Volvo 66 kombi med m47

Jag råkade köpa en billig volvo 66 för några månader sedan, den är misshandlad och ful på utsidan men den har inte mycket rost vilket är ett stort plus. Eftersom automatlådan är klåpad med och saknar vissa delar så har jag bestämt mig för att ha en manuell låda från en volvo 340 i den.
  • 56 Följare
  • 22 128 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 december 2019
Baldrik
8 juli 2019 · 295 Inlägg

Kul projekt!
Hoppas den funkar bra.

Jordgubbsblomman
8 juli 2019 · 77 Inlägg

Baldrik skrev:
Kul projekt!
Hoppas den funkar bra.

Det tycker jag med smile
Det som jag har fixat funkar fint, men motorn vill inte gå bra på tomgång så den ska få sig lite kärlek har jag tänkt

Saab 96 v4 (1968)
Saab 95 v4 (1973)
RoLi
9 juli 2019 · 68 Inlägg

Kul projekt med en bil som säkert många skulle kört till skroten smile Vad är planerna med den sen?

Jordgubbsblomman
9 juli 2019 · 77 Inlägg

RoLi skrev:
Kul projekt med en bil som säkert många skulle kört till skroten smile Vad är planerna med den sen?

Den typen av bilar brukar hamna hos mig av någon anledning.. smile först ska jag göra den klar för besiktning senare vill jag bygga bur i den och göra den riktigt sladdvänlig. Men jag kommer nog piffa upp den också, rikta bulor och lacka mm.

Saab 95 v4 (1973)
Saab 96 v4 (1968)
RoLi
10 juli 2019 · 68 Inlägg

Jordgubbsblomman skrev:

RoLi skrev:
Kul projekt med en bil som säkert många skulle kört till skroten smile Vad är planerna med den sen?

Den typen av bilar brukar hamna hos mig av någon anledning.. smile först ska jag göra den klar för besiktning senare vill jag bygga bur i den och göra den riktigt sladdvänlig. Men jag kommer nog piffa upp den också, rikta bulor och lacka mm.

Okej, då vet jag vart jag ska vända mig om något behöver skrotas, haha smile Du verkar ju också bo i Dalarna så.

Håller tummarna för att besiktningen framöver går bra!

Jordgubbsblomman
10 juli 2019 · 77 Inlägg

RoLi skrev:

Jordgubbsblomman skrev:

RoLi skrev:
Kul projekt med en bil som säkert många skulle kört till skroten smile Vad är planerna med den sen?

Den typen av bilar brukar hamna hos mig av någon anledning.. smile först ska jag göra den klar för besiktning senare vill jag bygga bur i den och göra den riktigt sladdvänlig. Men jag kommer nog piffa upp den också, rikta bulor och lacka mm.

Okej, då vet jag vart jag ska vända mig om något behöver skrotas, haha smile Du verkar ju också bo i Dalarna så.

Håller tummarna för att besiktningen framöver går bra!

Hahaha ååh nej.. snart får jag väl stapla bilarna på gården;) Den går säkert igenom utan bekymmer när jag har bytt en bromsslang och fixat mina lysen. smile

Senast redigerat av Jordgubbsblomman (15 juli 2019)

Saab 96 v4 (1968)
Saab 95 v4 (1973)
Jordgubbsblomman
19 augusti 2019 · 77 Inlägg

Jag hade beställt tid för bess sist jag gjorde en uppdatering här och jag hade planerat att slänga ihop det sista på en helg men jag fick inte till bromsarna. Jag snyggade till trummorna bak, bytte bromsslangen bak, bytte cylindrar, bromsbackar och belägg fram sedan luftade jag allt flera vändor men pedalen kändes fortfarande skum. Den tappade trycket på något vis, till slut konstaterade jag att huvudcylindern var kass.. och då tog det stopp. Då hade allt tagit så lång tid att jag inte skulle hinna klart innan det var dags för bess, så jag avbokade min tid och ställde undan bilen.
Men nu har jag hittat en huvudcylinder från en 140 som borde passa direkt så den ska jag testa nån dag. Snart kommer en ny uppdatering.

Saab 96 v4 (1968)
Saab 95 v4 (1973)
Inken
22 augusti 2019 · 515 Inlägg

cool bil jag hade en grön för länge sen , bra biltransport me,,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
Cuefa Ain't no place like home...
22 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

Jordgubbsblomman skrev:
Jag hade beställt tid för bess sist jag gjorde en uppdatering här och jag hade planerat att slänga ihop det sista på en helg men jag fick inte till bromsarna. Jag snyggade till trummorna bak, bytte bromsslangen bak, bytte cylindrar, bromsbackar och belägg fram sedan luftade jag allt flera vändor men pedalen kändes fortfarande skum. Den tappade trycket på något vis, till slut konstaterade jag att huvudcylindern var kass.. och då tog det stopp. Då hade allt tagit så lång tid att jag inte skulle hinna klart innan det var dags för bess, så jag avbokade min tid och ställde undan bilen.
Men nu har jag hittat en huvudcylinder från en 140 som borde passa direkt så den ska jag testa nån dag. Snart kommer en ny uppdatering.

Gott att Du inte tröttnar! Kämpa på bara smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Jordgubbsblomman
24 augusti 2019 · 77 Inlägg

Inken skrev:
cool bil jag hade en grön för länge sen , bra biltransport me,,

Tack smile

Saab 96 v4 (1968)
Saab 95 v4 (1973)
Jordgubbsblomman
24 augusti 2019 · 77 Inlägg

Cuefa skrev:

Jordgubbsblomman skrev:
Jag hade beställt tid för bess sist jag gjorde en uppdatering här och jag hade planerat att slänga ihop det sista på en helg men jag fick inte till bromsarna. Jag snyggade till trummorna bak, bytte bromsslangen bak, bytte cylindrar, bromsbackar och belägg fram sedan luftade jag allt flera vändor men pedalen kändes fortfarande skum. Den tappade trycket på något vis, till slut konstaterade jag att huvudcylindern var kass.. och då tog det stopp. Då hade allt tagit så lång tid att jag inte skulle hinna klart innan det var dags för bess, så jag avbokade min tid och ställde undan bilen.
Men nu har jag hittat en huvudcylinder från en 140 som borde passa direkt så den ska jag testa nån dag. Snart kommer en ny uppdatering.

Gott att Du inte tröttnar! Kämpa på bara smile

Det ska jag göra smile

Saab 95 v4 (1973)
Saab 96 v4 (1968)
Jordgubbsblomman
11 september 2019 · 77 Inlägg

Jag lägger upp lite bilder på saker jag fixade innan jag ställe ut bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-48028c0b413a6e821dd2ae0baabf05aa.jpg Jag bytte rören till friskluften som ni ser.

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-d01ba3f99248f4dbd09335b23e81666d.jpg Bytte pumpen till vindrutespolningen och bytte torkarblad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-000b1872b3a3ccf4637840bf794dc625.jpg Bytte bussningarna till växellänkaget efter att ha krånglat en j***a massa med vparts som började med att skicka helt fel grejer och sedan en bussning åt gången (det behövs två som ni säkert vet, det är samma som på 2/7/940). För att byta bussningarna utan att demontera hela drivlinan så gjorde jag ett servicehål som ni kan se. Fästet för spaken ska snyggas till och svetsas i tunneln senare. Jag försökte göra fästet avtagbart men det funkade inte så bra. Femman går fortfarande inte att få i så jag måste vinkla om nederdelen på spaken lite. Men för stunden är problemet löst med en fyrväxlad knopp.. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-d2c7e7686d2eecdfb6321f7ae31174eb.jpg En fin bild på hålet och kardanen som snurrar konstant..

Jag bygger nog en adapter för strombergförgasare så jag slipper jävlas med min slitna och välklåpade weber.. men först provar jag att ge den kärlek en sista gång, nu går den riktigt dåligt.

Saab 96 v4 (1968)
Saab 95 v4 (1973)
Inken
11 september 2019 · 515 Inlägg

ska du inte sätta i en Volvo motor istället,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
Jordgubbsblomman
12 september 2019 · 77 Inlägg

Inken skrev:
ska du inte sätta i en Volvo motor istället,

Om det fanns en motor som passade mot sprängkåpan så hade jag gjort det, men inget passar direkt.. om jag ska ha b20 eller något nyare så måste jag bygga om väldigt mycket tyvärr, och det är bara så att motorn passar mot resten av drivlinan. Ett annat problem är att det inte finns plats för så mycket mer än en b14, kuggstången sitter direkt bakom toppen och mellan framkant på motorn och baksidan på grillen så får kylaren precis plats.
Jag har läst och sett bilder på att motorn från en 440/460/480 ska vara samma motor men vidareutvecklad med överliggande kam och mer volym. En sån hade jag velat skaffa till den, sugmotorn har dubbla hästarna som originalmotorn för 66an har.

Saab 95 v4 (1973)
Saab 96 v4 (1968)
Inken
12 september 2019 · 515 Inlägg

ok kolla 340/360  där kan de finnas grejer som passar jag hade en kompis som satte i en 230 turbo han byggde om torpeden & tog 360 framvagn lite får man bygge om men det går,,, kolla hur jag gjort på mitt bygge ,,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
Jordgubbsblomman
13 september 2019 · 77 Inlägg

Inken skrev:
ok kolla 340/360  där kan de finnas grejer som passar jag hade en kompis som satte i en 230 turbo han byggde om torpeden & tog 360 framvagn lite får man bygge om men det går,,, kolla hur jag gjort på mitt bygge ,,

Ja det går säkert, vi får se hur jag gör senare. Nu vill jag bara få den körbar med original styrning mm. Jag har en annan låda och kardanröret med sprängkåpa till en volvo 360, så det finns grejer för att bygga med b230. Men jag tycker det är lite kul att göra något som inte är standard

Saab 95 v4 (1973)
Saab 96 v4 (1968)
Jordgubbsblomman
13 september 2019 · 77 Inlägg

I helgen ska jag kolla på daf delar i leksand, det fattas en hel del inför bess. Får jag tag på rätt delar snabbt så kan jag göra ett ryck med bilen och besikta den innan snön kommer.

Saab 96 v4 (1968)
Saab 95 v4 (1973)
Inken
14 september 2019 · 515 Inlägg

Vad ä de för årgång på bilen , stoppa ner turbo eller v8 men kolla med Testa vad dom säger dom kan de mesta om reg & ombyggnationer på bilar å hoj å dom brukar kunna hjälpa en med det  du bygger,,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
Jordgubbsblomman
16 september 2019 · 77 Inlägg

Inken skrev:
Vad ä de för årgång på bilen , stoppa ner turbo eller v8 men kolla med Testa vad dom säger dom kan de mesta om reg & ombyggnationer på bilar å hoj å dom brukar kunna hjälpa en med det  du bygger,,

Den är från 77 vilket är lite synd, avgaskrångel lär jag handskas med om jag vill byta motor. Menar du verkligen V8? det blir för mycket riv för den här lilla bilen..

Saab 95 v4 (1973)
Saab 96 v4 (1968)
Inken
18 september 2019 · 515 Inlägg

ja ska man bygge om så går man hela vägen  för sen ångrar man si om man att man inte gjorde de,, bara att kolla med TESTA dom kan mycket, jag gjorde de med min jag ångrar inte att ja gjorde de,,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang