Temperaturen

lena1986
16 maj 2019 · 4 Inlägg

Någon som kan hjälpa mig.
Jag har en Volkswagen Polo 99.
Den har börjat koka från ingenstans .
Vet inte alls vad det kan vara.
Den gå upp i 90 grader ganska sakta. Sen ökar det riktigt fort.
Någon som har varit med om detta ?

MammDiin
16 maj 2019 · 2 016 Inlägg

Antar du har kollat nivån på kylarvätskan.
Kan annars exempelvis vara termostaten som inte vill öppna. Eller fel på vattenpumpen.

lena1986
16 maj 2019 · 4 Inlägg

Ja kylarvätska finns det.
Ja jag misstänker detta också men ville kolla med folk som kanske kan mer bilar än vad jag kan.
Jag bytte även vissa säkringar idag som va sönder . Men när jag sätter i dom och starta bilen kommer det klickljud jag aldrig ha hört innan. Sätter dit dom gamla men samma ljud kommer ändå. Så jag vet inte vad det kan vara . Någon som vet vad det kan vara.?

Utmarks-Loke
16 maj 2019 · 5 809 Inlägg

Har du inte någon lista på vad säkringarna går till? Om inte i säkringsboxen så kanske i bilens handbok?

lena1986
16 maj 2019 · 4 Inlägg

Jo de har jag ,. Men jag vill veta vad det är för klick ljud. Få panik.

Senast redigerat av lena1986 (16 maj 2019)

Utmarks-Loke
16 maj 2019 · 5 809 Inlägg

Vilka säkringar var det som saknades då? Och kan klickljudet ha funnits hela tiden, bara att du inte noterat det förut för att bilen har fungerat?

lena1986
16 maj 2019 · 4 Inlägg

Jag bytte en säkring. Kommer dock inte ihåg vad den gick till. Nej detta ljudet har inte varit där innan. Det är ett ljud man verkligen hör. Men det jag vill veta är om man kan köra med den om det nu inte gå att fixa detta klickande ljud. Jag läste lite innan att det inte är bra att köra med bilen när det kommer låter så speciellt när det kommer från säkringarna. Men jag kan ha fel.!!

jaka54
17 maj 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
För det första. Säkringar kan inte låta!
För det andra. Det allvarliga är att temperaturen skenar! Att temperaturen sticker iväg över 95-100grader eller mer  tyder antingen på en igensatt kylare eller ett fel på tempmätaren eller att tempgivaren (den som talar om för instrumentet vilken temperatur det är på kylarvattnet) är felaktig.

Enklast är att först kolla vilken säkring som "låter"! Dra ur en säkring  i taget tills du hitar den säkring som får "låtandet att sluta. Kolla vad den säkringen "gör"/kontrollerar!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 maj 2019 · 13 669 Inlägg

väldigt vanligt fel är att termostathuset spricker.  svårt att se men om du tar loss termostaten och kollar på insidan av "locket" så ser du där pinnen i termostaten går in där har det säkert spruckit så pinnen glider rätt igenom inte så dyra att ta hem från tyskland. .   har själv råkat ut för det och tempen beter sig väldigt märkligt när det händer

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
uhlin
18 maj 2019 · 2 831 Inlägg

Growe skrev:
väldigt vanligt fel är att termostathuset spricker.  svårt att se men om du tar loss termostaten och kollar på insidan av "locket" så ser du där pinnen i termostaten går in där har det säkert spruckit så pinnen glider rätt igenom inte så dyra att ta hem från tyskland. .   har själv råkat ut för det och tempen beter sig väldigt märkligt när det händer

Fast om det vore termostathuset borde det läcka kylarvätska.

Kör du mycket i stadstrafik? Isåfall är det med all sannolikhet givaren till kylfläkten!

Skulle kunna stämma nu när det blivit varmare ute!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 maj 2019 · 13 669 Inlägg

uhlin skrev:

Growe skrev:
väldigt vanligt fel är att termostathuset spricker.  svårt att se men om du tar loss termostaten och kollar på insidan av "locket" så ser du där pinnen i termostaten går in där har det säkert spruckit så pinnen glider rätt igenom inte så dyra att ta hem från tyskland. .   har själv råkat ut för det och tempen beter sig väldigt märkligt när det händer

Fast om det vore termostathuset borde det läcka kylarvätska.

Kör du mycket i stadstrafik? Isåfall är det med all sannolikhet givaren till kylfläkten!

Skulle kunna stämma nu när det blivit varmare ute!

Nopp det är en hållare i mitten av huset som spricker så termostaten kan inte flyttas och släppa fram vattnet. Har haft samma problem så det är det första man ska kolla på dom.  Sen kan man kolla på andra saker..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Cuefa Ain't no place like home...
18 maj 2019 · 4 628 Inlägg

lena1986 skrev:
Jag bytte en säkring. Kommer dock inte ihåg vad den gick till. Nej detta ljudet har inte varit där innan. Det är ett ljud man verkligen hör. Men det jag vill veta är om man kan köra med den om det nu inte gå att fixa detta klickande ljud. Jag läste lite innan att det inte är bra att köra med bilen när det kommer låter så speciellt när det kommer från säkringarna. Men jag kan ha fel.!!

Var i landet håller Du hus? Måste väl finnas någon hjälpsam person i din omgivning som kan kika på bilen?
För du bor väl inte på ett fjäll, med 20 mil till närmsta granne? smile

Som sagts tidigare, säkringar klickar inte men reläer gör det och dom sitter oftast i någorlunda närhet till varandra på VAG-bilar.
Att den kokar kan mkt väl ha o göra med att vattenpumpen har havererat.
Men det kan vara en hel hög med andra grejer också.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 maj 2019 · 17 376 Inlägg

uhlin skrev:

Growe skrev:
väldigt vanligt fel är att termostathuset spricker.  svårt att se men om du tar loss termostaten och kollar på insidan av "locket" så ser du där pinnen i termostaten går in där har det säkert spruckit så pinnen glider rätt igenom inte så dyra att ta hem från tyskland. .   har själv råkat ut för det och tempen beter sig väldigt märkligt när det händer

Fast om det vore termostathuset borde det läcka kylarvätska.

Kör du mycket i stadstrafik? Isåfall är det med all sannolikhet givaren till kylfläkten!

Skulle kunna stämma nu när det blivit varmare ute!

Håller med. Det första man ska kolla. Den bör dra igång vid cirka strax över normalläge på tempmätare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 maj 2019 · 13 669 Inlägg

Hybrid_ skrev:

uhlin skrev:

Growe skrev:
väldigt vanligt fel är att termostathuset spricker.  svårt att se men om du tar loss termostaten och kollar på insidan av "locket" så ser du där pinnen i termostaten går in där har det säkert spruckit så pinnen glider rätt igenom inte så dyra att ta hem från tyskland. .   har själv råkat ut för det och tempen beter sig väldigt märkligt när det händer

Fast om det vore termostathuset borde det läcka kylarvätska.

Kör du mycket i stadstrafik? Isåfall är det med all sannolikhet givaren till kylfläkten!

Skulle kunna stämma nu när det blivit varmare ute!

Håller med. Det första man ska kolla. Den bör dra igång vid cirka strax över normalläge på tempmätare.

visst bör man kolla fläkten men inte vid dom här tempraturerna. 
den bör klara sig bra länge innan den behövs.

är rätt säker på att problemet är termostathuset/locket som spruckit..  väldigt vanligt fel och lätt att titta om det är fel på det.   bara 2skruvar och kolla så det inte är spräckt eller ett hål rakt igenom.   dessa hus läcker inget när dom spricker för det är en pinne som trycker upp termostaten som går igenom plasten

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-b59214d92cbbd68243961ecb31abc336.jpg

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
mb_pucken
18 maj 2019 · 5 083 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:

uhlin skrev:

Fast om det vore termostathuset borde det läcka kylarvätska.

Kör du mycket i stadstrafik? Isåfall är det med all sannolikhet givaren till kylfläkten!

Skulle kunna stämma nu när det blivit varmare ute!

Håller med. Det första man ska kolla. Den bör dra igång vid cirka strax över normalläge på tempmätare.

visst bör man kolla fläkten men inte vid dom här tempraturerna. 
den bör klara sig bra länge innan den behövs.

är rätt säker på att problemet är termostathuset/locket som spruckit..  väldigt vanligt fel och lätt att titta om det är fel på det.   bara 2skruvar och kolla så det inte är spräckt eller ett hål rakt igenom.   dessa hus läcker inget när dom spricker för det är en pinne som trycker upp termostaten som går igenom plasten

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-b59214d92cbbd68243961ecb31abc336.jpg

Tror också att det är det som är felet. Bytt många termostathus av den modellen :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
jaka54
18 maj 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Men ljudet??

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 maj 2019 · 13 669 Inlägg

mb_pucken skrev:

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:

Håller med. Det första man ska kolla. Den bör dra igång vid cirka strax över normalläge på tempmätare.

visst bör man kolla fläkten men inte vid dom här tempraturerna. 
den bör klara sig bra länge innan den behövs.

är rätt säker på att problemet är termostathuset/locket som spruckit..  väldigt vanligt fel och lätt att titta om det är fel på det.   bara 2skruvar och kolla så det inte är spräckt eller ett hål rakt igenom.   dessa hus läcker inget när dom spricker för det är en pinne som trycker upp termostaten som går igenom plasten

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-b59214d92cbbd68243961ecb31abc336.jpg

Tror också att det är det som är felet. Bytt många termostathus av den modellen :-)

jo det är tydligen ett standard fel.. tog en stund innan jag insåg vad som var problemet när jag råkade ut för det.  men som tur var hade jag en hårfin spricka så när jag plockade ur en helt ny termostat på min Arosa så satt termostaten kvar i hålet och då såg jag sprickan.      det som händer är ju att den spräcker baksiidan och glider rätt igenom.,  lite udda lösning måste jag säga på termostaten på dom där..    min gick varm så fort jag belastade motorn annars gick det bra.. kunde stå 2timmar på tongång då öppnade den tillräckligt.  men många gånger öppnar den inte alls

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
zzr94092
19 maj 2019 · 4 378 Inlägg

Precis som "Growe"säger.. Har varit med om att huset vart trasigt...börja i den änden o felsök,köp ett nytt hus vilket som är inte dyrt...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang