Opel Kadett C "Originalaren"

Originalrenovering av norrlandskörd Opel Kadett C som behöver lite kärlek!
  • 56 Följare
  • 172 306 Visningar
  • Projektet avslutat 5 september 2022
zzr94092
20 april 2021 · 4 378 Inlägg

Var mättes hk,i motorn eller på bakhjulen?

RandomMaister
20 april 2021 · 556 Inlägg

zzr94092 skrev:
Var mättes hk,i motorn eller på bakhjulen?

Hmm det vet jag nog inte. Det var min första gång och jag glömde fråga.
Men gissningsvis hjulen, då den körde på rullar, och är väl där det mäts gissar jag?

Cassius Hobbymekaniker
21 april 2021 · 470 Inlägg

Mättes det på bakhjulen får du räkna upp den siffran en 10-15% för drivlineförluster för att hamna i närheten av vad Motorn faktiskt lämnar.

Lite förvånad över det höga CO värdet, dom 1.2or jag haft har alltid gått bäst med runt 1.5-1.7 i CO (mätt med rump dyno'n)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
RandomMaister
21 april 2021 · 556 Inlägg

Studsar vid dragläge

Har länge haft ett problem att det alltid studsar och hackar vid dragläget, när man ska iväg från stillastående.
Ibland blir det bättre om man gasar lite extra och gubb-slirar lite, men inte alltid, och jag kan försäkra er om att det är något fel, och inte att jag är dålig.

Har trott att det kan vara lite felinställd kopplingsvajer, men googlade runt lite och många tror på dålig lamell, eller att det läcker olja på lamellen.
Kan det vara nåt med bakaxeln, eller dåliga motorkuddar eller nåt? Förövrigt går den kanon och jag känner aldrig av något annars!

Någon som varit med om samma problem? smile
Ganska irriterande, och det är ju lite pinsamt när man studsar iväg lol

Xebers76
21 april 2021 · 2 250 Inlägg

Lamell eller stödlagret i vevaxeln är min gissning, har samma hoppande på en egen bil dem första draglägena i fuktigt väder, lamell med högsta sannolikhet.

RandomMaister
21 april 2021 · 556 Inlägg

Xebers76 skrev:
Lamell eller stödlagret i vevaxeln är min gissning, har samma hoppande på en egen bil dem första draglägena i fuktigt väder, lamell med högsta sannolikhet.

Är nog så. Stödlagret byttes 2019. Men lamellen är gammal och sliten, det vet jag. När jag tog isär motorn sommarn 2019 togs dessa bilder, och "Cassius" skrev följande:
"Kopplingen ser sliten ut, men dom nöts ganska sakta, sen är de enkelt att byta med motorn i bilen också så jag hade nog lämnat den tills den behöver bytas!"
Han hade rätt wink Har ju haft ner lådan en gång med motorn kvar, så ska inte vara några problem! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-3fc9373cb1502e977cb3c190f65941bd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-dd4e074b974987d3faab58642bc5e7e1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-974a1f96e7705d08d35c45ec1c1bc4d4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-2a5ee4356c8a0065fefe1a0b01987157.jpg

Dags att leta upp en ny koppling då.. Har hittat att det finns 170mm och 180mm till dessa lådor. Passar båda? Om inte, går det att ta reda på vilken man har innan man lyfter ner lådan..? smile
Svänghjulet ser ut att ha en djup repa, och vara vara slitet på några ställen. Tror ni den behöver bytas/svarvas?

Senast redigerat av RandomMaister (21 april 2021)

zzr94092
21 april 2021 · 4 378 Inlägg

Tycker att det ser som om svänghjulet är skrot!! Har du bytt bakre packboxen?

Senast redigerat av zzr94092 (21 april 2021)

RandomMaister
21 april 2021 · 556 Inlägg

zzr94092 skrev:
Tycker att det ser som om svänghjulet är skrot!! Har du bytt bakre packboxen?

Hmm det är ju mindre bra.. kan man lämna det för att svarva ner ytan eller måste det bli ett nytt? Är nog både dyrt och svårt att få tag på en ny..
Bakre packboxen är bytt.

Senast redigerat av RandomMaister (21 april 2021)

zzr94092
21 april 2021 · 4 378 Inlägg

Borde gå att slipa/svarva till svänghjulet för en motorrenoveringsverkstad..

RandomMaister
23 april 2021 · 556 Inlägg

RandomMaister skrev:
Dags att leta upp en ny koppling då.. Har hittat att det finns 170mm och 180mm till dessa lådor. Passar båda? Om inte, går det att ta reda på vilken man har innan man lyfter ner lådan..? smile
Svänghjulet ser ut att ha en djup repa, och vara vara slitet på några ställen. Tror ni den behöver bytas/svarvas?

Som svar på min egen fråga angående 170/180mm. Båda passar såklart inte. Men har iallafall tagit reda på vilken jag borde ha, och som verkar mest logisk!
170mm sitter på de mindre motornerna,  1.0 och 1.2N(och kadett B 1.1), och 180mm sitter på den större 1.2S vilket jag har.

Verkar inte finnas i Sverige någonstans, så jag har hittat ett par stycken i Tyskland. De flesta butiker vill ha den gamla i utbyte innan, vilket skapar lite problem.. Jag vill göra detta bytet direkt, och inte låta den stå i veckor utan låda.. Har därför kollat lite på https://www.ebay-kleinanzeigen.de/. Skrivit till 3 personer och frågat om de kan skicka till Sverige. Återstår att se, men håller tummarna! smile

Trevlig helg på er alla!

RandomMaister
30 april 2021 · 556 Inlägg

Koppling beställd!

Som sagt är det nog dags för kopplingsbyte. Jag har letat runt som en galning, men det var inte lätt att hitta.. De som sålde nya ville ha den gamla i retur, vilket hade medfört att jag behövt stå utan bil en vecka eller två..
Det går ju inte, så då gick jag in på https://www.ebay-kleinanzeigen.de/ och där hittade jag tillslut en annons med koppling, tryckplatta och urtrampningslager för ynka 190 Euro. Taget tyckte jag! smile

Har även beställt ett servicekit så i samband med detta ska det bytas olja oxå! Kanske borde gjorts direkt när jag hämtade från vinterförvaringen, men bättre sent än aldrig wink

Tyvärr blir jag borta i ca 2 veckor nu pga jobb, så det får dröja lite! Detta jobb kommer ske på parkeringen utanför jobbet, så inte helt fel om det hinner bli några grader varmare oxå! big_smile

Ha en fin Valborg!

RandomMaister
3 maj 2021 · 556 Inlägg

Såhär fint kommer det bli!
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-8564bb74f722b7c15278260caecd2de8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-c554010a9a8f8d1b7d0c08a19de4bbe9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-aeae0d29d05ba5bf63998e01c3252a74.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-c0f11c48a772fff29796fb4f52c31252.jpg

Senast redigerat av RandomMaister (3 maj 2021)

RandomMaister
3 maj 2021 · 556 Inlägg

Tankar och funderingar

Tänkte börja med åter säga att jag är supernöjd med besöket hos Rolf, och hur bilen presterar för tillfället!

Tyvärr har jag dock fortfarande problem vid kallstarter. Har den bara stått ett par timmar startar den direkt, men står den över natten är den kinkig.

Har satt timer på kallstart, och det tar nästan 20 sekunder innan första tändningen inträffar. Efter det ökar tändningarna successivt och efter ytterliggare 5 sekunder så tänder den normalt och startar, för att sedan tvärdö. Här har det testats med att gasa eller inte gasa, utan märkbar skillnad. Jag har även testat att ha choken i olika lägen, utan skillnad, snarare tvärtom. Med choken ute tänder den inget alls.

Så, efter ca 25 sekunder, startar den och dör direkt. Startar igen och även nu dör den. Här startar den INTE heller med choken ute, utan endast med choken fullt intryckt. Efter 3-4 försök, och choken halvt ute(efter den startat) så lyckas den hålla sig vid liv, och därefter är allt frid och fröjd!

Så, jag vill ha alla tips på vad detta kan orsakas av! Kan det vara att det bara är såhär på gamla bilar?
Är det för att det är en mekanisk bensinpump som gör att det tar en stund innan bensintrycket blivit tillräckligt?
Hade man kunna sätta ett filter med backventil efter bensinpumpen för att korta ner tiden, eller är kanske elektrisk pump bästa lösningen?

Tacksam för alla svar och funderingar! smile

Berglund_89
3 maj 2021 · 1 474 Inlägg

känns ju som tjall på förgasaren.. hmm

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
zzr94092
4 maj 2021 · 4 378 Inlägg

Jag har en hemmagjord liten "traktor" med en 1,2 motor,samma som din,trampar på gasen två ggr, hoppar igång på direkten,utan choke..

Nurminen86
5 maj 2021 · 109 Inlägg

En snabb fix kanske kan vara att spruta startas vid luftfiltret?

Volvo 740 Gl "Sugis" (1989)
Cassius Hobbymekaniker
12 maj 2021 · 470 Inlägg

Det är inget bränsletryck att tala om på förgasarmotorer. Du skulle kunna dra några sekunder på starten när den är kall och sen ta ut ett tändstift och kika. Är de blött är det inte bränslet som är problemet.

Stiften antar jag att du bytt i.o.m allt annat som är genomgånget? Rotor och fördelarlock med? Är dom bitarna friska hade jag sett mig om efter en bättre tändspole. Det skadar inte med en som är kraftigare än original. Bosch hade en blå back in the day som var poppis t ex. Bättre knuff i gnistan ger inte bara en mer lättstartad motor (förutsatt att bränsle finns) men också bättre bränsleekonomi och effekt wink Till bekostnad av något högre slitagetakt på stift/rotor/fördelarlock. Men jag har en känsla av att den här bilen inte går ett par tusen mil per år så det gör nog ingen större skillnad? smile

Billigt alternativ som kan vara värt ett prov: https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000017984

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
RandomMaister
22 maj 2021 · 556 Inlägg

Cassius skrev:
Det är inget bränsletryck att tala om på förgasarmotorer. Du skulle kunna dra några sekunder på starten när den är kall och sen ta ut ett tändstift och kika. Är de blött är det inte bränslet som är problemet.

Stiften antar jag att du bytt i.o.m allt annat som är genomgånget? Rotor och fördelarlock med? Är dom bitarna friska hade jag sett mig om efter en bättre tändspole. Det skadar inte med en som är kraftigare än original. Bosch hade en blå back in the day som var poppis t ex. Bättre knuff i gnistan ger inte bara en mer lättstartad motor (förutsatt att bränsle finns) men också bättre bränsleekonomi och effekt wink Till bekostnad av något högre slitagetakt på stift/rotor/fördelarlock. Men jag har en känsla av att den här bilen inte går ett par tusen mil per år så det gör nog ingen större skillnad? smile

Billigt alternativ som kan vara värt ett prov: https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000017984

Det ska jag ta en titt på, tack! smile

RandomMaister
22 maj 2021 · 556 Inlägg

Hemma igen

Hemma igen från jobb i Spanien. Jobbar på kryssningsbåtar, och som alla kan förstå är pandemi och instängd på en båt en dålig kombo.
Detta medför hårda regler! Tex har de delat upp båten i zoner, så vi contractors inte träffar crew. Vi får såklart inte gå av, och när vi inte jobbar är det endast hytten som gäller. Och såklart, munskydd at all times, utanför hytten.. Så, kort sagt, work, eat, sleep i 14 dagar! wink

Men nu är jag hemma igen! Alla delar är hemma och redo, väntar bara på en dag med fint mek-väder! Kommande vecka ser därmed dålig ut..
Det är alltså kopplingsbytet jag pratar om. Men ska även klämma in ett oljebyte och lite annat smått! Ska bli skönt att få till de små "final touches", de gör ju otroligt mycket för körupplevelsen! big_smile

Har även öppnat plånboken för en annan pryl, som jag velat ha sen jag köpte bilen!
Det är en del jag vet kommer göra enormt mycket för känslan, utseende och framför allt körglädjen! Kan ni gissa vad? wink

zzr94092
22 maj 2021 · 4 378 Inlägg

Byt inte tändspole hejohå,  kolla först om du har en motståndskabel på 15 strömmen till spolen,vilket jag tror att du har...

Senast redigerat av zzr94092 (22 maj 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang