Opel Kadett C "Originalaren"

Originalrenovering av norrlandskörd Opel Kadett C som behöver lite kärlek!
  • 56 Följare
  • 172 285 Visningar
  • Projektet avslutat 5 september 2022
RandomMaister
7 juni 2019 · 556 Inlägg

Cassius skrev:
Tror jag inte behövs.. Problemet sitter antingen i förgasaren, tändningen, pumpen eller mellan tank och pump.

Var har du bränslefiltret? Kanske kan vara lägligt att lägga in ett sånt billig genomskinligt vid bakaxeln just efter tanken? Så ser du om du har skräp i tanken som strular till det, den hade väl stått ett tag?

Blåsa ur bränsleledningen till pumpen kan vara bra med. Nästa gång den inte startar skulle du kunna prova ta bort tanklocket och prova igen med, de är långsökt men om luftningen av tanken beckat igen så kan man få vacumbekymmer i tanken som gör att pumpen inte orkar suga soppa, rätt va de är släpper de å allt fungerar!

Antar att du kollat stiften när den vägrar starta? T ex som nu om du kört en minut på choken och den vägrar, då borde stiften vara blöta om du tar ut dom och de borde lukta bensin ur tändstifts hålet. Gör de inte de har du problem med att få fram soppa.

Kan även va skräp i gasaren, men med tanke på hur slemmiga de sista dropparna var i min tank som stått ett antal år var så hade jag börjat med å kolla mellan tank och pump i alla fall smile

Tack för ett informativt svar! Ska kika på detta vid tillfälle smile

Hittade denna kabel idag, löst.. kan detta vara kabeln till motortempen?
Och är detta tempsensorn? smile
Mvhhttps://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-c4fc96b58fea59a8f0e7e1b12a6ae604.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-c4ac114869f9c2e8126c192abb551a7d.jpg

Cassius Hobbymekaniker
7 juni 2019 · 470 Inlägg

De är över 10 år sen jag pillade med en sån där motor nu, men är den så blå som den ser ut på bild känns de väldigt bekant att de är motortempgivarens kabel!

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
zzr94092
7 juni 2019 · 4 378 Inlägg

Tempgivaren till instrumentet är det.

RandomMaister
7 juni 2019 · 556 Inlägg

Cassius skrev:
De är över 10 år sen jag pillade med en sån där motor nu, men är den så blå som den ser ut på bild känns de väldigt bekant att de är motortempgivarens kabel!

zzr94092 skrev:
Tempgivaren till instrumentet är det.

Tack! Då är det bekräftat.
Antar att kabeln ska ha en kabelsko och sitta under muttern?

RandomMaister
7 juni 2019 · 556 Inlägg

Besiktad, och laglig i 2 år till! big_smile big_smile

Besiktningstiden gick ut 31 Juli, men jag visste att det skulle bli en del skruvande framöver som kan dra ut på tiden, och strula, så jag kände att det hade varit skönt att få den besiktigad innan man börjar pilla! smile

Visste att det var en liten gambling med tanke på oljeläckaget, men jag tänkte att om jag åker och torkar av växellådan osv innan så kanske besiktningsmannen missar det wink
Så jag bokade besiktning 11:40, och åkte till en okq8 med lyft i närheten, hade god marginal tyckte jag.
Gick sedan in och tog nyckeln till lyften, och betalde 50kr i startavgift.. Sen skulle jag ju "bara" köra in i Gör-det-själv-hallen, men bilen startar ej, IGEN! Denna gång gick inte startmotorn runt ens... Hade ingen hammare med mig, så jag tog fälgkorset och la emot, och sedan bankade med en sten lol
Det tog ett bra tag med tillslut gick han igång, 10 minuter innan besiktningstiden... Så det blev ingen tvätt på olja, utan vi lämnade tillbaks nyckeln och åkte iväg.
Vi kom precis i tid, 11:39, och anmälde vår ankomst. Pjuh, tänkte jag. Men man var ju lagom nervös att den inte skulle starta nu heller...

Besiktningsmannen var iallafall definitivt inte van med gamla bilar. Han fick fråga om allt! lol
Hur funkar bältet? Choken? Hur öppnar man huven? m.m
Kändes sisådär oproffsigt faktiskt.hmm

Hur som helst, bilen startade när den skulle. Vilken lättnad. Han påpekade även oljeläckaget, och jag såg samtidigt att det även läckte smått ur bakaxeln.. Och ett genomslagsgummi hade lossnat och låg löst i ena framfjädern lol

Men, som ni läst, så gick den igenom iallafall! big_smile Var helt säker på att jag skulle få en tvåa på läckaget, men icke! big_smile Jag var lagom nöjd när jag åkte därifrån kan jag säga big_smile

Dock, har jag ju lite jobb framför mig. En ny startmotor känns som ett måste, och att fixa dessa läckage känns också ganska välbehövligt, snarast! Jag lämnar ju en pöl vart än jag parkerar..
Måste även fixa motortempen, då den beter sig galet! Men det är nog lätt fixat tror jag..
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-9d8827fc5edbd26f5936a34cbac9a042.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-91345248a2094593698ffcab9a9bed43.jpg

Senast redigerat av RandomMaister (27 juni 2019)

RandomMaister
9 juni 2019 · 556 Inlägg

Nu är det bestämt. Motorn och växellåda ska ur!! big_smile

Dags för bilbyte. Kadetten känns alldeles för osäker, eftersom den flera gånger har varit så otroligt svårstartad.. Så nu idag så åkte jag till garaget och bytte plats med Saaben. smile

Väl inne i garaget tänkte jag ta ur startmotorn, men det tog snabbt stopp, då jag läste till mig att grenröret måste flyttas för att få ur startmotorn. Jag hade inte rätt hylsa till bultarna, tyvärr. Men om jag ska vara ärlig är dom bultarna inget jag vill ge mig in på när motorn sitter i, jag gör det hellre på ett motorstativ. Gissningsvis har det suttit rätt många år, och är rädd för att flera av de kommer runddras, eller gå av.. hmm Det är invändig 12-kant, se bild. Tror det kallas XZN-hylsor, det skall inhandlas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-505454ceafc653fddbee800463716d14.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-55dbe93b7c943e437a2fc548b1e56749.jpg

Känns även som att flera av de jobb jag tänkt göra underlättas av att ta ur motorn först, tex ta bort växellådan och byta packningar, byta startmotorn, snygga till ventilkåpa osv.
Jag har länge velat renovera en motor, så detta känns som ett bra förstaobjekt!
Tyvärr lär det såklart dra ut på tiden, så blir nog inte mycket mer kadett i år hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-45ee7d302eb9c80e7ed8a63f4fa2b2ce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-af30f222356f9cff551893c743dd4789.jpg

Ni som gjort detta tidigare(som sagt innan, detta är första gången jag kommer ta ur en motor eller liknande, kommer dock ha hjälp av svärfar som kan.), har ni några tips?
Båda på själva utförandet, men även på vad man bör göra när motorn väl är ur?

Jag är lite lur på hur mycket tid och pengar jag vill lägga ner. Antingen går man all in, och lackar om motorutrymmet och renoverar motorn totalt, eller så byter jag bara det jag måste, och hivar i motorn igen. Men troligtvis blir det något mellanting. Vad tycker ni? smile

Mvh

Senast redigerat av RandomMaister (27 juni 2019)

Amazon_123GT Driifter;)
9 juni 2019 · 1 630 Inlägg

Gör lite lagom den verkar ju gå bra ändå och de e ju sommar nu så man bil ju ha ut bilen igen innan vintern

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Cassius Hobbymekaniker
10 juni 2019 · 470 Inlägg

I ärlighetens namn hade jag Inte gett mig på en motor renovering. Delarna är dels sällsynta, sen kommer de inte ge dig så mycket i slutändan ändå. Utvändig uppfräschning, inslipade ventiler, ett par packboxar och liknande så den håller tätt sen hade jag varit nöjd!

XZN har biltema en bra sats med, se bara till att gräva ur spruvskallarna lite med en smal mejsel och knacka in bitsen ordentligt innan du börjar dra, de är ett h-vete om du drar sönder dom!

Hade jag varit du, hade jag gjort den enklaste av uppgraderingar man kan i en Kadett C! Jag hade letat fram en Ascona/Manta A bakaxel, en fyrväxlad låda och kardan, en 1.9-2.0 liters CIH motor med förgasare och sen köpt färdiga motorfästen från tyskland för den motorn. Utöver de behöver du också ventilerade skivor fram som enklast tas från Rekord E 2.2 eller Senator A (finns på autodoc t ex)

De kan du regga om med om du har en schysst bes.man (egentligen ska även framvagnsbalken uppgraderas men ingen vet egentligen vad de handlar om och dom ser likadana ut så säg bara att den är förstärkt om dom frågar, lossa å dra åt skruvarna som håller allt så de ser ut som att du pillat på de bara), annars är det den enklaste formen av SFRO besiktning. Du dubblar effekten utan att öka bränsleförbrukningen samtidigt som du får en motor där de finns enorm tillgång av delar och know-how till.

Sen kan du ta de ett steg till med insprutning (kräver returledning till tanken och elektrisk bränslepump samt att 4 kablar ska kopplas in på rätt ställe), och 5 växlad låda. Den kombon (2.2a med supersnäll trimkam, extraktor och KN filter. Lämnade 140hk) hade jag i en Manta A. Den tog 0,64 mellan gbg och Skellefte. Sålde den sen till en kille från Warzawa som sträckkörde den ner från Skellefte dit utan minsta bekymmer med skuffen smock fylld av reservdelar smile

Låter de intressant så ska jag ha dels Senator A ok (passar 246x22mm skiva från Rekord E 2.2 som är bolt on på Kadett naven. Jag har inte testat denna kombo men den ska vara bolt on rätt igenom. Kräver 14" fälgar dock), 4 växlad låda med rätt växellåds balk, kortad kardan för 4-pet i Kadett C, ett växelspaks ställ som är längre och ska göra så spaken kommer upp på originalplats, en Ascona B axel som suttit på min Kadett så den passar direkt, ny handbromsvajer kan jag slänga med också. Sen har jag dessutom några aluminium motorfästen som enligt utsago ska vara Kadett GTE bitar och därmed också passa bolt on, jag testade dock aldrig dessa..

Paketpris 2000+frakt (då slänger jag med lite allt möjligt övrigt som jag ändå inte har nytta av, är lite blandat bl a en isärskruvad 2.4CIH startmotor som är starkare än de äldre, tror jag har nått tråg med pickup med bulan bakåt till CIH motorerna med, m.m.).

Sen har jag som sagt en uppsättning 15" fälgar som ser ut så här: https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-06-1 … 145922.jpg
En behöver lagas (kostar ca 1000kr efter vad jag fått fram när jag forskat i det). Dom kan jag slänga med för 1000kr + frakt. (jag har centrum kåporna till alla 4 med)

Jag har också t ex förstärka bakre länkarmar till bakaxeln med PU bussningar och lite andra mer väghållnings orienterade bitar också om de skulle vara intressant.
Men skulle du handla de jag listat ovan är de reparation av en fälg, 4 nya 15" däck, valfri CIH motor, en kylare (som drar med sig att kapa bort vingarna till originalkylaren), 2 bromsskivor och klossar fram, eventuellt nya trummor och backar bak, samt distanser som flyttar ner främre krängarens infästningar som du saknar för en komplett konvertering. Sen har du en bil med GTi prestanda utan några högre kostnader vad gäller drift/försäkring etc smile Dock klart högre andrahands värde.

Enda problemet jag har är när Jag ska ta mig hem för att skicka allt, jag borde kunna lösa de så jag åker hem en långhelg om du bestämmer dig snabbt så jag hinner planera in det. smile (sambon ska föda i Augusti, så jag kan inte åka alltför nära de datumet, och efter födseln blir de nog inget förrän tidigast till jul, möjligen först nästa vår)

Senast redigerat av Cassius (10 juni 2019)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
RandomMaister
10 juni 2019 · 556 Inlägg

Ja nu blev man ju allt sugen på o byta motor lol
Men det får bli i nästa inlägg!

Nu har det iallafall kommit ett kul paket! big_smile

Kromsidospeglar, nya i kartong!  smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-79f1c363a60f89164a2741374dfb6b45.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-01d339cb3f8ca0f4562b98c34326b8a5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-ccfd18561e2bcc07a941631c782c106c.jpg

RandomMaister
11 juni 2019 · 556 Inlägg

Är borta på jobb nu hela veckan, men förhoppningsvis kommer nåt fint med mig hem!
Avslöjas i helgen! wink
Gissa vad? smile

Senast redigerat av RandomMaister (16 juni 2019)

RandomMaister
16 juni 2019 · 556 Inlägg

Liten update!

Var som sagt på jobb i Tyskland förra veckan, fick med mig hem nya fälgar! smile
BBS RA 13” ET 33
Ja tycker iaf de blev sjyst! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-dce00b5e63628b8d2f95d1899a443e79.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-a6a2bc4244e35a58125686275ed49147.jpg

När jag testmonterade såg jag dock att navbultarna är för korta.. hmm
Ska nog köpa spacers ändå, men går det att få längre bultar då?
Hur många mm spacer tycker ni behövs?
Det verkar gå fritt redan, lite tajjt fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-28a482b3ff4b61453e10624bdb78cbc9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-40a9f8d254bd02582a330bebe3ee4109.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-0a06617e8c8e115320307ede0f089565.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-5074112d2e1052b0eb2d12ff7bef4e0c.jpg

Skulle även testa montera de nya sidospeglarna, men de va tyvärr olika hålbild, så tar det en annan dag. smile
Gamla
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-54e722bbd68a78ffcfad24c868b8dd7f.jpg
Nya
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-14fa58598fdf40f1c0a7a8f8e5fe566f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-2697e15eea22ec262a738e4157a2892f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e5d1fd7cb440a45846e0e91f0d436b4f.jpg

Hade siktat på att börja ta ur motorn nu i helgen men kom hem senare än planerat från jobbet, så nya siktet är på midsommarhelgen! big_smile

Senast redigerat av RandomMaister (27 juni 2019)

RandomMaister
19 juni 2019 · 556 Inlägg

Ingen som har tips på vad jag kan göra för att få på fälgarna?
Har letat efter spacers med längre bultar men verkar inte finnas.
Kanske får försöka hitta längre "wheelstuds"/hjulbultar?

Amazon_123GT Driifter;)
19 juni 2019 · 1 630 Inlägg

Du ser ju ut o lätt kunna ha 20 mm spacers så är väl bara skaffa Bolt ön spacers..

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
RandomMaister
19 juni 2019 · 556 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
Du ser ju ut o lätt kunna ha 20 mm spacers så är väl bara skaffa Bolt ön spacers..

Jo, såklart, men är inte de bultarna lika långa som original? Isåfall är det ju ingen skillnad?
Eller tänker jag fel?

Cassius Hobbymekaniker
20 juni 2019 · 470 Inlägg

De finns nog lite blandat. Men de finns också spacers för hjulbult istället för med muttrar.

En sån variant kan du sen köpa valfri längd på hjulbult till så du får ihop det! Men! Du kan behöva kapa originalen för att få ihop det..

De finns ett alternativ till, kolla hur mycke material du har mellan botten på konan för muttern och insidan av fälgen, gissningsvis har du en 30mm där eftersom de blir så lite kvar av gängan? Hittar du någon med en fräs som har ett fräshuvud med rätt koning kan han/hon fräsa hålen lite djupare så muttern går ner lite till.

Men frågan är om de behövs? Kika på muttrarna, dom bör vara gängade hela vägen (en del muttrar är inte gängade längst ner mot botten av konan), har du öppna muttrar kan du skruva fast fälgen och ta ett skjutmått å se hur vad du får för mått från toppen av muttern till pinnbulten. Sen jämför du med totaldjupet på muttern så vet du hur mycke du har gängat på.

Har du 10mm ingrepp så ska de vara lugnt som de är!

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
RandomMaister
20 juni 2019 · 556 Inlägg

Del 1 - Förberedelser för motorlyft!

Har planerat och fått låna motorlyft / motorstativ på söndag, så var idag i garaget och förberedde så mycket jag kunde för att det skulle gå smidigt och fort på söndag!

Började med lite basics, att tömma motoroljan och kylarvätskan. Passade även på att lossa grenrörsbultarna. En av de blev rundad, så jag fuskade!! Ställde fram brandsläckaren och hämtade en garagekompis, och använde vinkelslipen och gjorde en skåra(hotworks = big NO), och sedan in med en huggmejsel och sen en skiftnyckel för att dra runt. Funkade fint! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-ac4e566e1c8b6c8edad9daf6a6a23756.jpg

Kopplade loss kopplingsvajern, bromskontakter och hastighetsmätarn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-73b08d2b6a2319b132d53b9d3d92dbdf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-f9e855ebe283020504c26f17afbb0b1e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-80ae050b7bdd1640184bd86a7fcd2e93.jpg

Hade även tänkt få ner kardan, och tömma växellådsoljan, men där gick jag bet!
Fick av 3 av 4 bultar från kardan, men fjärde blev halvrund. Slinter av hela tiden. Den har blivit lite som konisk..
Det blev sent så jag orkade inte fortsätta, så tar det på söndag igen! Får se hur jag löser det.. Tips? smile
Hittade förresten inte vart man tappar ur oljan ur lådan, hittade bara påfyllningsbulten, hmm hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-067d2bcaa63fb4de952afe06e0a90d0b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-6151eb683edd3eba6aa7505a790ee7cf.jpg

Har även lossat bultarna/muttrar till motorfästena och till växellådsbalken, så det inte kommer strula på söndag. Detta är mitt första motorlyft så vill inte att nåt ska gå fel big_smile Kanske lite övernojjig, detta jag gjort idag var ju faktiskt inga problem alls.. Förutom rundad bult dårå wink

Del 2 kommer på Söndag! Stay tuned!

Glad midsommar!

Senast redigerat av RandomMaister (27 juni 2019)

zzr94092
21 juni 2019 · 4 378 Inlägg

Oljan tappar du ur lådan genom att ta bort backljuskontakten, sensorn du frågar om är oljetrycksgivaren.
Jag har haft en Kadett D 1,2 ,följt av Asconor A/B för "hundra" år sedan,och även byggt ett par "lek"traktorer av 1,2 motorn.Dubbla växellådor,kortade av bakaxeln,framvagnen tog jag bara spindlarna och byggde typ traktorframvagn...PS,kardanen är bara istoppad i lådan,så du kan låta den glida ur bara när du lyfter motorn,ha bara någon som ligger under och tar mot kardanen...

Senast redigerat av zzr94092 (21 juni 2019)

RandomMaister
21 juni 2019 · 556 Inlägg

zzr94092 skrev:
Oljan tappar du ur lådan genom att ta bort backljuskontakten, sensorn du frågar om är oljetrycksgivaren.
Jag har haft en Kadett D 1,2 ,följt av Asconor A/B för "hundra" år sedan,och även byggt ett par "lek"traktorer av 1,2 motorn.Dubbla växellådor,kortade av bakaxeln,framvagnen tog jag bara spindlarna och byggde typ traktorframvagn...PS,kardanen är bara istoppad i lådan,så du kan låta den glida ur bara när du lyfter motorn,ha bara någon som ligger under och tar mot kardanen...

Tack för svar! Hade inte en tanke på att backljuskontakten var pluggen.. big_smile

mikko_
21 juni 2019 · 37 Inlägg

Jag rekommenderar att släppa kardanen i bakkant iaf, är lite bökigt att styra in den i lådan när man lyfter i motor/låda sen.

För att lossa på skruvarna till kardanen i bakkant vill jag minnas att jag slipade ner tjockleken lite på själva ringen på en ringnyckel så man får på den ordentligt, är väl lite trångt om jag minns rätt.

zzr94092
21 juni 2019 · 4 378 Inlägg

Är det 13 mm skalle,så prova med 1/2"

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang