Opel Kadett C "Originalaren"

Originalrenovering av norrlandskörd Opel Kadett C som behöver lite kärlek!
  • 56 Följare
  • 172 299 Visningar
  • Projektet avslutat 5 september 2022
Xebers76
20 oktober 2019 · 2 250 Inlägg

RandomMaister skrev:

Berglund_89 skrev:
*host*gevaliavagn*host* wink
Nejdå, skämt åsido.
Bra att du tar tag i det innan det blir mer smile

Ursäkta min okunskap, men vad menas med gevaliavagn? roll

Ja, det känns som det är bra o passa på smile

Gissar att han menar "lättrostat" men är osäker tongue

RandomMaister
20 oktober 2019 · 556 Inlägg

Xebers76 skrev:

RandomMaister skrev:

Berglund_89 skrev:
*host*gevaliavagn*host* wink
Nejdå, skämt åsido.
Bra att du tar tag i det innan det blir mer smile

Ursäkta min okunskap, men vad menas med gevaliavagn? roll

Ja, det känns som det är bra o passa på smile

Gissar att han menar "lättrostat" men är osäker tongue

Såklart! lol

Berglund_89
20 oktober 2019 · 1 474 Inlägg

RandomMaister skrev:

Berglund_89 skrev:
*host*gevaliavagn*host* wink
Nejdå, skämt åsido.
Bra att du tar tag i det innan det blir mer smile

Ursäkta min okunskap, men vad menas med gevaliavagn? roll

Ja, det känns som det är bra o passa på smile

Alltid nyrostat, kaffe - plåt. :p

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
zzr9409209
20 oktober 2019 · 716 Inlägg

"Alla bilar rostar,men Opel har Rekord"
"Bli nöjd och belåten, köp en Opel,se naturen genom plåten"
Så sas det på typ på -60 talet...😁

RandomMaister
26 oktober 2019 · 556 Inlägg

Rostlagning Del 2

Vi bestämde oss för klockan 8, en lördag, så jag åkte hemifrån halv 7... Ja det e på morgonen, och nej, det var inte jag som bestämde tid.. lol
Började med att kapa lite dålig plåt. Vi lämnade det såhär och la plåtbit över bara. Jag är helt novis så jag litar fullkomligt på min svetsarvän! Det var nämligen dubbelplåt över där vi kapade vilket skapade problem. Jag hoppas det inte kommer rosta mer iallafall...
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-f68842a95b9007316bc2c3330579e0f4.jpg
Formade ny plåt att lägga över. Mäta, banka, mäta, kapa, mäta, banka, kapa, mäta, kapa.. Men till slut fick vi fin passform!
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-14bdb6fd1f0b929b194824f91969f56a.jpg
Svetsat dit plåt nummer 1.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-90735b9b54410e16c3c43013df997f45.jpg
La till en remsa på sidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-fe4f86cdf047ed44d9590eea9994c2cc.jpg
La på lite rostskyddsprimer(vad jag hade liggandes) så det inte börjar rosta direkt. Jag har tänkt att det ska på någon slags tektylmassa eller dylikt senare. Även linolja på insidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-914a5594960ad8c9066c7b7f218e244e.jpg
Bytte även lite plåt på framskärmsinfästningen, och även där lite primer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-38f3c398623ec9a2e2a04a99c1fe1e5c.jpg
Riktigt skönt att ha detta gjort och kunna blicka framåt. Nu kan jag äntligen börja riva isär och fortsätta med projektet!

Hann även shoppa lite på eftermiddagen, var uppe i Harbo hos en kille som hållt på med Opel i hela sitt liv. Han hade delar så det räckte kan man säga.. Flera verkstäder och lokaler fulla med delar och bilar, nytt och gammalt. Och det som föll mig i smaken denna gång var lite framvagnsdetaljer!
Nämligen övre och undre bärarmar, och nya spindelleder. Alltid kul och skönt med nya prylar, även fast jag nu har blästerskåpet och så.. Fick det till ett ok pris så why not! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-8c61d5cee2208237b7b73b14062a0366.jpg

När jag lämnade av prylarna i garaget, så tänkte jag förbereda lite för att plocka ur motorn, så nu är allt förberett för lyft, men jag vill gärna ha några extra händer så det får bli en annan dag! smile

Det var dagens skörd! Jag ser fram emot nästa session, när jag får ut motorn, och framvagnen! smile

Ha det bäst!

RandomMaister
3 november 2019 · 556 Inlägg

Nu händer det grejjer..

En efterlängtad ledig helg utan något inplanerat passade perfekt för lite kadett-meck!

Det som stod på agendan var att lyfta ur motorn, och ta ner framvagnen. Hade redan förberett det mesta för motorlyftet så när vi kom dit tog det väl 20 minuter så var den ur. Tredje gången på 5 månader så man har ju lärt sig wink
Efter det var det dags för framvagnen då. Jag tänkte att jag skulle ta ner hela balken komplett och sedan plocka isär upphängningen osv utanför. Den planen gick sådär. Lite oturlig konstruktion gjorde att jag behövde lossa en hel del tråkigheter. Övre spindelleden strulade en del med skuren mutter, annars gick det riktigt smidigt måste jag säga! big_smile Inga bultar rundade eller satt hårt. Mutterknacken samt 50cm skaftet knäckte alla bultar utan problem!
Hängde upp balken i motorlyften och lossade alla bultar i karossen, samt rattstången, sen var det bara att sänka ner!
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-7e9d6e7ba71716f3507d42a52b05b9ae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-788701ed620c9f220b35093adf9241d7.jpg
Tomt! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-042fcabdcc6aeff15b6512d8b60f6306.jpg

Var riktigt dålig med kameran idag.. Men gick iallafall relativt smärtfritt att få isär allt.
Spindlarna och styrlederna satt en del men värme och brytgaffel gjorde susen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-9554e8e5c9c49c293ce009f3516a0bb1.jpg
Och här är allt isärplockat smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-0fcbefc8a5100aad2200d1714ba11b08.jpg

Hade lite problem med motorfästena. Vet inte riktigt hur det är tänkt här. Det är svetsad mutter på undersidan, men är det den 8 kantiga plattan i botten på kudden man ska vrida på? Var inte lätt att komma åt med nån kraft där direkt.. Några tips?
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-7d4dde5567dbce6903047a520117a2b9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-29bc073e034e683860494b387c7ba4b4.jpg

Sen fortsatte jag med demontering av motorutrymmet!
Tog ner bromscylinder, bromsservo, spolartank samt torkarmotor, tändspole m.m
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-9b9ee8c49f619a21c0dcf58175f7cbfe.jpg

Fortsatte med kopplingsvajer, huvvajer, huvstag, hastighetskabel, gaspedal, jordflätor m.m
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-090e7f035800a7c1ffcaf828da221915.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-471db60567056479da737323ab45b887.jpg

Sen stötte jag på trubbel igen big_smile Tänkte ta av ratten och rattstången oxå, men en bult ger mig spader.
Den sitter nere vid gaspedalen typ, och den är rund? Här ser ni inifrån och utifrån. Hur tusan får jag bort denna? Varför är den rund? Känns orimligt.. hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-8399623d0400988579b6afeb18c9bb46.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-d9d85acead5e7071af930b35de4d0b90.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-7d7de2341fadec93dba6e89dac829b8b.jpg
Här är lådan med bortplockade prylar, börjar bli en del! wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-9ca28cb38e6ff5af57b0cf868384c53f.jpg

Det var allt jag hann med denna helg! Tyckte ändå jag kom relativt långt, för och vara jag! lol

Nästa session blir nog att ta isär spindlarna, samt ge mig på rattstången igen!
Tanken är att jag ska måla om motorutrymmet. Är det något annat ni tycker jag bör plocka bort så skriv gärna! Hade hoppats slippa riva instrumentpanelen, men kanske är tvungen för o få bort några vajrar.. Vad tycker ni? Kan ju bara maska annars..? smile

Ha de fint!

zzr9409209
3 november 2019 · 716 Inlägg

Du får slipa ett mejselspår på skallen,och hoppas att du orkar vrida loss den

Snurriis
3 november 2019 · 761 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Du får slipa ett mejselspår på skallen,och hoppas att du orkar vrida loss den

Eller svetsa på en mutter?

RandomMaister
3 november 2019 · 556 Inlägg

Snurriis skrev:

zzr9409209 skrev:
Du får slipa ett mejselspår på skallen,och hoppas att du orkar vrida loss den

Eller svetsa på en mutter?

Ja så kan man göra. Men min största undran är varför den ser ut som den gör? Finns väl ingen anledning tänker jag att sätta dit en rund bult istället för en sexkant? hmm

Senast redigerat av RandomMaister (3 november 2019)

zzr9409209
3 november 2019 · 716 Inlägg

Är en brytbult/skruv,sitter samma på bygeln till rattlåset, är väl inte tänkt att det ska skruvas bort, men bara att ersätta med en vanlig skruv..

RandomMaister
3 november 2019 · 556 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Är en brytbult/skruv,sitter samma på bygeln till rattlåset, är väl inte tänkt att det ska skruvas bort, men bara att ersätta med en vanlig skruv..

Hmm alright. Skumt tycker jag, men vi får se om jag låter den vara då.. är ju bara o maskera rattstången..

Kom på nu att jag bör nog försöka dra in alla kablar i kupén. Får se om det går lätt annars får det maskeras också..

Cassius Hobbymekaniker
4 november 2019 · 470 Inlägg

Om du inte gjort det redan, märk upp alla kablar smile Jag hade nog skippat att dra in de i kupen, minns jag rätt kommer dom bara ut på ett ställe? Instrumentpanelen ska du inte behöva ta loss, möjligen lossa nedre halvan bara.

Fläkthuset har en klibbig tätning, kan krävas lite försiktigt bändande för att få bort det (gammal plast har en tendens att bli spröd).

Gummidamasken vid rattstången kan du lossa och ta bort så blir de enklare att maskera. 

Viktigast vid lackering av motorutrymme är att se till å få de fettfritt, rejält tvätt med mycke avfettning innan uppruggning av ytan är klokt om man vill ha bra slutresultatat smile

Motorkuddarna är nog bara handdragna skulle jag tro, rosten som gör att dom sitter hårt nu. Jag har för mig att jag hade problem med en av dom... men jag skulle inte behålla std kuddarna så jag slaktade istället wink Skulle kunna gå att dra på 2st muttrar för att låsa den, sen smörja med 5-56/WD-40 i omgångar innan du ger dig på att försöka lossa det. Gärna var å varannan timme i ett par dagar innan så de får dra in ordentligt. Kudden kommer fjädra, drar du för hårt kommer du knäcka den.

(Har för övrigt för mig att t ex Volvo 240 kuddar från biltema ska passa, dom är billiga så kolla upp det! Då får du en något hårdare kudde men knappt märkbart. I en 240 är dom väldigt mjuka och 1200an är både lättare och klenare smile)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
RandomMaister
4 november 2019 · 556 Inlägg

Cassius skrev:
Om du inte gjort det redan, märk upp alla kablar smile Jag hade nog skippat att dra in de i kupen, minns jag rätt kommer dom bara ut på ett ställe? Instrumentpanelen ska du inte behöva ta loss, möjligen lossa nedre halvan bara.

Fläkthuset har en klibbig tätning, kan krävas lite försiktigt bändande för att få bort det (gammal plast har en tendens att bli spröd).

Gummidamasken vid rattstången kan du lossa och ta bort så blir de enklare att maskera. 

Viktigast vid lackering av motorutrymme är att se till å få de fettfritt, rejält tvätt med mycke avfettning innan uppruggning av ytan är klokt om man vill ha bra slutresultatat smile

Motorkuddarna är nog bara handdragna skulle jag tro, rosten som gör att dom sitter hårt nu. Jag har för mig att jag hade problem med en av dom... men jag skulle inte behålla std kuddarna så jag slaktade istället wink Skulle kunna gå att dra på 2st muttrar för att låsa den, sen smörja med 5-56/WD-40 i omgångar innan du ger dig på att försöka lossa det. Gärna var å varannan timme i ett par dagar innan så de får dra in ordentligt. Kudden kommer fjädra, drar du för hårt kommer du knäcka den.

(Har för övrigt för mig att t ex Volvo 240 kuddar från biltema ska passa, dom är billiga så kolla upp det! Då får du en något hårdare kudde men knappt märkbart. I en 240 är dom väldigt mjuka och 1200an är både lättare och klenare smile)

Tack för tipsen!!
Skulle vilja lacka om fläkthuset så får nog bli och försöka få bort det.

Ja exakt. Får köra med mycket avfettning och vattenkanna lol Inge vatten i garaget.
Ska kolla lite youtube på tips wink

Jag försökte med dubbelmutter men efter nästan ett helt varv utan att de lossna gav jag upp. Smörjde ett par gånger men får fortsätta smörja mera, samt kanske värma lite. Men då vet jag iallfall att jag är på rätt väg big_smile
Vad blir skillnaden med mjuka/hårda kuddar?
Jag söker komfort, inte prestanda smile

zzr9409209
4 november 2019 · 716 Inlägg

Mjuka kuddar =komfort

RandomMaister
5 november 2019 · 556 Inlägg

Behöver er hjälp!
Kan inte bestämma mig, om jag ska lämna in alla delar på pulverlack efter blästring, eller om jag ska köra sprayfärg.
Läser mest positivt om pulverlack, att det håller bra och ser bra ut länge, men om man får ett lite skav igenom så är det kört. hmm
Någon med erfarenhet som kan ge mig tips?

Det jag tänker mig pulverlacka är:
-Bärarmar
-Framvagnsbalk
-Spindlar
-Spindelleder
-Styrväxel
-Krängsningshämmarstag

Dessa är jag extra osäker på, kanske blir bättre finish med vanlig 2K lack:
-Bromssköldar
-Bromsok
-Bromsservo
-Bromscylinder

Fick offert på cirka 3000kr för pulverlack på ovanstående prylar, dock osett så är väl inte spikat i sten.
Men kan tänka mig att det går x antal sprayburkar så det kostar ju en del det med.
Lackering i mitt garage betyder lackering utomhus, vilket inte blir särskilt bra, samt kräver en del jobb med upphängning, maskning samt lack. Även så måste jag tänkta på temperaturen. Jag kan nog inte utföra detta förrän i vår..
Lutar starkt mot pulverlack faktiskt när jag tänker efter, men är det några delar jag bör lacka vanligt?

Kom gärna med alla tips ni har! smile

Mvh

Senast redigerat av RandomMaister (5 november 2019)

zzr9409209
5 november 2019 · 716 Inlägg

Spray på framvagnsdelar är meningslöst,minst 2k eller pulver

RandomMaister
5 november 2019 · 556 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Spray på framvagnsdelar är meningslöst,minst 2k eller pulver

Menade självklart 2k sprayfärg! smile

RandomMaister
11 november 2019 · 556 Inlägg

Blev inget kadett-mek i helgen, då mina nycklar blev stulna.

Något pucko banka sönder låset på min bruksbil(saab 900og) och körde iväg från P-huset till Mall of Scandinavia.. Jag är fullt medveten om att dessa bilar är lättstulna, och går att start med en glasspinne i princip, men ändå irriterande. mad
Och dum nog som man är lämnade man jackan kvar i bilen, med nyckelknippan i.. hmm
Bilen hittade vi efter att nån hittade den 200meter därifrån. Jackan och nycklar borta… Bilen oskadd förutom låsen. Han/de lämnade även kvar en liten påse med souvenirer. Polygriper, tråd, hammare, tvål, öl m.m...

Detta gjorde att jag blev lite less, samt att nycklarna till garaget försvann så måste ta det med hyresvärden. Ska nog iofs inte vara några problem, men drygt.

Hur som helst, shit happens. Ingen större skada skedd så det är okej. smile

Kadetten nurå, jag håller på och samlar ihop prylar för att få ihop bilen igen. Jag har hittat en del men har min stora order från Tyskland kvar(splendidparts).
I princip allt har jag hittat, utom några prylar:
-    Startmotor till rimligt pris(<800kr) har läst att startmotorerna från astra F 1.4 ska passa, men är inte säker. Vill gärna ha en ny.
-    Chokeknappsfjäder(tappat bort.. för att hålla knappen på plats på spaken)
-    Plastfäste för huvstaget(clipsen gick sönder vid demontering)

Någon med tips? smile

Mvh

RandomMaister
17 november 2019 · 556 Inlägg

Blev inget mek denna helg tyvärr. Bara massa partajjande.. lol
Åkte iallafall och hämtade sänkfjädrarna smile Blev GeTech 60/60mm. Budgeten är strikt och jag vet att det kommer dra iväg med nya prylar så fick snåla in här. Får se hur det blir!
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-0234cb66fd6e29172328a643adff0783.jpg

Mvh

InTheWhite
17 november 2019 · 2 151 Inlägg

Dom ser ju inte så tokiga ut! Ser ut att vara hyggligt grom tråddiameter på dom,
vissa sänkfjädrar tycker jag har väldigt klen tråddiameter.

Volvo V70 "Den Rubinröde-Frugans bruksbil" (2004)
Volvo S60 "Röda faran - Dotterns förstabil" (2005)
Opel Astra 1,6 16V "Grållen - Grabbens förstabil" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang