Brummande ljud från framaxeln

synsephyx
14 maj 2019 · 4 Inlägg

Tjena!

Har börjat höra ett konstigt ljud från vad jag tror är framaxeln, låter som ett lätt brummande (nästan som en dov moped). Börjar låta när jag kommer över 30 och ökar i takt med hastigheten, ett konstant ljud. Låter mindre när jag svänger höger.
Har haft uppe bilen och snurrat och lyssnat men inte hittat något, läst att det kanske kan vara hjullager som behöver bytas, kan detta vara fallet?

Bil: Audi A4 B8 -08

Utmarks-Loke
14 maj 2019 · 5 833 Inlägg

Ja, förmodligen hjullager på höger sida

Emil_sb
15 maj 2019 · 210 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Ja, förmodligen hjullager på höger sida

Nej, förmodligen hjullager på vänster sida om det tystnar när han svänger höger. Då belastningen släpper på vänstra sidan

Kolla gärna in mitt Audi A4 Projekt!
Janneutanb
15 maj 2019 · 7 271 Inlägg

Emil_sb skrev:

Svarte_Orm skrev:
Ja, förmodligen hjullager på höger sida

Nej, förmodligen hjullager på vänster sida om det tystnar när han svänger höger. Då belastningen släpper på vänstra sidan

Öhm nu tänket du väl rätt knasigt?
Svänger han höger flyttas ju vikten till vänster så mer belastning på vänster hjul och mindre på höger.

Utmarks-Loke
15 maj 2019 · 5 833 Inlägg

Emil_sb skrev:

Svarte_Orm skrev:
Ja, förmodligen hjullager på höger sida

Nej, förmodligen hjullager på vänster sida om det tystnar när han svänger höger. Då belastningen släpper på vänstra sidan

Ja, fast tvärtom wink

Emil_sb
17 maj 2019 · 210 Inlägg

Janneutanb skrev:

Emil_sb skrev:

Svarte_Orm skrev:
Ja, förmodligen hjullager på höger sida

Nej, förmodligen hjullager på vänster sida om det tystnar när han svänger höger. Då belastningen släpper på vänstra sidan

Öhm nu tänket du väl rätt knasigt?
Svänger han höger flyttas ju vikten till vänster så mer belastning på vänster hjul och mindre på höger.

Japp, förlåt mig. Såklart höger hjullager. Vet inte vad som flög i mig. Skyller på dålig sömn smile

Kolla gärna in mitt Audi A4 Projekt!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang