Opel Kadett C "Originalaren"

Originalrenovering av norrlandskörd Opel Kadett C som behöver lite kärlek!
  • 56 Följare
  • 174 365 Visningar
  • Projektet avslutat 5 september 2022
RandomMaister
15 juli 2019 · 556 Inlägg

zzr94092 skrev:
Fan,verkar att som om allt som kan jävlas  för dig gör det!!!

Jag börjar vänja mig lol
Men varje gång lär man sig nåt smile

Senast redigerat av RandomMaister (15 juli 2019)

RandomMaister
16 juli 2019 · 556 Inlägg

zzr94092 skrev:
Du köpte ingen ny start?

Nej, tänkte att jag kunde renovera den och testa igen. Men blir att köpa en ny nu smile

RandomMaister
16 juli 2019 · 556 Inlägg

Cassius skrev:
Inte ovanligt att bilar ryker lite. Ta av locket till kylaren och starta så, sprutar de ut kylarvatten är topppackningen trasig.

Om inte, bara å köra smile (Är de ett litet läckage kommer du märka de på att kylarnivån ständigt sjunker istället)

Ja men dåså! Får testa med locket av och se. Hur mycket ska det spruta? Bubbla över eller bokstavligen spruta?
Mvh

RandomMaister
16 juli 2019 · 556 Inlägg

zzr94092 skrev:
Hur gjorde du när du monterade förpackningen.

Topplockspackningen menar du?
Jag tog bort toppen, skrapade bort all packning, tog aceton och rengjorde båda ytor. La på packningen och toppen, och drog bultarna med moment enligt verkstadsboken. Känns som jag gjort rätt?

RandomMaister
17 juli 2019 · 556 Inlägg

Nästa problem! Inget motstånd i kopplingen??

Skulle justera kopplingsarmen, och drog kupolmuttern till ca där den va innan, och när jag sen tryckte på kopplingen fanns inget motstånd?
Det fanns motstånd innan jag drog åt kupolmuttern..
”Armen” vajern sitter på har inte heller nåt motstånd, så lär inte vara nåt fel på vajern.
Vad kan ha hänt? hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-118fc8dc6218c74e5f41ca243f5e562d.jpg

Edit: Det är denna armen som inte har något motstånd.. Har urtrampningslagret åkt av?sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-f99e9e4248e696354cb212a6cd0f3dca.jpg


Edit: Jag kan iallafall glädja mig och er att topplockspackningen verkar ok. Startade idag, och ingen vit rök, och inget kylvattensprut! big_smile

Senast redigerat av RandomMaister (17 juli 2019)

RandomMaister
17 juli 2019 · 556 Inlägg

Problemet löst!
Tog ner lådan och såg direkt att ”armen” hoppat av kulan.. så det kanske hade gått att sätta tillbaks den utan att ta ner lådan... Jaja, nu är det gjort!
Ska passa på och byta damask när jag ändå har de isär.
Bör jag byta lagret oxå? Det känns bra, men kommer inte ha ner lådan igen på länge! Hoppas jag.. https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-4758d37ddd20c00ab599d8a4d044bbd9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-b2274f54b4be51528cf4ee28a6912076.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-bb16e0c0dc658dd616503294bedd94fe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-d19246ab39b087f8e15e86f5fdc24e03.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-6d55fcc8cf02c912a3a022a496100c2e.jpg

RandomMaister
17 juli 2019 · 556 Inlägg

Vill även fråga er, gjorde ett kompressionsprov idag.
Cylinder 1,2 och 3 låg runt 12 bar, men cylinder 4 runt 10 bar.
Enligt verkstadsboken ska det ligga mellan 9.5-10.5 bar.
Hur kommer detta sig? smile

RandomMaister
19 juli 2019 · 556 Inlägg

Cassius skrev:
Det sprutar. Rätt ordentligt smile

De är ju flera hundra bar's tryck vid förbränning, läcker de ut i kylsystemet så märks det wink


Eftersom det är vit rök är de i så fall vatten som läcker in, blå är olja. Du kan ev. även se skvaller om läckage på oljestickan eller oljepåfyllnadslocket (ser ut som lite brunaktig majonäs om du fått vatten i oljan). Men det är absolut inget ovanligt att äldre bilar ryker lite! Framförallt med kall motor.

Som jag skrev ovan verkar de vara lungt smile

RandomMaister
21 juli 2019 · 556 Inlägg

Del 9 - Provkörning

Nu äntligen är vid framme vid det riktigt roliga, att äntligen få köra bilen! big_smile

Ni som läst inlägget tidigare, såg att kopplingsarmen hade lossnat på insidan, så var tvungen att ta ner växellådan igen.. Men, det gick fort att ta ner, och sedan trycka tillbaka kopplingsarmen.
Tyvärr var det fullkomligt OMÖJLIGT att få tillbaks växellådan sen. Vi försökte med allt vi kunde drömma om kunde funka, men icke. Så efter ca 4h av svordomar kom vi fram till att vi var tvungna att ta ur motorn igen, och på så vis ha en mycket enklare väg med växellådan. Sagt och gjort, 1h senare var den ute, och ca 4 sekunder senare var växellådan på. Helt otroligt.......
Aja, bara börja återmontera, och ett par timmar senare var allt klart, och kadett var på väg ner från pallbockarna.
Bilen startades, backen las i, och rullade sakta men säkert ut i solen(läs regnet), äntligen!
Blev en kort provkörning och hittade då dessa problem:
1. Bilen hackar och går ojämnt, men jag tror det är för att 1 tändstift är dåligt, så det ska bytas så får vi se sen.
2. Motorn känns som den rör sig mer än tidigare, så kanske är motorfästena dåliga? Även växelspaken vibrerar massor.
3. Bilen dör när jag växlat ner. Alltså, när jag haft fyran i, och sedan ner till ettan, så dör bilen, då jag försöker få till dragläget. Gissningsvis har jag dragit kopplingsvajern för hårt, så ska testa släppa lite på den och se.

För övrigt känns det riktigt bra! lol
Bilen håller tempen, och inga läckage vad jag kan se än smile

Åker på semester nu ett par dagar till Grekland så ska försöka njuta och tänka på annat big_smile
Efter det blir det o ta tag i denna o försöka få den att gå bättre, och lösa dessa småproblem! smile

Ha de fint!

Mvh

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-494c398f90f5c90c9248611a334d8e1a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-5c5a3900f67e09d5f7228f739c055c74.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-8c54d9676ada4a784c394a6f7358c5cb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-db5a9c2c48b2f2fc6bace9bcc8cdc662.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-854b3be9c9b6965812c19e641ff4ada6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-f4d604de031595afe75d553e8d94b5d4.jpg

RandomMaister
22 juli 2019 · 556 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
Låter som du behöver ställa in tändningen.. stämmer på alla dina punkter tycker jag.  Har du ingen stroblampa.  Så lossa fördelaren och vrid lite sakta åt båda håll med bil på tomgång och vacumslang borttagen och se vart den går som bäst..  så kan du åka till nån liten verkstad o låna lampa eller be dom justera de sista.. men va kul med provkörning och att den går

Det är mi än tanke oxå!
Jag har en stroblampa, och har använt den, och prickat exakt rätt på remhjulet. Men jag tror det kommer bli bättre när jag bytt ett av tändstiften! Vi får se helt enkelt! big_smile
Känns riktigt skönt!

RandomMaister
22 juli 2019 · 556 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
Okej ja då borde den ju stå bra. Har du garage så du kan få mörkt i kan du gå bilen på o stå i mörkret o ta en typ blomspruta med vatten i och spraya i mot tändkablarna så borde du se om de är dåliga och ger överslag nånstans.  Sen har du väl brytare i fördelaren på den kan va värt o kolla avståndet på med.. borde ligga runt 0.35mm

Får se om inte det nya tändstiftet löser problemet, annars ska jag testa det!
Avståndet på brytaren är inställt, 0,4mm, enligt verkstadshandboken. smile

Har försökt få igång det brytarlösa systemet, men när jag installerat det och använder stroboskoblampan så tänder den bara på ca var tredje, var fjärde varv. Skumt!

RandomMaister
22 juli 2019 · 556 Inlägg

Efter lite mer provkörning har jag förstått problemet med kopplingen lite bättre.
Vid nedväxling måste jag varva massor innan jag släpper upp kopplingen, annars dör bilen. Eller, så dör den vid snabb nedpressning av koppling..
Detta är framför allt märkbart mellan växel 3>2 och 2>1.
Hur kopplingsvajern ska ställas in beskrivs enligt nedan i handboken. Ganska otydligt enligt mig, men jag är ju novis... smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-74937db672737e1524e6e94dbd86a901.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-6d54cad1e933d6ab93279ab4a952099e.jpg

Min fråga är då alltså, är kopplingsvajern för hårt spänt, eller är den för lös? smile

Tar nu semester i Grekland ett par dagar, men ser ut att bli finväder här i Sverige också, så njut! smile

Mvh

RandomMaister
28 juli 2019 · 556 Inlägg

Hemma igen från en riktigt härlig semester i Grekland! big_smile

Har blivit på shoppingtankar, men skulle behöva lite hjälp! smile
Det som står på köpeslistan är:
- Sportluftfilter
- Bagagematta
- Golvmattor x4
- Kromkant inre dörrhandtag
- Ny spolarvätskebehållare (mindre)

Så, det jag skulle behöva hjälp med är spolarvätskebehållaren. Jag tycker min nuvarande är stor och ful, så hade gärna bytt till en mindre. Har sett 2 st andra behållare som är mindre, varav den ena är till bilar med tramppedal, medans den andra är till min typ av bil, där spolningen sker av knapptryck på blinkersspaken.
Skulle denna funka om man kan hitta en fin?
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e045c5b16989e01a55e7b817bd0cf07a.jpg

Såhär ser nuvarande ut, ska jag bara försöka rengöra min nuvarande så gott det går och låta det vara?
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-001142e987001802d5bbb5db06b08e7e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e0747e5b73727645457e2f869e68bef8.jpg

Mvh

RandomMaister
31 juli 2019 · 556 Inlägg

Ännu en dag i garaget, med lite småfix på listan! smile

Vill börja med att fråga er om råd. Får inte bilen att gå helt bra, den går 90% bra, men den rycker lite vid jämn gas. Vill full gas känns det bra, men vid jämn lägre gas så går det ryckigt och kasst.
Märkte av en slump att bilen helt plötsligt gick bättre, felfritt, när jag på motorvägen ligger i ca 100. Innan så gick det som ovan riktigt kasst och ryckigt, men nu jättefint. Skillnaden var att choken var utdragen ca 1/3(jag glömde trycka in den efter kallstart). Så, med lite mer bränsle än vanligt så går det alltså bättre. Kan tillägga att tändningen precis är inställt korrekt.
Alla tips uppskattas på hur detta kan felsökas vidare. Är förgasaren fel inställd? ( Har ej justerat om något på förgasaren) Är det fortfarande tändningen det är fel på?
Alla tips uppskattas! big_smile
Nu vidare till dagen. smile

Började med att byta damasken till kopplingsarmen, samt ställa in kopplingsvajern.
Här ser ni hur det såg ut innan
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-0369b22bb9e105df21c53f181d8ea9f1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e02bd02f9f337fc9c18411f2bc3dcc56.jpg
Och här är damasken bytt, samt kopplingsvajern justerad, dock åt fel håll.. Den skulle varit lösare, så bara hissa upp bilen igen, och släppa lite smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-97a2f011cdca7298d24e363847e28813.jpg
Detta blev bättre! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-ee6e90c269e9b3ea368b77fd3024138a.jpg
Lite dålig gänga i ett av tändstifthålen, så fick tvinga i förra stiftet, och ni ser ju hur det ser ut..
Det var nog dumt ja, menmen, man lär sig om nåt går fel tongue
Gick iallafall bättre med det nya stiftet, så det förra rensade väl bort lite smuts eller nåt roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-dd0ce5f781bbe795d378d32e22d6d6fc.jpg
Sen var det dags för lite förfining smile
Här är före-bilden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-716e390dd3fd9977b95cb36b19dba431.jpg
Nytt och fint oljelock smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-6252933d5803a10a12ccad57b7302050.jpg
Förra ägaren har tagit bort strålkastartorkarna och spolningen, så jag tog bort pump samt lite slangar, för en cleanare look! Sparar självklart detta om jag någongång skulle hitta alla delar, och vilja montera tillbaka det smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-9bf1e20ea460a196e5af1480a2e3c5bf.jpg
När jag ändå hade ur spolarvätskebehållaren så gjorde jag rent den lite snabbt. Hade velat varit lite förberedd men icke. Hade velat ha ris och något slags blekningsmedel, som tydligen skall funka för att få bort den gula färgen. Skall testas i vinter. Före
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-25eb58afab7c74e41fc1ece9d05ec635.jpg
Efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-97ba9c9f05d07dfa2d1ffe87b88cf3cf.jpg

Här är det då klart. Fixade även hålet som blev när jag tog bort motorvärmarekabeln, i torpeden.
Förra ägaren hade spacklat för att hålla tätt.. Nu borrade jag upp lite och satte en tätningsplugg.
Självklart så återstår en ordentlig motortvätt! Ska försöka få till det i veckan!
Samt, ta bort den fula vita kabelröret på pluskabeln, och försöka hitta något svart överdrag, eller dylikt.
Kanske biltemas flätade kabelstrumpa? Vet inte om den bör tåla värme, då det kan bli rätt varmt så nära grenröret. Kom gärna med tips. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-55eb6a334ecc862355186ad379b45b19.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-76d48a20633737d576dde5fe7e69f882.jpg

Ha en fin vecka!

Mvh

Senast redigerat av RandomMaister (31 juli 2019)

RandomMaister
31 juli 2019 · 556 Inlägg

turbonova skrev:
Jag hade kikat över förgasaren, bästa är om du kan fixa/låna en co-mätare när du ställer in förgasaren. Bara kolla vad co ska stå på för att motorn ska gå bäst. Kan sitta en lapp i motorutrymmet med siffror smile

Tack för tipset, ska se om det kan lösas! Annars får man testa sig fram smile

RandomMaister
31 juli 2019 · 556 Inlägg

Idag vart det tvättdag! Både utsidan och motorutrymmet denna gång! big_smile

Här kommer lite bilder!

Mvh
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-55eb6a334ecc862355186ad379b45b19.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-fbe935fc7bc6843ae9aef439020b5355.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-f89607eb50a6de75d93e1a4b46fa73ec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-bfa6ec2d3ac7781434ae95bb7062c85a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-2c5ce639369296eb7ca51fe33cf219b7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-120afcdda72b2c8f22ac75ea2a61969c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-837d499ca9a1f921fdbebf11cdde3e01.jpg

RandomMaister
2 augusti 2019 · 556 Inlägg

zzr94092 skrev:
Öppna co- skruven 1/4 varv o se om bilen går bättre/rycker mindre.

Var ute nyss och testade detta. Kände ingen större skillnad när jag vridit 1/4 varv, men sen vred jag 1/2 varv, och kände skillnad, och tillslut 1 helt varv, då kändes det stor skillnad. Dock rycker den fortfarande på högre varv, men går jämnare på lägre.
Måste kolla så att tändningen är ok, så måste ut till garaget nån dag..
Ska kolla så alla cylindrar tänder som de ska, men stroblampan.

RandomMaister
2 augusti 2019 · 556 Inlägg

InTheWhite skrev:
Blev riktigt tjusigt efter tvätt!smile

Tackar! smile Behövs lite bättringar i lack osv(motorrummet), men det hoppas jag hinna ta tag i nu i vinter! smile

Senast redigerat av RandomMaister (5 augusti 2019)

RandomMaister
5 augusti 2019 · 556 Inlägg

Noterade detta när jag kikade under bilen, och såg 2 pyttepölar..
Läcker lite kylvätska från tryckplattan(?) och så läcker det olja från samma ställe som innan hmm Vad kan jag gjort för fel?
Får väl dra åt skruvarna till kåpan, och ta ner växellådan sen igen och kika..
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-620d82fd1b6ccb3766d7553726e32bb2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e23ac5907216a6bac5394a0df18bbc6e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-6f81900c26975141238bbdf561aea3f6.jpg

Senast redigerat av RandomMaister (5 augusti 2019)

RandomMaister
10 augusti 2019 · 556 Inlägg

Prövade igen med tändningslampan och fick bilen att gå lite bättre än innan. Men, hackar fortfarande tyvärr..
Skruvade även tillbaks CO skruven till originalläget.
Hur kan jag fortsätta felsöka detta? hmm

Fick även lite annat gjort, rengjorde lite invändigt och alla rutor, tog bort dekalen i bakrutan, ”egentligen borde alla köra opel”.
Vet inte om jag kan hålla med... lol
Före
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-32a24fc4845171e40e6d1488709b93a9.jpg
Efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-8c5881eab8a75e68c022745102e7e984.jpg

Justerade kopplingsvajern igen oxå, och nu äntligen känns det bra big_smile

Nu till något tråkigt, som jag inte berättat än av någon anledning. Förra ägaren råkade en dag backa in sitt släp, så det blev en buckla på bakluckan, och den blev även lite skev hmm
Såg idag att det läckt in vatten i bagagerummet, så den håller inte tätt, tyvärr.. Får försöka hitta en fin baklucka o sätta dit istället. Tror det är svårt att rikta den tyvärr..
Bild från förra ägaren
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-7b65fc0a9ebec41b8e8b282da2d301b3.jpg
Här dyns det att luckan blivit skev, och det är här på kanten det läcker in..
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-96bd124b191989c67474179a4ebb0b50.jpg

Senast redigerat av RandomMaister (10 augusti 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang