Opel Kadett C "Originalaren"

Originalrenovering av norrlandskörd Opel Kadett C som behöver lite kärlek!
  • 56 Följare
  • 174 154 Visningar
  • Projektet avslutat 5 september 2022
RandomMaister
1 juni 2020 · 556 Inlägg

turbonova skrev:
Säker på att du fått i stången riktigt ordentligt då?

Vet inte hur den skulle kunnat hamnat fel.. Hmm
Hur som helst, ska beställa en ny rattknut så får jag kika igen!

RandomMaister
11 juni 2020 · 556 Inlägg

Styrningen fixad!

Som sagt så har styrningen var under all kritik. Den glappade massor i rattknuten, så det blev väldigt svårt att köra rakt på motorväg tex. Bilen är lite spårkänslig och det tillsammans med dålig styrning gjorde att det lätt blev slalom på vägarna. lol
Detta var såklart tvunget att fixas.
Ny rattknut beställdes från Tyskland.
Här jämförs den nya med den gamla. Som ni ser har gummit släppt i den gamla. den glappade flera mm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-af956ced7817824c3d2dc35888848e43.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-a061f9f25b92ea1028cced62f3220842.jpg
Nya rattknuten monterad. Denna gång tänkte jag ett steg längre och mindre våld. Jag tog bort ratten och därmed kunde jag båda dra upp, och sedan trycka ner rattstången därifrån.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-37a933625048f81bb0c20a459bac1cd1.jpg
Tog även ett titt på rattstången, efter metic´s tips. Dessa var justerbara, men endast upp och ner, ej i sidled, vilket inte hjälpte särskilt mycket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-dc26155eec87f8cc48b49dd8546f837e.jpg
Jag märkte dock att ratten är lite sne i bakkant för att väga upp, så det blir ganska rakt iallafall. Skulle varit kul att jämföra med en annan kadett och se om det är likadant. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-f183b6efa97ef72ff678697cc7a46334.jpg

Provkörning gjordes, och vilken skillnad! Som natt och dag. Nu blev styrningen väldigt precis och säker, känns riktigt bra. smile

Senast redigerat av RandomMaister (11 juni 2020)

RandomMaister
12 juni 2020 · 556 Inlägg

Växlingsproblem..

Dom senaste veckorna har det blivit trögare att växla, framför allt backen.
I början av sommaren så tyckte jag att växellådan var kanon, med den nya fina oljan. Det var väldigt lätt att få i alla växlar och jag tyckte det kändes som vajern var korrekt inställd. Nu har det blivit sakta värre..

När jag ska lägga i backen(står still och kopplingen fullt nere) så snurrar fortfarande drevet, så då har jag fått "vålda försiktigt" för att få i den. Blir ett rassel såklart. Vad kan detta bero på? Kanske behöver jag justera vajern till kopplingsarmen? Det räcker inte att hålla ner kopplingen ett tag, den snurrar fortfarande. Det bör betyda att kopplingen inte släpper 100%, eller? hmm

Samtidigt har det blivit trögare att växla(som även det kan vara för att kopplingen inte släpper 100%)?

Någon smartare person än mig som kan tyda denna instruktion? Närmare bestämt dessa 25-30mm som spelet tydligen ska vara.
Spelet innan vadå? Innan kopplingsarmen rör sig? Spelet innan det börjar bli trögt?
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-74937db672737e1524e6e94dbd86a901.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-6d54cad1e933d6ab93279ab4a952099e.jpg

Senast redigerat av RandomMaister (12 juni 2020)

RandomMaister
7 juli 2020 · 556 Inlägg

Händer inte så mycket... Bilen tuffar på!

Ja bilen går helt ok. Fortfarande trögstartad när kall men det går ju över... lol
Dock hade jag lite trubbel. Vid skarpa svängar hörde man hur någonting låg och skrapade och låg emot, och ibland dog bilen hux flux. Jag visste att det inte var hjulen som slog i nånting, så det var rätt enkelt att lista ut.
Kopplingsvajern har hamnat på fel sida om rattstången när jag bytte rattknuten, så när jag svänger så slår rattknuten i kopplingsvajern och ibland så kläms den, vilket gör att bilen dör, antar jag.

Letade ihjäl mig efter en bild på hur kopplingsvajern ska dras i motorutrymmet, men hittar ingen bild..
Finns inget fäste eller nånting för den, så var tvungen att använda ett buntbant och knyta till motorfästet. Det räckte för att göra att den går fritt mot rattknuten. Om någon har en bild eller en uppfattning om vilket fäste/krok jag saknar, vänligen skriv till mig! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-5e70d5404a265ede828ac96b3398ccbf.jpg

Senast redigerat av RandomMaister (7 juli 2020)

RandomMaister
9 juli 2020 · 556 Inlägg

Äntligen är kylaren lackerad!


Äntligen fick jag tummen ur och tog ner kylaren. Slipade ner lite snabbt och på med värmetålig lack.
La inte så mycket tid på det då den är rätt risig allmänt, så ska det bli riktigt bra är det en ny som gäller! Blev ändå helt okej!
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-2044632965b38a1be0a6e95ab00cbfbc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-a5076f8fd04dc4bca7e4372830ebfb25.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e0b617ec6e6fa90927609acbe8341a9c.jpg

Tänkte även byta spolarvätskeslangarna då var riktigt fula.
Gick sådär.. lol Skulle klippt upp och inte bara försökt dra av slangarna från pumpen..
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-cb36a9b8537fc527788e80318199f0c1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-22437ff8c8d56e1f9888371f29056f86.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-8faca1e8d43118a5dcf8de65c95841aa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-6c817539032e1b31beed37c089778d93.jpg

Senast redigerat av RandomMaister (9 juli 2020)

RandomMaister
6 augusti 2020 · 556 Inlägg

Mindre update..

Min tystnad här på garaget indikerar att bilen går bra! wink
Efter ett par veckor märkte jag ett klonkande ljud vid svängar och gupp, så jag misstänkte att något satt löst, och det var såklart fallet. På den övre spindelleden hade båda muttrarna vibrerat loss lite.
Vid montering av framvagnen användes ingen loctite, vilket borde gjorts.
För att undvika att detta händer igen så tog jag lös varenda bult och mutter, en och en, och använde sedan loctite vid montering. Nu hoppas jag det håller lite längre! smile

Förutom det, har inget hänt, tråkigt nog! lol
Har iofs hittat plats för vinterförvaring, då min garageplats som sagt tyvärr upphör.

RandomMaister
27 oktober 2020 · 556 Inlägg

Då är bilen inställd på vinterförvaring. Ses i April!

RandomMaister
2 december 2020 · 556 Inlägg

Tråkig update om framtiden..

På grund av personliga skäl så blev jag tvungen att flytta, vilket har jag gjort att parkeringsmöjligheterna försämrats. Det har gjort att jag tyvärr börjat gå i säljtankar angående min fina Opel.. hmm
Jag vill inte att den bara står på förvaring nånstans utan jag vill att den ska köras, och det kan tyvärr inte jag göra som det ser ut nu..

Är det någon som är intresserad så hör gärna av er! Säljer gärna till någon entusiast.
Bilen står i vinterförvaring till april 2021, så har ingen brådska.https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-f97984b8ef0237c111c739d48d4ad36e.jpg

Senast redigerat av RandomMaister (2 december 2020)

RandomMaister
16 december 2020 · 556 Inlägg

Hej igen!

Ett par veckor har gått och tankar flyger åt alla håll.
Tanken att göra sig av med Kadetten är helt klart tuff! Vi får se hur livet ser ut om 3-4 månader och ta det därifrån..

Hur som helst har jag en fundering. Det finns ju ett par saker som behövs göras på bilen, där en av dom är att förgasaren inte är så kul. Den läcker olja och en ställskruv är fast.
Min fundering är därmed om det går att hitta fräscha original-förgasare någonstans? Alternativt renoveringssatser. Är inte så sugen på att lägga multum på att uppgradera förgasaren till nån weber med special-insug och allt vad det innebär..
Vill bara köra med en motor som går bra! smile

Någon med idéer? smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-1df8d794374a8d7f259f57c3dbb41b30.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e225d077a6b8ee33e4f3d77d50b84d59.jpg

RandomMaister
18 december 2020 · 556 Inlägg

Dr_snuggels skrev:
https://norrakust.se/sv/kadett-c/branslemotorstyr/forgasare/   varsegooo

Tackar!
Har sett den förr, men aldrig varit i lager.. smile

RandomMaister
20 december 2020 · 556 Inlägg

BojeAllan skrev:
Hejsan
Har du möjlighet att skicka mig en skarpare bild av kopplingsschemat inkl förklaringar.
(Dvs de två sidor du tidigare visat, det är dock lite svårt att se vad det står i schemat)
Skulle underlätta mycket när jag letar felaktigheter i elsystemet i en Kadett Coupe -76
Den har gått som rallybil och det är många som varit och mixtrat med kopplingarna i den.

Hej! Jag har mailat dig med foton!

RandomMaister
20 december 2020 · 556 Inlägg

zzr94092 skrev:
Finns nog ersättningsförgasare som passar rakt på utan att byta insug.. kolla med Misab.
..

Bra idé, ska maila dom och fråga!

RandomMaister
14 januari 2021 · 556 Inlägg

RandomMaister skrev:

zzr94092 skrev:
Finns nog ersättningsförgasare som passar rakt på utan att byta insug.. kolla med Misab.
..

Bra idé, ska maila dom och fråga!

Tyvärr fanns inga ersättningsförgasare hos Misab.

RandomMaister
22 mars 2021 · 556 Inlägg

Kort update om läget!

Nu har jag bestämt mig för att opeln blir kvar i min ägo! Woho! big_smile
Då jag endast kommer ha tillgång till en P-plats vid min lägenhet, så kräver det att man endast har en bil. Så ja, den här kommer bli min enda bil under april-oktober. Spännande, minst sagt!
Kommer sakna AC, och en femte växel, men annars borde det gå rätt fint! Hoppas jag.. wink

En del av varför jag varit skeptisk till ovanstående, är att den är dåligt inställd, den är svårstartad och går halvdåligt mest hela tiden. Jag har försökt ställa in allt men får inte till det. Kan bero på att förgasaren är sliten, eller så är jag bara bedrövlig på att vrida på rätt skruvar wink

Har hört av mig till Rolf Lundblad, på Lundblad Motor som ska hjälpa mig att ställa in ventilspel, tändning samt förgasare. Blir mycket intressant!

Förutom det, så finns det några andra småpunkter som skulle behövas fixas under sommaren.
-Som tidigare nämnt, så glömde lackverkstan lacka bakom ena framskärmen, så där är det plåtrent just nu.. Så den skärmen måste av och lackas bakom, och sedan kittas i framkant mot fronten.

-Bakluckan skulle jag vilja få bytt. Har en bättre begagnad ståendes, men den behöver en ny lack.
Detta hoppas jag även löser problemet med att det läcker in vatten i bagaget.

-Spolarvätskebehållaren/pumpen läcker, och måste bytas ut. Ska se om jag kan lyckas beställa en ny rund lite mindre från Tyskland..

Bilen hämtas nog i mitten på April nångång! Är otroligt sugen på att se hur den klarat sig i vinter..

På återseende..

RandomMaister
22 mars 2021 · 556 Inlägg

zzr94092 skrev:
Har sett insug för Weber DCOE till 1,2 motorn,Men är inte helt billigt...

Ja, jag har sett det också. Men ja, som sagt inte billigt. Är lite frestande helt klart!
I framtiden kan det bli ett alternativ! Eller om man lycka hitta något liknande begagnat.. smile

RandomMaister
22 mars 2021 · 556 Inlägg

vw_audi skrev:
Kul, sen vet man aldrig vad som händer i livet. Det kanske löser sig med en garagplats till hösten på nåt sett. När ska du lämna bilen till Rolf Lundblad?
Funderar på att lämna in min audi dit för en genomgång och inställning, då han är en av få som ännu kan K-jetronic

Ja, man vet aldrig!
Tänkte lämna den så fort jag hämtat den, så i slutat av april gissningsvis!

RandomMaister
23 mars 2021 · 556 Inlägg

vw_audi skrev:

RandomMaister skrev:

vw_audi skrev:
Kul, sen vet man aldrig vad som händer i livet. Det kanske löser sig med en garagplats till hösten på nåt sett. När ska du lämna bilen till Rolf Lundblad?
Funderar på att lämna in min audi dit för en genomgång och inställning, då han är en av få som ännu kan K-jetronic

Ja, man vet aldrig!
Tänkte lämna den så fort jag hämtat den, så i slutat av april gissningsvis!

Ok, återkom med hur det gick :-)

Absolut! smile

RandomMaister
10 april 2021 · 556 Inlägg

Säsongen kan börja

Idag, lördagen den 10 April, är en speciell dag!
Kadetten skulle hämtas från vinterförvaring och ut i solen för första gången sen i oktober!

Jag var skitnervös. Jag har inte varit där sen jag lämnade den, och det är första gången jag vinterförvarat en bil.
Har jag gjort nåt fel? Kommer det vara mögel i hela bilen? Kommer den starta? Är däcken tömda på luft? Kommer den ha rostat?
Ja, alla möjliga tankar snurrade runt i huvudet!

Hur som haver, så hade jag planerat för det mesta. Nyladdat batteri, verktygsväskan, bogseringslina m.m.
Väl framme, och när porten öppnades, ren glädje!! Den ser ut precis som när jag lämnade den! På utsidan iallafall..
Istället för att stå inomhus och försöka starta bilen, så använde jag bogseringslinan och drog ut den i det fria!
En röd bil i solen, finns det något vackrare?
En snabbkoll runt bilen gjordes, och en tråkig sak noterades. Jag hade lämnat kvar bagagerums-mattan, och därunder hade det börja rosta lite tyvärr. Inte farligt alls, men lite ytrost. En noggrannare koll kommer göras nån annan dag! Nu vill jag ju bara iväg! big_smile

I med batteriet, kolla så allt ser ok ut, och så vrider man på nyckeln. Använde lite startgas, och lekte lite med choken, så startade den inom 1 minut! Woho!!
Ut och kika så allt ser bra ut, och oups!! Sprutar bränsle vid T-kopplingen!
Efter lite felsökning så märkte jag att både T-kopplingen och ena slangen hade varsitt hål.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-d083fd9bb2f0e7e425b4d56fe259a27a.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-1535fa766a4794af5c6ed4170e8af2d1.jpg

En trip till mekonomen blev det, och lite slang och en ny T-Koppling inhandlades.
Detta installerades kvickt och vipps, allt klart för färden hem! smile
Obs, resten av slangarna ska även de bytas vid tillfälle wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e9c17d72f0932a78afb1b57eaccef127.jpg

Allt fungerar som det ska, och bilen går helt ok! Jag är nöjd! big_smile

Nu väntar en liten invändig och utvändig tvätt, och sen ska bilen få sig en liten koll och justering av förgasare, ventilspel m.m. Mer om det senare!

Det här blir som sagt min daily driver ett halvår framåt! Är lite skrämmande, men jäkligt kul!

På återseende!

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-2a0d4df7f7aa91017e74392abaaca063.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e32f13d36c262b72710bd247b1fc5661.jpg

RandomMaister
11 april 2021 · 556 Inlägg

Spolarvätsketank

Har länge tyckt att spolarvätsketanken är otroligt stor, ful och i detta fall även läckande.
Vem behöver en 3L tank på en sommarbil?? lol

Har tittat på några universaltankar som finns på biltema och liknande. Men samtliga har varit för höga för att sitta på originalplatsen.
Då får man börja leta i Tyskland istället, och där finns det ett mycket fint alternativ till just Kadett C som passar perfekt! En sån fick det bli!
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-9c1addca893c3f53b076061f980023c4.jpg


Denna byttes enkelt ut mot den förra, då nya fästet passar i samma skruvhål som innan.
Perfekt!

Men det behövs ju en pump oxå.. Den jag hade innan läckte, så en ny behövde skaffas.
Jag ville ha något litet man lätt kan gömma undan, så fick bli biltemas universal, 109kr.
Men tyvärr är den för klen! Eftersom denna tank har anslutningen på toppen behövs det en del kraft för att orka suga upp vätskan. Är det någon som har något tips på en spolarpump som bör orka detta? Gärna så liten som möjligt! smile

Såhär blev det iallafall, utan pump då.. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-90fa18450811f4721ee07972042cf619.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-9b750f9f371f122683f5aec1b65f5c56.jpg

RandomMaister
20 april 2021 · 556 Inlägg

Besök hos Rolf Lundblad!

Äntligen var det dags att ett proffs får titta till bilen. Jag har aldrig haft någon att fråga, eller som kollat på bilen eller något jag gjort. Förutom här då.
Och som sagt har jag inte tillräcklig kunskap för att få till justeringen av tändning/förgasare.

Rolf, som haft egen bilverkstad i 52 år(varav denna lokal i över 30 år) kunde en hel del, och hade såklart alla rätta verktyg och hjälpmedel.
Tex 80-talets version av OBD-läsare wink
Den här stora manicken lästa av allt man kan tänka sig behöva! Tändning, CO, HC m.m
Kuriosa är att den vi använde räckte inte, utan han hade hittat en annan på annons som han inte kunde motstå att slå till på! Så det står en likadan i andra hörnet wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-7b26de9b417028dff5d3e29a9139e9c6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e439bd99bbe96d5e46e01ba0e4bc11ab.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-238317cb367ef33a89175bec3ed175ae.jpg

Vi struntade i ventiljustering, då den hade behövt kallna för att det skulle vara möjligt, jag får försöka mig på det en annan gång!
Han började då laborera med att justera tändning och alla olika skruvar på förgasaren. Jag hade tydligen ställt tändningen 11 grader fel, så det var ju inte optimalt roll
Det byttes även högfartsventil, då den gamla gav för lite bränsle.
Han har ju självklart även en landsvägssimulator, så det var möjligt att kika på hur den går vid olika varvtal på ett bättre sätt. big_smile
Efter nån timme kände han sig nöjd! Såhär blev motordatan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-76e02094af7f0588aa7be18cfc450164.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-299ddb29bec7075ac98112b9aabe509a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-56ec3643f4b21ee30d8e8227b6339511.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-a585ddef4b0fb1662fc36b1acf35abb0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-cff477a538e637ad78871fd655950290.jpg


Självklart nöjde vi oss inte där. Han ställde en oemotståndlig fråga. "Ska vi bänka den?" Livrädd för att nåt ska gå sönder svarar jag, "SJÄLVKLART!" lol
Jag tror jag aldrig nånsin varvat över 4500 varv, och nu ska vi upp på över 6000? Efter att JAG öppnat motorn. Livrädd var i underkant wink Menmen, det finns ju fler motorer, och det hade ju varit väldigt kul att se hur den presterar! big_smile

Nåväl, testet gjordes 3 gånger, och på trean stoppade han vid 6000 varv och över 140 km/h. Lät rätt mysigt i den lilla lokalen wink
"Självklart" gick allt galant och jag kunde pusta ut! Men resultatet kanske inte var så väldans kul. Original har denna 1.2 Liters motor 60 hästkrafter. Dock troligtvis på 100 oktan bensin och nu råkade jag ha 95 oktan. Men bänkningen visade 44.5 hästkrafter. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-780e15785b8ca6a3a8b36de24f18304c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-41da6e4ec5132ab33747d3c1cf6c46f9.jpg

Det är ju inte tanken att den ska köras fort, eller accelerera fort så det gör absolut ingenting! big_smile
Är nog vanligt att motorer tappar några hästar efter 42 år wink

I helhet är jag enormt nöjd med besöket, och kan rekommendera alla med lite äldre bilar att besöka Rolf Lundblads motor i Rågsved om man behöver hjälp! smile
Efter detta gick bilen fantastiskt bra över hela registret, och startar även fort vid kallstart. Jag är supernöjd!!


Ännu en rolig bild, detta satt tidigare på en bensinmacken i närheten wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-12e9a138d17c53555ed559d8aac945b4.jpg

Ett annat litet problem jag haft är att sista delen av avgassystemet hoppar av kroken hela tiden, vilket gjorde att det vibrera mot karossen.
Löste det lite enkelt och snabbt med att borra ett litet hål, och ta en alldeles för kort bit ståltråd som låspinne wink Får se hur länge det håller innan jag måste dit med en ny längre bit ståltråd lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-94a8ab0231076931e07c72d291cd9df3.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang