Hjälp med omlackering på husbil

martyyyyy
18 maj 2019 · 16 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221996/221996-522be817ca4c23b7cf4216ed16d436dd.jpg
Hallå,

Jag har gått och blivit med husbil då jag ärvt en gammal Fiat Ducato 1986. Den är omgjord invändig, men ser riktigt tjaskig ut utvändigt på förarhyttan. Jag skulle vilja måla/lacka om förarhyttan i typ en mörkgrå färg, men då jag är alls är bilinresserad vänder jag mig till er experter 🙂

HUR gör jag? Fynkar det att bara spraya på med förbättringsfärg?

Behöver inte alls vara jättesnyggt då den bara kommer användas till att åka på festivaler tex.

Rosten är lagad sedan tidigare.

Senast redigerat av martyyyyy (18 maj 2019)

frasse4
18 maj 2019 · 736 Inlägg

Foliera i vinyl kanske?

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
jaka54
18 maj 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Visst kan du bara pensla på färg eller köpa sprayfärg men...räkna inte med att det blir bra! För att få till samma lackyta som bilen hade när den var ny så fodras det att du får till en yta som är bra och det får man genom att sprutamåla med 2-komp lacker (sprutspackel och lack plus en j...massa slipande) -Inte pensla eller "spraya" med "enkla färger" köpta på Biltema och liknade.!

Senast redigerat av jaka54 (18 maj 2019)

martyyyyy
18 maj 2019 · 16 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Visst kan du bara pensla på färg eller köpa sprayfärg men...räkna inte med att det blir bra! För att få till samma lackyta som bilen hade när den var ny så fodras det att du får till en yta som är bra och det får man genom att sprutamåla med 2-komp lacker (sprutspackel och lack plus en j...massa slipande) -Inte pensla eller "spraya" med "enkla färger" köpta på Biltema och liknade.!

Men det måste väl bli bättre än att åka runt med lagningar och färgtapp som den ser ut idag? tongue

granadadr
18 maj 2019 · 7 287 Inlägg

martyyyyy skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Visst kan du bara pensla på färg eller köpa sprayfärg men...räkna inte med att det blir bra! För att få till samma lackyta som bilen hade när den var ny så fodras det att du får till en yta som är bra och det får man genom att sprutamåla med 2-komp lacker (sprutspackel och lack plus en j...massa slipande) -Inte pensla eller "spraya" med "enkla färger" köpta på Biltema och liknade.!

Men det måste väl bli bättre än att åka runt med lagningar och färgtapp som den ser ut idag? tongue

ett dåligt jobb ser endå tattigt ut,, smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang