Fiddy går inte utan choke!

Oso08le
18 maj 2019 · 6 Inlägg

Hej! För ett litet tag sedan så tog jag tag i en gammal dröm som legat o väntat lite, jag köpte en fiddy som ett typ av renoveringsprojekt. Jag köpte då en relativt billig kinafiddy med en Lifan fmh152 107cc motor i. Fiddyn gick alltså fint när jag köpte den men var i behov av olika behandlingar då den stått under en längre tid. Jag tog hem den och påbörjade renoveringen, efter en stund så trillade dock fiddyn på sin högra sida och därefter kunde jag inte starta den på något sätt, varken rulla igång den eller kicka. Efter ett byte av tändstift så går den nu endast med choke, väldigt fint på tomgång men om jag försöker köra så ger den svagt med kraft. Stänger jag av choken efter att ha kört ett tag så går den ner på extremt låg tomgång o minsta lilla touch av gas så dör den. Har felsökt bränsleflöde, tändstift, förgasare och allt möjligt. Som sagt den gick bra när jag köpte den men efter att den trilla på sin HÖGRA sida så vill han inte köra längre. Jag försöker undvika att köpa nya delar i så stor mån som möjligt eftersom jag faktiskt inte vet var felet sitter ännu. Rätt ny på det här men förstår en hel del då jag haft intresse i mopeder innan.

Tacksam för alla möjliga svar!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 maj 2019 · 14 041 Inlägg

Oso08le skrev:
Hej! För ett litet tag sedan så tog jag tag i en gammal dröm som legat o väntat lite, jag köpte en fiddy som ett typ av renoveringsprojekt. Jag köpte då en relativt billig kinafiddy med en Lifan fmh152 107cc motor i. Fiddyn gick alltså fint när jag köpte den men var i behov av olika behandlingar då den stått under en längre tid. Jag tog hem den och påbörjade renoveringen, efter en stund så trillade dock fiddyn på sin högra sida och därefter kunde jag inte starta den på något sätt, varken rulla igång den eller kicka. Efter ett byte av tändstift så går den nu endast med choke, väldigt fint på tomgång men om jag försöker köra så ger den svagt med kraft. Stänger jag av choken efter att ha kört ett tag så går den ner på extremt låg tomgång o minsta lilla touch av gas så dör den. Har felsökt bränsleflöde, tändstift, förgasare och allt möjligt. Som sagt den gick bra när jag köpte den men efter att den trilla på sin HÖGRA sida så vill han inte köra längre. Jag försöker undvika att köpa nya delar i så stor mån som möjligt eftersom jag faktiskt inte vet var felet sitter ännu. Rätt ny på det här men förstår en hel del då jag haft intresse i mopeder innan.

Tacksam för alla möjliga svar!

Ursäkta, men vad är en fiddy?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mack Forum- och sitemoderator
18 maj 2019 · 26 136 Inlägg

Vettemannen skrev:

Oso08le skrev:
Hej! För ett litet tag sedan så tog jag tag i en gammal dröm som legat o väntat lite, jag köpte en fiddy som ett typ av renoveringsprojekt. Jag köpte då en relativt billig kinafiddy med en Lifan fmh152 107cc motor i. Fiddyn gick alltså fint när jag köpte den men var i behov av olika behandlingar då den stått under en längre tid. Jag tog hem den och påbörjade renoveringen, efter en stund så trillade dock fiddyn på sin högra sida och därefter kunde jag inte starta den på något sätt, varken rulla igång den eller kicka. Efter ett byte av tändstift så går den nu endast med choke, väldigt fint på tomgång men om jag försöker köra så ger den svagt med kraft. Stänger jag av choken efter att ha kört ett tag så går den ner på extremt låg tomgång o minsta lilla touch av gas så dör den. Har felsökt bränsleflöde, tändstift, förgasare och allt möjligt. Som sagt den gick bra när jag köpte den men efter att den trilla på sin HÖGRA sida så vill han inte köra längre. Jag försöker undvika att köpa nya delar i så stor mån som möjligt eftersom jag faktiskt inte vet var felet sitter ännu. Rätt ny på det här men förstår en hel del då jag haft intresse i mopeder innan.

Tacksam för alla möjliga svar!

Ursäkta, men vad är en fiddy?

/Benny

Liten moped/motorcykel..ungefär.

Edit:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/db/Fiddy1.jpg

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Oso08le
18 maj 2019 · 6 Inlägg

För den som är kunnig så kan jag absolut skicka över videos o bilder!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 maj 2019 · 4 917 Inlägg

Eftersom den går bra på tomgång så kan man ju misstänka  något med förgasaren.
Ligger förgasaren på höger sida om motorn?
Är det 2 eller 4takt?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Oso08le
18 maj 2019 · 6 Inlägg

insidan skrev:
Eftersom den går bra på tomgång så kan man ju misstänka  något med förgasaren.
Ligger förgasaren på höger sida om motorn?
Är det 2 eller 4takt?

Det är 4-takt men jag har löst problemet! Gasnålen satt för högt upp till följd av felmontering vid tidigare tillfälle

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang