Vilken däck dimension ska man ha?

Greenhorn
25 maj 2019 · 399 Inlägg

Nickeboii skrev:
Jag antar att det är bilen du har på din Garagetprofil som är bilen i fråga, en 2007 A3? Jag kollade lite snabbt och det verkar som att sportversionen av A3 (S3) har 18" fälgar och 225/40-18 i däcksdimension.  Så att montera 225/45-17 däck bör inte vara några problem på din A3.

Kollade även på A3 S-line 2008 och dessa har  fälgar som verkar vara just 7.5X17, med 225/45-17 i däckdimension. Den storleken du ville ha.

MEN du måste också se till att du har en fälg med likande ET mått, annars riskerar fälgen att komma antingen för långt in eller för långt ut. Original verkar vara -56mm offset.

Angående spårkänslighet så tror jag inte att det kommer att bli någon större skillnad. Jag kör med 225/45-17 på min gamla Volvo 242, den har en original däcksdimension på 175/70-14. DVS. 50 mm bredare däck än standard. Visst den är mer spärkänslig med de stora däcken, men det är inget som påverkar körningen något nämnvärt.

Eftersom att det dessutom fanns däck i den dimension du vill ha som tillval från fabrik så innebär det att du har en bil som är designad för den fälg och däcksbredden. smile

Här har du en smidig hemsida där du kan se hur stor skillnad det blir på däckets yttre diameter och rullomkrets om du är känner dig osäker på vilken dimension du får kan ha utan att det blir för stor skillnad mot original. http://rullomkrets.se/

Och en sista sak,  är du fortfarande osäker så fråga någon däck/fälg återförsäljare  vad de tror. Samt att däck är en förbrukningsvara och du kommer ändå att behöva byta de någon gång, så är du inte nöjd med dom kan du alltid köpa en annan dimension nästa gång. Alternativt sälja däcken. smile

Tyvärr måste jag hålla med här när det kommer till att fäljarna kommer utanför däcken (ET)
jag har gjorde den tabben och ena fäljen fick smaka lite på den höga trottoarens kant sad

Hickan
20 juni 2019 · 373 Inlägg

lånar tråden istället för att göra en ny....
tänkte köpa nya däck till en bmw 1- serie (f20) som ska ha et43, hur viktigt är det att jag håller mig nära detta? hade tänkt köpa ett par begagnade fälgar och är ju lite svårt att få allt att stämma....
skulle det fungera med et35? eller gör det så att fälgen hamnar för långt ut?

finns det något samband mellan et och däckets bredd? alltså, kan en smalare fälg med högre et hamna lika långt ut som en tjockare fälg med högre et?

såg nu att det fanns en samlingstråd för detta...

Senast redigerat av Hickan (20 juni 2019)

jag hatar bilar
Dackmannen
9 juli 2019 · 2 Inlägg

]Tycker du bör hålla dig inom 5mm på ET Länkar till en Demo orginal fälg . Man ska inte ändra för mycket på rullomkrets och ET offset. Lycka till.

https://www.garantidack.se/7-0x16-bmw-s … 0SI72BM378

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang