RÅD SÖKES - Volvo 112

granadadr
23 maj 2019 · 7 286 Inlägg

Samuel85 skrev:

granadadr skrev:
är korrekt att den ej behöver besiktas,, men ägaren verkar lurig så jag skulle hoppat av

Vet du någon annan 1941 Volvo lastbil till salu i sverige alls? Det vet inte jag nämligen, så har inte mycket val om jag ska ha 40tals volvo lastbil att renovera, vilket är vad jag vill ha helst. Annars vanlig Volvo PV går ju också, men är inte lika kul som intressebil eftersom man inte kan resa så långt i den utan o betala skjortan på hotell o så.

om du nu redan har bestämt dig köp den då, men räkna med att du kan bli blåst,  och kom ej å gnäll sen,,  för om han  blåser dig kommer han INTE att gå med på NÅGOT, utan förmodligen hota dig istället,,  men köp den du ,,

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
caromania Forummoderator
23 maj 2019 · 9 296 Inlägg

granadadr skrev:

Samuel85 skrev:

granadadr skrev:
är korrekt att den ej behöver besiktas,, men ägaren verkar lurig så jag skulle hoppat av

Vet du någon annan 1941 Volvo lastbil till salu i sverige alls? Det vet inte jag nämligen, så har inte mycket val om jag ska ha 40tals volvo lastbil att renovera, vilket är vad jag vill ha helst. Annars vanlig Volvo PV går ju också, men är inte lika kul som intressebil eftersom man inte kan resa så långt i den utan o betala skjortan på hotell o så.

om du nu redan har bestämt dig köp den då, men räkna med att du kan bli blåst,  och kom ej å gnäll sen,,  för om han  blåser dig kommer han INTE att gå med på NÅGOT, utan förmodligen hota dig istället,,  men köp den du ,,

Hur kan han bli blåst menar du?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
granadadr
23 maj 2019 · 7 286 Inlägg

caromania skrev:

granadadr skrev:

Samuel85 skrev:

Vet du någon annan 1941 Volvo lastbil till salu i sverige alls? Det vet inte jag nämligen, så har inte mycket val om jag ska ha 40tals volvo lastbil att renovera, vilket är vad jag vill ha helst. Annars vanlig Volvo PV går ju också, men är inte lika kul som intressebil eftersom man inte kan resa så långt i den utan o betala skjortan på hotell o så.

om du nu redan har bestämt dig köp den då, men räkna med att du kan bli blåst,  och kom ej å gnäll sen,,  för om han  blåser dig kommer han INTE att gå med på NÅGOT, utan förmodligen hota dig istället,,  men köp den du ,,

Hur kan han bli blåst menar du?

efter vad jag har hört i tråden är säljaren otrevlig och dyl,, då ringer alla mina varningsklockor, så nog tror jag säljaren är en filur,,  men kan ju absolut inte bevisa det så klart,, men min känsla är så,,

en gång åkte jag å kikade på en bil ägaren skröt om att den var såååå rostfri,, jämtlandsbil,   när jag körde den så kändes den trött,, ska ha 147 hk,  sen så när jag påpekade att farthållaren ej fungerade så fick jag ett surt svar om att den använder då inte han,, så  där började jag dra öronen åt mig,, sa att jag ville krypa under,, vet exakt var scorpio rostar wink  har väl haft 20-30 st inkl skrotbilar, och givetvis fanns det rost,, å ägaren vart arg   ,, jag for därifrån utan att ens lägga ett bud

zemet
23 maj 2019 · 4 035 Inlägg

Jag vet inte riktigt hur blåst du kan bli?
Du köper ett renoveringsobjekt som har många mil och år på klockan.

Kolla det viktiga, att växellådan fungerar som den skall, kolla kompression och så det inte är olja eller avgaser i kylarvatten eller kylarvatten i oljan. Då bör du vara relativt säker på att motorn är som den skall.

Men likt flera tidigare talare så tror jag med att säljaren är en skum figur.

caromania Forummoderator
23 maj 2019 · 9 296 Inlägg

granadadr skrev:

caromania skrev:

granadadr skrev:

om du nu redan har bestämt dig köp den då, men räkna med att du kan bli blåst,  och kom ej å gnäll sen,,  för om han  blåser dig kommer han INTE att gå med på NÅGOT, utan förmodligen hota dig istället,,  men köp den du ,,

Hur kan han bli blåst menar du?

efter vad jag har hört i tråden är säljaren otrevlig och dyl,, då ringer alla mina varningsklockor, så nog tror jag säljaren är en filur,,  men kan ju absolut inte bevisa det så klart,, men min känsla är så,,

en gång åkte jag å kikade på en bil ägaren skröt om att den var såååå rostfri,, jämtlandsbil,   när jag körde den så kändes den trött,, ska ha 147 hk,  sen så när jag påpekade att farthållaren ej fungerade så fick jag ett surt svar om att den använder då inte han,, så  där började jag dra öronen åt mig,, sa att jag ville krypa under,, vet exakt var scorpio rostar wink  har väl haft 20-30 st inkl skrotbilar, och givetvis fanns det rost,, å ägaren vart arg   ,, jag for därifrån utan att ens lägga ett bud

Det är ju det som är grejen, det här är ju ingen "vanlig bil" som man åker o kikar på.

Utbud och efterfrågan. Punkt slut. Ska man ha en lastbil från 40-talet får man nog acceptera att säljaren kan vara en riktig hög.

Det absolut viktigaste är att det är en äkta bil, att dokumenten stämmer, chassinummer, eventuella motornummer som ofta anges på de gamla papperna så det inte är en ihopsvetsad polsk eller rysk lastbil som grävts upp ur en dynghög i Kiev och fått en klisterlapp med chassinummer tryckt på ramen någonstans.

Sedan skicket, ja herrejisses, 80 år i olika ägares händer kommer ha gjort en massa spännande intrång i form av "förbättringar" under tidens gång. Syftet för köparen ska vara solklart, ska detta renoveras till någon form av originalskick så ska man ha på fötterna hur modellen såg ut när det begav sig. Den kommer vara lagad, nitad, svetsad, spacklad och en helvetes massa annat som avviker från original. Är det hyfsat vettigt gjort så är det ju skitsamma.

Nä, jag skulle ha noll betänkligheter att köpa den här typen av fordon om det var det jag ville ha, men jag skulle ha klart för mig att det förmodligen skulle resultera i en jävla massa jobb!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Samuel85
24 maj 2019 · 27 Inlägg

caromania skrev:
En bil är en bil är en bil. Och en 80 år gammal lastbil lär vara precis exakt vad det är. Skitsamma vem som säljer den.

Edit: Eller för att förtydliga. 1kg guld är värt dagspriset på vad 1kg guld är värt. En 80 år gammal lastbil är värd exakt vad köparen vill betala. Jag har två 30-talsbilar och den dagen jag säljer dessa (om någonsin) så kommer jag lägga ut dem till ockerpriser på den Europeiska marknaden och i Nordamerika. Om någon vill köpa och de har pengar så köper de. Exakt samma gäller denna lastbil från 40-talet. Om sedan den bytt ägare 12 gånger den senaste månaden eller ägs av någon som verkar högst osympatisk eller udda spelar ingen roll. Bilen/lastbilen är värd vad folk betalar. Huvudsaken är att det går att säkerställa bilens äkthet -identitet och att den de facto ägs av säljaren.

Uttrycket "Hela världen är full av gamla bilar" fungerar således inte i detta fall.

Jovars jag förstod vad du menade utan editen wink Men frågan är ju om 67k är ett vettigt pris då?

Samuel85
24 maj 2019 · 27 Inlägg

granadadr skrev:

Samuel85 skrev:

granadadr skrev:
är korrekt att den ej behöver besiktas,, men ägaren verkar lurig så jag skulle hoppat av

Vet du någon annan 1941 Volvo lastbil till salu i sverige alls? Det vet inte jag nämligen, så har inte mycket val om jag ska ha 40tals volvo lastbil att renovera, vilket är vad jag vill ha helst. Annars vanlig Volvo PV går ju också, men är inte lika kul som intressebil eftersom man inte kan resa så långt i den utan o betala skjortan på hotell o så.

om du nu redan har bestämt dig köp den då, men räkna med att du kan bli blåst,  och kom ej å gnäll sen,,  för om han  blåser dig kommer han INTE att gå med på NÅGOT, utan förmodligen hota dig istället,,  men köp den du ,,

Gnäller aldrig över mina egna misstag.

Samuel85
24 maj 2019 · 27 Inlägg

granadadr skrev:

caromania skrev:

granadadr skrev:

om du nu redan har bestämt dig köp den då, men räkna med att du kan bli blåst,  och kom ej å gnäll sen,,  för om han  blåser dig kommer han INTE att gå med på NÅGOT, utan förmodligen hota dig istället,,  men köp den du ,,

Hur kan han bli blåst menar du?

efter vad jag har hört i tråden är säljaren otrevlig och dyl,, då ringer alla mina varningsklockor, så nog tror jag säljaren är en filur,,  men kan ju absolut inte bevisa det så klart,, men min känsla är så,,

en gång åkte jag å kikade på en bil ägaren skröt om att den var såååå rostfri,, jämtlandsbil,   när jag körde den så kändes den trött,, ska ha 147 hk,  sen så när jag påpekade att farthållaren ej fungerade så fick jag ett surt svar om att den använder då inte han,, så  där började jag dra öronen åt mig,, sa att jag ville krypa under,, vet exakt var scorpio rostar wink  har väl haft 20-30 st inkl skrotbilar, och givetvis fanns det rost,, å ägaren vart arg   ,, jag for därifrån utan att ens lägga ett bud

Jovars sådana finns ju.

granadadr
24 maj 2019 · 7 286 Inlägg

Samuel85 skrev:

granadadr skrev:

caromania skrev:

Hur kan han bli blåst menar du?

efter vad jag har hört i tråden är säljaren otrevlig och dyl,, då ringer alla mina varningsklockor, så nog tror jag säljaren är en filur,,  men kan ju absolut inte bevisa det så klart,, men min känsla är så,,

en gång åkte jag å kikade på en bil ägaren skröt om att den var såååå rostfri,, jämtlandsbil,   när jag körde den så kändes den trött,, ska ha 147 hk,  sen så när jag påpekade att farthållaren ej fungerade så fick jag ett surt svar om att den använder då inte han,, så  där började jag dra öronen åt mig,, sa att jag ville krypa under,, vet exakt var scorpio rostar wink  har väl haft 20-30 st inkl skrotbilar, och givetvis fanns det rost,, å ägaren vart arg   ,, jag for därifrån utan att ens lägga ett bud

Jovars sådana finns ju.

önskar dig iaf lycka till med köpet smile

caromania Forummoderator
24 maj 2019 · 9 296 Inlägg

Samuel85 skrev:

caromania skrev:
En bil är en bil är en bil. Och en 80 år gammal lastbil lär vara precis exakt vad det är. Skitsamma vem som säljer den.

Edit: Eller för att förtydliga. 1kg guld är värt dagspriset på vad 1kg guld är värt. En 80 år gammal lastbil är värd exakt vad köparen vill betala. Jag har två 30-talsbilar och den dagen jag säljer dessa (om någonsin) så kommer jag lägga ut dem till ockerpriser på den Europeiska marknaden och i Nordamerika. Om någon vill köpa och de har pengar så köper de. Exakt samma gäller denna lastbil från 40-talet. Om sedan den bytt ägare 12 gånger den senaste månaden eller ägs av någon som verkar högst osympatisk eller udda spelar ingen roll. Bilen/lastbilen är värd vad folk betalar. Huvudsaken är att det går att säkerställa bilens äkthet -identitet och att den de facto ägs av säljaren.

Uttrycket "Hela världen är full av gamla bilar" fungerar således inte i detta fall.

Jovars jag förstod vad du menade utan editen wink Men frågan är ju om 67k är ett vettigt pris då?

Frågan är ju hur det står till med "Utbud och efterfrågan" just i detta fall? Där har jag noll-koll men om du tror det är en dålig efterfrågan på denna typ av fordon så är det ju bara att bjuda 50.000. Säljaren lär ju skrika och kasta luren i örat på dig men om han inte säljer inom 3-4 månader så kanske han tänker om den dagen du ringer i augusti igen och bjuder 50.000. Jag har en bekant som väntade ut en säljare i drygt ett år med en "osäljbar" bil. Den gick från 35.000kr till det pris han först bjöd, nämligen 5.000.

Eller så vill du ha den oavsett vad och då är den värd 67.000.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Samuel85
25 maj 2019 · 27 Inlägg

Jag sket i den, han bodde på en kolonnilott och var otroligt skum av sig.. Men var nära på att köpa faktiskt. Skulle vart kul projekt. tack alla för hjälpsamma svar! Mvh

Samuel85
25 maj 2019 · 27 Inlägg

caromania skrev:

Samuel85 skrev:

caromania skrev:
En bil är en bil är en bil. Och en 80 år gammal lastbil lär vara precis exakt vad det är. Skitsamma vem som säljer den.

Edit: Eller för att förtydliga. 1kg guld är värt dagspriset på vad 1kg guld är värt. En 80 år gammal lastbil är värd exakt vad köparen vill betala. Jag har två 30-talsbilar och den dagen jag säljer dessa (om någonsin) så kommer jag lägga ut dem till ockerpriser på den Europeiska marknaden och i Nordamerika. Om någon vill köpa och de har pengar så köper de. Exakt samma gäller denna lastbil från 40-talet. Om sedan den bytt ägare 12 gånger den senaste månaden eller ägs av någon som verkar högst osympatisk eller udda spelar ingen roll. Bilen/lastbilen är värd vad folk betalar. Huvudsaken är att det går att säkerställa bilens äkthet -identitet och att den de facto ägs av säljaren.

Uttrycket "Hela världen är full av gamla bilar" fungerar således inte i detta fall.

Jovars jag förstod vad du menade utan editen wink Men frågan är ju om 67k är ett vettigt pris då?

Frågan är ju hur det står till med "Utbud och efterfrågan" just i detta fall? Där har jag noll-koll men om du tror det är en dålig efterfrågan på denna typ av fordon så är det ju bara att bjuda 50.000. Säljaren lär ju skrika och kasta luren i örat på dig men om han inte säljer inom 3-4 månader så kanske han tänker om den dagen du ringer i augusti igen och bjuder 50.000. Jag har en bekant som väntade ut en säljare i drygt ett år med en "osäljbar" bil. Den gick från 35.000kr till det pris han först bjöd, nämligen 5.000.

Eller så vill du ha den oavsett vad och då är den värd 67.000.

Jo, så är det. Bara att låta tålamodet ta över.

caromania Forummoderator
25 maj 2019 · 9 296 Inlägg

För övrigt jäkligt kul bil. Jag blir själv sugen! big_smile Men du behöver inte vara orolig, jag har redan 4 lik på gården som behöver kärlek.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang