Opel Kadett C "Originalaren"

Originalrenovering av norrlandskörd Opel Kadett C som behöver lite kärlek!
  • 56 Följare
  • 172 308 Visningar
  • Projektet avslutat 5 september 2022
turbonova gillar en riktig burnout
1 juni 2019 · 1 174 Inlägg

http://forumbilder.se/I5LCP/20190601-214322.jpg?width=150
http://forumbilder.se/I5LCP/20190601-214333.jpg?width=150
http://forumbilder.se/I5LCP/20190601-214415.jpg?width=150
http://forumbilder.se/I5LCP/screenshot-20190601-215235-gallery.jpg?width=150

RandomMaister
1 juni 2019 · 556 Inlägg

turbonova skrev:
Tänkte på dit tändlås, jag har ett liggandes som "fästöronen" är trasiga på. På den svarta alltså har bilder men vet inte hur jag kan visa dig dom?

Fint! Det är exakt rätt! Kan ta min ”svarta del” så är den ju komplett!
Jag hör av mig på pm! big_smile

RandomMaister
2 juni 2019 · 556 Inlägg

Good and Bad news..!

Hade lite småfix jag har haft på To-Do listan, som jag bockat av idag.

När man öppnar dörrarna, ska taklampan börja lysa. Detta fungerade på passagerarsidan, men inte förarsidan. Läste elschemat och kom fram till vart den skulle(den var felkopplad innan, den ska vara kopplad till Ljusströmställaren), men det fungerade fortfarande inte.. :I Kopplade då förbi "Summern" och då fungerade det. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-31dfce9ab5fb30691470e3850e180554.jpg

Fläktspaken som väljer vart luften ska gå fungerade ej, men det var lätt löst(som mycket är på denna kadett big_smile). Den svartrunda bollen hade hoppat av stålpinnen, så satte bara tillbaks den och, Klart! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-f1eec6386c964b8123e34e23a3e95160.jpg

Nästa fix, passagerardörrens lås fungerade ej(dock bild på förarsidan wink ), (även detta fantastiskt lätt fixat.) Tog av dörrsidan(Skruva loss handtaget, ta bort låsringen från veven och "kromlisten" runt öppningshandtaget, sen sitter panelen endast med clips.) Där hade stålpinnen farit ur, så satte tillbaks det! Spålpinnen hade en nedfräsning på baksidan, där det troligtvis ska sitta något som låser den, men den var borta, men satte ett buntband sålänge, får se hur länge det håller! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-62a8326d36b6b84df7e38fff3f1bcde0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-336082ab69470f5fc3bb0237ff85726d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-ef11462498e0d53403f89b9202f2b56b.jpg

La dit en antiglidmatta, så mobilen och brillorna ligger still wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-6b8415df423274e860e9af45cad2a8e4.jpg
Satte en strömbrytare på motorrumsbelysningen smile (den övre, den undre var till extraljus)
Ska nog ta bort strömbrytaren till extraljusen då jag ej kommer använda det, och försöka hitta en ny tom lucka smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-3e4efd7b564ee680651e6d28c498c068.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-b84e5e3d7d9a699c653f8eb0a6994d19.jpg

Nu till det tråkiga!
Har ett par problem med bilen, som jag ska klura på.
1. Vinande ljud när jag gasar. Det slutar så fort jag släpper pedalen. hmm
2. Motorn blir inte varm, och den pendlar fram och tillbaka. Motortempmätarn har aldrig gått till mitten, och den är väldigt ofta på det blåa(även om jag kört länge), och den går även upp och ner, och ibland tillomed på det kallaste läget. Ska byta termostat och se om det hjälper.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-8bcacb5694d0c62b1e7e7e18ceb660ed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-5aa204f8eacd4c570272ae8829dd4493.jpg
3. Det tråkigaste.. Oljeläckage.. Har inte hunnit lokalisera vartifrån än, men ska åka och kika på det imorgon. Har iallafall 3/4 kvar på oljestickan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-f54278da81af566ed2cd20e5251f1f7a.jpg

Har en liten lista på vad jag ska försöka inhandla:
Kromlister runt inre dörrhandtag
Tygmattor x4 och till bagagerum
Kromsidospeglar
Ny växelspaksknopp(aluminium, svart)
Nya fälgar
Lock istället för extraljus

Får se när det blir av bara wink

Det var allt för denna gång! smile

Ha de! big_smile

Senast redigerat av RandomMaister (27 juni 2019)

turbonova gillar en riktig burnout
2 juni 2019 · 1 174 Inlägg

Det är inte tempgivaren som spökar då? Eller dålig kontakt?

Cassius Hobbymekaniker
3 juni 2019 · 470 Inlägg

Är de hålen i kofångaren du tänker på att locka? De finns kromade vagnsbultar som borde fungera bra till det!
De äldre speglarna ska vara bolt-on också smile Blyersätningen hade jag skickat i vid varje tankning, de är lätt å lyfta toppen på dom där och slipa in ventilerna men de blir tradigt å göra de lite "då å då" smile

Motorrums lampan har jag för mig ska ha en brytare liknande den för innerbelysningen som sitter på a-stolpen nära dörr bromsen/stopp staget. Tempen är de helt klart värt att kolla tempgivaren för! Inte ovanligt att dom ärgar och ger dålig kontakt.

Oljeläckage har jag haft på alla mina med, trågpackningen är en korkpackning och den blir med tiden dålig! Samma med ventilkåpspackningen, den byter man ju däremot nån gång då å då när man justerar ventilerna smile Enklast är att lyfta ur motor med låda för att byta den, men de går nog även genom att bara lyfta motorn några cm så man kan lirka ut tråget.
Medan Kadetten jag har kvar fortfarande hade OHV motor skulle jag plocka isär för att byta motor (de var då de åkte ner en 1100). Jag plockade ner lådan först och motorn sen, den lådan hade en hinna på 5-8mm med oljesöl och damm hela lådan.. Jag var fullkomligt becksvart från armbågarna och ner innan jag fått ut den, och då är de en rätt snabb operation smile

ATS classic sen, sånna köper man nya från Tyskland wink Min tyska är lite knagglig, men jag tolkar det som att dessa priser är för 4st: https://www.reifen-anton.de/felgen.html … lassic%7Cm

Dr-Manta har en hel del bra delar till dessa bilar, alt-opelhilfe också. Sen finns Norra Kust garaget också, för att inte nämna den bästa källan av alla bara man hittar rätt sökord! ebay.de!

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
RandomMaister
3 juni 2019 · 556 Inlägg

turbonova skrev:
Det är inte tempgivaren som spökar då? Eller dålig kontakt?

Cassius skrev:
Är de hålen i kofångaren du tänker på att locka? De finns kromade vagnsbultar som borde fungera bra till det!
De äldre speglarna ska vara bolt-on också smile Blyersätningen hade jag skickat i vid varje tankning, de är lätt å lyfta toppen på dom där och slipa in ventilerna men de blir tradigt å göra de lite "då å då" smile

Motorrums lampan har jag för mig ska ha en brytare liknande den för innerbelysningen som sitter på a-stolpen nära dörr bromsen/stopp staget. Tempen är de helt klart värt att kolla tempgivaren för! Inte ovanligt att dom ärgar och ger dålig kontakt.

Oljeläckage har jag haft på alla mina med, trågpackningen är en korkpackning och den blir med tiden dålig! Samma med ventilkåpspackningen, den byter man ju däremot nån gång då å då när man justerar ventilerna smile Enklast är att lyfta ur motor med låda för att byta den, men de går nog även genom att bara lyfta motorn några cm så man kan lirka ut tråget.
Medan Kadetten jag har kvar fortfarande hade OHV motor skulle jag plocka isär för att byta motor (de var då de åkte ner en 1100). Jag plockade ner lådan först och motorn sen, den lådan hade en hinna på 5-8mm med oljesöl och damm hela lådan.. Jag var fullkomligt becksvart från armbågarna och ner innan jag fått ut den, och då är de en rätt snabb operation smile

ATS classic sen, sånna köper man nya från Tyskland wink Min tyska är lite knagglig, men jag tolkar det som att dessa priser är för 4st: https://www.reifen-anton.de/felgen.html … lassic%7Cm

Dr-Manta har en hel del bra delar till dessa bilar, alt-opelhilfe också. Sen finns Norra Kust garaget också, för att inte nämna den bästa källan av alla bara man hittar rätt sökord! ebay.de!

Tack för feedback och hjälp!
Ska kolla tempgivaren först då! smile
Var lite otydlig där, var egentligen locket i interiörer där knappen för extraljusen sitter jag vill byta.
Men din Idé är ju faktiskt väldigt bra! Ska kika på det oxå! big_smile

Hittar ingen brytare till motorrumslampan, men detta får duga tycker jag big_smile

Ska som sagt åka till en lyft och kika ikväll, så får vi se hur det ser ut med oljeläckan!

Skulle gärna haft 15", men de verkar vara svåra att få tag på 4x100 till rimligt pris. hmm Ska leta vidare men tack för tipset iallafall! big_smile Kanske räcker 13"? Och tyvärr var priset per fälg hmm wink
Fina sidor det där, hittar massor med "bra att ha grejjer" wink

Edit: Hur brett kan man ha på fälgarna?

Senast redigerat av RandomMaister (3 juni 2019)

RandomMaister
3 juni 2019 · 556 Inlägg

Vill lägga till ett problem jag glömt nämna, som är att det är väldigt trögt att växla. Framför allt att få i backen, men även 1an och tvåan är riktigt tröga mestadels.
Vet inte om det räcker att byta växellådsolja, eller om jag måste byta koppling och urtrampningslager.. neutral

Cassius Hobbymekaniker
3 juni 2019 · 470 Inlägg

Oljan kan nog ha gjort sitt, prova byta så märker du ju om de blir skillnad. Inte ofta de byts på gamla bilar så som de ska göras eftersom modernare lådor knappt behöver ett byte alls smile

Då har dom blivit dyra ATS'arna hmm Jag skaffade ett set Ronal Turbo som jag tror jag gav 5000 för inkl frakt från Tyskland för (15x7") och jag vill minnas att ATS'arna i samma storlek kostade nått liknande då hmm

Storleksmässigt är 15x7 ganska lagom, gott om passande däckstorlekar till den bredden med + att du inte får ytrymmes problem. ET runt 20-25 borde passa fint med original skärmkanter smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Taunuus
3 juni 2019 · 263 Inlägg

skruva bort vattenpumpen och kontrollera/byt den, är den dålig så kan den orsaka både vin och värmeproblem. min gamla mazda hadde inga vingar kvar på pumpen men gick konstigt nog för kallt istället för varmt.

Ford 17M "Taunus" (1967)
RandomMaister
3 juni 2019 · 556 Inlägg

Oljeläckage, och startproblem....

Denna dag har varit sisådär. Efter jobbet åkte jag till OKQ8 och åkte upp på liften för att ta en kik undertill, och se vart läckan kan komma ifrån. Tror jag är rätt säker på vart det är, men mer om det nedan.
När jag sedan hissat ner bilen, betalat, och skulle åka därifrån, så vägrar bilen starta. Står bara och tuggar på startmotorn. Testar med full choke och utan, och att gasa och att inte gasa. Första tanken var väl soppatorsk, även fast jag visste att mätaren stod på halvtank? Visste att förra ägaren skyllt på tankmätaren vid köpet. Köpte en dunk, och tankade i 10L, men utan framgång. Ringde brorsan och han kom, vi puttade ner bilen från liften, och sen försökte jag igen, men samma visa. hmm
Sen hoppa brorsan in och då blev det liv i han igen, efter jag stått i 30 min utan ett liv.. SKUMT! yikes
Hade ju inte rört någonting medans jag var under bilen, endast tagit en herrans massa kort. big_smile

För att vara på säkra sidan om tankmätaren så åkte jag och tankade direkt efteråt. Fick endast i 15L, så måste ju haft ca 15-20L innan jag hällt i nåt.. :I

Hur som helst, kom iallafall hem utan problem sen. Här nedan kommer en bildserie från hur bilen ser ut undertill, som faktiskt var över förväntan! Förutom olja lite överallt från läckaget så ser den kanon ut!
Och har även lokaliserat oljeläckan!
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-f2a8c4ebe46baa1cfeb6e6ee76bef855.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-c169eec56a137eff2e6c16a29bd8a2b3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-3a18724c011fe006cccb33b360169bf3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-6ecd777e270632fefcdbdeaa1c233910.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-3f5064bccfbac2d0d128a73549fa47ba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e2019a19077759ff44d074d530aa4a4e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-684ce084693ac559af8811b5d1b2c73b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-1b2646a02f1b98e4b7f63f828c5c7448.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-ccdbd5622827e230935a797d3937aabf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-d10da52bf7fd0300bba64829a3bb77a7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-584f96dc9b43a31a960a42f1f93c9932.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-6313854bb792258e57acb28447f2e94a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-2c048a93a7ec3eb1d6fe1e273be07c23.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-b2bf6be588815d25ae0972951cdd3e6b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e3c428183217f1b36425653fbfecf405.jpg

Tips på åtgärd på detta?
Har en pöl under bilen var jag än parkerar, så detta måste lösas inom snar framtid om jag vill köra denna i sommar!. hmm

För övrigt, så har jag blivit lite sugen på att sänka bilen lite.. Jag tänker mig då 40/40mm. Några av er kanske blir väldigt besvikna, då jag sagt att jag vill hålla original, men samtidigt går det alltid att återställa.
Tänkte nog försöka slippa byta stötdämpare till en början och se om det funkar.
Synpunkter på detta förslag? big_smile

Senast redigerat av RandomMaister (27 juni 2019)

partyvan
3 juni 2019 · 1 071 Inlägg

Jag har en bil som läckte ur ganska mycket olja i packboxen mellan motorn och låda så testade och hälla i omega 917 och det slutade läcka helt, hur länge det kommer hålla vet jag inte men har funkat i några månader nu iaf.

https://www.kullagret.com/product/omega … kydd-177ml

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
RandomMaister
3 juni 2019 · 556 Inlägg

Hittade denna, känns väldigt prisvärt!
Sänkfjädrar + sportdämpare 4000kr smile
40mm
https://geparts.se/sv/geparts-chassisat … 6eEALw_wcB

Senast redigerat av RandomMaister (4 juni 2019)

Amazon_123GT Driifter;)
4 juni 2019 · 1 630 Inlägg

Sänk den du allt ser bättre ut med sänkning

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
zzr94092
4 juni 2019 · 4 378 Inlägg

Går inte motorrumsbelysnningen på parkljuset,fanns ingen brytare eller nått på Ascona,

RandomMaister
4 juni 2019 · 556 Inlägg

zzr94092 skrev:
Går inte motorrumsbelysnningen på parkljuset,fanns ingen brytare eller nått på Ascona,

Det stämmer, kollade igenom elschemat och ser det nu. Får se om jag kopplar om det i framtiden! smile
Jag ville dock ha nån switch som gör att lampan inte lyser när huven är stängd, så det fick bli en vanligt strömbrytare.

Cassius Hobbymekaniker
4 juni 2019 · 470 Inlägg

Dom bilderna väcker minnen smile Men mitt tråg var lika svart i oljeklet som din låda ser ut att vara wink

Hittar du ingen ny startmotor så satt samma motor även i Kadett D 1.2, dom kanske fortfarande går hitta på skroten?

Och en sänksats kommer göra underverk wink Men ta en titt på Ebay.de innan du köper nått, noname satserna funkar men en märkes sats från H&R eller Eibach är oftast otroligt mycke bekvämare och bättre avstämd mot bilen! Sällan så mycke dyrare heller.. Tror mig ha sett satser med både bra fjädrar och dämpare. T ex något av ovan i fjäderväg kombinerat med KW/Bilstein eller Koni dämpare för 4-6000. Det finns också justerbara dämpare från GAZ till rätt kurs, så du kan ställa hårdheten smile

Noname sakerna (Typ de du länkade) har en tendens att bli mer stötigt än följsamt, det är väl investerade kronor att gå upp en nivå från noname till de välkända märkenas instegs nivå smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
RandomMaister
4 juni 2019 · 556 Inlägg

Cassius skrev:
Dom bilderna väcker minnen smile Men mitt tråg var lika svart i oljeklet som din låda ser ut att vara wink

Hittar du ingen ny startmotor så satt samma motor även i Kadett D 1.2, dom kanske fortfarande går hitta på skroten?

Och en sänksats kommer göra underverk wink Men ta en titt på Ebay.de innan du köper nått, noname satserna funkar men en märkes sats från H&R eller Eibach är oftast otroligt mycke bekvämare och bättre avstämd mot bilen! Sällan så mycke dyrare heller.. Tror mig ha sett satser med både bra fjädrar och dämpare. T ex något av ovan i fjäderväg kombinerat med KW/Bilstein eller Koni dämpare för 4-6000. Det finns också justerbara dämpare från GAZ till rätt kurs, så du kan ställa hårdheten smile

Noname sakerna (Typ de du länkade) har en tendens att bli mer stötigt än följsamt, det är väl investerade kronor att gå upp en nivå från noname till de välkända märkenas instegs nivå smile

Jag verkar få ta ner växellådan, och byta packbox?
Jag har aldrig tagit ur varken växellåda, tråg, eller motor. Är helt novis på ämnet!
Några tips? big_smile

Behöver jag ny startmotor? yikes

Tack för att ni håller med mig på den 😃 Ska kika runt en del, vet fortfarande inte om jag ska ”snåla” och endast byta fjädrarna, eller om jag ska gå all in och köpa dämpare också.
Vill ha denna bil i fint skick, men är tyvärr inte gjort av pengar.. hmm

Mvh

Senast redigerat av RandomMaister (4 juni 2019)

Cassius Hobbymekaniker
4 juni 2019 · 470 Inlägg

Låter som att du har problem med solenoiden, kan räcka med en rengöring iofs. Knacka på dom för att dom ska slå i är annars ett vanligt tecken på att dom är lite trötta, inte alls ovanligt bland äldre bilar smile

De bästa tips jag kan ge dig är att ta din tid, och att börja med å krypa under och torka av den värsta skiten med papper smile Motor och låda är så små och lätt att koppla ur, så kan du låna dig någon form av motorlyft (eller ringa in ett par kralliga kompisar) så är de enklast att lyfta ur hela motorpaketet med lådan kvar!

När de ändå är ur skulle jag passa på å byta packboxen längst bak på lådan med, den ser trött ut. Du kommer åka på oljebyte i lådan eftersom inget håller oljan kvar när du tar ur mellanaxeln. Jag hade också bytt oljetrågspackningen varpå ett olje byte i motorn följer med också. Har du väl i sär så mycket, och om du känner att du har tid, hade jag tagit lös toppen med och slipat in ventilerna, bytt topppackningen och ventilköpspackningen samt gärna ventilpackboxarna som ska vara med i sotningssatsen jag tyckte du skrev att du fick med bilen. Då vet du att allt är schysst invändigt! De blir några kronor i delar, men i sammanhanget är de billiga bitar! Samma saker till andra motorer är rejält mycke dyrare smile

Gällande fjädrar/dämpare. Köper du noname fjädrar hade jag rekommenderat att byta dämpare med, i alla fall till friska original! Köper du en Eibach eller liknande sats så bör du klara dig bättre med de du redan har om du vill snåla lite nu och kanske ta de i framtiden istället.

De finns en del beggat på ebay så håll lite koll där! Fälgmässigt... Nu dröjer de innan jag skulle kunna skicka dom, men jag har ett set Enkei krysseker (liknar BBS RS) i 15". Dom behöver en uppfräshning och en fälg behöver hålen för hjulmuttrarna lagas på. Minns jag inte fel är det 15x7 ET23. Skulle de vara intressant kan jag se om jag hittar nån bild på dom! Priset är i alla fall lågt smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
RandomMaister
4 juni 2019 · 556 Inlägg

Nu va den svårstartad igen.. hmm
Den ville inte starta med choken längst ut, testade kanske 1-2 min.
Drog sedan in choken igen och pumpade med gaspedalen, och då fick den liv efter ett tag.
Varför blir det såhär? Och varför bara ibland? hmm

Edit: Känns som det borde vara något med bränslet? Eftersom den tillslut startade efter pump med gaspedalen. Dock vet jag att choken fungerar, eftersom när jag startat och choken är ute så hör jag hur den varvar massor, och sedan sänks medans jag trycker in choken.

Alla tips uppskattas!
Verkar bli en totalrenovering av motorn detta lol

Senast redigerat av RandomMaister (5 juni 2019)

Cassius Hobbymekaniker
5 juni 2019 · 470 Inlägg

Tror jag inte behövs.. Problemet sitter antingen i förgasaren, tändningen, pumpen eller mellan tank och pump.

Var har du bränslefiltret? Kanske kan vara lägligt att lägga in ett sånt billig genomskinligt vid bakaxeln just efter tanken? Så ser du om du har skräp i tanken som strular till det, den hade väl stått ett tag?

Blåsa ur bränsleledningen till pumpen kan vara bra med. Nästa gång den inte startar skulle du kunna prova ta bort tanklocket och prova igen med, de är långsökt men om luftningen av tanken beckat igen så kan man få vacumbekymmer i tanken som gör att pumpen inte orkar suga soppa, rätt va de är släpper de å allt fungerar!

Antar att du kollat stiften när den vägrar starta? T ex som nu om du kört en minut på choken och den vägrar, då borde stiften vara blöta om du tar ut dom och de borde lukta bensin ur tändstifts hålet. Gör de inte de har du problem med att få fram soppa.

Kan även va skräp i gasaren, men med tanke på hur slemmiga de sista dropparna var i min tank som stått ett antal år var så hade jag börjat med å kolla mellan tank och pump i alla fall smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang