Opel Kadett C "Originalaren"

Originalrenovering av norrlandskörd Opel Kadett C som behöver lite kärlek!
  • 56 Följare
  • 172 278 Visningar
  • Projektet avslutat 5 september 2022
RandomMaister
20 juni 2021 · 556 Inlägg

Kort update

Efter i onsdags fick den stå ett par dagar. Har haft fullt upp med annat.
Igår morse gick jag ut och skruvade i en ny bult till generatorfästet, samt torkade upp så mycket olja jag kom åt. På det sättet ser jag förhoppningsvis tydligare vart det läcker. Fyllde på med olja och hoppas på det bästa.
Målet är att lyckas få igenom den på besiktning, och sen blir det nog att ställa av, eller försöka sälja.. Jag vet inte riktigt..

Har som sagt fixat hjullagret som var enda tvåan, och sålänge de inte märker att det läcker olja borde det gå bra! Håll tummarna!

Juste, tog en liten provkörning efter jag fyllt på olja. Kollade oljenivån ett par gånger och det töms inte på direkten iallafall..
Men en konstig sak hände. Stod still vid ett rödlyse i kanske 30 sekunder, på den tiden gick tempmätaren från mitten till rött. Jag vet att den inte har bästa kylförmågan när den står still, och att det var 30 grader ute, men så fort ska det inte gå!

För några veckor sedan kö-körde jag i ca 30 min och på den tiden hann den inte ens komma till rött. Får se om det händer igen. Isåfall får jag väl ta en titt på kylsystemet oxå..!

Återkommer imorgon om hur det gick på besiktningen..

Njut i solen!

Richard-R
20 juni 2021 · 340 Inlägg

Har det ordnats med garage ännu? smile

RandomMaister
21 juni 2021 · 556 Inlägg

Richard-R skrev:
Har det ordnats med garage ännu? smile

Nej tyvärr. Egentligen inte letat, då jag känner för att prioritera annat i livet just nu!

Kan iallafall säga att bilen godkändes vid besiktningen imorse. Nu bes till Juni 2023. smile

vEight Baronen
28 juni 2021 · 1 434 Inlägg

Jag har följt tråden i smyg men aldrig kommenterat. Jag vet hur det är att tappa motivationen för en bil, det händer mig åtskilliga gånger per år, men det hjälper att ställa undan den en stund och pyssla med annat. Det är lätt sagt av mig för jag har tak över alla mina projekt och jag vet att du befinner dig i en annan situation där du brukar bilen till vardags. Men jag tycker det är synd att sälja bilen för det tror jag att du kommer ångra. I mina ögon, och det är bara min åsikt, så är det bästa att du skaffar ett skyffe där du kan hållas med bilen och låter den stå där tills du åtgärdat felen. Då kommer du slippa stressen med superplanering och rädslan att inte hinna klart. För så är det med entusiastbilar, som tidigare nämnts, att ibland händer allt på en gång.

Jag håller tummarna för dig 👍 Det ordnar sig alltid 🙂

Elbilar kan dra åt helvete.
Richard-R
28 juni 2021 · 340 Inlägg

RandomMaister skrev:

Richard-R skrev:
Har det ordnats med garage ännu? smile

Nej tyvärr. Egentligen inte letat, då jag känner för att prioritera annat i livet just nu!

Kan iallafall säga att bilen godkändes vid besiktningen imorse. Nu bes till Juni 2023. smile

Jag skulle kunna låna ut mitt garage i några dagar om du vill göra något som tar längre tid, om det skulle skita sig men då får du ta dig till Vallentuna big_smile

RandomMaister
7 juni 2022 · 556 Inlägg

Long time no see..

Glömt bort denna tråd lite, då intresset svalnade. Strax efter besiktning gick det hål i avgassystemet, vilket jag inte hade tid eller plats att fixa.
Det, samt att jag skulle få min nya brukis levererad (Peugeot e-208), gjorde att den åkte in på "vinterförvaring" redan 22 Juli..

Snart har den stått ett år, och jag har inte kollat till den en enda gång. Tanken är att jag ska försöka få ut den nu på lördag, så får vi se hur det går!
Har köpt en ny halvsats på avgassystemet som ska sättas dit så fort som möjligt, så man slipper skämmas! wink

Återkommer efter helgen! smile

RandomMaister
17 juni 2022 · 556 Inlägg

Startar Direkt!

Åkte ut till vischan i söndags och hämtade bilen. Lite kondens i bakluckan har blivit lite ytrost, och var lite mögel på ratten, annars verkar den klarat sig bra! smile

Startade gjorde den också! Tog nån minut med startgas på starten, men tillslut så!
Första som gjordes efter kort provtur var att kolla däcktrycket. Noll i höger fram, resten bra. Jaja sånt kan ju bli tänkte jag.
Men väl hemmavid kikade jag igen, och då var det noll igen. 20 år gammalt däck, så det är vad det är. Köpte 2 nya till bak förra året. Får bli 2 nya fram iår!

Förutom det då så gäller detta innan den är i dugligt skick:
1. Byta avgassystem
2. Nya däck
3. Oljebyte och lite småservice
4. Storstädning

Får se när jag ska hinna med det roll

RandomMaister
28 juli 2022 · 556 Inlägg

Nästan klar..

Avgassystemet bytt, motorolja bytt, samt packning och olja till diffen.
Hoppas kunna få däcken omkrängda i helgen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-cefd47b1fac01891630ffce894370463.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-68474ea23676e3379cced9939e3933d6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-8ae73f6ee92ce87b9e9e81eaf1cba268.jpg

RandomMaister
4 september 2022 · 556 Inlägg

Såld!

Bilen är nu såld, faktiskt till en följare här på garaget vilket är kul!

Jag har ju som tidigare sagt ingen plats för den, samt tappat glöden. Kände att det var bättre att nån annan får ta över den så den får användas, och inte bara stå parkerad i en lada.

Tack alla som följt och hjälpt mig under dessa lärorika år. Vi får se vad framtiden har att ge!

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-cdad521e6c94446ea58128bcc57d0d67.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-de621972e13dadc92869ff8bc194f8aa.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang