

Ha de fantastiskt! smile

Edit: Det råkade bli en motorrenovering helt plötsligt..

Senast redigerat av RandomMaister (20 december 2019)

RandomMaister
13 maj 2019 · 509 Inlägg
#2

andreas_1996 skrev:
Den va cool den ju big_smile ska följas med spänning big_smile

Visst är den det!

turbonova skrev:
Den ser skitfin ut, dom är allt charmiga gamla oplar smile

Tack! smile

RandomMaister
18 maj 2019 · 509 Inlägg
#3

Första titten!

Kom hem lite tidigare än väntat från jobb, så fick lite tid över på fredagen och åka och hälsa på Kadetten i garaget! big_smile

Hade köpt nya tändstift och luftfilter, visste inte hur gammalt de var tongue
Olja + filter hade ägaren bytt förra veckan.

Kollade även till tändningslåset, och det visar sig vara tändlåskontakten som brunnit. Verkar inte jättelätt att hitta en att byta med.. Om någon har en, hör gärna av er!! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-500c086abb1240b64a40bf0b5ab0fefc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-d007e9e6106107f752277741ef229104.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-bcace6f7febbe4e1e05c2dc4f58116a4.jpg

Hittade även en rolig grejj, att det satt en motorrumslampa smile Dock ej inkopplad, men det ska fixas i framtiden! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-3f8ec61f7f3937465ffd87659aeca6a9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-6d199e112e4000b4c9b4090aa539f8ab.jpg

Hann även med att lägga concept vista på backspegelkåporna, och att torka av och fina till den invändigt. Dock inga bilder, det skall göras noggrannare sedan. Prio 1 är att hitta en tändlåskontakt, så man kan köra bilen iallafall! big_smile

Senast redigerat av RandomMaister (27 juni 2019)

RandomMaister
30 maj 2019 · 509 Inlägg
#4

Tändlås och fälgar!

Hann med nån timme nu under Kristi himmelsfärd. smile
Prio 1 har varit att fixa tändningslåset, så man kan starta och köra bilen.
Har letat runt som en galning men omöjligt att hitta en likadan som jag har.. lol
Så började leta runt på andra liknande opel modeller, och hoppades på att det kan vara samma!
Hittade en från en Ascona A, och höll båda tummarna! Men tyvärr.. Passade ej..neutral

Då det kändes hopplöst att hitta en ny så gjorde jag mitt bästa med den jag hade. Tog bort allt som brunnit, och får bara hoppas att det funkar i framtiden! big_smile
Före
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e7f83274f4facbca4e09293fb9196359.jpg
Efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-5619c4c77fac0dd58e23959490a33934.jpg

Var även och kikade på ett par nya 16" fälgar, en bekant hade liggandes. Vad tycker ni? Jag är lite kluven..roll Nya fälgar ska det bli, men vet inte vad... lol
Var iallafall skönt att äntligen rulla hem bilen, och bruka den big_smile
Ha de gott!
Före
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-30958644ebc9cd89736a437dbb039057.jpg
Efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-aec00b08e45e5c9c7ba3deec84dbf669.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-8f5b3d58a7ad5db6a12adbf9cdbef95c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-fae40a56fd08c27d5b10fbe8dac9cdf3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-b6e79ef86bec2d4cd4c0f5136ebe4f17.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-957e550805e024945c42a764e3e4b088.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-f4aae5694b175aa4fbc015ce4811757f.jpg

Senast redigerat av RandomMaister (27 juni 2019)

RandomMaister
30 maj 2019 · 509 Inlägg
#5

Snurriis skrev:
Blir jäkla fint det där!
Tändnings lås lär väl finnas i Tyskland?
Btw vart får du tag på concept vista?

Tackar! smile
Jag letade massor, men hittar ingen likadan hmm
Jag köpte på Waxdog.se smile Rekommenderar starkt!

RandomMaister
31 maj 2019 · 509 Inlägg
#6

Cassius skrev:
Jag tyckte de stod att du skulle hålla de original? Då får du väl leta dig några 70-tals stukade fälgar, alternativt tidigt 80-tal smile

ATS Classic skulle jag vilja föreslå. Passar ypperligt på dessa! Har haft en -79a med 14" slot mags på. De funkade väl rätt bra de med. BBS RS kopior är de många som kör med, ser bra ut men är kanske lite tråkigt eftersom de är så vanligt? Kadetten jag har kvar har 3SDM 005 som är rätt lik ATS Classicen, jag kan inte ha mindre än 16" pga bromsarna dock.. smile

ATS Classic finns i både 13 och 15" och är helt rätt tidsepok! https://farm1.static.flickr.com/757/230 … 4b59_b.jpg

Sen borde du faktiskt leta dig ett par C1 speglar.. dom kromade är så ofantligt mycke snyggare än de feta plastklossarna! Vore de inte för att jag så sällan är hemma så hade jag kunnat skicka ett set till dig för fraktkostnaden, men dom ligger utanför Skellefte och jag vet inte när jag ska upp nästa gång ännu, de kan dröja..

Om du inte är nojig över förbrukningen skulle jag rekommendera att du justerar upp CO'n till mellan 1,6 och 1,9 nånstans, sen vrider du tändfördelaren tills du tycker du har maximalt hög tomgång och låser den där och justerar ner tomgången på tomgångsskruven. Jag har haft 3 bilar med den motorn, och en som jag senare satte i en 1100 i. Gjort precis som ovan på alla och förbrukningen har landat på 0,8 max vid inspirerad körning vintertid (då pratar vi plattan i mattan 1an-2an-3an på sladd, ner till krypfart och desamma igen om å om igen) och drygt 0,7 när man kör lugnt. Men bilen blir markant piggare! När den är så klen från början märker man stor skillnad på bara 3-4 hästar smile

Däremot skulle jag hålla mig från att varva över 6000 upprepade gånger... Jag har som sagt haft 3 bilar med den motorn, 2 av dom har rasat... smile En vevlagerknack och den andra vevstake ut genom tråget. Men alla har jag plågat i sinne, de var mer regel än undantag att de växlades vid 6800-7000rpm smile

Glöm inte blyersättningen i bränslet också, så håller du fin fart på motorn i flera år frammåt wink

Edit: De är inte detta du behöver? http://dr-manta-shop.de/epages/0859c4be … s/03320016

Du har helt rätt! Jag har försökt hitta ett par fina mer tidsenliga fälgar, men har inte satt in mig i det helt då den ändå inte varit körbar, tills nu. smile
Dom du visar sitter ju riktigt fint! Tyvärr verkar de inte superlätta att få tag på! Kollade igenom blocket/tradera lite snabbt.. neutral

Är rätt ny på Opel, och framförallt kadetterna, så såna här tips uppskattas enormt! big_smile
Ska definitivt leta runt efter nya speglar, passar de bolt on?

Vi får se vad som händer i framtiden! Just nu tycker jag den går tillräckligt fort för mig! wink

Blyersättning fick jag rekommendation från förra ägaren att använda ca var fjärde tankning. Kanske borde jag använda i varje tank?

Det är nog en sån ja! Det får nog bli att köpa en sån om min nuvarande ger upp! Tack! smile

Edit: Du har inte fler tips på websidor där man kan köpa Kadett delar? smile Svenska som tyska! smile

torsen skrev:
C-kadetterna är vackra bilar.
Har själv ägt flera.
Bl a 2-d & 4-d sedan, 3-d Caravan, Coupé och nästan en City = Vauxhall Chevette.

Riktigt fina! Hade gärna haft en Coupé!

Senast redigerat av RandomMaister (20 december 2019)

RandomMaister
1 juni 2019 · 509 Inlägg
#7

Någon som vet hur motorrumslampan är inkopplad original?(Är inte den bäste på elscheman..)
Hur funkar strömbrytaren som gör att det endast lyser när huven är öppen?(Står i handboken)

Skickar även med Elschemat. Om nån vill ha en kopia i bättre kvalitet, hör av er! smile

Tacksam för hjälp! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-6d199e112e4000b4c9b4090aa539f8ab.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-bf79ff21a8e5c6593b073d71a8609814.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-d352905d0031b403c5543e6fd937ff6b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-0b3f5d8eae522a95e23b8b8027355993.jpg

Senast redigerat av RandomMaister (1 juni 2019)

RandomMaister
1 juni 2019 · 509 Inlägg
#8

Amazon_123GT skrev:
De är väl en kvicksilver brytare i lampan som rör sig från av till på när du öppnar huven

Såhär ser det ut. Hållaren kanske inte är original?
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-75cdda3f84e3f1634d84e65635dee757.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-12eb6d6bda6fdafbcc736ec592166838.jpg

RandomMaister
1 juni 2019 · 509 Inlägg
#9

Även, har ett problem med låset på passagerarsidan, så skulle behöva ta bort inre dörrsidan. Sitter den endast med clips? Verkar bara vara att dra ut, men vill inte ta sönder något, då det verkar vara svårt att få tag på... smile

RandomMaister
1 juni 2019 · 509 Inlägg
#10

turbonova skrev:
Tänkte på dit tändlås, jag har ett liggandes som "fästöronen" är trasiga på. På den svarta alltså har bilder men vet inte hur jag kan visa dig dom?

Fint! Det är exakt rätt! Kan ta min ”svarta del” så är den ju komplett!
Jag hör av mig på pm! big_smile

RandomMaister
2 juni 2019 · 509 Inlägg
#11

Good and Bad news..!

Hade lite småfix jag har haft på To-Do listan, som jag bockat av idag.

När man öppnar dörrarna, ska taklampan börja lysa. Detta fungerade på passagerarsidan, men inte förarsidan. Läste elschemat och kom fram till vart den skulle(den var felkopplad innan, den ska vara kopplad till Ljusströmställaren), men det fungerade fortfarande inte.. :I Kopplade då förbi "Summern" och då fungerade det. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-31dfce9ab5fb30691470e3850e180554.jpg

Fläktspaken som väljer vart luften ska gå fungerade ej, men det var lätt löst(som mycket är på denna kadett big_smile). Den svartrunda bollen hade hoppat av stålpinnen, så satte bara tillbaks den och, Klart! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-f1eec6386c964b8123e34e23a3e95160.jpg

Nästa fix, passagerardörrens lås fungerade ej(dock bild på förarsidan wink ), (även detta fantastiskt lätt fixat.) Tog av dörrsidan(Skruva loss handtaget, ta bort låsringen från veven och "kromlisten" runt öppningshandtaget, sen sitter panelen endast med clips.) Där hade stålpinnen farit ur, så satte tillbaks det! Spålpinnen hade en nedfräsning på baksidan, där det troligtvis ska sitta något som låser den, men den var borta, men satte ett buntband sålänge, får se hur länge det håller! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-62a8326d36b6b84df7e38fff3f1bcde0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-336082ab69470f5fc3bb0237ff85726d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-ef11462498e0d53403f89b9202f2b56b.jpg

La dit en antiglidmatta, så mobilen och brillorna ligger still wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-6b8415df423274e860e9af45cad2a8e4.jpg
Satte en strömbrytare på motorrumsbelysningen smile (den övre, den undre var till extraljus)
Ska nog ta bort strömbrytaren till extraljusen då jag ej kommer använda det, och försöka hitta en ny tom lucka smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-3e4efd7b564ee680651e6d28c498c068.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-b84e5e3d7d9a699c653f8eb0a6994d19.jpg

Nu till det tråkiga!
Har ett par problem med bilen, som jag ska klura på.
1. Vinande ljud när jag gasar. Det slutar så fort jag släpper pedalen. hmm
2. Motorn blir inte varm, och den pendlar fram och tillbaka. Motortempmätarn har aldrig gått till mitten, och den är väldigt ofta på det blåa(även om jag kört länge), och den går även upp och ner, och ibland tillomed på det kallaste läget. Ska byta termostat och se om det hjälper.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-8bcacb5694d0c62b1e7e7e18ceb660ed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-5aa204f8eacd4c570272ae8829dd4493.jpg
3. Det tråkigaste.. Oljeläckage.. Har inte hunnit lokalisera vartifrån än, men ska åka och kika på det imorgon. Har iallafall 3/4 kvar på oljestickan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-f54278da81af566ed2cd20e5251f1f7a.jpg

Har en liten lista på vad jag ska försöka inhandla:
Kromlister runt inre dörrhandtag
Tygmattor x4 och till bagagerum
Kromsidospeglar
Ny växelspaksknopp(aluminium, svart)
Nya fälgar
Lock istället för extraljus

Får se när det blir av bara wink

Det var allt för denna gång! smile

Ha de! big_smile

Senast redigerat av RandomMaister (27 juni 2019)

RandomMaister
3 juni 2019 · 509 Inlägg
#12

turbonova skrev:
Det är inte tempgivaren som spökar då? Eller dålig kontakt?

Cassius skrev:
Är de hålen i kofångaren du tänker på att locka? De finns kromade vagnsbultar som borde fungera bra till det!
De äldre speglarna ska vara bolt-on också smile Blyersätningen hade jag skickat i vid varje tankning, de är lätt å lyfta toppen på dom där och slipa in ventilerna men de blir tradigt å göra de lite "då å då" smile

Motorrums lampan har jag för mig ska ha en brytare liknande den för innerbelysningen som sitter på a-stolpen nära dörr bromsen/stopp staget. Tempen är de helt klart värt att kolla tempgivaren för! Inte ovanligt att dom ärgar och ger dålig kontakt.

Oljeläckage har jag haft på alla mina med, trågpackningen är en korkpackning och den blir med tiden dålig! Samma med ventilkåpspackningen, den byter man ju däremot nån gång då å då när man justerar ventilerna smile Enklast är att lyfta ur motor med låda för att byta den, men de går nog även genom att bara lyfta motorn några cm så man kan lirka ut tråget.
Medan Kadetten jag har kvar fortfarande hade OHV motor skulle jag plocka isär för att byta motor (de var då de åkte ner en 1100). Jag plockade ner lådan först och motorn sen, den lådan hade en hinna på 5-8mm med oljesöl och damm hela lådan.. Jag var fullkomligt becksvart från armbågarna och ner innan jag fått ut den, och då är de en rätt snabb operation smile

ATS classic sen, sånna köper man nya från Tyskland wink Min tyska är lite knagglig, men jag tolkar det som att dessa priser är för 4st: https://www.reifen-anton.de/felgen.html … lassic%7Cm

Dr-Manta har en hel del bra delar till dessa bilar, alt-opelhilfe också. Sen finns Norra Kust garaget också, för att inte nämna den bästa källan av alla bara man hittar rätt sökord! ebay.de!

Tack för feedback och hjälp!
Ska kolla tempgivaren först då! smile
Var lite otydlig där, var egentligen locket i interiörer där knappen för extraljusen sitter jag vill byta.
Men din Idé är ju faktiskt väldigt bra! Ska kika på det oxå! big_smile

Hittar ingen brytare till motorrumslampan, men detta får duga tycker jag big_smile

Ska som sagt åka till en lyft och kika ikväll, så får vi se hur det ser ut med oljeläckan!

Skulle gärna haft 15", men de verkar vara svåra att få tag på 4x100 till rimligt pris. hmm Ska leta vidare men tack för tipset iallafall! big_smile Kanske räcker 13"? Och tyvärr var priset per fälg hmm wink
Fina sidor det där, hittar massor med "bra att ha grejjer" wink

Edit: Hur brett kan man ha på fälgarna?

Senast redigerat av RandomMaister (3 juni 2019)

RandomMaister
3 juni 2019 · 509 Inlägg
#13

Vill lägga till ett problem jag glömt nämna, som är att det är väldigt trögt att växla. Framför allt att få i backen, men även 1an och tvåan är riktigt tröga mestadels.
Vet inte om det räcker att byta växellådsolja, eller om jag måste byta koppling och urtrampningslager.. neutral

RandomMaister
3 juni 2019 · 509 Inlägg
#14

Oljeläckage, och startproblem....

Denna dag har varit sisådär. Efter jobbet åkte jag till OKQ8 och åkte upp på liften för att ta en kik undertill, och se vart läckan kan komma ifrån. Tror jag är rätt säker på vart det är, men mer om det nedan.
När jag sedan hissat ner bilen, betalat, och skulle åka därifrån, så vägrar bilen starta. Står bara och tuggar på startmotorn. Testar med full choke och utan, och att gasa och att inte gasa. Första tanken var väl soppatorsk, även fast jag visste att mätaren stod på halvtank? Visste att förra ägaren skyllt på tankmätaren vid köpet. Köpte en dunk, och tankade i 10L, men utan framgång. Ringde brorsan och han kom, vi puttade ner bilen från liften, och sen försökte jag igen, men samma visa. hmm
Sen hoppa brorsan in och då blev det liv i han igen, efter jag stått i 30 min utan ett liv.. SKUMT! yikes
Hade ju inte rört någonting medans jag var under bilen, endast tagit en herrans massa kort. big_smile

För att vara på säkra sidan om tankmätaren så åkte jag och tankade direkt efteråt. Fick endast i 15L, så måste ju haft ca 15-20L innan jag hällt i nåt.. :I

Hur som helst, kom iallafall hem utan problem sen. Här nedan kommer en bildserie från hur bilen ser ut undertill, som faktiskt var över förväntan! Förutom olja lite överallt från läckaget så ser den kanon ut!
Och har även lokaliserat oljeläckan!
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-f2a8c4ebe46baa1cfeb6e6ee76bef855.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-c169eec56a137eff2e6c16a29bd8a2b3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-3a18724c011fe006cccb33b360169bf3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-6ecd777e270632fefcdbdeaa1c233910.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-3f5064bccfbac2d0d128a73549fa47ba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e2019a19077759ff44d074d530aa4a4e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-684ce084693ac559af8811b5d1b2c73b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-1b2646a02f1b98e4b7f63f828c5c7448.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-ccdbd5622827e230935a797d3937aabf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-d10da52bf7fd0300bba64829a3bb77a7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-584f96dc9b43a31a960a42f1f93c9932.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-6313854bb792258e57acb28447f2e94a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-2c048a93a7ec3eb1d6fe1e273be07c23.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-b2bf6be588815d25ae0972951cdd3e6b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e3c428183217f1b36425653fbfecf405.jpg

Tips på åtgärd på detta?
Har en pöl under bilen var jag än parkerar, så detta måste lösas inom snar framtid om jag vill köra denna i sommar!. hmm

För övrigt, så har jag blivit lite sugen på att sänka bilen lite.. Jag tänker mig då 40/40mm. Några av er kanske blir väldigt besvikna, då jag sagt att jag vill hålla original, men samtidigt går det alltid att återställa.
Tänkte nog försöka slippa byta stötdämpare till en början och se om det funkar.
Synpunkter på detta förslag? big_smile

Senast redigerat av RandomMaister (27 juni 2019)

RandomMaister
3 juni 2019 · 509 Inlägg
#15

Hittade denna, känns väldigt prisvärt!
Sänkfjädrar + sportdämpare 4000kr smile
40mm
https://geparts.se/sv/geparts-chassisat … 6eEALw_wcB

Senast redigerat av RandomMaister (4 juni 2019)

RandomMaister
4 juni 2019 · 509 Inlägg
#16

zzr94092 skrev:
Går inte motorrumsbelysnningen på parkljuset,fanns ingen brytare eller nått på Ascona,

Det stämmer, kollade igenom elschemat och ser det nu. Får se om jag kopplar om det i framtiden! smile
Jag ville dock ha nån switch som gör att lampan inte lyser när huven är stängd, så det fick bli en vanligt strömbrytare.

RandomMaister
4 juni 2019 · 509 Inlägg
#17

Cassius skrev:
Dom bilderna väcker minnen smile Men mitt tråg var lika svart i oljeklet som din låda ser ut att vara wink

Hittar du ingen ny startmotor så satt samma motor även i Kadett D 1.2, dom kanske fortfarande går hitta på skroten?

Och en sänksats kommer göra underverk wink Men ta en titt på Ebay.de innan du köper nått, noname satserna funkar men en märkes sats från H&R eller Eibach är oftast otroligt mycke bekvämare och bättre avstämd mot bilen! Sällan så mycke dyrare heller.. Tror mig ha sett satser med både bra fjädrar och dämpare. T ex något av ovan i fjäderväg kombinerat med KW/Bilstein eller Koni dämpare för 4-6000. Det finns också justerbara dämpare från GAZ till rätt kurs, så du kan ställa hårdheten smile

Noname sakerna (Typ de du länkade) har en tendens att bli mer stötigt än följsamt, det är väl investerade kronor att gå upp en nivå från noname till de välkända märkenas instegs nivå smile

Jag verkar få ta ner växellådan, och byta packbox?
Jag har aldrig tagit ur varken växellåda, tråg, eller motor. Är helt novis på ämnet!
Några tips? big_smile

Behöver jag ny startmotor? yikes

Tack för att ni håller med mig på den 😃 Ska kika runt en del, vet fortfarande inte om jag ska ”snåla” och endast byta fjädrarna, eller om jag ska gå all in och köpa dämpare också.
Vill ha denna bil i fint skick, men är tyvärr inte gjort av pengar.. hmm

Mvh

Senast redigerat av RandomMaister (4 juni 2019)

RandomMaister
4 juni 2019 · 509 Inlägg
#18

Nu va den svårstartad igen.. hmm
Den ville inte starta med choken längst ut, testade kanske 1-2 min.
Drog sedan in choken igen och pumpade med gaspedalen, och då fick den liv efter ett tag.
Varför blir det såhär? Och varför bara ibland? hmm

Edit: Känns som det borde vara något med bränslet? Eftersom den tillslut startade efter pump med gaspedalen. Dock vet jag att choken fungerar, eftersom när jag startat och choken är ute så hör jag hur den varvar massor, och sedan sänks medans jag trycker in choken.

Alla tips uppskattas!
Verkar bli en totalrenovering av motorn detta lol

Senast redigerat av RandomMaister (5 juni 2019)

RandomMaister
7 juni 2019 · 509 Inlägg
#19

Cassius skrev:
Tror jag inte behövs.. Problemet sitter antingen i förgasaren, tändningen, pumpen eller mellan tank och pump.

Var har du bränslefiltret? Kanske kan vara lägligt att lägga in ett sånt billig genomskinligt vid bakaxeln just efter tanken? Så ser du om du har skräp i tanken som strular till det, den hade väl stått ett tag?

Blåsa ur bränsleledningen till pumpen kan vara bra med. Nästa gång den inte startar skulle du kunna prova ta bort tanklocket och prova igen med, de är långsökt men om luftningen av tanken beckat igen så kan man få vacumbekymmer i tanken som gör att pumpen inte orkar suga soppa, rätt va de är släpper de å allt fungerar!

Antar att du kollat stiften när den vägrar starta? T ex som nu om du kört en minut på choken och den vägrar, då borde stiften vara blöta om du tar ut dom och de borde lukta bensin ur tändstifts hålet. Gör de inte de har du problem med att få fram soppa.

Kan även va skräp i gasaren, men med tanke på hur slemmiga de sista dropparna var i min tank som stått ett antal år var så hade jag börjat med å kolla mellan tank och pump i alla fall smile

Tack för ett informativt svar! Ska kika på detta vid tillfälle smile

Hittade denna kabel idag, löst.. kan detta vara kabeln till motortempen?
Och är detta tempsensorn? smile
Mvhhttps://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-c4fc96b58fea59a8f0e7e1b12a6ae604.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-c4ac114869f9c2e8126c192abb551a7d.jpg

RandomMaister
7 juni 2019 · 509 Inlägg
#20

Cassius skrev:
De är över 10 år sen jag pillade med en sån där motor nu, men är den så blå som den ser ut på bild känns de väldigt bekant att de är motortempgivarens kabel!

zzr94092 skrev:
Tempgivaren till instrumentet är det.

Tack! Då är det bekräftat.
Antar att kabeln ska ha en kabelsko och sitta under muttern?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang