torsen
13 maj 2019
· 7 234 Inlägg
Chockbesked rubricerar tyska Auto, Motor und Sport en artikel som jag i sammandrag och fritt översatt inte vill undanhålla er.
Citroen/Peugeot, PSA, köpte som bekant Opel(med/inkl Vauxhall och Holden).
Nettovinsten för Opel ökade med 18 % efter att tidigare i 19 år, med GM som ägare, gått med förlust.
PSA-gruppen är nu, enligt Press Associtation, intresserade av att köpa JLR (Jaguar Land Rover).
JLR gick med förlust fjärde kvartalet 2018 med runt ofattbara motsvarande 3,4 miljarder, i indisk ägo.
BMW lyckades ju, efter en tids ägande, lura på Ford JLR, som i sin tur lurade på indiska Tata JLR.
Varken Opel eller JLR(samt SAAB) har väl varit några intressanta investeringsobjekt för seriösa företag.
Peugeot är ju, enligt J D Power Europé, den bästa bilen = minst antal fel (man beaktar inte körglädje och sådant som t ex BMW- och AUDI-ägare efterfrågar).
Ponera att Peugeot (PSA) skulle köpa JLR och få ner antalet fel på bilarna till Peugeot-nivå och den ekonomiska biten i paritet med Opel - vilka bilar det skulle bli.
Har genomlidit en Jaguar och 2 Land Rover Defender.
En Storm från BMW-tiden och en Puma från Ford-tiden.
Tänk om man kunde få den nya Defendern med Peugeot-kvalitet till Opel-ekonomi?