RÅD SÖKES - Volvo 112

Samuel85
19 maj 2019 · 27 Inlägg

Hej allihopa, min första post på forumet här. Spännande o kika vad man kan lära sig på den här hemsidan

om ett par dagar ska jag köpa en Volvo Brandbil från 1941 för att bygga om till husbil. Fanskapet väger 3.5ton med sina träbjälkar o skit så drar rätt mycket bensin men det får man ju ta med en sån här ögonsten.

Det jag undrar om är, kan va 75 vara ett rimligt pris med tanke på följande:
Motor och låda går som de ska. Det är då ENLIGT ÄGAREN, har ej provkört för den står lite inträngd i ett hörn o är helvete o få ut men ska provköra när jag köper den. Startar direkt iaf o låter okej. Ingen motorexpert själv.

Inte mycker rost alls, speciellt med tanke på åldern. Behöver ju lite kärlek men inte alls mycket rost.

Motor o låda är ju det viktigaste, interiör o sånt kan jag laga själv.

Måste köra skönheten hem 50 mil så vill inte ha haveri halvvägs med en lätt lastbil på 3500 svenska viktenheter, så rätt på vad man bör testa o kolla är otroligt upskattat, detta blir min första brandbil.

Ska köpa av en nyinvandrad person som inte pratar jättebra svenska men han gör sig förstådd iallafall, så kommunikationen med honom är inte perfekt för han kan heller inte engelska vilket ju inte är optimalt men med 80 år gamla bilar får man ju inte vara så kräsen.

Vill återigen säga att vilka råd som helst är otroligt uppskattade, även om de är på annat än vad jag bad om i denna tråd. Tusen tack  på förhand allihop!

granadadr
19 maj 2019 · 7 284 Inlägg

kolla historik på den,, ex hur länge han ägd den,, ring och prata med fd ägare,, det hade jag gjort i detta fallet,, känns spontant som att han köpt den billigt för att tjäna pengar snabbt,, bara cash som betalning eller ??

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
SvarreE
19 maj 2019 · 239 Inlägg

Det är väl aldrig den svarta som dök upp på blocket för någon dag sedan?
Den ser ju iaf inte helt dålig ut.
När var den ute på vägarna sist?
Hade själv varit orolig för att gamla delar som stått länge helt plötsligt ska gå sönder under lite belastning. Men var den ute förra året så är väl den risken mindre.

Startar den och går ok så är det ju svårt att på 10min på fältet kolla skicket så bara att chansa. Men man kan ju iaf se till att alla vätskor är i topp. Växellåda, diffar, motorolja, kylarvätska osv.
Så stanna på vägen och kolla så att det inte är tomt eller minskat.
Soppatanken, kolla så det inte är gammal soppa eller att det är fullt av skit i botten, kolla filter också.
En fettspruta hade väl varit bra också och ett smörjschema, 50mil är lite respekt ändå.
En bra guide om att hålla liv i brytarspetsar, antar du har till fördelaren och bränslepumpen.

Sedan så får du väl ta med dig stora verktygslådan
Fyll på med blandade slangar, tejp, buntband, elektronikspray (jordningspunkter och kontakter ärgar lätt men är för många att kolla över), multimeter, någon form av förgasarrengöring.
Ja det mesta.

Ring de du känner längs vägen, om du behöver hastig hjälp eller för att ta många kaffestopp.

Ta med en motorkunnig polare också....

Innan du drar iväg hemåt så gör ett par irdentliga bromsprov och trampa hårt så inget spricker eller släpper, motionera bromsarna så du kan lite på dem på vägen hem. Gissar de är hydrauliska?

Ja det är väl början på en lista.
Lampor och sånt antar jag du redan kommit på att du ska kolla.

Låter sjukt kul iaf och lycka till!

M123
19 maj 2019 · 962 Inlägg

75 000 kr låter galet dyrt för vad du ska göra med den. Hade du tänkt göra lastbil så är ju saken en annan men här är ju ett helt annat koncept.
Sen skriver du att personen som har den idag är nykomling och hur står denne då som rättmätiga ägaren på fordonet? Är bilen papperslös så är 75 000 kr ett enormt risktagande.

Frågar du mig så nej köp något annat som är bättre lämpligt från grunden att bygga på med stor tillgång på reservdelar och ett bra andrahandsvärde.

Senast redigerat av M123 (19 maj 2019)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 maj 2019 · 14 038 Inlägg

Samuel85 skrev:
Hej allihopa, min första post på forumet här. Spännande o kika vad man kan lära sig på den här hemsidan

om ett par dagar ska jag köpa en Volvo Brandbil från 1941 för att bygga om till husbil. Fanskapet väger 3.5ton med sina träbjälkar o skit så drar rätt mycket bensin men det får man ju ta med en sån här ögonsten.

Det jag undrar om är, kan va 75 vara ett rimligt pris med tanke på följande:
Motor och låda går som de ska. Det är då ENLIGT ÄGAREN, har ej provkört för den står lite inträngd i ett hörn o är helvete o få ut men ska provköra när jag köper den. Startar direkt iaf o låter okej. Ingen motorexpert själv.

Inte mycker rost alls, speciellt med tanke på åldern. Behöver ju lite kärlek men inte alls mycket rost.

Motor o låda är ju det viktigaste, interiör o sånt kan jag laga själv.

Måste köra skönheten hem 50 mil så vill inte ha haveri halvvägs med en lätt lastbil på 3500 svenska viktenheter, så rätt på vad man bör testa o kolla är otroligt upskattat, detta blir min första brandbil.

Ska köpa av en nyinvandrad person som inte pratar jättebra svenska men han gör sig förstådd iallafall, så kommunikationen med honom är inte perfekt för han kan heller inte engelska vilket ju inte är optimalt men med 80 år gamla bilar får man ju inte vara så kräsen.

Vill återigen säga att vilka råd som helst är otroligt uppskattade, även om de är på annat än vad jag bad om i denna tråd. Tusen tack  på förhand allihop!

Ska du köra en helt okänd och obesiktad bil 50 mil på svenska vägar. Första bästa polis kanske stoppar dig.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Samuel85
19 maj 2019 · 27 Inlägg

granadadr skrev:
kolla historik på den,, ex hur länge han ägd den,, ring och prata med fd ägare,, det hade jag gjort i detta fallet,, känns spontant som att han köpt den billigt för att tjäna pengar snabbt,, bara cash som betalning eller ??

Tack för svar, aldrig gjort det förut. Hur hittar man tidigare ägaren utan att fråga? Han är lite känslig av sig och argsint nämligen så vill ej fråga. Nu med nya GDPR reglerna menar jag. Han vill helst ha cash men vi kan nog göra bytet på öppen plats iaf så att det är säkert.

Samuel85
19 maj 2019 · 27 Inlägg

SvarreE skrev:
Det är väl aldrig den svarta som dök upp på blocket för någon dag sedan?
Den ser ju iaf inte helt dålig ut.
När var den ute på vägarna sist?
Hade själv varit orolig för att gamla delar som stått länge helt plötsligt ska gå sönder under lite belastning. Men var den ute förra året så är väl den risken mindre.

Startar den och går ok så är det ju svårt att på 10min på fältet kolla skicket så bara att chansa. Men man kan ju iaf se till att alla vätskor är i topp. Växellåda, diffar, motorolja, kylarvätska osv.
Så stanna på vägen och kolla så att det inte är tomt eller minskat.
Soppatanken, kolla så det inte är gammal soppa eller att det är fullt av skit i botten, kolla filter också.
En fettspruta hade väl varit bra också och ett smörjschema, 50mil är lite respekt ändå.
En bra guide om att hålla liv i brytarspetsar, antar du har till fördelaren och bränslepumpen.

Sedan så får du väl ta med dig stora verktygslådan
Fyll på med blandade slangar, tejp, buntband, elektronikspray (jordningspunkter och kontakter ärgar lätt men är för många att kolla över), multimeter, någon form av förgasarrengöring.
Ja det mesta.

Ring de du känner längs vägen, om du behöver hastig hjälp eller för att ta många kaffestopp.

Ta med en motorkunnig polare också....

Innan du drar iväg hemåt så gör ett par irdentliga bromsprov och trampa hårt så inget spricker eller släpper, motionera bromsarna så du kan lite på dem på vägen hem. Gissar de är hydrauliska?

Ja det är väl början på en lista.
Lampor och sånt antar jag du redan kommit på att du ska kolla.

Låter sjukt kul iaf och lycka till!

Haha det kanske det är wink Tusen tack du, för både tips o välönskningar!

Svar på dina frågor och frågor tillbaka o så:

Han har haft den i 1.5år, han ska flytta därav säljandet då. Han bor i ett riktigt ruckel o det ska byggas industri där så staten tvingar honom, säger han iaf, han är nyinvandrad från Iran o så men han verkar ärlig o så av sig så jag litar nog på honom. Han är 63 år gammal.

Vätskorna är inte nybytta förutom det han behövde byta när han köpte den för 1.5 år sen så tror inte det är någon nytta i o titta på det, förutom bromsoljan om något för den bytt ehan för 1 år sen då om det nu är något värt o titta på. Är ju helvete o lufta så tror ej det.

Ska försöka komma ihåg att kolla alla vätskor efter några mil.

Han har inte slängt några papper så ska kolla om det står någonstans när den senast är smörjd eller om han själv veta. Originalpapper och instruktionsbok från 1941 hittade han i bilen när jag köpte den! Slitna utav bara helvete dock men är ju bara o vänta sig efter 80 år.

Nej, jag och han har ens tillsammans knappt några delar till den alls. Han har originalfiltret tror jag och gamla förgasaren som behöver renoveras och lite smågrejer men det är nog allt. Så inga brytarspetsar finns extra, det måste köpas, men motorn är inte original så det är inte svårt o få tag på. Är en Cheva V8 i tror jag, han vet inte själv, han har ingen koll alls på bilen. Han visste inte ens att bladfjädrarna bak är nära på o gå av pga rost o helvete, så de måste bytas så fort jag kört de 50 milen. Bara att be till gudarna att det håller tills dess.

Finns ingen hydraulik i bilen och jag har ingen stor verktygslåda tyvärr för hara bara nyligen på senare år börjat grejja med bilar (tyvärr) så är inte så kunnig och har inte så mycket verktyg. Det blir o köpa alla verktyg jag behöver till denna så gott det går o hitta. Han är stenhård på priset, minst 67000 o inte krona mindre. Är det ett okej pris? Det är min enda jätteviktiga fråga helt ärligt, för jag vet ej riktigt själv men vill ju ha den o renovera den till perfekt skick så gott jag har möjlighet.

Tar med de motorkunnigaste polaren jag har, det är i Skåne så långt bort som sagt, 50 mil. Men han kan tyvärr inte ett skit om så här gamla Volvo, är ju nästan ingen som kan såna bilar, de som var gamla nog o förstå vad det var för bil när de byggdes är ju alla döda eller dementa liksom, fan 80 år gammal bil, helt vansinnigt att den nästan är rostfri.

De flesta lampor fungerar iaf, men ska dubbelkolla de viktigaste efter några mil på vägen hem ifall någon skulle krångla pga elfel eller sånt, som sagt, kontakter ärgar.

Får tacka igen för alla dina tips, och skulle gärna få fler tips från dig, du verkar kunnig!

Senast redigerat av Samuel85 (19 maj 2019)

Samuel85
19 maj 2019 · 27 Inlägg

Vettemannen skrev:

Samuel85 skrev:
Hej allihopa, min första post på forumet här. Spännande o kika vad man kan lära sig på den här hemsidan

om ett par dagar ska jag köpa en Volvo Brandbil från 1941 för att bygga om till husbil. Fanskapet väger 3.5ton med sina träbjälkar o skit så drar rätt mycket bensin men det får man ju ta med en sån här ögonsten.

Det jag undrar om är, kan va 75 vara ett rimligt pris med tanke på följande:
Motor och låda går som de ska. Det är då ENLIGT ÄGAREN, har ej provkört för den står lite inträngd i ett hörn o är helvete o få ut men ska provköra när jag köper den. Startar direkt iaf o låter okej. Ingen motorexpert själv.

Inte mycker rost alls, speciellt med tanke på åldern. Behöver ju lite kärlek men inte alls mycket rost.

Motor o låda är ju det viktigaste, interiör o sånt kan jag laga själv.

Måste köra skönheten hem 50 mil så vill inte ha haveri halvvägs med en lätt lastbil på 3500 svenska viktenheter, så rätt på vad man bör testa o kolla är otroligt upskattat, detta blir min första brandbil.

Ska köpa av en nyinvandrad person som inte pratar jättebra svenska men han gör sig förstådd iallafall, så kommunikationen med honom är inte perfekt för han kan heller inte engelska vilket ju inte är optimalt men med 80 år gamla bilar får man ju inte vara så kräsen.

Vill återigen säga att vilka råd som helst är otroligt uppskattade, även om de är på annat än vad jag bad om i denna tråd. Tusen tack  på förhand allihop!

Ska du köra en helt okänd och obesiktad bil 50 mil på svenska vägar. Första bästa polis kanske stoppar dig.

/Benny

Den är ju för helvete inte långt från 100 bast, tror du den behöver besiktigas? Är ju fritt från 50 års ålder menar jag, och den har varit i trafik nästan hela livet. Sa ju att den är från 41 i tråden.

Samuel85
19 maj 2019 · 27 Inlägg

M123 skrev:
75 000 kr låter galet dyrt för vad du ska göra med den. Hade du tänkt göra lastbil så är ju saken en annan men här är ju ett helt annat koncept.
Sen skriver du att personen som har den idag är nykomling och hur står denne då som rättmätiga ägaren på fordonet? Är bilen papperslös så är 75 000 kr ett enormt risktagande.

Frågar du mig så nej köp något annat som är bättre lämpligt från grunden att bygga på med stor tillgång på reservdelar och ett bra andrahandsvärde.

Jag förstår din oro, men han har alla papper och han är gammal och verkar trovärdig. Förstagenerationsinvandrare kanske men han verkar inte helt dum i huvudet, han har märkt att jag är förbannat nogrann med saker så tror inte att han vill försöka lura mig med tanke på att jag åkt dit 3 gånger med olika personer som hjälpt mig titta på den. Han vet att jag vill köpa den av honom, och han får inte se några pengar innan ägarbytet är gjort om han nu vill ha kontanter.

Jag vill ha en gammal volvo, så är det bara, skiter egentligen i priset så länge jag har råd, punkt slut. Men tackar ändå för ditt svar för det är bra att du varnar mig, men jag vet om riskerna med papperslösa bilar, och denna är ej papperslös. Tackar.

Ps. Denna Volvo må vara äldre än vad som är vettigt, men vill också renovera den vilket han uppskattar så kanske får ännu lägre pris för det, vill liksom återställa den till perfekt skick så nära original som möjlgit för att maximera återsäljningspriset. "Så när original som möjligt" med undantag för att det ska gå att sova i den, det ska vara husbil fortfarande.

Mvh

granadadr
19 maj 2019 · 7 284 Inlägg

1 den måste var bes,, 2 om säljaren är argsint och otrevlig,, HOPPA av,,  man går in på ts hemsida och gör en sökning på bilen,, då får man upp tidigare ägare,, men min känsla är att personen ej är att lita på,,

Samuel85
19 maj 2019 · 27 Inlägg

granadadr skrev:
1 den måste var bes,, 2 om säljaren är argsint och otrevlig,, HOPPA av,,  man går in på ts hemsida och gör en sökning på bilen,, då får man upp tidigare ägare,, men min känsla är att personen ej är att lita på,,

Den är ju 80 år gammal och i fint skick, klart den är bes?
Edit: Den är inte reggad som lastbil utan som husbil om jag minns rätt, men spelar ju ingen roll för den är inte yrkesverksam så inget skatt att betala oavsett.

Senast redigerat av Samuel85 (19 maj 2019)

candyweiss
19 maj 2019 · 875 Inlägg

Samuel85 skrev:

granadadr skrev:
1 den måste var bes,, 2 om säljaren är argsint och otrevlig,, HOPPA av,,  man går in på ts hemsida och gör en sökning på bilen,, då får man upp tidigare ägare,, men min känsla är att personen ej är att lita på,,

Den är ju 80 år gammal och i fint skick, klart den är bes?
Edit: Den är inte reggad som lastbil utan som husbil om jag minns rätt, men spelar ju ingen roll för den är inte yrkesverksam så inget skatt att betala oavsett.

Denna kanske? https://www.blocket.se/malmo/Veteran_vo … 607866.htm

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
caromania Forummoderator
19 maj 2019 · 9 296 Inlägg

Samuel85 skrev:

granadadr skrev:
1 den måste var bes,, 2 om säljaren är argsint och otrevlig,, HOPPA av,,  man går in på ts hemsida och gör en sökning på bilen,, då får man upp tidigare ägare,, men min känsla är att personen ej är att lita på,,

Den är ju 80 år gammal och i fint skick, klart den är bes?
Edit: Den är inte reggad som lastbil utan som husbil om jag minns rätt, men spelar ju ingen roll för den är inte yrkesverksam så inget skatt att betala oavsett.

Bilar som är äldre än 50 år är mycket riktigt besiktningsbefriade. Men den måste vara besiktigad för att det ska gälla. De gamla reglerna gällde fordon före 1950 så även där är den besiktningsbefriad men bara under förutsättning att den besiktigats någon gång i hyfsad närtid och t ex inte saknar registrering. Men det bör framgå av Transportstyrelsens sida om bilen är besiktigad och i trafik. En gammal bil är alltså inte en garanti för besiktningsbefrielse.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
candyweiss
19 maj 2019 · 875 Inlägg

Samuel85 skrev:

granadadr skrev:
kolla historik på den,, ex hur länge han ägd den,, ring och prata med fd ägare,, det hade jag gjort i detta fallet,, känns spontant som att han köpt den billigt för att tjäna pengar snabbt,, bara cash som betalning eller ??

Tack för svar, aldrig gjort det förut. Hur hittar man tidigare ägaren utan att fråga? Han är lite känslig av sig och argsint nämligen så vill ej fråga. Nu med nya GDPR reglerna menar jag. Han vill helst ha cash men vi kan nog göra bytet på öppen plats iaf så att det är säkert.

Konstigt, ägaren är en kvinna på 59 år som bott i Sverige i minst 33 år.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
caromania Forummoderator
19 maj 2019 · 9 296 Inlägg

om det är den i länken så verkar det inte vara några problem med att köra den under förutsättning att den fungerar. Besiktigad 1986 var ju inte igår, men registrerad och påställd så med andra ord besiktningsbefriad.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
20 maj 2019 · 5 833 Inlägg

Samuel85 skrev:
Han har haft den i 1.5år, han ska flytta därav säljandet då. Han bor i ett riktigt ruckel o det ska byggas industri där så staten tvingar honom, säger han iaf, han är nyinvandrad från Iran o så men han verkar ärlig o så av sig så jag litar nog på honom. Han är 63 år gammal.

Han ljuger, han har inte haft den i 1,5 år, inte om det är bilen i annonsen som länkas ovan. Han köpte den 29 januari i år. Och förra ägaren köpte den 17 sep 2018, det vill säga för cirka åtta månader sedan. Den gången annonserades den ut för 60.000kr så den har ökat i värde.

candyweiss
20 maj 2019 · 875 Inlägg

Samuel85 skrev:
Originalpapper och instruktionsbok från 1941 hittade han i bilen när jag köpte den! Slitna utav bara helvete dock men är ju bara o vänta sig efter 80 år.

Konstigt när de är med på bild på Blocket....

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
granadadr
20 maj 2019 · 7 284 Inlägg

är korrekt att den ej behöver besiktas,, men ägaren verkar lurig så jag skulle hoppat av

Lockwood
20 maj 2019 · 394 Inlägg

Nyinvandrad från Iran, 63 år gammal o redan ingång och "dealar". En sak skall man ha klart för sig, att göra affärer med äldre från skall vi säg "andra kulturer med andra värderingar" är som gjort för att den godtrogne "svennen" skall bli lurad, grundligt. Jag har en "muslimsk" god vän, från Iran, han har flera gånger mycket tydligt varnat mig för att köpa bilar av landsmän, men även "muslimer" i allmänhet. Han påstår att vissa ser det som en "sport" att lura "de icke troende", en europe eller ännu bättre en skandinav är så långt från honom och hans värderingar och synsätt att han kan "gott ha det rakt i ansiktet den otrogne". En annan fråga jag ställer mig är hur man som nyinvandrad får lov (har råd) att äga en bil som uppenbarligen är värd över 50k? För mig så ringer alla varningsklockor, inte bara en gång utan hela tiden.

candyweiss
20 maj 2019 · 875 Inlägg

Lockwood skrev:
Nyinvandrad från Iran, 63 år gammal o redan ingång och "dealar". En sak skall man ha klart för sig, att göra affärer med äldre från skall vi säg "andra kulturer med andra värderingar" är som gjort för att den godtrogne "svennen" skall bli lurad, grundligt. Jag har en "muslimsk" god vän, från Iran, han har flera gånger mycket tydligt varnat mig för att köpa bilar av landsmän, men även "muslimer" i allmänhet. Han påstår att vissa ser det som en "sport" att lura "de icke troende", en europe eller ännu bättre en skandinav är så långt från honom och hans värderingar och synsätt att han kan "gott ha det rakt i ansiktet den otrogne". En annan fråga jag ställer mig är hur man som nyinvandrad får lov (har råd) att äga en bil som uppenbarligen är värd över 50k? För mig så ringer alla varningsklockor, inte bara en gång utan hela tiden.

Håller med. Säger bara: VARNING.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang