Köpråd Opel Astra-18

gickan
14 maj 2019 · 82 Inlägg

https://www.blocket.se/gavleborg/Opel_A … =5&w=1

(Detta blir min andra bil så har noll erfarenhet av bilköp, hur man prutar vad man ska kolla efter osv).

Har planer på att köpa denna bil, ser det ut som att priset är ok med tanke på det som finns i bilen?
Är astra en bra bil överhand?
Tänker om det är mycket fel eller problem med dem...

Hur lågt kan man pruta priset?
Bilen har en en skada på vindrutan den sitter inte i synfältet, ska den bytas av bilhandlaren eller prutar man ner priset och byter den själv längre fram?

Har ingen bil i inbyte då har förstått att man kan pruta priset lite då?

Ni som har lust och tid, berätta gärna även lite allmänt om hur man ska bemöta bilhandlaren tänka på osv.

Då bilen kostar en del vill jag inte bli lurad eller ångra mitt köp på något vis. Har jobbat hårt för att ha råd med en ny bil i den här prisklassen.

Presidento Of World
14 maj 2019 · 3 322 Inlägg

gickan skrev:
https://www.blocket.se/gavleborg/Opel_Astra_1_4_125hk_Dynamic_85097195.htm?ca=5&w=1

(Detta blir min andra bil så har noll erfarenhet av bilköp, hur man prutar vad man ska kolla efter osv).

Har planer på att köpa denna bil, ser det ut som att priset är ok med tanke på det som finns i bilen?
Är astra en bra bil överhand?
Tänker om det är mycket fel eller problem med dem...

Hur lågt kan man pruta priset?
Bilen har en en skada på vindrutan den sitter inte i synfältet, ska den bytas av bilhandlaren eller prutar man ner priset och byter den själv längre fram?

Har ingen bil i inbyte då har förstått att man kan pruta priset lite då?

Ni som har lust och tid, berätta gärna även lite allmänt om hur man ska bemöta bilhandlaren tänka på osv.

Då bilen kostar en del vill jag inte bli lurad eller ångra mitt köp på något vis. Har jobbat hårt för att ha råd med en ny bil i den här prisklassen.

Det första och enda problemet är väl att det är - 16 och inte - 18.

Iövrigt är astra prisvärd och relativt krångel fri bil med bra andrahandsvärde (nåja.. Ganska ok iaf)

Ang prut, kolla alla däck (vinter, sommar) skick på dessa om dom är slitna så pruta eller förhandla nya.

Kolla större stenskott och bucklor/dörruppslag.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Presidento Of World
14 maj 2019 · 3 322 Inlägg

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Opel Astra Enjoy Sports Tourer 1.4T / 125hk https://www.blocket.se/vi/85117448.htm


Här är en större handlare som är seriösa, mindre risk för att bli lurad. Dessutom gått mindre

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
jaka54
15 maj 2019 · 5 716 Inlägg

Hej!
Varför en Opel av alla bilar?
Opel var tidigare ökända för att rosta! Mekaniskt var de bra, men rosten var ett stort problem då karosserna inte var galvade . Sen blev vissa plastdetaljer missfärgade med åren vilket gav sken av "billighet", men det var för tiotalet år sedan eller mer.

candyweiss
15 maj 2019 · 875 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Varför en Opel av alla bilar?
Opel var tidigare ökända för att rosta! Mekaniskt var de bra, men rosten var ett stort problem då karosserna inte var galvade . Sen blev vissa plastdetaljer missfärgade med åren vilket gav sken av "billighet", men det var för tiotalet år sedan eller mer.

Ja min farfar hade en Opel när han var ung, den rostade också big_smile big_smile big_smile

Senast redigerat av candyweiss (15 maj 2019)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Presidento Of World
15 maj 2019 · 3 322 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Varför en Opel av alla bilar?
Opel var tidigare ökända för att rosta! Mekaniskt var de bra, men rosten var ett stort problem då karosserna inte var galvade . Sen blev vissa plastdetaljer missfärgade med åren vilket gav sken av "billighet", men det var för tiotalet år sedan eller mer.

När man kastar sten i glashus :p.

Låt mig gissa.. Du föreslår en audi?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
jaka54
15 maj 2019 · 5 716 Inlägg

Hej!
Nja! Inte direkt. Finns många bra märken idag som Honda, Toyota, Volvo och många fler men frågan kvarstår: Varför Opel?

Presidento Of World
15 maj 2019 · 3 322 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Nja! Inte direkt. Finns många bra märken idag som Honda, Toyota, Volvo och många fler men frågan kvarstår: Varför Opel?

Tysk kvalité..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
EmsAnders
15 maj 2019 · 151 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Nja! Inte direkt. Finns många bra märken idag som Honda, Toyota, Volvo och många fler men frågan kvarstår: Varför Opel?

😂,  För Toyota och Volvo rostade ju inte alls, och i Toyotas fall, så fanns det ju knappt någon plåt från början, tala om staniol-papper till plåt.

Presidento Of World
15 maj 2019 · 3 322 Inlägg

EmsAnders skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Nja! Inte direkt. Finns många bra märken idag som Honda, Toyota, Volvo och många fler men frågan kvarstår: Varför Opel?

😂,  För Toyota och Volvo rostade ju inte alls, och i Toyotas fall, så fanns det ju knappt någon plåt från början, tala om staniol-papper till plåt.

Jag har nog haft en 40 olika oplar i olika årsmodeller men ingen absolut ingen har rostat så mycket som mina vag. (passat - 06-12.. Brr)

Men nog om det. Nya oplar har sällan rost eller några större defekter, minst lika bra som vilken bil som helst,dessutom riktigt snygga nu ochså!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
gickan
16 maj 2019 · 82 Inlägg

https://www.autouncle.se/se/d/10134943- … a-begagnad

Vad tror ni om denna? Passar min budget mycket bättre...

Presidento Of World
16 maj 2019 · 3 322 Inlägg

gickan skrev:
https://www.autouncle.se/se/d/10134943-opel-astra-begagnad

Vad tror ni om denna? Passar min budget mycket bättre...

Ok bil, 1.6 är bra. Vet dock ej om det är kedja eller ren på den

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
gickan
16 maj 2019 · 82 Inlägg

Presidento skrev:

gickan skrev:
https://www.autouncle.se/se/d/10134943-opel-astra-begagnad

Vad tror ni om denna? Passar min budget mycket bättre...

Ok bil, 1.6 är bra. Vet dock ej om det är kedja eller ren på den

Tack, går väl att ta reda på, rem är bäst väl?

Presidento Of World
16 maj 2019 · 3 322 Inlägg

gickan skrev:

Presidento skrev:

gickan skrev:
https://www.autouncle.se/se/d/10134943-opel-astra-begagnad

Vad tror ni om denna? Passar min budget mycket bättre...

Ok bil, 1.6 är bra. Vet dock ej om det är kedja eller ren på den

Tack, går väl att ta reda på, rem är bäst väl?

Slå upp bilen på car.info så ser du. Rem är bäst faktiskt.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
torsen
16 maj 2019 · 7 231 Inlägg

Presidento skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Nja! Inte direkt. Finns många bra märken idag som Honda, Toyota, Volvo och många fler men frågan kvarstår: Varför Opel?

Tysk kvalité..

INTE TYSK KVALITÈ, utan kvalite.
I alla fall sedan kvalitetsledaren PEUGEOT övertog Opel.
Har ägt många Opel i min dar.
Från -56 Olympia Rekord och fram till Rekord D2100 Karavan.
Ingen statusbil, men driftsäker.

Epitetet Gevalia gäller inte nu för tiden.
Inte heller: "Köp en Opel bli belåten - se naturen genom plåten".

Beträffande värdet: Gå in på www.bilpriser.se och kolla.
Även www.car.info/ ger en del om vad bilen varit med om, men alla tekniska uppgifter brukar inte stämma helt, men i stort sett.

Har bekanta som har nyare Opel, och dom är mycket nöjda med bilvalet.

Lycka till.

gickan
19 maj 2019 · 82 Inlägg

Supertack till er alla som svarat!

Nytt problem,  jag ska kolla på en bil imorgon måndag. Men efter en incident nu i helgen så var jag tvungen att ta en del av pengarna som skulle gått till bilen pga sjukt husdjur.

Nån av er som har koll på vem som är lättast att få lån hos, bilfirman eller sin egen bank, då via privatlån?

Har inte fast anställning, men stadig tillsvidare... Handlar om 30 000-40 000 kr...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang