Audi s3 startar inte

lindroth22
19 maj 2019 · 5 Inlägg

Hej! Jag har nyligen fått en Audi S3 2002 (210 hk) quattro. Den fungerade innan vintern men sen ställdes den undan för vinterfövaring utomhus. Nu när man försöker att starta den genom att vrida om nyckeln så lyser alla lampor och stereo osv fungerar. Men när man vrider sista snäppet så händer det ingenting, inte ett ljud ifrån startmotorn. Vi gav den ett helt nytt batteri och i med ny olja samt oljefilter och sen provade vi att rulla igång den, då startade den utan problem så jag körde en stund med den. Sen försökte jag starta  bilen med nyckeln och då vill den inte starta. Så jag undrar om någon av er här i forumet har haft liknande problem och kan ge mig tips på vad jag göra?

panda666
19 maj 2019 · 4 228 Inlägg

lindroth22 skrev:
Hej! Jag har nyligen fått en Audi S3 2002 (210 hk) quattro. Den fungerade innan vintern men sen ställdes den undan för vinterfövaring utomhus. Nu när man försöker att starta den genom att vrida om nyckeln så lyser alla lampor och stereo osv fungerar. Men när man vrider sista snäppet så händer det ingenting, inte ett ljud ifrån startmotorn. Vi gav den ett helt nytt batteri och i med ny olja samt oljefilter och sen provade vi att rulla igång den, då startade den utan problem så jag körde en stund med den. Sen försökte jag starta  bilen med nyckeln och då vill den inte starta. Så jag undrar om någon av er här i forumet har haft liknande problem och kan ge mig tips på vad jag göra?

rulla igång den? gick den inte att starta me ny batteri me nyckeln? har ni kollat ifall spänningen på batteriet är bra? ja tänker mig generator eller nått kanske.

lindroth22
19 maj 2019 · 5 Inlägg

panda666 skrev:

lindroth22 skrev:
Hej! Jag har nyligen fått en Audi S3 2002 (210 hk) quattro. Den fungerade innan vintern men sen ställdes den undan för vinterfövaring utomhus. Nu när man försöker att starta den genom att vrida om nyckeln så lyser alla lampor och stereo osv fungerar. Men när man vrider sista snäppet så händer det ingenting, inte ett ljud ifrån startmotorn. Vi gav den ett helt nytt batteri och i med ny olja samt oljefilter och sen provade vi att rulla igång den, då startade den utan problem så jag körde en stund med den. Sen försökte jag starta  bilen med nyckeln och då vill den inte starta. Så jag undrar om någon av er här i forumet har haft liknande problem och kan ge mig tips på vad jag göra?

rulla igång den? gick den inte att starta me ny batteri me nyckeln? har ni kollat ifall spänningen på batteriet är bra? ja tänker mig generator eller nått kanske.

Drog den efter en annan bil. det startar om man startbogserar den men ej genom att endast använda nyckeln trots nytt batteri. eftersom batteriet är nytt antar jag att spänningen är som det ska.

panda666
19 maj 2019 · 4 228 Inlägg

lindroth22 skrev:

panda666 skrev:

lindroth22 skrev:
Hej! Jag har nyligen fått en Audi S3 2002 (210 hk) quattro. Den fungerade innan vintern men sen ställdes den undan för vinterfövaring utomhus. Nu när man försöker att starta den genom att vrida om nyckeln så lyser alla lampor och stereo osv fungerar. Men när man vrider sista snäppet så händer det ingenting, inte ett ljud ifrån startmotorn. Vi gav den ett helt nytt batteri och i med ny olja samt oljefilter och sen provade vi att rulla igång den, då startade den utan problem så jag körde en stund med den. Sen försökte jag starta  bilen med nyckeln och då vill den inte starta. Så jag undrar om någon av er här i forumet har haft liknande problem och kan ge mig tips på vad jag göra?

rulla igång den? gick den inte att starta me ny batteri me nyckeln? har ni kollat ifall spänningen på batteriet är bra? ja tänker mig generator eller nått kanske.

Drog den efter en annan bil. det startar om man startbogserar den men ej genom att endast använda nyckeln trots nytt batteri. eftersom batteriet är nytt antar jag att spänningen är som det ska.

fast du borde mäta medans bilen är igång ifall generatorn är frisk, annars måste du fortsätta felsöka, du sa nått om att startmotorn inte gick?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 maj 2019 · 4 917 Inlägg

Du kan +sätta anslutningen som kommer från nyckeln direkt på startmotorn och på så sätt avgöra om det är startmotorn eller ej.
+ kan du ta från den tjocka kabeln på startmotorn för den kommer ursprungligen från batteriets pluspol.

Senast redigerat av insidan (19 maj 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
lindroth22
19 maj 2019 · 5 Inlägg

panda666 skrev:

lindroth22 skrev:

panda666 skrev:

rulla igång den? gick den inte att starta me ny batteri me nyckeln? har ni kollat ifall spänningen på batteriet är bra? ja tänker mig generator eller nått kanske.

Drog den efter en annan bil. det startar om man startbogserar den men ej genom att endast använda nyckeln trots nytt batteri. eftersom batteriet är nytt antar jag att spänningen är som det ska.

fast du borde mäta medans bilen är igång ifall generatorn är frisk, annars måste du fortsätta felsöka, du sa nått om att startmotorn inte gick?

okej jag ska prova det. Ja startmotorn rör inte på sig när man vrider om nyckeln.

panda666
19 maj 2019 · 4 228 Inlägg

lindroth22 skrev:

panda666 skrev:

lindroth22 skrev:

Drog den efter en annan bil. det startar om man startbogserar den men ej genom att endast använda nyckeln trots nytt batteri. eftersom batteriet är nytt antar jag att spänningen är som det ska.

fast du borde mäta medans bilen är igång ifall generatorn är frisk, annars måste du fortsätta felsöka, du sa nått om att startmotorn inte gick?

okej jag ska prova det. Ja startmotorn rör inte på sig när man vrider om nyckeln.

felsök startmotorn då också, om batteri+generator funkar så borde bilen åtminstone försöka starta, om du inte hör startmotorn kämpa alls , inget klick eller nånting då borde man felsöka där också, hoppas det löser sig,.

clabbe14
19 maj 2019 · 76 Inlägg

Jag skulle nog börja med att kolla så att tändningslåset är ok, men det är ju jag det...
Inte helt ovanligt att "startkontakten" i klumpen som sitter i bakänden på tändningslåset ger upp. Har själv råkat ut för det. / Hälsningar Claes

Utmarks-Loke
19 maj 2019 · 5 809 Inlägg

Jag ser två bra tips här, dels kontaktstycket bak tändningslåset, dels att tvångsköra själva startmotorn. Glöm generatorn, den har inget med detta att göra.

lindroth22
27 maj 2019 · 5 Inlägg

clabbe14 skrev:
Jag skulle nog börja med att kolla så att tändningslåset är ok, men det är ju jag det...
Inte helt ovanligt att "startkontakten" i klumpen som sitter i bakänden på tändningslåset ger upp. Har själv råkat ut för det. / Hälsningar Claes

Hej! hört att det kan vara svårt att kolla tändningslåset så börjar med att kolla startmotorn! smile

lindroth22
27 maj 2019 · 5 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Jag ser två bra tips här, dels kontaktstycket bak tändningslåset, dels att tvångsköra själva startmotorn. Glöm generatorn, den har inget med detta att göra.

Börjar med att kolla startmotorn, hur kan jag tvångsköra den/Gustaf

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 maj 2019 · 4 917 Inlägg

Om du har 2 tjocka anslutningar på startmotorn,  så kortslut  dom med en skruvmejsel  och då blixtrar det till  lite och startmotorn bör gå igång.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
27 maj 2019 · 5 809 Inlägg

insidan skrev:
Om du har 2 tjocka anslutningar på startmotorn,  så kortslut  dom med en skruvmejsel  och då blixtrar det till  lite och startmotorn bör gå igång.

Två tjocka? En tjock och en tunn brukar det vara, där den tunna kommer från tändningslåset och styr solenoiden

jaka54
27 maj 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Har du tur så är det solenoiden (lätt att byta själv) på startmotorn eller själva startmotorn.
Har du otur så är det tändningslåset.

fish Allfixare
27 maj 2019 · 1 475 Inlägg

Drog ni fast plus och minus kablarna på nya batteriet riktigt?

jaka54
28 maj 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
...och laddade ni batteriet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang