Böjt min backspegel av misstag, hur kan jag laga den?

Niaisk
17 maj 2019 · 44 Inlägg

Det var såhär att idag var jag ute och körde min moped efter jag hade fixat till den och bestämmer mig då för att när jag skulle hem att klippa till en vägg med ena bakspegeln (Inte med mening) och då böjer jag bakspegeln, jag vet sjukt dumt. Har försökt använda mig utav en hammare för att banka tillbaks den i form men får inte till det på något sätt och känns som jag förstör den mer än vad det hjälper. Har ingen bild men kommer lägga till en bild på hur det ser ut typ.

Här kommer hur den ser ut ungefär nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227901/227901-faa1230ff5cf990fa76feee6538dd2d9.jpg

Såhär ser backspegeln ut typ.
https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227901/227901-ecb644556aef0a3a8a9168f0afc289c1.jpg

Tror ni jag helt enkelt behöver köpa en ny spegel eller tror ni jag kan fixa den här på något sätt. Gängorna på backspegeln och den lilla distansen som följer med är realtivt sliten men funkar. Grejen är att jag kan inte skruva fast den högra spegeln så den snurrar princip tills den här distansen längst upp. Tror jag är körd då jag tror gängerna är körda. Men om ni kollar på första bilden. Tror ni den går att rädda eftersom den var väldigt svårt att banka till form eftersom den tog skador på andra sätt från det så är jag rädd att jag tar sönder den mer bara. Ny pris på en orginal spegel kostar 350kr vilket jag helst slipper betala. Väldigt dumt av mig att göra såhär precis efter man hade skruvat klart! Hjälp önskas. Är det bara att köpa nytt eller kan man laga? Kan fixa en ny bild då jag ska ner till den imorgon och kan ta kort då istället. //Elias

Asplunds_Saab Saab - Move your mind!
17 maj 2019 · 435 Inlägg

Det lättaste är nog att bara köpa en ny backspegel. 350 är nog inte så särdeles farligt ändå. Mvh en som haft scooter och köpt en massa delar till den... som sedan blev stulen...

// Chantelle - SAAB-frälst SAAB-fanatiker.
jompazx
17 maj 2019 · 291 Inlägg

Måste man ha backspegel på höger sida? du kanske klarar dig med bara vänster.

jaka54
17 maj 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Fattar jag dig rätt att stålarmen har böjt sig? I så fall är det bara att sätta fast den i ett skruvstäd och med hammare knacka den rätt så den återtar sin forna form.

Niaisk
18 maj 2019 · 44 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Fattar jag dig rätt att stålarmen har böjt sig? I så fall är det bara att sätta fast den i ett skruvstäd och med hammare knacka den rätt så den återtar sin forna form.

Du förstog rätt men lyckades fixa den i igår men nu till ett nytt problem. Dum tonåring som man är, sitter på moppen utan stödet nere och lyckas tappa moppen i backen som stog stilla. Nu är vänster backspegel sönder eller inte bakspeglen själv men gängorna där man skruvar ner backspegeln i tar inte så kan snurra spegeln hur länge som helst. Jag vet sjukt dumt igen. Verkar som den här veckan inte har varit min direkt, allt har gått åt skogen. Vet du hur jag kan fixa det här?

Niaisk
18 maj 2019 · 44 Inlägg

jompazx skrev:
Måste man ha backspegel på höger sida? du kanske klarar dig med bara vänster.

Fick faktiskt till det. Så nu har jag lagat höger sida men ett problem till uppstod. Dum tonåring som man är, sitter på moppen utan stödet nere och lyckas tappa moppen i backen som stog stilla. Nu är vänster backspegel sönder eller inte bakspeglen själv men gängorna där man skruvar ner backspegeln i tar inte så kan snurra spegeln hur länge som helst. Jag vet sjukt dumt igen. Verkar som den här veckan inte har varit min direkt, allt har gått åt skogen. Har du någon aning hur man kan fixa detta temporärt?

Niaisk
18 maj 2019 · 44 Inlägg

Sep19th86 skrev:
Det lättaste är nog att bara köpa en ny backspegel. 350 är nog inte så särdeles farligt ändå. Mvh en som haft scooter och köpt en massa delar till den... som sedan blev stulen...

Okej. Men det lät ju inge bra att den vart stulen. Hade blivit sjukt förbannad om det hände mig. Men tyvärr så dumma jag lyckades skapa ett till problem med moppen min. Så nu har jag lagat höger sida men nu hände annan sak. Dum tonåring som man är, sitter på moppen utan stödet nere och lyckas tappa moppen i backen som stog stilla. Nu är vänster backspegel sönder eller inte bakspeglen själv men gängorna där man skruvar ner backspegeln i tar inte så kan snurra spegeln hur länge som helst. Jag vet sjukt dumt igen. Verkar som den här veckan inte har varit min direkt, allt har gått åt skogen. Har du någon aning hur man kan fixa detta temporärt?

jaka54
18 maj 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Om gängorna i delen som sitter på styret (som backspegelarmen ska skruvas i) är sönder så återstår antingen att limma fast armen i de kvarstående gängorna med epoxylim eller köpa ett nytt fäste.
Men kolla först att gängorna verkligen är trasiga i fästet och inte på själva backspegelarmen.

Niaisk
19 maj 2019 · 44 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Om gängorna i delen som sitter på styret (som backspegelarmen ska skruvas i) är sönder så återstår antingen att limma fast armen i de kvarstående gängorna med epoxylim eller köpa ett nytt fäste.
Men kolla först att gängorna verkligen är trasiga i fästet och inte på själva backspegelarmen.

Är rätt säker på att gängorna i den är sönder, dem är är iallafall för dålig för att ta backspegeln ska ta i. Back spegeln åker princip bara rätt ner i det hålet där den ska sitta knappt utan något motstånd. Så det är nog gängorna i som är sönder. Gängorna på bakspegelarmen är bra för den är lika bra som min högra spegel och den högra fick jag tillbaka efter lite hjälp av en hammare. Så är rätt säker på att det är gängorna i fästet som är sönder. Ska se om jag kan lösa det med infon jag fick av dig, har hört att man kan borra ut en del av metallen och sätta dit en ny gänga som ska passa bra. Det behöver jag dock hjälp med av någon annan men gör nog så för då vet jag att det kommer hålla en bra bit framöver. Tack för tipset smile

jaka54
19 maj 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Man kan sätta i ny gänga (Helicoil) Kolla på Biltema ,de har satser med helicoils men...en sån sats är nog dyrare än att köpa ny backspegel.

Niaisk
20 maj 2019 · 44 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Man kan sätta i ny gänga (Helicoil) Kolla på Biltema ,de har satser med helicoils men...en sån sats är nog dyrare än att köpa ny backspegel.

Tjo!
Blir nog något åt det hållet. Kommer nog inte köpa ny backspegel då gängan i styret kommer fortfarande vara dålig så den kommer fortfarande inte fästa. Sen hade jag köpt en ny backspegel dit så hade jag vart tvungen att köpa en till höger också. Men blir något åt Helicoil hållet. : )

uhlin
21 maj 2019 · 2 831 Inlägg

Om du bara ska få backspegeln att sitta fast så brukar det kunna funka med gängtejp förutsatt att det är några gängor kvar.

Eller ännu bättre, lin och typ nåt klister som permatex.

Se bara till att du lägger på tejpen/linet med gängorna om du förstår vad jag menar, annars kommer det släppa från gängorna då du skruvar fast den.

Niaisk
26 maj 2019 · 44 Inlägg

uhlin skrev:
Om du bara ska få backspegeln att sitta fast så brukar det kunna funka med gängtejp förutsatt att det är några gängor kvar.

Eller ännu bättre, lin och typ nåt klister som permatex.

Se bara till att du lägger på tejpen/linet med gängorna om du förstår vad jag menar, annars kommer det släppa från gängorna då du skruvar fast den.

Yesss! Men det är lugnt nu för har fixat båda två nu utan att borra i något. På vänstra sidan tog jag bort distansen så att bakspegeln ska sitta längre upp och då satt den fast. Gängorna längst upp var slitna inuti där backspegeln ska sitta så nu sitter den lite lägre fast den är fast nu. Högra sidan använda jag mig av någon tejp, skulle gissa på att det var gäng tejp och nu sitter backspeglen som berget. Så nu är båda på igen och allt är lugnt! : )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang